Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,3%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,3%
  • €800-€900

    Stemmen: 67 8,2%
  • €900-€1000

    Stemmen: 92 11,3%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 86 10,6%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 64 7,9%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 69 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 64 7,9%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,2%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 15 1,8%
  • >€1800

    Stemmen: 80 9,8%

  • Totaal aantal stemmers
    815
Nederland is toch volledig anders dan België... Wij hebben index gehad op onze lonen. Is toch op 2j tijd bijna 15% erbij, in NL volgens mij niets. Betekend dat je al een pak meer te besteden hebt als Belg.
Ook de rentes zijn bijna x2 in NL, collega was juist zijn bankenronde aan het doen en zat rond die 7%. Scheel een hoop tov BE.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat op langere termijn de Nederlanders 15% armer zijn geworden dan de Belgen. Hun lonen stijgen ook hoor met de inflatie. Niet automatisch, maar het geeft je als werknemer veel meer onderhandelingsmarge.
 
Gezien je in regel tegenwoordig 10% kapitaal zelf moet inbrengen kan je met 25k als alleenstaande zeker ergens een lening krijgen. Maar ik vermoed dat je niet veel meer dan 230-240k zal krijgen.
Tenzij je natuurlijk een exuberant hoog loon hebt. Het te ontlenen kapitaal is afhankelijk van een aantal factoren:
- Kost vh project
- Maandelijks inkomen
- Andere (leen)lasten
- Eigen kapitaal

Best kan je met een concreet idee (woning die je wil bezichten) is een afspraak maken bij u huisbank. Die gaan u een goed idee geven want kan en wat niet kan. Andere banken zullen daar vaak nog iets betere voorwaarden op geven, maar verwacht ook daar geen wonderen.
Bedankt voor je info!
 
vraag:
3y geleden woning gekocht. Lening aan lage rente over 15y (1400 euro per maand/0.75%) - i know hadden beter meer geleend.
Vanwege omstandigheden zouden we eventueel verhuizen.
Bestaan er opties om de bestaande lening te behouden en een nieuwe lening additionele lening aan te gaan richting 25 jaar (1600/1800 euro per maand)
Met andere woorden: additionele lening die initieel weinig afbetaalt, maar na 12y omhoog gaat aangezien origine lening afloopt?
Huidige bank (argenta) doet hier lastig over. Wilde graag eens weten wat de opties zijn.

alvast dank
md
 
vraag:
3y geleden woning gekocht. Lening aan lage rente over 15y (1400 euro per maand/0.75%) - i know hadden beter meer geleend.
Vanwege omstandigheden zouden we eventueel verhuizen.
Bestaan er opties om de bestaande lening te behouden en een nieuwe lening additionele lening aan te gaan richting 25 jaar (1600/1800 euro per maand)
Met andere woorden: additionele lening die initieel weinig afbetaalt, maar na 12y omhoog gaat aangezien origine lening afloopt?
Huidige bank (argenta) doet hier lastig over. Wilde graag eens weten wat de opties zijn.

alvast dank
md
ja en neen.

Overzetten lening op nieuw pand. https://www.woonhypotheek.be/advies...-een-pandwissel-en-wat-zijn-de-voordelen-213/ En nieuwe lening voor het extra bedrag aan de huidige marktprijzen. Waardoor Argenta op zijn huidige prijzen voor dat extra stuk natuurlijk niet noodzakelijk de beste rentevoet gaat geven.

Maar of ze daarin willen meegaan hangt natuurlijk ook af van of ze het risico ervoor willen aanvaarden. Je moet het toch nog kunnen betalen.

Maar dan heb je wel geen lening die op termijn omhoog gaat. Al zal zo'n uitzondering wel ergens kunnen, maar evident of standaard is het echt niet. En begrijpelijk dat de bank daar nu ook niet direct in gaat meegaan ( zij hebben meer risico, en zij willen ook liefst op hun nieuwe lening al direct wat return krijgen).
Andere optie is een bulletkrediet, maar dat is ook niet echt evident.
 
Lijkt mij voor de bank een slechte deal.
Want in een normale annuïteitenhypotheek betaal je het grootste deel rente in het begin.

Geven ze jou een uitstel van 12j of verlaagde aflossing zullen ze dus mogelijks niet veel verdienen als jij je gaat herfinancieren.

Compenseren ze dit door een hogere rentevoet is het risico dat jij je gaat herfinancieren nog groter.

Dat losstaande van wat (technisch) mogelijk is of niet.
 
Want in een normale annuïteitenhypotheek betaal je het grootste deel rente in het begin.
dit snap ik niet zo goed.
Doordat de bank al het geld terbeschikking stelt, maar de afbetaling maar later is zou er toch juist veel meer rente betaald worden?
Aangezien de aflossingen van het kapitaal pas laat naar beneden gaat.
 
dit snap ik niet zo goed.
Doordat de bank al het geld terbeschikking stelt, maar de afbetaling maar later is zou er toch juist veel meer rente betaald worden?
Aangezien de aflossingen van het kapitaal pas laat naar beneden gaat.
Dus je zou dan wel (volledige) rente betalen maar op het (semi) einde kapitaal aflossen?
Dus een bulletkrediet zoals hierboven ook al aangegeven is?

Een mensualiteit (annuïteit, de default lening) is een vast bedrag dat periodiek (maandelijks) betaald wordt. Er is niet echt te kiezen om het aandeel rente tov kapitaal aan te passen. Puur praktisch bestaan er wel van die Accordion, variabele kapitaal aflossing en budget leningen maar daar heb ik praktisch geen ervaring mee
 
Laatst bewerkt:
Dus je zou dan wel (volledige) rente betalen maar op het (semi) einde kapitaal aflossen?
Dus een bulletkrediet zoals hierboven ook al aangegeven is?
Ik zou helemaal niets doen (ben niet diegene die de vraag gesteld heeft).

Ik ken die termen niet, maar volgde even niet zo goed.
Ik zou dan ook niet inzien waarom een bank zou mee gaan met hetgene dat dan wel bedoelt werd (en dus volg, en snap, ik je vorig bericht dan wel!)
 
  • Leuk
Waarderingen: Secj
Betreffende Argenta vind je hier de prospectus hypothecaire kredieten met hun mogelijkheden: (dus note, niet elk krediet is hypothecair krediet)

Default lijkt het dat ze het volgende aanbieden:
Vaste maandelijkse aflossingen
Vaste kapitaalaflossingen
Variabele lineaire kapitaalaflossingen

Met de volgende remark:
6.4 Uitstel van kapitaal Bij Argenta kun je ervoor kiezen om je kapitaalaflossingen uit te stellen met maximum 24 maanden. Je begint dan pas na de vastgelegde tijd kapitaal terug te betalen. Tot dan betaal je alleen interesten op het opgenomen kapitaal. De periode van uitstel van kapitaal is altijd inbegrepen in de totale looptijd van je krediet. Deze optie is zeker interessant als je nog een tijd huur moet betalen. Zo kun je je gezinsbudget onder controle houden.

Maar makkelijkst lijkt mij een afspraak bij een kantoor te maken, desnoods bij meerdere (zijn zelfstandigen).
 
Je hebt progressieve hypotheken (Belfius toch) en dan betaal je naarmate de looptijd vordert steeds meer kapitaal en minder intresten. Maar dat kent niet een plotse switch tussen intrest en kapitaal.

Wat hij wil is een bullet krediet dat overgaat in een gewoon krediet. En dat kan, maar de vraag is aan welke intrestvoet gaat dat over 12 aantal jaar zijn. Je zou dan een nieuw krediet moeten openen om dat bullet krediet terug te betalen en zit dan weer met hypotheek- en notariskosten etc. Technisch kan dat dus, of er een bank is die daarin meegaat is iets anders.

Denk dat ze hier altijd een voorstel gaan doen tot volledige herfinanciering, en dat kan ook met behoud belastingsaftrek van de bestaande kredieten zolang ze die bedragen niet veranderen. Dat hoeft zelfs niet bij dezelfde bank.

Heb hier voorstellen van ING en Belfius liggen terwijl de originele hypotheek bij BNPP zit (en uiteindelijk blijft zitten).
 
We zijn op het einde van onze onderhandelingen gekomen. Met deze 3 banken zijn we tot het einde doorgegaan. Allemaal verplichting tot SSV en brandverzekering.

Argenta 3,17%
BNP 3,15%
Axa 3,15%

lening van €255.000 op 25 jaar.
Wij beginnen er morgen aan (eerste gesprek bij de huisbank). Lening zit in zelfde grootorde, in eerste instantie wel aan 20j aan het denken. Dan weet ik ineens wat mooie richttarieven).

Quotiteit +- 50%. x aantal jaren geleden bij aankoop appartement kreeg ik bij Axa zo'n scherp voorstel dat geen enkele bank er nog onder kon zakken. Behalve gerommel id marge met verzekeringen was er nog weinig onderhandelingsmarge. Stiekem terug op zo'n scenario aan het rekenen zodat ik niet 3x/week naar 1 of andere bank moet lopen :).
 
Laatst bewerkt:
Hier ook eens aan het kijken wat ik zoal zou kunnen lenen. Heb iets op het oog om te kopen.
+-50% quotiteit, vaste rentevoet op 20j, 200k.

2 banken gedaan, resultaat:
  • ING: 3,36%
  • Belfius: 3,24%
Dit waren zogezegd hun beste, meest scherpe voorstellen en ze zouden niet veel lager meer kunnen gaan. Maar ik moest wel iets laten weten als ik ergens anders een beter voorstel kreeg :sarcastic:

Dan dat van Belfius voorgelegd aan ING en dan zakte ING naar 3,05%.
Dan de 3,05% van ING voorgelegd aan Belfius en die konden maximaal nog tot 3,02% gaan, op voorwaarde dat ik totaal cliëntschap zou aangaan (incl. pensioensparen, loondomicilie, schuldsaldo, brand).
Bij ING enkel een actieve rekening (10 verrichtingen/jaar), schuldsaldo en brand verplicht.

Ik ben nog aan het twijfelen, ING geeft me wat meer flexibiliteit (ben geen fan van pensioensparen).

Andere banken afgaan is de moeite niet meer. No way dat die hier nog onder gaan. En het kost ook allemaal tijd en moeite.
 
Hier ook eens aan het kijken wat ik zoal zou kunnen lenen. Heb iets op het oog om te kopen.
+-50% quotiteit, vaste rentevoet op 20j, 200k.

2 banken gedaan, resultaat:
  • ING: 3,36%
  • Belfius: 3,24%
Dit waren zogezegd hun beste, meest scherpe voorstellen en ze zouden niet veel lager meer kunnen gaan. Maar ik moest wel iets laten weten als ik ergens anders een beter voorstel kreeg :sarcastic:

Dan dat van Belfius voorgelegd aan ING en dan zakte ING naar 3,05%.
Dan de 3,05% van ING voorgelegd aan Belfius en die konden maximaal nog tot 3,02% gaan, op voorwaarde dat ik totaal cliëntschap zou aangaan (incl. pensioensparen, loondomicilie, schuldsaldo, brand).
Bij ING enkel een actieve rekening (10 verrichtingen/jaar), schuldsaldo en brand verplicht.

Ik ben nog aan het twijfelen, ING geeft me wat meer flexibiliteit (ben geen fan van pensioensparen).

Andere banken afgaan is de moeite niet meer. No way dat die hier nog onder gaan. En het kost ook allemaal tijd en moeite.

0,03% verschil scheelt €700 interest op die 20 jaar, het verschil in SSV en brandverzekering weegt waarschijnlijk zwaarder door?
En dan nog kan je kijken wat de precieze voorwaarde is rond pensioensparen, als je bij wijze van spreken daaraan voldoet zodra je €1 op een pensioenspaarrekening zet...
 
Weet jij bij welke bank hypotheekwinkel dat krediet heeft gekregen? Hun eerste voorstel was 3,43 op 20j en 3,34 op 25j.

Hier nog wat extra gepusht richting de huidige bank wegens pandwissel met behoud hyp.aftrek (+ geen SSV voor dat stuk meer te betalen wegens in het verleden in 1x betaald).
 
Weet jij bij welke bank hypotheekwinkel dat krediet heeft gekregen? Hun eerste voorstel was 3,43 op 20j en 3,34 op 25j.

Hier nog wat extra gepusht richting de huidige bank wegens pandwissel met behoud hyp.aftrek (+ geen SSV voor dat stuk meer te betalen wegens in het verleden in 1x betaald).
ja, dat is bij credimo
 
Ondertussen zitten we aan 3,28% (Belfius), maar maandag ga ik met dat aanbod terug naar Axa...

Van 2 banken nog steeds niet terug gehoord.
Argenta vorige week woensdag: "tegen dinsdag heb je ons aanbod op mail" inmiddels zijn we vrijdag, zelf nog eens gebeld "we zijn ermee bezig." Nog niks ontvangen.
BNP deze woensdag: "morgen, ten laatste vrijdag heb je ons beter onderhandelde tarief op mail" vrijdag, niks.

Zo kan het nog laaang duren.
 
Terug
Bovenaan