Mieren in huis (living en keuken)

Hier ook fan van HG doosjes, vorig jaar ook wat last gehad tot in de voorraad kasten. (kruimels en losse snoepjes in een niet dichtgedaan doosje waren de boosdoener).

Paar dagen later verdwenen.

mieren nooit bestrijden buiten huis, dat is hun habitat

binnen huis:
stap 1: etensresten, kruimels,.. in huis vermijden
stap 2: idem degelijke dooejes

Hier zie ik nooit enig mier op locaties waar er volgens mij het meeste etensrestjes zijn (keukentafel, gootsteen, keukenblad, katteneten) maar deze zomer hebben we er vooral last van rond de tapijten in huis.

Op het eerste zich vreemd dat de mieren net daar verlekkerd op zijn maar misschien toch niet zo heel abnormaal? Tapijten is (soms- lastig om volledig 100% proper te maken en mss laat je af en toe wat restjes vallen en zijn ze daar verlekkerd op?

Hier toch ook iets dat regelmatig terugkeert. Maar altijd ergens anders. De ene keer is dat aan de voordeur, andere keer schuifraam of achterdeur. Maar eens ze binnen zijn kunnen we buiten ook een hele autostrade mieren zien lopen dus is wel makkelijk om die weg te onderbreken. Kijken waar ze binnenkomen en dan buiten een mierenlokdoos zetten om de route te onderbreken. Dat volstaat om ze weg te krijgen. Zelfs als we die oude laten blijven ze toch lange tijd weg. De huidige potjes staan er al minstens een jaar.
Hier zie ik geen heler kolonies mieren. Een 10-tal rond het ene tapijt. Een 10-tal rond het ander tapijt. (Allé je diegene die ik na lang zoeken kan vinden want elke dag ik terug ga kijken is er weer zo'n aantal ..).

Maar echt zo'n autostrade / route van mieren zie ik nergens. Ik kan geen echt duidelijk spoor vinden die ze gebruiken.

Laatst bewerkt:
Update. Ik heb wel 100+ (!) mieren in huis gevonden na mijn bericht. (Ik let er nu echt op).

Ik heb dan gewoon een trukje toegepast: Ik heb een grondige kuisbeurt gedaan in huis om sporen te verwijderen en vergif gespoten onder de tapijten. Daarnaast heb ik veel lekkers (zoetigheid) in mijn garage gelegd als lokkertje en zo een nieuw spoor gecreëerd.

Het resultaat?
Ik heb sindsdien 3 mieren gezien in huis ipv 100+ (een klein beetje minder ;))
En in de garage? Right ... letterlijk een invasie. (Nog een understatement).

Een mier is niet dom lol. "Hey collega's! Makila heeft al het lekkers in de garage gelegd voor ons. Mercikes hé!" :tongue:

Wij hebben in al die jaren éénmaal last gehad van mieren in de keuken. Grondig kuisen met azijn (wel zien welk materiaal je hebt) en zorgen dat er echt niets van voedsel blijft liggen gedurende enkele weken, in die tijd ook gevonden dat ze via de achterdeur binnenkwamen en daar een lokdoos geplaatst; na een maandje was het probleem verholpen en sindsdien geen last meer van gehad.
Denk dat het vooral belangrijk is dat je actie onderneemt zodra je 1 mier ziet.

Weet niet of dit voor particulieren vrij verkrijgbaar is (en zou het ook niet aanraden als je huisdieren hebt), maar in de bakkerij waar ik werkte werd wekelijks bij de grote schoonmaak de vloer nog eens behandeld met biociden om ongedierteproblemen tot een minimum te beperken.

Wij hebben in al die jaren éénmaal last gehad van mieren in de keuken. Grondig kuisen met azijn (wel zien welk materiaal je hebt) en zorgen dat er echt niets van voedsel blijft liggen gedurende enkele weken, in die tijd ook gevonden dat ze via de achterdeur binnenkwamen en daar een lokdoos geplaatst; na een maandje was het probleem verholpen en sindsdien geen last meer van gehad.
Denk dat het vooral belangrijk is dat je actie onderneemt zodra je 1 mier ziet.
Ja die laatste zin van mij was voor de lol hé. :) Maar het klopt wel ergens. Werkmieren zoeken naar voedsel en als ze dat gevonden hebben leggen ze een of meerdere geursporen aan. Andere mieren volgen dan letterlijk dat spoor.

'Kuis je dat spoor op' en leg je een nieuw spoor richting de garage dan kan dat al een beetje helpen (JA OK garage = ook uw woning maar bij mij is de garage apart - er zit een tuin tussen dus dan kan ik daar al iets beter mee leven, in de diepvrieskoffer die daar staat komen ze namelijk niet in ;)).

Weet niet of dit voor particulieren vrij verkrijgbaar is (en zou het ook niet aanraden als je huisdieren hebt), maar in de bakkerij waar ik werkte werd wekelijks bij de grote schoonmaak de vloer nog eens behandeld met biociden om ongedierteproblemen tot een minimum te beperken.
Ja het is ook de eerste keer ooit dat we er plots last van hebben.
We hebben 2 katten dus we moeten natuurlijk voorzichtig zijn met vergif.

Uiteindelijk gisteren nog 6 (ipv 3) mieren gevonden (en gevangen). Vandaag nog geen enkele. Ik denk niet dat het al 100% opgelost is maar het is toch al vrij snel exponentieel beter. Best wel absurd als je er over nadenkt. Van geen mieren naar 100+ en na actie te ondernemen razendsnel weer naar amper enige mier. Ze komen en gaan gelijk gekken. :unsure:

Laatst bewerkt:
Ja die laatste zin van mij was voor de lol hé. :) Maar het klopt wel ergens. Werkmieren zoeken naar voedsel en als ze dat gevonden hebben leggen ze een of meerdere geursporen aan. Andere mieren volgen dan letterlijk dat spoor.

'Kuis je dat spoor op' en leg je een nieuw spoor richting de garage dan kan dat al een beetje helpen (JA OK garage = ook uw woning maar bij mij is de garage apart - er zit een tuin tussen dus dan kan ik daar al iets beter mee leven, in de diepvrieskoffer die daar staat komen ze namelijk niet in ;)).

Ja het is ook de eerste keer ooit dat we er plots last van hebben.
We hebben 2 katten dus we moeten natuurlijk voorzichtig zijn met vergif.

Uiteindelijk gisteren nog 6 (ipv 3) mieren gevonden (en gevangen). Vandaag nog geen enkele. Ik denk niet dat het al 100% opgelost is maar het is toch al vrij snel exponentieel beter. Best wel absurd als je er over nadenkt. Van geen mieren naar 100+ en na actie te ondernemen razendsnel weer naar amper enige mier. Ze komen en gaan gelijk gekken. :unsure:
Niet zo absurd dat het razendsnel gaat. Die mieren leven in een kolonie van een 24u op 24u economie, dus je gaat misschien slapen met maar 1 mier te zien maar tijdens je slaap werken zij gewoon verder. Voor de kippenhouders onder ons, die kennen het wel. Zie je één rat, dan heb je een exemplaar dat zich al comfortabel voelt bij je aanwezigheid en mag je er zeker van zijn dat je er vele hebt; net de reden waarom je ook vallen zet als je er geen ziet.
Soms lees ik hier mensen die er voorstander van zijn om katten zoveel als mogelijk binnen of op je eigen grond te houden (want ze kakken, pakken vogeltjes, etc.). Wel bij mij en eigenlijk ook al onze buren, lopen de katten vrij door de tuinen; volgens mij ook de enige reden waarom ik hier in huis nog nooit een muis heb gezien.

Terug
Bovenaan