Migratie, Vluchtelingen en Asiel

@Creeping Death
Ik vrees dat dat een utopie is: Je kan het welvaartsniveau in die landen nooit opkrikken naar een deftig niveau dat te vergelijken is met het onze zonder onze welvaart drastisch naar beneden te halen.
Zolang dat niet gebeurt, gaan er gigantische aantallen naar hier blijven komen.

Verder is investeren in Afrikaanse landen ook tricky, ga je voorbij aan mensenrechtenschendingen of corrupte politici en gewoon voluit voor winst?
Dat is idd ook een optie...
 
Maar wat is het alternatief? Europa hermetisch afsluiten en dan maar hopen dat we iedereen die niet gewenst is kunnen buiten houden?
Dat gaat ook massa's kosten en niks opleveren. Dan kan je beter tijd, geld en moeite steken in een partnership waar beiden beter van worden.

De demografische druk vanuit Afrika is/wordt enorm. Volgens prognoses is Afrika ook het enige continent dat nog een bevolkingsgroei kent tegen 2010. Da's een tikkende tijdbom als je daar niks mee doet.

En ik geef je gelijk: het is een dunne lijn. Waar verlagen we onze standandaarden, nemen we bepaalde nadelen erbij om een globaal voordeel te verkrijgen? Het is verre van simpel. Maar ons zelf op ons continent opsluiten achter een (spreekwoordelijk) hek en hopen dat dat het houdt en dat er niemand over springt, lijkt me de slechtste optie.
 
Maar wat is het alternatief? Europa hermetisch afsluiten en dan maar hopen dat we iedereen die niet gewenst is kunnen buiten houden?
Dat gaat ook massa's kosten en niks opleveren. Dan kan je beter tijd, geld en moeite steken in een partnership waar beiden beter van worden.
Ik vrees dat beide opties even hard op de realiteit zullen botsen. Zelfs in de meest ideale omstandigheden zou het al ettelijke decennia duren om van Afrika een politiek stabiel, welvarend continent te maken. Met de klimaatopwarming en de gigantische bevolkingsgroei daar zie ik dat heel somber in hoor.

Die migratiedruk op Europa gaat sowieso blijven aanhouden op korte termijn, en je ziet gewoon dagelijks dat we er maar niet in slagen om daar op een degelijke en duurzame manier mee om te gaan. Ik moet bij heel dit verhaal toch vaak denken aan de nadagen van het Romeinse Rijk.
 
Ik vrees dat beide opties even hard op de realiteit zullen botsen. Zelfs in de meest ideale omstandigheden zou het al ettelijke decennia duren om van Afrika een politiek stabiel, welvarend continent te maken. Met de klimaatopwarming en de gigantische bevolkingsgroei daar zie ik dat heel somber in hoor.

Die migratiedruk op Europa gaat sowieso blijven aanhouden op korte termijn, en je ziet gewoon dagelijks dat we er maar niet in slagen om daar op een degelijke en duurzame manier mee om te gaan. Ik moet bij heel dit verhaal toch vaak denken aan de nadagen van het Romeinse Rijk.
Dat gaat inderdaad nog een stevig vraagstuk worden.
Ik denk dat ze binnekort china gaan voorbijsteken qua bevolkingaantal. Dat tonen de demografische transitiemodellen toch aan.
China zit nu aan 1.4 miljard en gaat wss krimpen.
Afrika gaat naar a whopping 2.5 miljard tov van 1.2 miljard nu.
Ik zie dan vooral een problematiek van migratiedruk maar ook eentje van energie.
Dat zijn heel wat mensen te voeden en van energie te voorzien.
 
Het is aangetoond dat het geboortecijfer sterk daalt in landen waar kindersterfte laag is, en vrouwen onderwijs genieten en deelnemen aan het maatschappelijke leven. Dus objectief gezien moet je daar dan werk van maken.
 
Hoe een film als children of men steeds meer actueel wordt.

Alle problemen komen uiteindelijk tezamen. Op het vlak van milieu, migratie en demografie.

"fugees"


Een aanrader als je effectief in de toekomst wilt kijken.
 
Dergelijke statistieken zijn geen goede maatstaf voor de representativiteit van de problematiek rond migratie.
De Nederlander die van Nederlands Limburg naar Belgisch Limburg verhuist of de Fransman die van Lille naar Charleroi verhuisd is zelden een groot probleem. Dat zijn overigens ook niet het type migranten die illegaal migreren.
Die logica kan je uitbreiden naar de hele EU-15 en eigenlijk ook naar significante delen van de EU-28 of landen als Noorwegen en Zwitserland. Misschien kan je nog zeggen dat er problemen zijn met bepaalde Roemenen die oververtegenwoordigd zijn in onze gevangenissen, maar dat ligt dan ook weer aan specifieke rondtrekkende bendes.

Dat soort tactieken past men natuurlijk graag toe om de problemen te verdunnen. Men berekent de kost van migratie door zowel de hoogopgeleide expat uit een land als Zwitserland die al één van de landstalen of Engels vlot beheerst als hetzelfde type migrant te beschouwen als de enkel Arabisch sprekende economische gelukszoeker uit Marokko. Dit terwijl verstandige landen zoals Canada of Australië veel strikter zijn qua wat voor migratie ze toelaten, met een stevige focus op die eersten en een beperkt quotum asielzoekers.

Relevanter lijken mij cijfers als percentages leefloon die naar niet-Belgen gaan, vreemde nationaliteiten in onze gevangenissen, participatie in de arbeidsmarkt en hoger onderwijs van migranten, kost/bijdrage aan de staatskast over de hele levensduur (recent nog een studie van de nationale bank over geweest, maar met natuurlijk weer de nodige mankementen zoals niet corrigeren voor leeftijdsstructuur), de zwarte economie in je grootsteden. Of cynischer nog: vaststellen dat het niveau van je (lager) onderwijs aan het kelderen is, maar tegelijkertijd ook dat "ewa drerrie" kinderwoord van het jaar is.

Klagen dat men illegalen 5 jaar lang niet volgt lijkt op het eerste zicht misschien absurd, maar binnen een bredere klacht dat men bij de VRT veel minder aandacht heeft voor het rationele, kritische migratie-discours. Men is er binnen het kader van corona wél in geslaagd om een illegale zwartwerkster te interviewen, onmogelijk is het dus blijkbaar niet, al zal het blijven volgen misschien minder evident zijn.

En negeren dat de VRT in deze duidelijk een eenzijdige beeldvorming nastreeft en dat trachten te weerleggen met niet-relevante cijfers, tjah...
De meeste migranten vormen geen probleem hoor. Ook niet de niet Europese.
Ik zie geen problemen in een Chinese frituuruitbater of Indiase IT medewerker, want die zijn er ook. Of Oost Europeanen die in de bouw werken, ze dragen allemaal bij aan onze samenleving. Maar ja er wordt natuurlijk altijd het negatieve eruit gehaald.
 

Het volgende Kucam-verhaal is daar al. Te vroeg om ons over de grond van de zaak uit te spreken, dat zal het gerecht moeten onderzoeken. Maar het toont toch aan dat die discretionaire bevoegdheid van de staatssecretaris veel te veel marge laat voor fraude, corruptie en dus eigenlijk mensensmokkel.
 
De meeste migranten vormen geen probleem hoor. Ook niet de niet Europese.
Ik zie geen problemen in een Chinese frituuruitbater of Indiase IT medewerker, want die zijn er ook. Of Oost Europeanen die in de bouw werken, ze dragen allemaal bij aan onze samenleving. Maar ja er wordt natuurlijk altijd het negatieve eruit gehaald.

Inderdaad met de Chinese frituuruitbater of Indiase IT medewerker zal je ook weinig problemen krijgen, idem met Oost-Europeanen, toch niet in de bouw, anderen dan weer wel want bijvoorbeeld Roemenen zijn ook zwaar oververtegenwoordigd qua nationaliteit in de Belgische gevangenispopulatie, er komen nu éénmaal abnormaal veel "rondtrekkende daderbendes" uit die streek.

Als je vervolgens echter een al te lange exhaustieve lijst gaat opstellen waar de problemen zich doorgaans niet situeren, kom je echter ook al snel tot een lijst met bepaalde culturen die wél problemen opleveren. Leg je echter de vinger te expliciet op die wonde dan roepen sommigen tegenwoordig helaas maar al te snel racisme, ook al heeft het niets met de biologische afkomst van die mensen te maken, maar wel met culturele verschillen die je niet zomaar verandert via een inburgeringscursus. Ik waag me daarom liever niet meer al te veel aan die discussie.

Het falen van ons migratiebeleid is dan ook het ongebreideld toe te laten van te veel én de foute soort migratie, niet in het toelaten van migratie an sich.
 
Maar wat is het alternatief? Europa hermetisch afsluiten en dan maar hopen dat we iedereen die niet gewenst is kunnen buiten houden?
Dat gaat ook massa's kosten en niks opleveren. Dan kan je beter tijd, geld en moeite steken in een partnership waar beiden beter van worden.

De demografische druk vanuit Afrika is/wordt enorm. Volgens prognoses is Afrika ook het enige continent dat nog een bevolkingsgroei kent tegen 2010. Da's een tikkende tijdbom als je daar niks mee doet.

En ik geef je gelijk: het is een dunne lijn. Waar verlagen we onze standandaarden, nemen we bepaalde nadelen erbij om een globaal voordeel te verkrijgen? Het is verre van simpel. Maar ons zelf op ons continent opsluiten achter een (spreekwoordelijk) hek en hopen dat dat het houdt en dat er niemand over springt, lijkt me de slechtste optie.

Het alternatief is wat er vroeger gebeurde door dit soort socio-economische spanningen: oorlog.
Doorheen de geschiedenis is dit de maatstaf geweest: eat or be eaten. Niet dat ik hier wil zeggen dat het the way to go is om het aan te pakken, maar het is wel waar het 9/10 zal op uitdraaien op lange termijn.
 
Leg je echter de vinger te expliciet op die wonde dan roepen sommigen tegenwoordig helaas maar al te snel racisme, ook al heeft het niets met de biologische afkomst van die mensen te maken, maar wel met culturele verschillen die je niet zomaar verandert via een inburgeringscursus.

Ma enfin, dat is toch niet waar. Je kunt heel zeker zeggen dat er problemen zijn binnen de moslim (en specifieker: Marokkaanse en Turkse) gemeenschap in België zonder dat je daarvoor als racist wordt bestempeld. Het hangt er gewoon af van hoe je dat doet hé. Dat is zo'n beetje als een bepaalde groep Amerikanen die 13/50 roept en het daarbij laat, waardoor er een bepaalde implicatie in de lucht blijft hangen. Maar je kan dat ook doen door dat te kaderen in een sociologische context van een gemarginaliseerde bevolkingsgroep zonder alle schuld op die groep af te schuiven door te zeggen dat hun cultuur 'niet past' (en wat ik daar in lees: slecht is).
 
Even los van de ongoing discussie

waarom mogen we tegenwoordig niet meer zeggen dat ene of gene cultuur beter of slechter is dan een andere?

is toch je reinste onzin?
Het is niet omdat sommige culturen toch een aantal minpuntjes hebben, of andere culturen toch een paar redeeming qualities hebben, dat je geen uitspraken kan doen over de algemene cultuur?
 
Maar hun cultuur past in se ook niet. Tenzij ze hun cultuur verwesteren en moderniseren. Maar een cultuur die heel hard geënt is op een geloof dat in vergelijking met het christendom of jodendom qua leeftijd ergens in de middeleeuwen hangt kunt ge niet laten matchen met een verlichte samenleving waar de kerk naar de achtergrond is gedrongen.
Moslims hechten bv enorm veel waarden aan wat de Imam zegt, wie loopt er hier nog rond die een reet geeft om de mening van de pastoor?
Als die Imam dan aangesteld en gefinancierd is door het radicale oosten (bv de VAE) dan cultiveert die hier een extreem salafistische cultuur en samenleving die traag maar zeker een bom legt onder integratie.
Of denk je dat kinderen van 6 jaar die tegen hun klasgenootjes vertellen dat ze ongelovigen zijn die naar de hel gaan omdat ze varkensvlees eten geen probleem vormen? Dat mensen die van de mening zijn dat uw vrouw onderworpen moet leven aan de man, afdwingbaar met lijfstraffen, acceptabel is onze maatschappij?
Met de eerste en deels tweede generatie was dat op zich zo geen probleem: die beleefden hun geloof in hun privé op zichzelf en waren dag in dag uit bezig met samen te werken met autochtone belgen.
De laatste generatie daarentegen kan op elke hoek van de straat een ongecontroleerde moskee vinden, waar ze samen troepen met andere mensen waar ze zich mee kunnen identificeren. Als ze daar van jongsaf worden geïndoctrineerd met haat voor het westen en een verhaal van jihad dan kan en zal er geen samenleving zich vormen. Enkel een wij vs zij verhaal.

Dus ja, hun cultuur en geloof is in deze context de kern van het probleem. Dus ofwel laten ze die cultuur varen en omarmen ze onze westerse cultuur waardoor integratie kan plaatsvinden, ofwel wordt het een harde en bittere strijd waar één van beide zal overheersen.
 

Het volgende Kucam-verhaal is daar al. Te vroeg om ons over de grond van de zaak uit te spreken, dat zal het gerecht moeten onderzoeken. Maar het toont toch aan dat die discretionaire bevoegdheid van de staatssecretaris veel te veel marge laat voor fraude, corruptie en dus eigenlijk mensensmokkel.
Moeilijk te zeggen inderdaad wat hier nu van aan is maar om daarmee de discretionaire bevoegdheid mee van tafel te vegen lijkt me nogal voorbarig. Ouders van Mawda zouden op die manier dan ook geen verblijfsvergunning gekregen hebben. Ofwel moet je duidelijke regels/voorwaarden opstellen waaraan je moet voldoen om asiel te krijgen die met als gevolg dan ook juridisch kunnen afgedwongen worden. Maar is dat nu al niet het geval via de normale weg en zouden deze hierdoor er geen recht op hebben? Ofwel behoud je een 'grijze' zone waarin de staatssecretaris kan opereren naar eigen inzicht. Eigenlijk komt het neer op ofwel niets (kunnen) doen ofwel iets doen maar waarbij soms eens iets mis kan lopen...
 
Maar hun cultuur past in se ook niet. Tenzij ze hun cultuur verwesteren en moderniseren. Maar een cultuur die heel hard geënt is op een geloof dat in vergelijking met het christendom of jodendom qua leeftijd ergens in de middeleeuwen hangt kunt ge niet laten matchen met een verlichte samenleving waar de kerk naar de achtergrond is gedrongen.
Moslims hechten bv enorm veel waarden aan wat de Imam zegt, wie loopt er hier nog rond die een reet geeft om de mening van de pastoor?
Als die Imam dan aangesteld en gefinancierd is door het radicale oosten (bv de VAE) dan cultiveert die hier een extreem salafistische cultuur en samenleving die traag maar zeker een bom legt onder integratie.
Of denk je dat kinderen van 6 jaar die tegen hun klasgenootjes vertellen dat ze ongelovigen zijn die naar de hel gaan omdat ze varkensvlees eten geen probleem vormen? Dat mensen die van de mening zijn dat uw vrouw onderworpen moet leven aan de man, afdwingbaar met lijfstraffen, acceptabel is onze maatschappij?
Met de eerste en deels tweede generatie was dat op zich zo geen probleem: die beleefden hun geloof in hun privé op zichzelf en waren dag in dag uit bezig met samen te werken met autochtone belgen.
De laatste generatie daarentegen kan op elke hoek van de straat een ongecontroleerde moskee vinden, waar ze samen troepen met andere mensen waar ze zich mee kunnen identificeren. Als ze daar van jongsaf worden geïndoctrineerd met haat voor het westen en een verhaal van jihad dan kan en zal er geen samenleving zich vormen. Enkel een wij vs zij verhaal.

Dus ja, hun cultuur en geloof is in deze context de kern van het probleem. Dus ofwel laten ze die cultuur varen en omarmen ze onze westerse cultuur waardoor integratie kan plaatsvinden, ofwel wordt het een harde en bittere strijd waar één van beide zal overheersen.

De moslim-gemeenschap in Amerika is welvarender en progressiever dan de gemiddelde Amerikaan dus ik denk dat het wel wat complexer is dan "tis hun cultuur". Maarja, als jij alle schuld op hen wilt schuiven en letterlijk elke verantwoordelijkheid die de Belgische staat had/heeft wegwuift dan moet je niet verbaasd zijn dat mensen je op een bepaalde manier gaan afschilderen.
 
De moslim-gemeenschap in Amerika is welvarender en progressiever dan de gemiddelde Amerikaan dus ik denk dat het wel wat complexer is dan "tis hun cultuur". Maarja, als jij alle schuld op hen wilt schuiven en letterlijk elke verantwoordelijkheid die de Belgische staat had/heeft wegwuift dan moet je niet verbaasd zijn dat mensen je op een bepaalde manier gaan afschilderen.
Maar die hebben hun cultuur mss beter geintegreerd in de amerikaanse?
Wat hier niet het geval is. Men ziet enkel nieuws van daar, enkel imans van daar, men haalt hun bruid daar, de buren zijn ook allemaal van daar....
 
Waar wuif ik de verantwoordelijkheid van de staat weg? Het controleren van gebedshuizen en de geldstromen die ze financieren is 100% hun kerntaak. Een kerntaak waar ze zoals in zovele andere kerntaken vierkantig falen.

En je zegt het daar zelf al: de moslimgemeenschap is daar progressiever. Hier is de moslimgemeenschap helemaal niet progressief, maar wel heel conservatief. Dat ligt dan allemaal aan de Belgische staat en de autochtone belgen dat zij meer feeling hebben voor mohammed & jihad ipv verlichting & welvaart?
Ik heb het al aangekaart maar ge leest er gewoon uit oogklepperij voorbij: de geloofsgemeenschap hier is opgebouwd met geld & Imams van het extreem salafistische midden-oosten.
In de hoogdagen van Erdogan vs Gulen waren de Turken in belgië daar meer in geinteresseerd dan dat ze ooit in de belgische samenleving geweest zijn. Er zijn hier betogingen en conflicten geweest over dat debacle, terwijl het westen daar echt geen fluit mee te zien heeft.
Marrokanen gaan niet op vakantie naar Marokko, die gaan terug naar huis naar Marokko. En dan spreek je van derde & vierde generatie hé. Gasten die ginder zelfs niet geboren zijn, maar voor wie het thuisland 3000km verwijderd ligt van de plaats van hun geboorte.

Punt blijft wel dat ze er vrijwillig voor kiezen om mee te gaan in dat verhaal van haat tegen het westen. Als hier morgen de pastoor komt prediken wat een imam predikt dan heeft dat amper impact op onze samenleving.
In dat opzicht blijft hun geloof & cultuur de kern van het probleem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja awel, das net mijn punt. Waarom lukt dat in Amerika wel en hier niet?
Omdat er in Amerika minder betutteling en bepampering is.
Je haalt er ook niet zomaar je neven, nichten en een nieuwe bruid binnen.
Amerikaans nationalisme, ondanks de verwoedde pogingen van de linkervleugel vd dems de laatste jaren, nog altijd redelijk ingebakken zit. Hierdoor is enkel terugplooien op de eigen cultuur moeilijker.

Veel redenen :) maar geen die ze hier graag gaan horen.
 
Terug
Bovenaan