Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,3%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,2%
  • €800-€900

    Stemmen: 65 7,9%
  • €900-€1000

    Stemmen: 92 11,2%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 86 10,5%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 66 8,0%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 70 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 66 8,0%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,1%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 16 2,0%
  • >€1800

    Stemmen: 81 9,9%

  • Totaal aantal stemmers
    820
Als je het niet vraagt, dan weet je niet of het de moeite waard is.
En elke betere versie kan weer gebruikt worden om door te onderhandelen.

Bij ons is Belfius, door tegenbod, gezakt van 3,55 naar 3,28. Dus wel degelijk mogelijk. Al zullen ze dit niet zelf kunnen beslissen maar goedkeuring moeten vragen aan regioverantwoordelijke/Brussel/..Duurde enkele dagen bij ons.
OK zal het toch eens vragen dan, nadat ik bij mijn thuisbank ben geweest (BNP).
 
155k lenen aan 50% quotiteit, over 25 jaar

KBC 3,48% ("wij onderhandelen niet over rentevoeten")
Belfius 3,45% ("laat ons weten of je iets beters krijgt, dan onderhandelen we verder", maar misschien de moeite niet meer, als ik zie dat de volgende er al een stuk onder gaat? Of toch?)
Axa 3,3% (nog ruimte voor onderhandeling met ander voorstel op papier)

Nog op het lijstje: Beobank, BNP, Argenta. Lijkt mij dat er toch nog een stukje moet afkunnen als ik hier lees wat anderen kregen.

Bij KBC heb ik ook hetzelfde antwoord gekregen. Raar genoeg zie ik op spaargids.be dat daar redelijk wat mensen wel lagere rentes krijgen.
Axa moet inderdaad een voorstel op papier hebben, en dan proberen ze gelijk te zetten. (Is bij mij toch zo)

Let wel op. de rentes die ik hierboven gezet heb is allemaal inclusief SSV, brandverzekering en loondomiciliëring.
 
Akkoord dat het wat uiterste waren maar uiteindelijk lost lenen op 25 jaar het 'probleem' ook niet op he.
In beide situaties heb je indexatie, in beide situaties kan je gaan lenen op 25 jaar.

Situatie 2019 (25 jaar 1%) heeft op het einde van de rit 475.905,40 euro betaald.
Situatie 2023 (25 jaar 3%) heeft op het einde van de rit 726.453,10 euro betaald.
Maar beide hebben een Matexi woning van 160m2.

Klopt, langer lenen (zoals een paar jaar terug ook al een tijd de mode was) lost het probleem niet op, maar het maakt kopen / een nieuwbouw kopen wel nog haalbaar.

Ik vrees vooral dat veel van de prijsstijgingen van grondstoffen, etc. of de eindprijs van woningen niet zullen wegvallen als we -hopelijk- binnen een aantal maanden in een meer stabiele situatie zitten qua energieprijzen en dergelijke. Dat zie je in andere sectoren nu al, waar die prijsinflatie gewoon permanent lijkt.
 
Bij KBC heb ik ook hetzelfde antwoord gekregen. Raar genoeg zie ik op spaargids.be dat daar redelijk wat mensen wel lagere rentes krijgen.
Axa moet inderdaad een voorstel op papier hebben, en dan proberen ze gelijk te zetten. (Is bij mij toch zo)

Let wel op. de rentes die ik hierboven gezet heb is allemaal inclusief SSV, brandverzekering en loondomiciliëring.
Bij mij ook inclusief SSV en heel de boel.

Ja ik vind het ook heel raar van KBC, aangezien ik op spaargids ook dingen zag passeren van hen met lagere rentes. Wel geen super recente, maar toch, ze zeiden heel duidelijk "de simulatie online is wat wij u gaan geven" nog voor ze wisten wat mijn eigen inbreng was.

Argenta: "ik zal het eens allemaal ingeven in de computer en u een voorstel sturen, maar het paasweekend komt eraan, dus dat is maar voor volgende week." Keek ik toch ook even gek bij. Bij de andere banken kreeg ik het voorstel meteen. Hopelijk komt daar dan een fantastische rentevoet uit hé, als ze er lang over doen.
 
Wij willen precies toch eerder iets waar brandverzekering niet moet bij de bank zelf.
Als je dan een slechte ervaring hebt kan je niet veranderen, maar zit je er 20+ jaar aan vast.

ING en Fortis zullen ons nieuw voorstel bekijken, maar geven het weinig kans dat ze beter kunnen.
KBC staat pas volgende week gepland, maar als ik jullie zo hoor moet ik daar dus niets van verwachten. We zijn wel voornamelijk klant bij KBC.

Iemand ervaring met banken die exclusief werken met makelaren als credimo?
 
Ja ik vind het ook heel raar van KBC, aangezien ik op spaargids ook dingen zag passeren van hen met lagere rentes. Wel geen super recente, maar toch, ze zeiden heel duidelijk "de simulatie online is wat wij u gaan geven" nog voor ze wisten wat mijn eigen inbreng was.
Begint mij te klinken alsof KBC vanuit corporate orders heeft gekregen om geen kredieten meer te verstrekken tenzij tegen belachelijk hoge rente.
 
Begint mij te klinken alsof KBC vanuit corporate orders heeft gekregen om geen kredieten meer te verstrekken tenzij tegen belachelijk hoge rente.
Je zou dat inderdaad beginnen denken. Als je aan 50% quotiteit al niet kunt onderhandelen en de andere banken wel gewoon een stuk lager gaan...
 
Begint mij te klinken alsof KBC vanuit corporate orders heeft gekregen om geen kredieten meer te verstrekken tenzij tegen belachelijk hoge rente.

Die van fortis zei tegen ons dat KBC graag in het begin van het jaar hun targets haalt en dan hun tarieven wat hoger zet. Of daar iets van aan is weet ik niet, maar blijkbaar wordt het toch deels zo ervaren dan.
 
Ik heb niet de hele thread doorgelezen maar heb wel een vraag dus misschien is deze al eens beantwoord geweest.
Is het hedendaags nog mogelijk om een deftige lening te krijgen bij een van de banken met een spaarkapitaal van 25k als alleenstaande?
 
Ik heb niet de hele thread doorgelezen maar heb wel een vraag dus misschien is deze al eens beantwoord geweest.
Is het hedendaags nog mogelijk om een deftige lening te krijgen bij een van de banken met een spaarkapitaal van 25k als alleenstaande?
Gezien je in regel tegenwoordig 10% kapitaal zelf moet inbrengen kan je met 25k als alleenstaande zeker ergens een lening krijgen. Maar ik vermoed dat je niet veel meer dan 230-240k zal krijgen.
Tenzij je natuurlijk een exuberant hoog loon hebt. Het te ontlenen kapitaal is afhankelijk van een aantal factoren:
- Kost vh project
- Maandelijks inkomen
- Andere (leen)lasten
- Eigen kapitaal

Best kan je met een concreet idee (woning die je wil bezichten) is een afspraak maken bij u huisbank. Die gaan u een goed idee geven want kan en wat niet kan. Andere banken zullen daar vaak nog iets betere voorwaarden op geven, maar verwacht ook daar geen wonderen.
 
Je zou dat inderdaad beginnen denken. Als je aan 50% quotiteit al niet kunt onderhandelen en de andere banken wel gewoon een stuk lager gaan...
Wij hebben met een quotiteit van 45% ze in juli 2022 bij KBC even laten zweten. Ze konden ook niet lager gaan dan 2.7 (toen). Drie weken later was ineens 2.31 mogelijk.
Veel hangt bij die mannen precies af van 'op het juiste moment binnen wandelen'.
 
  • Leuk
Waarderingen: maze
Begint mij te klinken alsof KBC vanuit corporate orders heeft gekregen om geen kredieten meer te verstrekken tenzij tegen belachelijk hoge rente.

Blijkbaar niet in alle kantoren; vrienden van mij krijgen bij KBC nog een deftige rente (ik ken de exacte rentevoet niet, maar was voor hen bij de betere banken), bij hen was het Argenta dat met gruwelijk hoge rentevoeten af kwam en precies bestaande klanten liever kwijt wil.

Als het om hypotheken gaat, nooit teveel afgaan op enkel de naam van de bank, de verschillen tussen kantoren maken ook wel een verschil.
 
Net even gecontroleerd voor KBC.
Was toen (1ste week maart tot 22 maart) lening 350k, 75% quot.,

Initieel via de simulatie op de online tool 3,35.
3 dagen later telefoon gehad, bleek dat 3,28 mogelijk was. Daarna nog minieme daling gehad naar 3,27. Uitleg was toen dat de OLO daalde en zij dus ook hun rentevoet lieten meedalen. Toen gevraagd of dit hun finaal aanbod was aangezien huisbank mee daalde en dus ook antwoord gekregen "Ja wij onderhandelen niet". Uiteindelijk mail gestuurd dat we verder gingen met huisbank, dan ineens was de rentevoet toch gedaald. Finaal aanbod 3,21.

Maar onlangs ook vrienden gehad die voor lening passeerden en direct het aanbod kregen van de simulatietool en het was take it or leave it. En was ook een lening met zelfde quotiteit en grootte orde.
 
Even een korte berekening gemaakt om te duiden hoe onbetaalbaar bouwen nu is/zal zijn voor velen:

Situatie 2019:
Bouwkost: 320.000 exclusief btw, meerwerken, tuin, aktekosten, ...
Totaal: 431.072,00
Eigen inbreng 20%: 86.214,40
Lening @ 1% 20 jaar
Maandelijkse aflossing 1.585,00

Situatie 2023:
Bouwkost: 405.000,00 exclusief btw, meerwerken, tuin, aktekosten, ...
Totaal: 544.950,50
Eigen inbreng 20%: 108.990,10
Lening @ 4% 20 jaar
Maandelijkse aflossing 2.625,00

En toch dalen de woningprijzen niet/nauwelijks en worden er nog steeds woningen verkocht en gekocht, aan de bouwkost kan je niet zoveel doen maar de prijs van de grond kan halveren - maar ook dat gebeurd niet, gronden worden nog duurder.

Besluit: België loopt (gemiddeld) over van het geld, geen enkele andere verklaring mogelijk. Niettegenstaande vraag ik me wel af of twintigers/dertigers met gemiddelde jobs en zonder steun van de ouders toegang hebben tot dit deel van de woningmarkt. Alvast geen evidentie.
 
Laatst bewerkt:
En toch dalen de woningprijzen niet/nauwelijks en worden er nog steeds woningen verkocht en gekocht, aan de bouwkost kan je niet zoveel doen maar de prijs van de grond kan halveren - maar ook dat gebeurd niet, gronden worden nog duurder.

Besluit: België loopt (gemiddeld) over van het geld, geen enkele andere verklaring mogelijk. Niettegenstaande vraag ik me wel af of twintigers/dertigers met gemiddelde jobs en zonder steun van de ouders toegang hebben tot dit deel van de woningmarkt. Alvast geen evidentie.
In Nederland is de daling wel ingezet. Ik denk niet dat de gemiddelde Belg zo veel rijker is dan de gemiddelde Nederlander. Ik denk dat de daling er nog komt.
Want een rente stijging = stijging van de prijzen (voor mij is de definitie van wat een woning kost, wat je er maandelijks voor moet neerleggen).
 
En toch dalen de woningprijzen niet/nauwelijks en worden er nog steeds woningen verkocht en gekocht, aan de bouwkost kan je niet zoveel doen maar de prijs van de grond kan halveren - maar ook dat gebeurd niet, gronden worden nog duurder.

Besluit: België loopt (gemiddeld) over van het geld, geen enkele andere verklaring mogelijk. Niettegenstaande vraag ik me wel af of twintigers/dertigers met gemiddelde jobs en zonder steun van de ouders toegang hebben tot dit deel van de woningmarkt. Alvast geen evidentie.
De woningprijzen voor huizen die energiek niet in orde zijn dalen dan misschien niet officieel, maar er is wel ruimte voor onderhandeling.
Wij hebben ook een huis aangekocht aan 25K onder de initiële vraagprijs en dit ook in een gewilde regio. Dat was 1-1,5j geleden nooit mogelijk geweest.
Men verwacht dat huizen/appartementen met slechte EPC dit jaar wel met 1,5-2% gaan dalen in prijs.

"Gemiddeld verwachten de experts dat een woonhuis met een slechte epc-score dit jaar 1,7 procent goedkoper zal worden, een dito appartement 1,9 procent. ‘De nieuwe verplichting voor kopers in Vlaanderen om binnen vijf jaar te renoveren tot epc-label D zal een grote impact hebben op woningen die niet aan die norm voldoen. Het noodzakelijke renovatiebudget zal in de aankoopprijs worden verrekend’, zegt Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen."

Voor goede EPC woning/nieuwbouw liggen de kaarten anders:

"Voor energiezuinige panden zou er dit jaar wel meer worden betaald: een bestaande woning met een goede epc-score zou naar verwachting 2,6 procent duurder worden, een energiezuinig appartement 2,1 procent. Nieuwbouw zou het nóg beter doen: +2,8 procent voor een woonhuis en +2,6 procent voor een appartement."

"Over een periode van vijf jaar zouden energiezuinige panden volgens het Vastgoedpanel zo’n 12 à 15 procent duurder worden."

Maar wel akkoord met je besluit. Ook al hoor je veel in de media dat veel gezinnen niet meer kunnen sparen of het lastig hebben, café's en restaurants zitten nog goed vol, er gaan nog genoeg mensen meerdere keren op vakantie,..En huizen verkopen in gewilde regio's nog als zoete broodjes.
Bevriend koppel probeert hier in regio Gent wat te kopen en ze worden nog steeds overboden langs alle kanten.
 
In Nederland is de daling wel ingezet. Ik denk niet dat de gemiddelde Belg zo veel rijker is dan de gemiddelde Nederlander. Ik denk dat de daling er nog komt.
Want een rente stijging = stijging van de prijzen (voor mij is de definitie van wat een woning kost, wat je er maandelijks voor moet neerleggen).
Nederland is toch volledig anders dan België... Wij hebben index gehad op onze lonen. Is toch op 2j tijd bijna 15% erbij, in NL volgens mij niets. Betekend dat je al een pak meer te besteden hebt als Belg.
Ook de rentes zijn bijna x2 in NL, collega was juist zijn bankenronde aan het doen en zat rond die 7%. Scheel een hoop tov BE.
 
Nederland is toch volledig anders dan België... Wij hebben index gehad op onze lonen. Is toch op 2j tijd bijna 15% erbij, in NL volgens mij niets. Betekend dat je al een pak meer te besteden hebt als Belg.
Ook de rentes zijn bijna x2 in NL, collega was juist zijn bankenronde aan het doen en zat rond die 7%. Scheel een hoop tov BE.
Prijzen daar zijn ook helemaal door het dak gegaan. Hier is nog wel wat marge. Daar gebruiken ze ook heel vaak aflossingsvrije hypotheken, waarbij dus gedurende de looptijd alleen rente betaald wordt. Maar bij overlijden of verkoop moet wel nog het volledige kapitaal afgelost worden. Pas wannneer ze daarmee beginnen zou ik me zorgen beginnen maken.
 
De woningprijzen voor huizen die energiek niet in orde zijn dalen dan misschien niet officieel, maar er is wel ruimte voor onderhandeling.
Wij hebben ook een huis aangekocht aan 25K onder de initiële vraagprijs en dit ook in een gewilde regio. Dat was 1-1,5j geleden nooit mogelijk geweest.
Men verwacht dat huizen/appartementen met slechte EPC dit jaar wel met 1,5-2% gaan dalen in prijs.

Dat vind ik zo'n weirde redenering.

Als iedereen ziet dat huizen 10-15-20% boven de vraagprijs zetten, dan zet je op den duur toch je prijs hoger. Dat die 2-3y later dan voor de vraagprijs de deur uit gaan, wil toch niks zeggen fundamenteel over de markt ? Enkel dat mensen correct hun prijs zetten.
"Gemiddeld verwachten de experts dat een woonhuis met een slechte epc-score dit jaar 1,7 procent goedkoper zal worden, een dito appartement 1,9 procent. ‘De nieuwe verplichting voor kopers in Vlaanderen om binnen vijf jaar te renoveren tot epc-label D zal een grote impact hebben op woningen die niet aan die norm voldoen. Het noodzakelijke renovatiebudget zal in de aankoopprijs worden verrekend’, zegt Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen."

Dat toeter ik hier al maanden. De nieuwe/strengere wetgeving ivm renovaties is een weelde transfer van arm naar rijk. Dat moet met voorsprong 1 van de meest associale maatregelen van de regering ever geweest zijn. Ze hadden veel beter de miljaren die ze weggepist hebben aan zinloze energiesteun (ik betaal dit jaar met de steun en zonnepalene injectie -1000 euro; afzien) geinvesteerd in die brakke huizen. Als je toch geld wil wegsmijten, smijt het dan weg dat het persistente impact heeft ipv een one off *poef*.

Ipv iedereen 1000 euro te geven, de 10% slechtste huizen 10000 euro
Ipv sociaal tarief te geven waar de chauffage door het gat in het dak stookt, de 10% slechtste huizen 10000 euro

--> Lijkt me dat je daar wel de allerslechtste huizen een pak kunt verbeteren...

Voor goede EPC woning/nieuwbouw liggen de kaarten anders:

"Voor energiezuinige panden zou er dit jaar wel meer worden betaald: een bestaande woning met een goede epc-score zou naar verwachting 2,6 procent duurder worden, een energiezuinig appartement 2,1 procent. Nieuwbouw zou het nóg beter doen: +2,8 procent voor een woonhuis en +2,6 procent voor een appartement."

"Over een periode van vijf jaar zouden energiezuinige panden volgens het Vastgoedpanel zo’n 12 à 15 procent duurder worden."

Maar wel akkoord met je besluit. Ook al hoor je veel in de media dat veel gezinnen niet meer kunnen sparen of het lastig hebben, café's en restaurants zitten nog goed vol, er gaan nog genoeg mensen meerdere keren op vakantie,..En huizen verkopen in gewilde regio's nog als zoete broodjes.
Bevriend koppel probeert hier in regio Gent wat te kopen en ze worden nog steeds overboden langs alle kanten.

De media toetert. Ik zie studie na studie na studie zeggen dat de koopkracht niet aangetast is door de energie crisis.

Enige resultaat is zoals hierboven al vermeld is. Onderkant van de EPC markt is fucked.
 
Dat vind ik zo'n weirde redenering.

Als iedereen ziet dat huizen 10-15-20% boven de vraagprijs zetten, dan zet je op den duur toch je prijs hoger. Dat die 2-3y later dan voor de vraagprijs de deur uit gaan, wil toch niks zeggen fundamenteel over de markt ? Enkel dat mensen correct hun prijs zetten.
Ik begrijp je vraag niet zo goed.

Maar wat het voor ons concreet betekende is dat wij op zoek waren naar een te renoveren pand - lage EPC. Tijdens corona en zeker erna moesten wij telkens concurreren met mensen die een huis kochten en daar niks energetisch aan aanpasten (want was toch goedkoop om te stoken).
Toen kwam de energiecrisis, dan zag je al dat mensen iets kalmer werden. Daarna kwam de gestegen rente + verplichte renovatie + asbestattest en daarna moesten wij enkel nog concurreren met mensen die ook moesten/wouden renoveren. En die dus ook wat minder geld over hadden voor een pand.

Alleen dachten de verkopers vaak nog dat ze zotte bedragen konden vragen puur voor locatie en tuin (want ja, in de media sprak men niet anders dan over gestegen vastgoedprijzen en mensen dat een tuin wilden).

Zorgde ervoor dat te renoveren panden veel langer op de markt stonden en dus onderhandeling mogelijk was. Ons pand dat we kochten stond bv. 4 maand te koop (ook door ontbreken asbestattest, want daar was er vertraging). Initieel zijn ze zelf gedaald in prijs en daar hebben we nog eens onder geboden..

Er zit momenteel gewoon een groot verschil tussen wat verkopers wensen voor hun energieslurpende woning en wat een koper daar voor over heeft.
 
Terug
Bovenaan