Moestuin 2025

Courgette heb je nog 3mnd tijd voor. Voor aubergine is het wel NUNUNU het moment om te zaaien, je bent eigenlijk al beetje laat. Als je ze buiten zou willen zetten, zal het al moeilijk zijn om nog rijpe aubergines te hebben in augustus/september.
Dan wacht ik met aubergine. Courgette is vooral om door de mandoline te halen en bij zomerse bbq te marineren en grillen.

De bloemkool, uien en aardappelen zitten in volle grond/moestuinbakken. Die bloemkolen hebben wel enorm veel plaats nodig dus ik heb er maar een 5tal kunnen uitplanten. De kleuters hebben goed geholpen met de aardappelen en uien, bloemkool plantjes zijn toch wat te fragiel voor die vuistjes dus dat risico heb ik niet genomen. :laugh: Ze hebben ook een hoop P9 potjes gevuld, de tomaten moet ik dringend verspenen en ergens koeler zetten.

@cege de paprika's zijn vrij vlot gekiemd maar groeien echt traag. Ze staan in de woonkamer (dag en nacht 21-22graden) en krijgen alle zonlicht die er is, 's ochtends zet ik ze aan de ramen naar het oosten en rond de middag verplaats ik ze naar de ramen op het zuiden. Laat ik die best nog verder in de woonkamer staan?

@Valkuil de mijne zijn gezaaid 15 Jan en staan nog altijd in het zaaibakje op de vensterbank. Volgende week gaan die pas in P9. Nu zijn die 5cm met 3 paar blaadjes. Eens ze in verse grond in een p9 zitten gaan die wel snel groeien. Het is belangrijk dat die niet te koud staan anders valt de groei stil.

De tomaten zijn gezaaid 15 feb en zijn ondertussen allemaal opgepot. Zijn al 10cm en al grote bladeren van de P9 grond boost. Volgende week in de serre afharden en kunnen ze mid april de grond in.

Bedankt! Aangezien ik een paar weken later begonnen ben een vrij normale evolutie dus. De eerste niet kiem blaadjes beginnen te verschijnen.

Ik was het topic van vorig jaar nog eens aan het doornemen. Hoe groot is jouw serre wel niet dat je zo veel planten kwijt kan?

Bedankt! Aangezien ik een paar weken later begonnen ben een vrij normale evolutie dus. De eerste niet kiem blaadjes beginnen te verschijnen.

Ik was het topic van vorig jaar nog eens aan het doornemen. Hoe groot is jouw serre wel niet dat je zo veel planten kwijt kan?

150-200m2. Staat bij mijn schoonbroer die een oude boerderij gekocht heeft en de stal tot huis verbouwd heeft en de schuur tot 3 appartementen.

Mijn werk voor dit jaar zit er bijna op. Ik lever de planten af als ze 15cm zijn en dan neemt schoonbroer over die ze in de grond steekt en opknoopt. En snoeien/onderhouden doe schoonvader. Oogsten en ronddelen doet de schoonmoeder.

Ik ga wel af en toe langs beetje helpen en kijken als ik tijd heb. Maar een sessie "tomaten dieven" resulteert in 10 kruiwagens afval :laugh:. Je hebt gepensioneerden nodig :laugh:

- 154 tomaten in P9 in de kleine serre
- 21 aubergines in P9 in de garage
- 21 rode/gele blok paprikas in P9 in de garage
- 10/10/10 bloemkool, broccoli, koolrabi in P9 in de garage

Deze week nog 10 cayenne, 10 jalapeño, 10 rare pepers, 21 barancio, 21 punt paprikas in P9 en dan zijn we klaar. :-D

Van de tomaten blijven er 15 hier, 10 naar familie, de rest in de grote serre. Waarschijnlijk dit weekend naar de grote serre (de tomaten van vorig jaar zijn nog niet weg :laugh:)

Hier laatste weekend ook in gang geschoten
  • Tuin gefreesd (met 35 kruiwagens mest)
  • Eerste kg aardappelen geplant
  • 100 ajuinen geplant
  • 50 sjalotjes geplant
  • Spinazie gezaaid
  • Paar plantjes sla in serre gezet
  • Wat lente ui gezaaid en een glazen plaat over gelegd

Gefopt door Sabine hier. "Tot 3 4 graden s nachts" had ze gezegd.

Er staan juist 150 planten in de serre en er hangt ijs aan het glas. 0.6 in de serre zegt de digitale thermometer. Straks eens zien of de tomaten nog leven...

🥶

Edit: Maar 1 die kaduuk hangt, de rest alive and kicking. Spannender dan nodig :laugh:

Laatst bewerkt:
Wat kleinschaliger hier, dit weekend heb ik 18 paprika planten verspeend. Die sukkelaars hingen allemaal enorm slap, de puntpaprika lag zelfs deels tegen de grond, kort na het verspenen. Ik dacht even dat alle moeite vergeefs was geweest maar een uurtje later alles weer OK. :crazy:

Er zit geen vrieskou en veel zon in de kaarten dus een 30 tal tomatenplanten die al in P9 zaten zijn nu naar de serre.

Nog wat restjes in de zaaitray maar die moet ik eens schoonmaken om stilaan serrekomkommer te zaaien. En dan nog eens zien wat ik nog in de zaadbak heb zitten.. De erwten moeten ook "dringend" gezaaid worden. En over een paar weken dan de courgettes en pompoen.

Door het droge weer heb ik voorlopig weinig slakken gespot, dat mag zo blijven na rampjaar 2024!

De paprika's groeien nu toch wat sneller. :woohoo:

Ze zijn al groter dan de mijne ! (heb de laatste gisteren pas in P9 gedaan)

Tomaten zijn al klaar voor de vaste grond in serre, maar durf nog niet met de koude nachten. Zijn al 15cm of zo

Met het verspenen zijn ze op een dag of twee-drie serieus gegroeid. De tomaten zijn hier nog maar een tiental cm, zondag toch, nu een tweetal dagen niet in de serre geweest, nochtans al een goeie week verspeend. Ik wacht ook nog even, nog te klein en, hier (wat westelijker dan jou denk ik), een 2 graden voorspeld voor zondagnacht, toch wat riskant.

Met het verspenen zijn ze op een dag of twee-drie serieus gegroeid. De tomaten zijn hier nog maar een tiental cm, zondag toch, nu een tweetal dagen niet in de serre geweest, nochtans al een goeie week verspeend. Ik wacht ook nog even, nog te klein en, hier (wat westelijker dan jou denk ik), een 2 graden voorspeld voor zondagnacht, toch wat riskant.

Ik heb een weerstationnetje in de serre staan. Ik ben nog altijd niet bekomen van mijn ochtend weerbericht "Het is 0.6 in de serre".

Hier voorspellen ze zondag 1 graad. Zal alles maar weer naar binnen sleuren dan :hakkuh:

Heb ooit het omgekeerde meegemaakt btw. Serre deur dicht en ramen naar beneden. Vroege lentezon in mei en >50 graden in de kleine serre. Alle paprika's oververhit. 200 planten die er niet meer doorgekomen zijn. 🥹

Gefopt door Sabine hier. "Tot 3 4 graden s nachts" had ze gezegd.

Er staan juist 150 planten in de serre en er hangt ijs aan het glas. 0.6 in de serre zegt de digitale thermometer. Straks eens zien of de tomaten nog leven...

🥶

Edit: Maar 1 die kaduuk hangt, de rest alive and kicking. Spannender dan nodig :laugh:
Nog eens gefopt. 0 ipv voorspelde 4 graden hier en de tomaten hangen er allemaal slap bij, zien of ze er straks door komen. :(

Stand van zaken:
  • Spinazie goed gekiemd - maar geloof het of niet: 5 rijen en een halve rij komt niet uit - maar dus echt niets hé
  • Uien redelijk start
  • Sjalotjes zijn als een raket vertrokken
  • Eerste aardappelen komen uit - tevens nogmaals bewezen dat afdekken plastic + water geven geen verschil heeft gemaakt (6 planten afgedekt - eerste die komen piepen zijn diegene zonder plastic)
  • Sla in geïmproviseerde serre doet het ook goed
  • Radijzen zullen snel klaar zijn
  • lente -ui: elke dag beetje water + onder plexi plaat: 2 van de 200 komen uit, een ramp dus
  • Vanavond spitskolen planten die ik gekregen heb
  • Aardbeienplanten in de Lidl gekocht - kost geen fluit maar zeer kleine plantjes, niet veel geriskeerd - we zullen zien
Deze week ook de late aardappelen planten, mss ook wat bloemkolen/broccoli 's halen als ik tijd heb, en eerste poging bonen ondernemen ..

Stand van zaken:
  • Spinazie goed gekiemd - maar geloof het of niet: 5 rijen en een halve rij komt niet uit - maar dus echt niets hé
  • Uien redelijk start
  • Sjalotjes zijn als een raket vertrokken
  • Eerste aardappelen komen uit - tevens nogmaals bewezen dat afdekken plastic + water geven geen verschil heeft gemaakt (6 planten afgedekt - eerste die komen piepen zijn diegene zonder plastic)
  • Sla in geïmproviseerde serre doet het ook goed
  • Radijzen zullen snel klaar zijn
  • lente -ui: elke dag beetje water + onder plexi plaat: 2 van de 200 komen uit, een ramp dus
  • Vanavond spitskolen planten die ik gekregen heb
  • Aardbeienplanten in de Lidl gekocht - kost geen fluit maar zeer kleine plantjes, niet veel geriskeerd - we zullen zien
Deze week ook de late aardappelen planten, mss ook wat bloemkolen/broccoli 's halen als ik tijd heb, en eerste poging bonen ondernemen ..

De zijtuin is hier eindelijk af geraakt... Nu tijd voor dingen die we kunnen opeten.

In de moestuin staat nog niks, zelfs de eerstelingen liggen nog in de garage. Hoop deze avond sjalotten en patatten in de grond te steken. Zomerprei idem. Verder al selder, knolselder, ui, venkel plantjes liggen. Die staan al 2 weken in de garage te wachten, hopelijk overleven ze de verplanting nog.

As we speak ga ik nog wat zakken potgrond halen in de hubo zodat ik ze kan planten in potgrond modder en de droogte kan verslaan. Moestuin heeft hier zo goed als 0 schaduw en niks van beschutting van hagen of zo. Droog windje is nefast...

- De vroege aardappelen zijn hier intussen ook een weekje uit.
- Erwten voorgezaaid in tray en proberen dit weekend uit te planten.
- De paprika's groeien goed, een cm of 15 intussen. Al zijn er een aantal gesneuveld omdat een van de kleuters over de bak gestruikeld is. :laugh: Volgens mijn vrouw een ongeluk maar de kleuters eten niet graag paprika dus het kan ook een daad van rebellie geweest zijn.
- Uien doen het uitstekend.
- De tomaten in de serre zijn precies toch niet zo gelukkig, toch wat last gehad van de vrieskou van vorige week misschien. Ik hoop dat ze er nog door komen, toch een 30 tal planten, als ik die moet kopen is dat toch een relatieve aderlating vergeleken met een zakje zaad.
- De komkommers zijn gekiemd, volgend weekend naar de serre denk ik.
- Bloemkool doet het ook OK, groeit wat traag vind ik maar nog nooit eerder gekweekt dus ik weet niet wat normaal is.

Een paar dagen in het buitenland nu, benieuwd hoe alles eruit ziet bij terugkeer.

Laatst bewerkt:
@contextbinder lente ui hebben we in vorige jaren ook meermaals proberen zaaien maar dat is ook nooit een succes geweest hier dus dat proberen we niet meer.

Dit weekend de courgettes en pompoen zaaien of wachten jullie nog een weekje? Er zit toch geen koude meer in de kaarten komende 14d.

Terug
Bovenaan