Migratie, Vluchtelingen en Asiel

Dat soort tactieken past men natuurlijk graag toe om de problemen te verdunnen. Men berekent de kost van migratie door zowel de hoogopgeleide expat uit een land als Zwitserland die al één van de landstalen of Engels vlot beheerst als hetzelfde type migrant te beschouwen als de enkel Arabisch sprekende economische gelukszoeker uit Marokko. Dit terwijl verstandige landen zoals Canada of Australië veel strikter zijn qua wat voor migratie ze toelaten, met een stevige focus op die eersten en een beperkt quotum asielzoekers.
Nee, als je vraagt voor een reportage over migratie, dan zijn dit relevante portretten. Wil je een overzicht van problematische migratie, dan krijg je dit.

Wat men nu heeft gedaan is een overzicht van wat er gebeurt bij mensen die 5 jaar geleden naar België kwamen en waarover het toen in de sterk verhogende vluchtelingenstroom ging: de vluchtelingen uit Syrie en dergelijke. Omdat ook die toen "gelukzoekers" beschouwd werden als ze naar België komen ipv in Turkije of Jordanië te blijven.
 
Nee, als je vraagt voor een reportage over migratie, dan zijn dit relevante portretten. Wil je een overzicht van problematische migratie, dan krijg je dit.

Wat men nu heeft gedaan is een overzicht van wat er gebeurt bij mensen die 5 jaar geleden naar België kwamen en waarover het toen in de sterk verhogende vluchtelingenstroom ging: de vluchtelingen uit Syrie en dergelijke. Omdat ook die toen "gelukzoekers" beschouwd werden als ze naar België komen ipv in Turkije of Jordanië te blijven.

Die logica, dat iemand die vlucht voor oorlog in Syrië en die daarbij tracht te vluchten naar de meest "voordelige" landen zoals o.a. België of Zweden, naast oorlogsvluchteling ook minstens voor een deel gelukszoeker wordt klopt echter ook. Uiteraard is dat een begrijpelijke keuze vanuit het perspectief van de vluchteling.

Wat niet betekent dat het verkeerd is dat Europa als nabije regio, maar niet directe buur, een eerlijk deel van de Syrische vluchtelingenstroom al dan niet tijdelijk opvangt. De economische draagkracht van Turkije en Jordanië is ook niet onbeperkt, al is het wél goedkoper om vluchtelingen daar op te vangen dan hier. Degenen die je toch naar hier haalt, kan je dan screenen. En om nogmaals terug te koppelen naar de documentaire: het is geen toeval dat men als toonbeeld voor deze docu-reeks de ideale christelijke schoonzoon voorop plaatst.

Opvang in eigen regio is echter véél beter om culturele conflicten waarvan ik nog maar een beperkt aantal voorbeelden gaf, te vermijden.
Men schermt altijd met het feit dat onze voorouders tijdens de wereldoorlogen ook gevlucht zijn, maar als ik me niet vergis zijn die richting buurlanden als Nederland of het Verenigd Koninkrijk gevlucht, en niet bijvoorbeeld naar Syrië.
 
.

Opvang in eigen regio is echter véél beter om culturele conflicten waarvan ik nog maar een beperkt aantal voorbeelden gaf, te vermijden.
Men schermt altijd met het feit dat onze voorouders tijdens de wereldoorlogen ook gevlucht zijn, maar als ik me niet vergis zijn die richting buurlanden als Nederland of het Verenigd Koninkrijk gevlucht, en niet bijvoorbeeld naar Syrië.
Het vluchten in tijden van wereldoorlogen en hoe vlug vervoer per kar of te voet tegenover trein, al liftend of per vliegtuig gaat , is nu niet echt zonder invloed.
 
Men schermt altijd met het feit dat onze voorouders tijdens de wereldoorlogen ook gevlucht zijn, maar als ik me niet vergis zijn die richting buurlanden als Nederland of het Verenigd Koninkrijk gevlucht, en niet bijvoorbeeld naar Syrië.
Het klopt dat de overgrote meerderheid is gevlucht naar onze buurlanden. Maar de overgrote meerderheid van bijvoorbeeld de Syrische vluchtelingen worden momenteel ook gewoon in de Syrische buurlanden 'opgevangen'. Het klinkt mooi he, die 'opvang in eigen regio', maar dat is gewoon niet realistisch. Wij klagen over een paar duizend man die onze samenleving onder druk zou zetten. Zij vangen er miljoenen op.

Als straks die buurlanden bezwijken onder de druk omwille van dat de rest van de wereld hen de rug keert en afkomt met het mantra "opvang in eigen regio", dan zit je straks met een nog veel grotere vluchtelingengolf. En dan vanuit landen die steeds dichter effectief gewoon buurlanden van de EU zullen worden.
 
Het vluchten in tijden van wereldoorlogen en hoe vlug vervoer per kar of te voet tegenover trein, al liftend of per vliegtuig gaat , is nu niet echt zonder invloed.
Veel van die mannen gaan nu toch ook grote stukken te voet en op gammele bootjes. Ze reizen wekenlang naar hier, niet omdat het hier 'veilig is' want ze zijn al diverse veilige landen gepasseerd, maar voor ons sociaal systeem. Om aan te tonen dat dit zo is: Denk eens na; de dag dat we ons sociaal systeem zouden afsluiten voor vluchtelingen totdat ze hier bijvoorbeeld 10 jaar gewerkt hebben, denk je nog dat die nog zo massaal naar hier gaan komen? Neen die blijven dan gewoon in Libanon, Turkije,... behalve diegenen die denken dat ze hier makkelijk kunnen integreren op onze arbeidsmarkt (ik denk dan aan knelpuntberoepen of zeer hooggeschoolden). Dergelijke maatregelen zouden veel efficiënter zijn voor Europa dan het afsluiten van de grenzen. Je kunt muren bouwen zo hoog als je wil, als er een pot goud aan de andere kant ligt gaan er mensen blijven zijn die erover gaan klimmen.
 
Veel van die mannen gaan nu toch ook grote stukken te voet en op gammele bootjes. Ze reizen wekenlang naar hier, niet omdat het hier 'veilig is' want ze zijn al diverse veilige landen gepasseerd, maar voor ons sociaal systeem. Om aan te tonen dat dit zo is: Denk eens na; de dag dat we ons sociaal systeem zouden afsluiten voor vluchtelingen totdat ze hier bijvoorbeeld 10 jaar gewerkt hebben, denk je nog dat die nog zo massaal naar hier gaan komen? Neen die blijven dan gewoon in Libanon, Turkije,... behalve diegenen die denken dat ze hier makkelijk kunnen integreren op onze arbeidsmarkt (ik denk dan aan knelpuntberoepen of zeer hooggeschoolden). Dergelijke maatregelen zouden veel efficiënter zijn voor Europa dan het afsluiten van de grenzen. Je kunt muren bouwen zo hoog als je wil, als er een pot goud aan de andere kant ligt gaan er mensen blijven zijn die erover gaan klimmen.
Ik denk dat je onderschat hoe naïef en onwetend de gemiddelde ongeschoolde migrant die je beschrijft wel is hoor.

Het is al niet zo gemakkelijk om hier gewoon toe te komen en meteen voor vanalles steun te krijgen, maar in veel van die mensen hun hoofd leeft een verhaaltje over hoe Europa (of de VS) het land van melk en honing is waar niemand echt hoeft te werken en iedereen rijk is. Ik kan het niet zeker zeggen, maar ik vermoed dat mensensmokkelaars dat ook graag in stand houden.

Aan de andere kant van de oceaan is dat net hetzelfde: arme, ongeschoolde mensen die nu in karavaan uit Centraal-Amerika naar de VS willen want Biden is president, en die gaat elke arme migrant meteen toelaten en geld toestoppen.
 
Ik denk dat je onderschat hoe naïef en onwetend de gemiddelde ongeschoolde migrant die je beschrijft wel is hoor.

Het is al niet zo gemakkelijk om hier gewoon toe te komen en meteen voor vanalles steun te krijgen, maar in veel van die mensen hun hoofd leeft een verhaaltje over hoe Europa (of de VS) het land van melk en honing is waar niemand echt hoeft te werken en iedereen rijk is. Ik kan het niet zeker zeggen, maar ik vermoed dat mensensmokkelaars dat ook graag in stand houden.

Aan de andere kant van de oceaan is dat net hetzelfde: arme, ongeschoolde mensen die nu in karavaan uit Centraal-Amerika naar de VS willen want Biden is president, en die gaat elke arme migrant meteen toelaten en geld toestoppen.
Het gemiddelde loon is ook dacht ik rond de 200 euro in syrie. Je moet dat feitelijk even uit perspectief zien van die mannen.
Stel dat die hier 1300 euro ofzo krijgen (ik zeg niet dat het dat is maar laat ons hiervan even uitgaan dat ze dat wijsmaken aan de vluchtelingen)
Moest je dus als belg moeten vluchten naar een land waar je 6.5 keer meer krijgt dan je gemiddeld loon hier. (2000euro netto) zou je dus 13000 in de maand krijgen voor niet te moeten werken. Als ze dan een job kunnen scoren is het jackpot.
Eerlijk gezegd... waar is dat gammel bootje... ik kruip er direct op. Ok het leven in het fictieve land dat 13000 euro betaald is wss wel duurder maar als je wat spaarzaam leeft kan je gemakkelijk 6500 euro naar het thuisland terugsturen.
Al vaak mijn hoofd over gebroken hoe je enerzijds toch die hulp moet kunnen bieden als Europees land maar hoe je de economische vluchtelingen weert.
Zou het niet mogelijk zijn dmv een soort cryptocurrency? Vluchtelingen die hier komen krijgen dit geld op een kaart maar deze is dan enkel beschikbaar in belgische winkels. Zo blijft het geld in de belgische economie, steun je de maatschappij en help je de vluchtelingen (al dan niet economische)
 
Het gemiddelde loon is ook dacht ik rond de 200 euro in syrie. Je moet dat feitelijk even uit perspectief zien van die mannen.
Stel dat die hier 1300 euro ofzo krijgen (ik zeg niet dat het dat is maar laat ons hiervan even uitgaan dat ze dat wijsmaken aan de vluchtelingen)
Moest je dus als belg moeten vluchten naar een land waar je 6.5 keer meer krijgt dan je gemiddeld loon hier. (2000euro netto) zou je dus 13000 in de maand krijgen voor niet te moeten werken. Als ze dan een job kunnen scoren is het jackpot.
Eerlijk gezegd... waar is dat gammel bootje... ik kruip er direct op. Ok het leven in het fictieve land dat 13000 euro betaald is wss wel duurder maar als je wat spaarzaam leeft kan je gemakkelijk 6500 euro naar het thuisland terugsturen.
Al vaak mijn hoofd over gebroken hoe je enerzijds toch die hulp moet kunnen bieden als Europees land maar hoe je de economische vluchtelingen weert.
Zou het niet mogelijk zijn dmv een soort cryptocurrency? Vluchtelingen die hier komen krijgen dit geld op een kaart maar deze is dan enkel beschikbaar in belgische winkels. Zo blijft het geld in de belgische economie, steun je de maatschappij en help je de vluchtelingen (al dan niet economische)
Dat doen we nu ook al, niet via cryptocurrency maar door ze gewoon hulp in natura te geven. Ze krijgen onderdak en maaltijden ipv geld om dat zelf te kopen. Vroeger kregen ze een uitkering maar dat is tegenwoordig nog maar heel beperkt als ik het goed begrijp.
 
Het gemiddelde loon is ook dacht ik rond de 200 euro in syrie. Je moet dat feitelijk even uit perspectief zien van die mannen.
Stel dat die hier 1300 euro ofzo krijgen (ik zeg niet dat het dat is maar laat ons hiervan even uitgaan dat ze dat wijsmaken aan de vluchtelingen)
Moest je dus als belg moeten vluchten naar een land waar je 6.5 keer meer krijgt dan je gemiddeld loon hier. (2000euro netto) zou je dus 13000 in de maand krijgen voor niet te moeten werken. Als ze dan een job kunnen scoren is het jackpot.
Eerlijk gezegd... waar is dat gammel bootje... ik kruip er direct op. Ok het leven in het fictieve land dat 13000 euro betaald is wss wel duurder maar als je wat spaarzaam leeft kan je gemakkelijk 6500 euro naar het thuisland terugsturen.
Al vaak mijn hoofd over gebroken hoe je enerzijds toch die hulp moet kunnen bieden als Europees land maar hoe je de economische vluchtelingen weert.
Zou het niet mogelijk zijn dmv een soort cryptocurrency? Vluchtelingen die hier komen krijgen dit geld op een kaart maar deze is dan enkel beschikbaar in belgische winkels. Zo blijft het geld in de belgische economie, steun je de maatschappij en help je de vluchtelingen (al dan niet economische)
Zuiver anekdotisch, maar als ik dat van mijn vrouw hoor over de redenering die veel Mexicaanse mensen maken om via een "coyote" de grens over te steken, kijken die zuiver naar de wisselkoers en het loon, en wordt er over de levenskost niet echt nagedacht.

Dus dan lijkt het natuurlijk of we hier allemaal rijk zijn, want met onze lonen kan je in het gemiddelde land waaruit mensen vluchten royaal leven.
 
Ik denk dat je onderschat hoe naïef en onwetend de gemiddelde ongeschoolde migrant die je beschrijft wel is hoor.

Het is al niet zo gemakkelijk om hier gewoon toe te komen en meteen voor vanalles steun te krijgen, maar in veel van die mensen hun hoofd leeft een verhaaltje over hoe Europa (of de VS) het land van melk en honing is waar niemand echt hoeft te werken en iedereen rijk is. Ik kan het niet zeker zeggen, maar ik vermoed dat mensensmokkelaars dat ook graag in stand houden.

Aan de andere kant van de oceaan is dat net hetzelfde: arme, ongeschoolde mensen die nu in karavaan uit Centraal-Amerika naar de VS willen want Biden is president, en die gaat elke arme migrant meteen toelaten en geld toestoppen.
Ik onderschat dat niet hoor, meer zelfs je hebt volledig gelijk. Maar als wij ons sociaal systeem afsluiten voor nieuwkomers zal het zeer duidelijk zijn dat het hier niet het land van melk en honing is.
 
Ik onderschat dat niet hoor, meer zelfs je hebt volledig gelijk. Maar als wij ons sociaal systeem afsluiten voor nieuwkomers zal het zeer duidelijk zijn dat het hier niet het land van melk en honing is.
En hoe denk je dan vluchtelingen te helpen?
Kom maar af, loop hier wat rond? We zien wel?
 
Ik onderschat dat niet hoor, meer zelfs je hebt volledig gelijk. Maar als wij ons sociaal systeem afsluiten voor nieuwkomers zal het zeer duidelijk zijn dat het hier niet het land van melk en honing is.
Mijn punt was dat velen nu ook geen idee hebben van alle moeilijkheden en barrières, dus dat nog verhogen zal waarschijnlijk weinig effect hebben als we ter plekke niet aan een soort ontrading doen.

En ja, veel van wie hier illegaal is, is op die barrières gebotst hé. Maar op dat moment is het vaak toch beter om hier illegaal te verblijven dan terug te gaan.
 
Mijn punt was dat velen nu ook geen idee hebben van alle moeilijkheden en barrières, dus dat nog verhogen zal waarschijnlijk weinig effect hebben als we ter plekke niet aan een soort ontrading doen.
Een half decennia aan strenge push backs doen en uw uitwijzingsbeleid hardnekkig opvolgen, works like a charm.

Helaas, geen optie want "niet humaan".
 
"Works like a charm", zoals bij welk land dat geografisch met ons te vergelijken is?
Want bij het overnemen van push-back beleid, mogen we geen aanpassingen doen naargelang de geografische realiteiten?

"Ja wij hebben geen oceaan mannen, laat iedereen maar binnen"



Als we al eens beginnen met iedereen die illegaal is buiten zwieren, werk maken van criminelen buiten te zwieren, herenigingsbeleid af te zwakken en enkel nog asielzoekers toelaten die hun aanvragen indienen in point of entry in the EU. Bootjes die onze territoriale wateren binnen dringen terug naar de kust van afzender drijven.

Dat is ook allemaal pushback.
 
Ja als je het als bewezen afdoet dat het gaat werken dacht ik wel aan een concreet voorbeeld eigenlijk. Niet wat loze zaken "en de rest zien we wel".

Als het over de VS gaat, weet je wel dat het daar ongeveer draait op goedkope, illegale hispanics?

En ik zei niets over iedereen maar binnenlaten hoor.
 
Ja als je het als bewezen afdoet dat het gaat werken dacht ik wel aan een concreet voorbeeld eigenlijk. Niet wat loze zaken "en de rest zien we wel".

Als het over de VS gaat, weet je wel dat het daar ongeveer draait op goedkope, illegale hispanics?

En ik zei niets over iedereen maar binnenlaten hoor.
De pushbacks in australie, schijnen goed te werken?
 
De pushbacks in australie, schijnen goed te werken?
Is dat zo? Heb je bewijs of is het wat los zaken zeggen en de rest moet er moeite insteken?

In het midden van de oceaan liggen, duizenden kilometers van de landen waaruit migranten komen zal ook helpen. Hé, allez hier, eerste dat ik vond:
Since 2013, the government has reported turned back 771 asylum seekers on 31 boats from Australian territorial waters or land. The government says the policy acts as an effective deterrent to people seeking asylum by boat, and reducing the risk of deaths by drowning at sea.
Dat is een artikel van eind 2017. Dus op 4 jaar 771 asielzoekers op 37 boten. Lijkt mij een andere grootte-orde dan hier.
 
Is dat zo? Heb je bewijs of is het wat los zaken zeggen en de rest moet er moeite insteken?

In het midden van de oceaan liggen, duizenden kilometers van de landen waaruit migranten komen zal ook helpen. Hé, allez hier, eerste dat ik vond:

Dat is een artikel van eind 2017. Dus op 4 jaar 771 asielzoekers op 37 boten. Lijkt mij een andere grootte-orde dan hier.
Omdat er mensen de oversteek niet of minder wagen omwille van de uitgebreide maatregelen.
Pushback beleid is wel meer dan enkel bootjes terugsturen.


Dat is zoals brandpreventie afschieten omdat de keuken niet in brand vliegt.
Maarten Boudry heeft daar ook nog over gehad ivm de corona maatregelen.
 
"Works like a charm", zoals bij welk land dat geografisch met ons te vergelijken is?
En daarbij: 90% van de vluchtelingen is zo slim om hun papieren te "verliezen". Naar waar ga je die mensen terug sturen?

Dat het (Europese) migratiebeleid beter kan en dat de bewaking van de buitengrenzen strenger moet, daar heb ik niet meteen iets op tegen.
Maar dat imo is dat maar een deel van de oplossing. Investeer in Afrika, we moeten daar echt een partnership mee afsluiten en daar wat pragmatisch in durven zijn. Zeker als je ziet hoe China daar bezig is (maar da's weer een ander discussie).
In ieder geval: een gezonde economische relatie met Afrika, doet sowieso de druk op de EU grenzen afnemen. En kan imo op lange termijn nog meerdere voordelen opleveren.
 
Terug
Bovenaan