Migratie, Vluchtelingen en Asiel

Een tijd terug iets gelezen hoe in Nederland onderzoek aantoonde dat ondanks vergelijkbare socio-economsiche omstandigheden er tot drie keer meer criminaliteit was bij Nederlandse jongeren met Marokkaanse jongeren dan bij Nederlandse jongeren met Turkse roots.

Heb je een link ofzo naar dat onderzoek, dat klinkt best wel interessant.

Uiteraard kan je bepaalde zaken beter eerst verklaren door ook naar socio-economische factoren te kijken, maar dat argument wordt altijd maar aangehaald om cultuur gewoon te negeren en liefst nog wat taboes te leggen op deftig onderzoek in die richting.

Cultuur is downstream van omgevingsfactoren zoals oa socio-economische omstandigheden.

Ja, bepaalde culturen zijn moeilijker te verzoenen met andere, en dat laat zich bij uitstek voelen wanneer het aankomt op het probleem van migratie en onze samenleving is daar hopeloos naïef in. De racisme kaart heb je intussen zelf al getrokken intussen, dan heeft een redelijke discussie niet veel zin meer.

?????

Leg je echter de vinger te expliciet op die wonde dan roepen sommigen tegenwoordig helaas maar al te snel racisme

Gij waart hier degene die begon over racisme hé, gast. Die kaart hebt gij gespeeld, ik heb gewoon gecalled.
 
Heb je een link ofzo naar dat onderzoek, dat klinkt best wel interessant.

Neen, helaas. Dit is het enige dat ik terugvond: https://www.trouw.nl/nieuws/de-etni...er~b6c88152/?referrer=https://www.google.com/

Cultuur is downstream van omgevingsfactoren zoals oa socio-economische omstandigheden.

Dat is opnieuw een gemakzuchtige uitspraak om cultuur van alle blaam te vrijwaren. Genoeg terroristen en andere religieuze extremisten (en overigens niet alleen bij moslims) die socio-economisch alle kansen hadden.

Gij waart hier degene die begon over racisme hé, gast. Die kaart hebt gij gespeeld, ik heb gewoon gecalled.

Tja, dat is hoe jij het bekijkt, ik had dat voorspeld. Jij hebt het gecalled, en vervolgens double je down tot op het punt dat je basically iedereen met 'redelijke' argumenten ervan verdenkt een racist te zijn.

Niet dat dat het okay maakt om iedereen die tegen asielbeleid is als racist af te schilderen, maar als je weet dat iemand die echt racistisch is zich verschuilt achter 'redelijke' argumenten, maar het allemaal eigenlijk geen ene fuck boeit buiten de buitenlanders buiten houden gewoon omdat ze buitenlander zijn, dan gunnen sommige het voordeel van de twijfel niet meer.

Er is overigens ook niets mis met af te vragen waarom België en Europa een smeltkroes moet worden van buitenlandse culturen, zonder enige limiet, daar waar de rest van de wereld wel nog enigszins zijn eigen cultuur en bevolking mag behouden. Volgens de logica van links hier zijn landen als Japan of Australië extreem racistisch.
 

Ik dacht dat de morgen een kwaliteitskrant was die alle bronnen dubbelcheckte alvorens te printen.

benieuwd hoe de vork in de steel zit
Tja de meeste media zijn tegenwoordig enkel belust op aandacht met al dan niet een achterliggend politiek motief.
Rechtzettingen ga je dan ook amper terug vinden want die verdwijnen ergens in de marge terwijl de schade wel berokkend is...
 
Er is overigens ook niets mis met af te vragen waarom België en Europa een smeltkroes moet worden van buitenlandse culturen, zonder enige limiet, daar waar de rest van de wereld wel nog enigszins zijn eigen cultuur en bevolking mag behouden. Volgens de logica van links hier zijn landen als Japan of Australië extreem racistisch.
Nog maar te zwijgen van de ‘heropvoedingskampen’ voor se moslims in China.
Toch raar dat de moraalridders van de wereld daar niet van hun neus gaan maken.
Nee, want zwarte piet, dat is pas racisme 😂
 
Er is overigens ook niets mis met af te vragen waarom België en Europa een smeltkroes moet worden van buitenlandse culturen, zonder enige limiet, daar waar de rest van de wereld wel nog enigszins zijn eigen cultuur en bevolking mag behouden. Volgens de logica van links hier zijn landen als Japan of Australië extreem racistisch.
Ja, Australië, het bekende monoculturele blok, gevrijwaard van buitenlandse culturen...

Nog maar te zwijgen van de ‘heropvoedingskampen’ voor se moslims in China.
Toch raar dat de moraalridders van de wereld daar niet van hun neus gaan maken.
Nee, want zwarte piet, dat is pas racisme 😂
Ga jij ook pas protesteren tegen een fout gegeven boete als politiecorruptie in Zuid-Amerika is weggewerkt?
Het ene kan fout zijn én het andere tegelijk ook.
 
Nog maar te zwijgen van de ‘heropvoedingskampen’ voor se moslims in China.
Toch raar dat de moraalridders van de wereld daar niet van hun neus gaan maken.
Dat komt omdat die moraalridders zelf te druk bezig zijn om de blanke man proberen her op te voeden met gender- en diversiteitslessen.

Ik vraag me soms af of de standaard het voor de clickbait doet:

SOit, sinds wanneer is sceptr PAL NWS?
"Vlaams OCMW misbruikte COVID-steun om coronaboetes van vluchtelingen te betalen"

Ook weer slim natuurlijk ...

Zo hoort het eigenlijk.
Misschien moet eens aan Sammy de vraag gesteld worden wanneer wij Denemarken zullen volgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
"

Ook weer slim natuurlijk ...

Zo hoort het eigenlijk.
Misschien moet eens aan Sammy de vraag gesteld worden wanneer wij Denemarken zullen volgen.
Gelijk hebben ze.
ook zo eens een paljas gesproken over dat onze grootouders ook gevlucht waren tijdens de oorlog. Waarop ik antwoordde dat ze na de oorlog wel vanzelf terugkeerde naar hun land.
Maar hé. Ik geef de mansen gelijk, als ge hier alles in uw schoot geworpen krijgt en uw tegenstanders door hun eigen mensen worden bestraft, ik zou ook blijven dan
 
Ja, Australië, het bekende monoculturele blok, gevrijwaard van buitenlandse culturen...


Ga jij ook pas protesteren tegen een fout gegeven boete als politiecorruptie in Zuid-Amerika is weggewerkt?
Het ene kan fout zijn én het andere tegelijk ook.
Ik zie niks fout aan zwarte piet, noch aan stripboeken met afbeeldingen met daarop stereotypen ...
 
Ja, Australië, het bekende monoculturele blok, gevrijwaard van buitenlandse culturen...

Zwakke oneliner. Australië zoals wij het kennen is het Australië dat gesticht is door de kolonisten uit de Westerse wereld. De geschiedenis kent nu éénmaal winnaars en verliezers, maar dat is tegenwoordig niet meer bon ton om te zeggen. Zelfs kolonisten van Catan moet tegenwoordig Catan heten.

Net als Amerika is in Australië intussen echter een eigen Australische cultuur gevormd die in oorsprong misschien een smeltkroes was, maar nu wel duidelijk een eigen natie is.* Migreer naar Australië en er zal van je verwacht worden dat je daar integreert, de taal leert, etc.
Wat is het gevolg echter van migratie in België en Europa? Monocultuur, vreemd van de cultuur van het land waar men naar migreerde, in quasi ghetto's in Brussel en de banlieus van andere grootsteden, o.a. in Frankrijk, waar het de normaalste zaak is dat er mensen leven die de taal van het land niet beheersen, zich niet integreren, extreme versies van hun religie aanhangen, de politie de andere hulpdiensten zoals ambulances en brandweer moet vergezellen, no-go zones...

* Er valt gerust iets te zeggen over de foute omgang met de oorspronkelijke bewoners in Australië en de V.S., anderzijds is die hun cultuur ook niet vrij van zonde (toch zeker niet tegenwoordig). Als je daar echter opmerkingen over gaat maken, dan zou je diezelfde kritische blik gerust mogen toepassen op hoe migratie richting Europa er tegenwoordig aan toe gaat.
 
Een tijd terug iets gelezen hoe in Nederland onderzoek aantoonde dat ondanks vergelijkbare socio-economsiche omstandigheden er tot drie keer meer criminaliteit was bij Nederlandse jongeren met Marokkaanse jongeren dan bij Nederlandse jongeren met Turkse roots.
Uiteraard kan je bepaalde zaken beter eerst verklaren door ook naar socio-economische factoren te kijken, maar dat argument wordt altijd maar aangehaald om cultuur gewoon te negeren en liefst nog wat taboes te leggen op deftig onderzoek in die richting.

Culturele elementen (en het falend beleid daaromtrent) spelen zeker een rol, taal valt daar nota bene ook al onder. Ik denkt dat niemand beweert dat socio-economische omstandigheden de enige factor zijn. Multicultuur is niet a priori uitsluitend verrijkend (noch verarmend), maar soms botst het "dagelijkse leven" uit het land van herkomst inderdaad gewoon heel erg met dat van ons, en de politiek blijft daar eigenlijk zeer stil over op enkele symbooldossiers na.
 
Dat is opnieuw een gemakzuchtige uitspraak om cultuur van alle blaam te vrijwaren. Genoeg terroristen en andere religieuze extremisten (en overigens niet alleen bij moslims) die socio-economisch alle kansen hadden.

Omgeving is meer als socio-economische status. Er is een concept in sociologie dat heet sociologische verbeelding.
Mijn issue is dat jij stopt bij 'cultuur' maar bij mij begint de vraag daar pas. Hoe komt dat die cultuur zo is? Bijvoorbeeld uit jouw artikel:

Zo constateerde Frank Bovenkerk uit vergelijkend onderzoek dat Marokkaanse jongens het in Duitsland een stuk beter doen dan in Nederland: meer diploma’s, vaker een baan, minder criminaliteit

Ligt het dan dus zuiver aan de Marrokaanse cultuur? Zoals het voor mij overkomt stop jij daar. "Het is de cultuur, ahja kous af, da's de oorzaak. Ergo ze passen hier niet". Maar cultuur is héél kneedbaar, de 'Marrokaanse' cultuur in België is anders als die van Nederlands, is anders als die van Duitsland, is anders als die van Marokko, ..

De rest van de vorige paragraaf uit jouw artikel is dan dit bijvoorbeeld:

Een belangrijke oorzaak van dat verschil zoekt hij in de uiteenlopende arbeidscarrière van hun vaders: in Nederland werden velen van hen in de jaren tachtig werkloos of arbeidsongeschikt verklaard, in Duitsland gingen ze na de crisis weer aan het werk. Daardoor kregen hun zoons meer respect voor een reguliere baan bijgebracht.

Dus het is niet alleen de cultuur zelf, het is ook de superstructuur waarin die cultuur zich bevind. De incentives en desincentives die beschikbaar zijn zullen de cultuur veranderen.

Een van de oorzaken dat het moeizamer ging bij gastarbeiders uit Turkije en Marokko om te integreren vergeleken met de Italianen was bijvoorbeeld cultuur: de religie. Maar voor Turken en Marokkanen die naar hier kwamen in de jaren 70 was er ook de recessie van die tijd. En recessies treffen de onderlaag van de bevolking altijd harder. Dus het werd voor hun kinderen moeilijker om op te klimmen, vergeleken met bv Italianen.

Tja, dat is hoe jij het bekijkt, ik had dat voorspeld. Jij hebt het gecalled, en vervolgens double je down tot op het punt dat je basically iedereen met 'redelijke' argumenten ervan verdenkt een racist te zijn.

Mjah als je op zo'n manier gaat discussiëren hoeft het voor mij niet meer.
 
Omgeving is meer als socio-economische status. Er is een concept in sociologie dat heet sociologische verbeelding.
Mijn issue is dat jij stopt bij 'cultuur' maar bij mij begint de vraag daar pas. Hoe komt dat die cultuur zo is? Bijvoorbeeld uit jouw artikel:

Ligt het dan dus zuiver aan de Marrokaanse cultuur? Zoals het voor mij overkomt stop jij daar. "Het is de cultuur, ahja kous af, da's de oorzaak. Ergo ze passen hier niet". Maar cultuur is héél kneedbaar, de 'Marrokaanse' cultuur in België is anders als die van Nederlands, is anders als die van Duitsland, is anders als die van Marokko, ..

De rest van de vorige paragraaf uit jouw artikel is dan dit bijvoorbeeld:

Dus het is niet alleen de cultuur zelf, het is ook de superstructuur waarin die cultuur zich bevind. De incentives en desincentives die beschikbaar zijn zullen de cultuur veranderen.

Een van de oorzaken dat het moeizamer ging bij gastarbeiders uit Turkije en Marokko om te integreren vergeleken met de Italianen was bijvoorbeeld cultuur: de religie. Maar voor Turken en Marokkanen die naar hier kwamen in de jaren 70 was er ook de recessie van die tijd. En recessies treffen de onderlaag van de bevolking altijd harder. Dus het werd voor hun kinderen moeilijker om op te klimmen, vergeleken met bv Italianen.

Mjah als je op zo'n manier gaat discussiëren hoeft het voor mij niet meer.

Tja, ik lees in jouw concept van supercultuur vooral weer een manier om de cultuur van de migranten te vrijwaren van schuld. Merk op er zijn gerust fouten gemaakt door onze overheid wanneer het op migratie/integratiebeleid aankomt, maar ik verwees naar dat artikel net om aan te tonen dat zelfs in vergelijkbare omstandigheden, verschillende culturen niet allemaal even goed integreren en dat je de oorzaak daarvoor ook gerust bij de cultuur van de migranten mag en moet gaan zoeken.
Zaken als eergerelateerd geweld, schaamtecultuur, kindhuwelijken, genitale verminking, ... lijk je bewust te negeren.

Je vernoemt Turkse en Marokkaanse migranten in één adem als het komt op migranten die naar hier kwamen in de jaren '70, maar negeert de essentie waarom ik dat artikel aanhaalde: "De criminaliteit onder jongvolwassen Marokkanen ligt bijna drie keer zo hoog als onder vergelijkbare Turkse Nederlanders." Of nog een mooie: "Amsterdams onderzoek naar overlastervaringen bevestigt dat culturele en religieuze verschillen daarbij een rol spelen. Zo zegt een kwart van de bewoners dat overlast vooral wordt veroorzaakt door jongeren uit andere bevolkingsgroepen, vooral Marokkanen. Met discriminatie van mediterrane immigranten heeft dat weinig te maken, schrijven de onderzoekers: de meeste negatieve gevoelens over jonge Marokkanen worden gemeld door Turkse Amsterdammers."

De vergelijking met de Italianen heb ik niet gemaakt, die haal jij erbij, maar inderdaad die is ook pertinent. Je kan de economische recessie als reden aanhalen, maar we spreken dan wel over een recessie van intussen 40 à 50 jaar geleden, en alsof die de autochtone onderlaag van de samenleving niet geraakt heeft (mijn ouders zijn toen begonnen met werken, die hebben dat ook stevig gevoeld) misschien de oorzaak toch eens zoeken bij iets wat dichterbij ligt en niet veranderd is: dezelfde religie waar je naar verwijst.
 
Hier in ons belgenlandje wordt al snel de kaart van racisme getrokken als het gaat over kritiek tov het asielbeleid.
Ik neem aan dat de meeste hier landen zoals Australië/ Canada.. niet beschouwen als dikke racisten? Hun beleid is anders veel strenger
Dat is waar, daar heb je weinig asielzoekers, maar wel heel veel migranten, vooral aziaten die komen studeren en werken
 
Dat is waar, daar heb je weinig asielzoekers, maar wel heel veel migranten, vooral aziaten die komen studeren en werken
Zoals ik al eens heb gezegd; als men hier echt vooruit wilt komen en een meerwaarde wilt zijn voor het gastland, welkom.
profiteurs en crapuul buiten
 
Hier in ons belgenlandje wordt al snel de kaart van racisme getrokken als het gaat over kritiek tov het asielbeleid.
Ik neem aan dat de meeste hier landen zoals Australië/ Canada.. niet beschouwen als dikke racisten? Hun beleid is anders veel strenger

Nee hoor, die krijgen en halen veel meer migranten en asielzoekers binnen dan België. Als gevolg hebben ze een veel grotere buitenlandse bevolking dan België.
 
Bij een asielzoeker bedoel ik zelf dan iemand die op voorhand weet waar hij naartoe gaat. En dus asiel aanvraagt voor hier te mogen leven/ werken...
Bvb gehuwde, Staf coppens die naar zweden trekt...
Die mensen moeten vind ik op voorhand de basis kennen vd taal. Een deftige opleiding genoten hebben zodat men sneller werk vindt en financieel niet tegen de grond zitten.
Ik vind dat je als land jezelf toch wel mag beschermen tegen eventuele gelukszoekers.
Een vluchteling die gewoon naar Europa trekt zonder idee te hebben waar men terecht komt kan niet aan sommige punten voldoen.
Deze vlucht meestal voor geweld en oorlog (wat te begrijpen is)
Maar vaak zijn deze mensen ook blind gemaakt door de smokkelaars met de belofte dat het geld hier aan de bomen groeit.
Hebben vaak geen opleiding, kennen de taal niet of de gewoonten...
En dan krijg je natuurlijk wrijvingen.
Dr mensen die echt de moeite doen om hier dan deftig hun leven willen opbouwen. Een opleiding willen volgen en de taal snel willen beheersen, mogen van mij zeker blijven.
De profiteurs en mensen die gewoon de moeite niet willen doen mogen van mij vertrekken
In welke wereld is Staf Coppens een asielzoeker? Dat is een (arbeids)migrant of gelukzoeker zo je wil, want hij wil duidelijk in Zweden gelukkiger zijn dan in Be.
 

Nee hoor, die krijgen en halen veel meer migranten en asielzoekers binnen dan België. Als gevolg hebben ze een veel grotere buitenlandse bevolking dan België.

Met dien verschille dat minder dan 20% van de migranten en asielzoekers Moslims zijn (daarover gaat de discussie hier uiteindelijk). Belgie heeft meer dan het dubbele aantal Moslims dan Canada.
Ik ben er vrij stellig van overtuigd dat als ge een poll houdt onder de VB- en N-VA stemmers, dat ge een overgrote meerderheid gaat vinden om zoals Canada meer Chinezen, Indiers en Filippijnen te immigreren en minder Marokkanen, Turken, Afghanen, Irakezen en Syriers. Hell, ik ben er zelfs van overtuigd dat de meesten overigens geen probleem zouden hebben met het dubbel aantal migranten, als dat allemaal Chinezen, Indiers en Filippijnen zouden zijn ipv onze gekende, typische Moslims. (Ja, een kleine minderheid in India en de Filippijnen zijn ook Moslim, echter vrijwel altijd van een andere strekking dan de bij ons gekende strekking(en)).

Achja, niet dat het er veel toe doet, 't is niet of we ooit zo'n keuze gaan hebben.
 
Terug
Bovenaan