Migratie, Vluchtelingen en Asiel

Hier in ons belgenlandje wordt al snel de kaart van racisme getrokken als het gaat over kritiek tov het asielbeleid.
Ik neem aan dat de meeste hier landen zoals Australië/ Canada.. niet beschouwen als dikke racisten? Hun beleid is anders veel strenger
 
Hier in ons belgenlandje wordt al snel de kaart van racisme getrokken als het gaat over kritiek tov het asielbeleid.
Ik neem aan dat de meeste hier landen zoals Australië/ Canada.. niet beschouwen als dikke racisten? Hun beleid is anders veel strenger

Mjah da's inderdaad wel jammer. Ik ben zelf geen een voorstander van een heel streng asiel-beleid, maar ik erken wel dat je ook geldige niet-racistische motivatie en redenering daarvoor kan hebben. Aan de andere kant is wel zo dat zo goed als elke racist voor een streng asielbeleid is (for obvious reasons denk ik) dus het is gemakkelijk om in dat soort stereotypering te vervallen en mensen met eenzelfde mening maar verschillende motivatie gelijk te stellen. (ironisch genoeg is dat soort veralgemening gelijkaardig aan wat ze racisten juist verwijten)

Want dan heb je ook gewoon mensen die dat weten en daar misbruik van maken. Ik ken iemand die steigert als je hem racistisch noemt maar nadat hij verhuisd was wel dingen zei als: "Ik ben blij dat hier geen bruin wonen", maar je mag wel niet zeggen dat hij racistisch is .. Tjah ..

Na een tijdje begin je te gemakkelijk te denken dat sommige mensen hun echte redenen niet uitspreken. Als er dan iemand dezelfde argumenten gebruikt als mensen waarvan je weet dat die gewoon geen moslims oid moet hebben ga je twijfelen aan de oprechtheid daarvan. Een racist gaat zelden zeggen: "Ik ben voor een streng asielbeleid want ik wil mensen uit Afrika het Midden-oosten buitenhouden" bijvoorbeeld. die gebruiken evenzeer een argument als "Dit is een te zware kost voor een overheid die ons al teveel belast, het heeft niets te maken met afkomst."

Niet dat dat het okay maakt om iedereen die tegen asielbeleid is als racist af te schilderen, maar als je weet dat iemand die echt racistisch is zich verschuilt achter 'redelijke' argumenten, maar het allemaal eigenlijk geen ene fuck boeit buiten de buitenlanders buiten houden gewoon omdat ze buitenlander zijn, dan gunnen sommige het voordeel van de twijfel niet meer.
 
Persoonlijk vind ik het toch niet verkeerd om, als land, een paar voorwaarden te eisen aan asielzoekers die hier komen wonen.
bvb, al een basis van een vd landstalen beheersen.
Een bepaalde job kunnen uitvoeren die we hier nodig hebben en waarvoor er mensen te kort zijn, en een beetje financiële reserve hebben ( zodat men niet dadelijk op het ocmw terecht komt)

Ik vind als men hier een goed en nieuw leven wilt opbouwen (wat ik ook zeer begrijp), mag het land toch ook wel wat voorwaarden stellen
 
Persoonlijk vind ik het toch niet verkeerd om, als land, een paar voorwaarden te eisen aan asielzoekers die hier komen wonen.
bvb, al een basis van een vd landstalen beheersen.
Een bepaalde job kunnen uitvoeren die we hier nodig hebben en waarvoor er mensen te kort zijn, en een beetje financiële reserve hebben ( zodat men niet dadelijk op het ocmw terecht komt)

Ik vind als men hier een goed en nieuw leven wilt opbouwen (wat ik ook zeer begrijp), mag het land toch ook wel wat voorwaarden stellen
Het land doet dat ook, maar ons land werkt nu eenmaal op compromissen waarbij uiteindelijk niemand tevreden is.

Je mag ook vluchtelingen niet verwarren met standaard migranten. Die eerste worden, indien hun vluchtelingenstatuut klopt, uiteraard zo opgevangen. Een inburgeringstraject was dacht ik dan ook verplicht. Voor bv. mensen die hier komen door gezinshereniging zijn er voorwaarden voor wie dat hier in Belgie aanvraagt: voldoende inkomen, voldoende leefruimte, ... en als goedgekeurd volgt dan het inburgeringstraject. Mijn mening over die inburgering kan je in de rijbewijsthread lezen.

Maar weet je wat, al die aanvragen gebeuren door de DVZ en zij hebben een redelijke termijn. Die redelijke termijn is er omdat het mensonterend is mensen maanden aan een stuk op een beslissing te laten wachten, waarna ze droog een brief in de bus krijgen dat ze het grondgebied moeten verlaten. Echter wil dat ook zeggen dat als het dossier in die redelijke termijn niet werd behandeld, het sowieso wordt goedgekeurd.

Er rammelt dus wel het één en ander aan.
 
Het land doet dat ook, maar ons land werkt nu eenmaal op compromissen waarbij uiteindelijk niemand tevreden is.

Je mag ook vluchtelingen niet verwarren met standaard migranten. Die eerste worden, indien hun vluchtelingenstatuut klopt, uiteraard zo opgevangen. Een inburgeringstraject was dacht ik dan ook verplicht. Voor bv. mensen die hier komen door gezinshereniging zijn er voorwaarden voor wie dat hier in Belgie aanvraagt: voldoende inkomen, voldoende leefruimte, ... en als goedgekeurd volgt dan het inburgeringstraject. Mijn mening over die inburgering kan je in de rijbewijsthread lezen.
Ja sorry dat ik misschien niet heel duidelijk was.
ik bedoelde natuurlijk asielzoekers, mensen die op voorhand al weten in welk land ze terecht komen.
Een vluchteling weet dat natuurlijk niet en kan dan ook niet de taal leren op voorhand bvb
Toch zou het ook voor die laatste groep toch wel wat strenger logen hoor
Sorry, maar we kunnen echt die duizenden mensen niet blijven opvangen en tewerkstellen.
Ik sta ook altijd perplex van mensen die na 20 jaar ergens te wonen nog altijd de taal niet fatsoenlijk kunnen.
Dan is het toch echt van niet willen hé
 
Ja sorry dat ik misschien niet heel duidelijk was.
ik bedoelde natuurlijk asielzoekers, mensen die op voorhand al weten in welk land ze terecht komen.
Een vluchteling weet dat natuurlijk niet en kan dan ook niet de taal leren op voorhand bvb
Toch zou het ook voor die laatste groep toch wel wat strenger logen hoor
Sorry, maar we kunnen echt die duizenden mensen niet blijven opvangen en tewerkstellen.
Ik sta ook altijd perplex van mensen die na 20 jaar ergens te wonen nog altijd de taal niet fatsoenlijk kunnen.
Dan is het toch echt van niet willen hé
Je bedoelde asielzoekers, geen vluchtelingen? Zijn vluchtelingen geen asielzoekers? Als je de groep voor wie je het strenger wilt maken niet eens kunt definiëren, hoe zou je het dan strenger willen maken?
 
Ja sorry dat ik misschien niet heel duidelijk was.
ik bedoelde natuurlijk asielzoekers, mensen die op voorhand al weten in welk land ze terecht komen.
Een vluchteling weet dat natuurlijk niet en kan dan ook niet de taal leren op voorhand bvb
Toch zou het ook voor die laatste groep toch wel wat strenger logen hoor
Sorry, maar we kunnen echt die duizenden mensen niet blijven opvangen en tewerkstellen.
Ik sta ook altijd perplex van mensen die na 20 jaar ergens te wonen nog altijd de taal niet fatsoenlijk kunnen.
Dan is het toch echt van niet willen hé

Je bedoelde asielzoekers, geen vluchtelingen? Zijn vluchtelingen geen asielzoekers? Als je de groep voor wie je het strenger wilt maken niet eens kunt definiëren, hoe zou je het dan strenger willen maken?
Een vluchteling is een persoon die op de vlucht gaat voor geweld of vervolging in zijn of haar thuisland. Vluchtelingen proberen internationaal erkend te worden en hulp te krijgen van staten, UNHCR en andere organisaties. Ze kunnen niet veilig naar hun land terugkeren.

Een migrant is een persoon die om bij voorbeeld economische of familiale redenen uit eigen beweging zijn of haar land verlaat. Een arbeidsmigrant verhuist om elders werk te zoeken. In de regel kunnen ze veilig naar hun thuisland terugkeren.

Vluchtelingen die de vluchtelingenstatus aanvragen om officieel in een land te kunnen verblijven, noemen we asielzoekers
 
Je bedoelde asielzoekers, geen vluchtelingen? Zijn vluchtelingen geen asielzoekers? Als je de groep voor wie je het strenger wilt maken niet eens kunt definiëren, hoe zou je het dan strenger willen maken?
Bij een asielzoeker bedoel ik zelf dan iemand die op voorhand weet waar hij naartoe gaat. En dus asiel aanvraagt voor hier te mogen leven/ werken...
Bvb gehuwde, Staf coppens die naar zweden trekt...
Die mensen moeten vind ik op voorhand de basis kennen vd taal. Een deftige opleiding genoten hebben zodat men sneller werk vindt en financieel niet tegen de grond zitten.
Ik vind dat je als land jezelf toch wel mag beschermen tegen eventuele gelukszoekers.
Een vluchteling die gewoon naar Europa trekt zonder idee te hebben waar men terecht komt kan niet aan sommige punten voldoen.
Deze vlucht meestal voor geweld en oorlog (wat te begrijpen is)
Maar vaak zijn deze mensen ook blind gemaakt door de smokkelaars met de belofte dat het geld hier aan de bomen groeit.
Hebben vaak geen opleiding, kennen de taal niet of de gewoonten...
En dan krijg je natuurlijk wrijvingen.
Dr mensen die echt de moeite doen om hier dan deftig hun leven willen opbouwen. Een opleiding willen volgen en de taal snel willen beheersen, mogen van mij zeker blijven.
De profiteurs en mensen die gewoon de moeite niet willen doen mogen van mij vertrekken
 
Omdat er in Amerika minder betutteling en bepampering is.
Je haalt er ook niet zomaar je neven, nichten en een nieuwe bruid binnen.
Amerikaans nationalisme, ondanks de verwoedde pogingen van de linkervleugel vd dems de laatste jaren, nog altijd redelijk ingebakken zit. Hierdoor is enkel terugplooien op de eigen cultuur moeilijker.

Veel redenen :) maar geen die ze hier graag gaan horen.
Moslims komen ook niet en masse naar de VS , het zullen waarschijnlijk al meer de hoogopgeleide zijn die naar daar gaan , ik denk dat je de moslims hier beter kan vergelijken met de latino's daar.
 
Ma enfin, dat is toch niet waar. Je kunt heel zeker zeggen dat er problemen zijn binnen de moslim (en specifieker: Marokkaanse en Turkse) gemeenschap in België zonder dat je daarvoor als racist wordt bestempeld. Het hangt er gewoon af van hoe je dat doet hé. Dat is zo'n beetje als een bepaalde groep Amerikanen die 13/50 roept en het daarbij laat, waardoor er een bepaalde implicatie in de lucht blijft hangen. Maar je kan dat ook doen door dat te kaderen in een sociologische context van een gemarginaliseerde bevolkingsgroep zonder alle schuld op die groep af te schuiven door te zeggen dat hun cultuur 'niet past' (en wat ik daar in lees: slecht is).

Een tijd terug iets gelezen hoe in Nederland onderzoek aantoonde dat ondanks vergelijkbare socio-economsiche omstandigheden er tot drie keer meer criminaliteit was bij Nederlandse jongeren met Marokkaanse jongeren dan bij Nederlandse jongeren met Turkse roots.
Uiteraard kan je bepaalde zaken beter eerst verklaren door ook naar socio-economische factoren te kijken, maar dat argument wordt altijd maar aangehaald om cultuur gewoon te negeren en liefst nog wat taboes te leggen op deftig onderzoek in die richting.
De moeilijke verzoenbaarheid van moslims met andere geloofsgroepen en niet-gelovigen was gisteren nog maar eens in het nieuws. Nochtans zijn christenen in Irak net de gemarginaliseerde gemeenschap en niet omgekeerd.

Ja, bepaalde culturen zijn moeilijker te verzoenen met andere, en dat laat zich bij uitstek voelen wanneer het aankomt op het probleem van migratie en onze samenleving is daar hopeloos naïef in. De racisme kaart heb je intussen zelf al getrokken intussen, dan heeft een redelijke discussie niet veel zin meer.
 
Bij een asielzoeker bedoel ik zelf dan iemand die op voorhand weet waar hij naartoe gaat. En dus asiel aanvraagt voor hier te mogen leven/ werken...
Bvb gehuwde, Staf coppens die naar zweden trekt...
Die mensen moeten vind ik op voorhand de basis kennen vd taal. Een deftige opleiding genoten hebben zodat men sneller werk vindt en financieel niet tegen de grond zitten.
Ik vind dat je als land jezelf toch wel mag beschermen tegen eventuele gelukszoekers.
Een vluchteling die gewoon naar Europa trekt zonder idee te hebben waar men terecht komt kan niet aan sommige punten voldoen.
Deze vlucht meestal voor geweld en oorlog (wat te begrijpen is)
Maar vaak zijn deze mensen ook blind gemaakt door de smokkelaars met de belofte dat het geld hier aan de bomen groeit.
Hebben vaak geen opleiding, kennen de taal niet of de gewoonten...
En dan krijg je natuurlijk wrijvingen.
Dr mensen die echt de moeite doen om hier dan deftig hun leven willen opbouwen. Een opleiding willen volgen en de taal snel willen beheersen, mogen van mij zeker blijven.
De profiteurs en mensen die gewoon de moeite niet willen doen mogen van mij vertrekken
Wat jij bedoelt valt onder migranten, en heeft eigenlijk niks te maken met een asielzoeker.

Pardal vat het redelijk goed samen, maar eigenlijk zijn het subgroepen van elkaar:
  • Migrant = iedereen die in een ander land gaat wonen, onafhankelijk van de reden (dit zijn niet enkele economische of familiale redenen)
  • Vluchteling = subgroep van de migranten, die migreren om een specifiek reden, namelijk het vluchten voor geweld of vervolging in zijn of haar thuisland
  • Asielzoeker = subgroep van vluchtelingen, nl. deze die de vluchtelingenstatus aanvragen om officieel in een land te kunnen verblijven.
I.m.o. kun je zeker discussiëren over strengere eisen voor migranten die geen vluchteling zijn en puur uit economische overwegingen naar hier komen, maar dit is iets compleet anders dan een asielzoeker.

Daarnaast heb je dan nog procedures als gezinshereniging, die voor alle migranten gelden, maar waar je terug een onderscheid kunt maken: is het puur om economische redenen dat heel het gezin naar België komt, dan kun je inderdaad strengere eisen stellen. Is het echter omdat ze eveneens moeten vluchten zijn omdat hun leven in gevaar is, dan zou het bijzonder cru zijn om te zeggen: mevrouw mag achterna komen, maar enkel als ze NL/FR spreekt.
 
Moslims komen ook niet en masse naar de VS , het zullen waarschijnlijk al meer de hoogopgeleide zijn die naar daar gaan , ik denk dat je de moslims hier beter kan vergelijken met de latino's daar.
Zelfs die parallel valt eigenlijk niet te trekken. In Amerika is de latino cultuur een onderdeel van de amerikaanse cultuur en sterk geintegreerd in bv Californie, net zoals de creoolse cultuur dat in Florida is. Dat is ook echt een samenleving en geen verhaal van alle kafirs de kop afsnijden.
Latinos zijn ook voor meer dan 75% Christelijk dus dat botst al helemaal niet, dan is er nog 20% agnost/atheist (https://www.pewforum.org/religious-landscape-study/racial-and-ethnic-composition/latino/)

Face the facts: de salafistische islam is de kern van het probleem. Landen zoals bv Australie hebben ook een sterke moslimgemeenschap die goed geintegreerd is, maar extremisme is daar quasi niet in aanwezig. Moesten de moslims in Europa niet continu eisen dat het openbare leven zich aanpast naar hun geloof en een stroming volgen die het westen als inferieure te berkeren ongelovigen beschouwt dan zouden we er hier ook zo geen problemen mee hebben. Dat is effectief ook een probleem waar de overheid schuld aan heeft, die hadden geen duimbreed mogen toegeven aan faciliteiten voor de islam in het publieke leven. Uw godsdienst beleid ge tussen uw eigen vier muren en daarbuiten heeft die hier geen plaats. Maar ondertussen moeten schoolmaaltijden halal zijn, moeten ze hoofddoeken mogen dragen in het openbaar en in ambtenarenfuncties (iets wat zelfs in moslimlanden vaak niet mag), moeten er minaretten het gebed door de lucht schreeuwen, etc... In ruil voor al die toegevingen krijgen we als autochtone bevolking niets anders als verwijten van racisme, discriminatie en haat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mini
Zelfs die parallel valt eigenlijk niet te trekken. In Amerika is de latino cultuur een onderdeel van de amerikaanse cultuur en sterk geintegreerd in bv Californie, net zoals de creoolse cultuur dat in Florida is. Dat is ook echt een samenleving en geen verhaal van alle kafirs de kop afsnijden.
Latinos zijn ook voor meer dan 75% Christelijk dus dat botst al helemaal niet, dan is er nog 20% agnost/atheist (https://www.pewforum.org/religious-landscape-study/racial-and-ethnic-composition/latino/)

Face the facts: de salafistische islam is de kern van het probleem. Landen zoals bv Australie hebben ook een sterke moslimgemeenschap die goed geintegreerd is, maar extremisme is daar quasi niet in aanwezig. Moesten de moslims in Europa niet continu eisen dat het openbare leven zich aanpast naar hun geloof en een stroming volgen die het westen als inferieure te berkeren ongelovigen beschouwt dan zouden we er hier ook zo geen problemen mee hebben. Dat is effectief ook een probleem waar de overheid schuld aan heeft, die hadden geen duimbreed mogen toegeven aan faciliteiten voor de islam in het publieke leven. Uw godsdienst beleid ge tussen uw eigen vier muren en daarbuiten heeft die hier geen plaats. Maar ondertussen moeten schoolmaaltijden halal zijn, moeten ze hoofddoeken mogen dragen in het openbaar en in ambtenarenfuncties (iets wat zelfs in moslimlanden vaak niet mag), moeten er minaretten het gebed door de lucht schreeuwen, etc... In ruil voor al die toegevingen krijgen we als autochtone bevolking niets anders als verwijten van racisme, discriminatie en haat.
Ik ben altijd van mening geweest , hoe groter een bevolkingsgroep , hoe dominanter . Ik vermoed dat het percentage moslims in Europa een stuk hoger is dan in Australie/USA .

Latino's zijn geen moslims maar zijn vermoed ik wel een stuk religieuzer nog dan de Westerling , daar zal de Kerk ook wel nog een grote rol spelen .

En voor de rest , ik heb hier nog nooit een minaret gehoord in mijn streek , werk iedere dag samen met verschillende moslims , der heeft nog geen enkele mij proberen te bekeren of gezegd dat hij de Westerse wereld door en door haat .
 
Bij een asielzoeker bedoel ik zelf dan iemand die op voorhand weet waar hij naartoe gaat. En dus asiel aanvraagt voor hier te mogen leven/ werken...
Bvb gehuwde, Staf coppens die naar zweden trekt...

Staf Coppens is nu ook al een asielzoeker.:rofl:
 
Terug
Bovenaan