Auto Met welke auto heb je al gereden, en wat waren je ervaringen er mee?

Ik heb een 207 Active 1.6 diesel gehad met Sporty Pack optie. Was iets rond de 20K met zwarte kleur. Reed eigenlijk goed en zuinig. Na 4 jaar begon die vanalles te mankeren. Parkeersensoren achter die af en toe haperden, lampjes op het dashboard die niet meer branden. Overal van die kleine zaken die alles bij mekaar toch veel geld zouden kosten. Toen omgeruild voor een 308 Active 1.6 Turbodiesel met automaat. Kreeg daar toch nog een goede inruilprijs voor. Kreeg ook een dikke premie omwille van de roetfilter bij de 308. Was een 3500 euro extra korting als ik mij goed herinner.

Stuk comfortabeler om in te zitten. Maar die automaat was een ramp. Komt ge aan een rond punt, wilt ge snel oprijden, schakelt die ineens van 2 terug naar 1 en dan terug naar 2. Dat gaf een serieuze klap in de koppeling om daarna met doordraaiende banden het rondpunt op te rijden. Zullen er wel velen gedacht hebben van welke zot is dat. Op het laatste een paar keer dat die niet vertrok in achteruit. Beetje in vooruit en dan ging het weer.

Na 4 jaar werkte geen enkel lichtje nog van de middenconsole aan de linkerzijde. Ik vroeg of ze die lichtjes konden fixen. Oei oei dan moeten wij dat volledig dashboard losmaken. Maar gelaten zoals het was. Lampen voor waren ook voortdurend kapot. Later vernomen dat dit een probleem was met alle 308 van die reeks. Had iets te maken met te hoge spanning. Uiteindelijk maar weg gedaan. Vooral omwille van de automaat. Vertrouwde dat niet meer. Als daar stukken aan zouden komen zou dat een dure grap zijn geworden.
 
Hoeveel verschil is er ten opzichte van een a3.
Kleiner en minder tof om mee te rijden.
En de A3 is om te beginnen al geen super attractieve wagen om mee te rijden.
Ik zou hem niet echt aanraden, zo een mini crossover is maar twijfelachtig.
 
Een q2 is dus minder aan te raden met een kleine van 3,5.

Dacht dat een q2 ongeveer even groot was als een gla. Nu niet dat ik die laatste zo praktisch vind.

De overstap naar een A4 of C-klasse lijkt me wat groot.

Ik rij wel graag met de vervangwagen (c-klasse). De vrouw vindt dat al een boot.

Kilometers doen we niet zoveel. Verste verplaatsingen zijn een 20tal kilometer.
 
Laatst bewerkt:
Een q2 is dus minder aan te raden met een kleine van 3,5.

Dacht dat een q2 ongeveer even groot was als een gla. Nu niet dat ik die laatste zo praktisch vind.

De overstap naar een A4 of C-klasse lijkt me wat groot.

Ik rij wel graag met de vervangwagen (c-klasse). De vrouw vindt dat al een boot.

Kilometers doen we niet zoveel. Verste verplaatsingen zijn een 20tal kilometer.
Dat want wel snel hoor zo die grootte. Is het nu ook niet zo dat een C is gigantisch is.
Als je niet verder dan 20km rijdt kan je dan niet beter elektrisch of hybride kopen?
 
Dat want wel snel hoor zo die grootte. Is het nu ook niet zo dat een C is gigantisch is.
Als je niet verder dan 20km rijdt kan je dan niet beter elektrisch of hybride kopen?
Momenteel het budget niet voor.

We zoeken tussen de 25 a 30k.
 
Een q2 is dus minder aan te raden met een kleine van 3,5.

Dacht dat een q2 ongeveer even groot was als een gla. Nu niet dat ik die laatste zo praktisch vind.

De overstap naar een A4 of C-klasse lijkt me wat groot.

Ik rij wel graag met de vervangwagen (c-klasse). De vrouw vindt dat al een boot.

Kilometers doen we niet zoveel. Verste verplaatsingen zijn een 20tal kilometer.
Je kan best eens de auto in het echt bekijken. Ik weet niet in welke mate dat de hoogte van deze auto een rol speelt.
Bijvoorbeeld de interieurruimte op horizontaal vlak bij de BMW 1 en X1 is identiek, kofferruimte is wel een stuk groter bij de X1.
Maar toch heb je in de X1 veel meer ruimte omdat alles veel hoger kan. De voorste zetels zitten hoger, waardoor je niet zo ver naar achter schuift en dus veel meer ruimte overhoudt op de achterbank.
Dus wie weet verrast de interieurruimte bij de Q2 ook wel nog.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaTi
Al redelijk wat auto's versleten hier. Ooit begonnen met een Honda. Daarna Renault, Peugeot, nog eens Honda, Opel, VW en Toyota. Allemaal relatief saaie bakken :)

Met VW, Peugeot en Renault veel problemen gehad. De Renault was eigenlijk nog goed zelf te fixen, maar was dan ook eentje van 1978. Uiteindelijk teveel roest om zelf te herstellen. Peugeot was mixed. Ging wel e.e.a. kapot, maar geen structurele zaken. Niet echt spannend om mee te rijden, maar niets om je aan te storen. Bij de VW was het uitsluitend strucurele zaken die kapot gingen, wat een dramabakken zijn dat eigenlijk. Waren nu eens op geen enkel vlak goed te noemen. Werkelijk geen idee waarom ganse volksstammen bij VAG zweren. Overburen zweren ook bij VW, maar staan iedere 6 maanden in de garage voor serieuze problemen. Vinden dat precies normaal.

Opel mixed. De oudere (pre 2012) waren eigenlijk best wel OK. Kleine zaken hier en daar, maar ook weer grotendeels zelf op te lossen. Post 2012 veel problemen qua motorisatie en elektronica. Onopvallend om mee te rijden, maar waren wel mijn favoriete wagens qua rijgedrag. Vast op de baan en toch behoorlijk comfortabel (zonder te deinen zoals een Franse wagen).

Na 200k km probleemloze kilometers met de Honda's (en een total-loss, dankjewel dronkaard) dus redelijk wat andere merken aangedaan, maar uiteindelijk toch terug beland bij een Japanner. Toyota deze keer. De eerste keer in die wagen was gelijk thuis komen na een lange, ambetante werkdag. Niet zo overdreven comfortabel bij slechte wegen, maar lange ritten op de snelweg zijn perfect. En vooral, alle bediening zit op een "normale" plaats. Ondertussen een jaar in bezit zonder problemen. Daarmee doet hij het al beter dan al de andere wagens, de Honda niet meegerekend.

Persoonlijke conclusie: Japanners >> Fransozen > VAG.
 
Een Q2 is wel een serieus stuk kleiner dan een A3.

Q2 koffer: 405
A3 (sportback): 380

Q2 lengte: 4208
A3 lengte: 4323

Dus 'serieus' lijkt me wat overdreven.

Een q2 is dus minder aan te raden met een kleine van 3,5.

Dacht dat een q2 ongeveer even groot was als een gla. Nu niet dat ik die laatste zo praktisch vind.

De overstap naar een A4 of C-klasse lijkt me wat groot.

Ik rij wel graag met de vervangwagen (c-klasse). De vrouw vindt dat al een boot.

Kilometers doen we niet zoveel. Verste verplaatsingen zijn een 20tal kilometer.

Ik heb een Q2 gekozen (boven een A3) omdat die wat hoger zit en omdat ik die er wat mooier vind uitzien.
De koffer is in ieder geval niet zo super ruim (zonder zetels plat te leggen).
 
Q2 lengte: 4208
A3 lengte: 4323

Dus 'serieus' lijkt me wat overdreven.
Dat is echt wel redelijk serieus hoor. Op zo'n lengtes is 12cm echt al gigantisch hoor. De A3 is al geen ruimtewonder.
Tenzij dat de hoogte veel goed maakt. Zoals ik verduidelijkte met de vergelijking tussen de BMW 1 en X1.
 
Nen A3 is gewoon qua grootte en dimensies nen duren Golf (niet variant).
Al met drie Golfkes (onder andere, hé) gereden en één A3 sportback, en die A3 voelde gewoon als ongeveer zelfde type wagen als de Golf.

Q2 is inderdaad wat hoger maar is relatief klein, ik zie em meer al de concurrent van een Volkswagen T-Roc (wat ook een relatief klein modelleke is) en een model tussen de A1 en de A3.

Tenzij dat de hoogte veel goed maakt. Zoals ik verduidelijkte met de vergelijking tussen de BMW 1 en X1.
Ik zou voornamelijk durven te zeggen dat de X1 binnen dat segment een bovengemiddelde hoeveelheid kofferruimte kan aanbieden. Waardoor het bij de introductie van de F48 een waanzinnig gewilde wagen maakte met toch wel uitzonderlijk lange levertijden in den tijd.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel groter is een x2 dan een q2? Of is dat meer van hetzelfde en begint voldoende ruimte pas vanaf een q3 of x3
 
Hoeveel groter is een x2 dan een q2? Of is dat meer van hetzelfde en begint voldoende ruimte pas vanaf een q3 of x3
Een pak groter dan de Q2, een X2 is voornamelijk een sportiever modelleke van de X1 en is kleiner.

De Q3 en de X3 kan je niet één op één vergelijken. Een X3 is ongeveer een concurrent van de Q5, een Q3 gedraagt zich meer als een iets duurdere premium X1. Waar X1 voornamelijk binnenkopt als entry in het X gamma, kopt de Q3 zich vooral binnen als een premium SUV upgrade (naar mijn gevoel).

Persoonlijk ben ik een pak geïnteresseerder in een goed uitgeruste X1 dan de Q3. Het verschil is dan ook tussen deze modellen ongeveer 3 à 5k ten voordeel van de X1. Waar ik toch wel enkele leuke opties mee kan configureren. Als ik mocht kiezen tussen de X2 en de X1, dan zou ik ook nog altijd bij de X1 blijven.

Maar dit ben ik gewoon. Jaren gereden met een A4 sedan die ongeveer 480 liter koffer had. Die was groot genoeg voor mij. Met een kindje erbij was het probleem van deze auto niet de hoeveelheid in liters maar de vorm. Dus om een antwoord te geven: vanaf wanneer is voor mij "voldoende ruimte?": 470/480-ish liters koffer.


Enigste probleem dat ik heb met de X1 is dat deze relatief laag zit voor zijn segment en dat de schakelbak veel te ver naar voor staat. Die zou ik dus nooit handgeschakeld nemen omdat ik dan een te irritante zithouding moet aannemen en dan doet mijn onderrug weer zeer.

Klinkt misschien alsof ik een mega BMW fan ben maar moet toegeven dat ik een Audi rijder ben hoor.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel groter is een x2 dan een q2? Of is dat meer van hetzelfde en begint voldoende ruimte pas vanaf een q3 of x3
X2 is echt dramatisch qua koffer ruimte ook. Ik heb daar ook eens een testrit met gedaan en dan onze baby kinderwagen in de koffer gedaan en die was dan zo goed als vol. Als je wat ruimte wil kun je inderdaad beter naar de X1 of Q2 zien.
 
X2 is echt dramatisch qua koffer ruimte ook. Ik heb daar ook eens een testrit met gedaan en dan onze baby kinderwagen in de koffer gedaan en die was dan zo goed als vol. Als je wat ruimte wil kun je inderdaad beter naar de X1 of Q2 zien.
De X2 is echt niet te vergelijken met de Q2 hoor.
X2 is langer en heeft veel meer kofferruimte. Qua hoogte ontlopen ze elkaar ook bijna niets.
 
Terug
Bovenaan