Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,3%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,3%
  • €800-€900

    Stemmen: 67 8,2%
  • €900-€1000

    Stemmen: 92 11,3%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 85 10,4%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 64 7,9%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 69 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 64 7,9%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,2%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 15 1,8%
  • >€1800

    Stemmen: 80 9,8%

  • Totaal aantal stemmers
    814
0,03% verschil scheelt €700 interest op die 20 jaar, het verschil in SSV en brandverzekering weegt waarschijnlijk zwaarder door?
En dan nog kan je kijken wat de precieze voorwaarde is rond pensioensparen, als je bij wijze van spreken daaraan voldoet zodra je €1 op een pensioenspaarrekening zet...
Klopt. Het verschil is minimaal als ik alles in rekening breng. Belfius komt net iets scherper uit de bus. Wat ik ben vergeten te vermelden is dat ING een beter hypothecair mandaat heeft.
Maar goed, totaal cliëntschap.. Ik weet niet of ik daar zin in heb. Bij ING is dat allemaal niet nodig. Enkel actieve rekening (heb ik al), SSV en brand.
Ik heb 10 jaar lang jaarlijks 5euro op mijn pensioensparen gezet. Als je daarmee goedkopere lening hebt zou ik niet twijfelen.
Zou ik nog eens moeten navragen. Ik ben geneigd in te gaan op dat van ING (die liet me ook weten dat dit tarief voor een langere tijd in mijn geval kan gegarandeerd worden). Maar goed, eerst nog bekijken of ik een bod ga uitbrengen op het pand dat ik op het oog heb.
 
Klopt. 2x een half uur langsgaan en dan verder telefonisch/mail contact. Maar nu weet ik dat ik een bod zonder opschortende voorwaarde kan doen.
gewoon langsgaan om "wat is mijn leencapaciteit" te zeggen ok, maar jij onderhandelt al wel hé. Dat is wel vreemd.
Normaal gezien vragen de banken achter een compromis vooraleer ze afpingelen.
 
gewoon langsgaan om "wat is mijn leencapaciteit" te zeggen ok, maar jij onderhandelt al wel hé. Dat is wel vreemd.
Normaal gezien vragen de banken achter een compromis vooraleer ze afpingelen.
Ik ga vandaag een 2de keer langsgaan en wellicht een bod uitbrengen. Ik had loonbrieven, EPC, etc. al mee. Beide banken lieten weten dat de voorstellen 10 dagen geldig waren en als ik verder wilde gaan, had ik minstens een getekende overeenkomst nodig. En zoiets wordt meestal heel snel getekend.
 
Bij ons wouden de banken zonder compromis niet hun beste bod al doen, omdat ze potentieel werk voor niks doen.

Daarom gewoon verbaasd :unsure: Of je nu 3% krijgt 3.5% gaat meestal niet bepalen of je het huis kunt betalen of niet
 
Bij ons wouden de banken zonder compromis niet hun beste bod al doen, omdat ze potentieel werk voor niks doen.

Daarom gewoon verbaasd :unsure: Of je nu 3% krijgt 3.5% gaat meestal niet bepalen of je het huis kunt betalen of niet
Ze wilden me beide graag als klant hebben (laag risico), ondertussen bod uitgebracht. Als het aanvaard wordt, heeft 1 vd 2 banken alvast de moeite niet voor niets gedaan ;-)
 
Weet jij bij welke bank hypotheekwinkel dat krediet heeft gekregen? Hun eerste voorstel was 3,43 op 20j en 3,34 op 25j.

Hier nog wat extra gepusht richting de huidige bank wegens pandwissel met behoud hyp.aftrek (+ geen SSV voor dat stuk meer te betalen wegens in het verleden in 1x betaald).

Je hypotheek houden is meestal wel voordeliger. De hypotheek aftrek in de PB kan je ook met een andere bank behouden, dan nemen zij je hypotheek over. Je kan die dat ook terug spreiden op 20-25 jaar moest je dat willen.

We zijn bij de huisbank gebleven en de huidige hypotheek nemen we mee as is (dus looptijd niet aangepast, denk zelfs niet dat dat mag).
We hebben 140k extra geleend en een overbruggingskrediet voor de huidige woning aangegaan (die ondertussen te koop staat).
Over 2,5 maand wordt de akte van het nieuwe huis beschreven, dus we gaan dat overbruggingskrediet waarschijnlijk wel nodig hebben.
 
Bod aanvaard, ING laten weten dat ik met hun in zee ga. Ze zijn blij en hebben hun werk niet voor niets gedaan. Belfius was me zelfs nog aan het stalken..
 
Je hypotheek houden is meestal wel voordeliger. De hypotheek aftrek in de PB kan je ook met een andere bank behouden, dan nemen zij je hypotheek over. Je kan die dat ook terug spreiden op 20-25 jaar moest je dat willen.

We zijn bij de huisbank gebleven en de huidige hypotheek nemen we mee as is (dus looptijd niet aangepast, denk zelfs niet dat dat mag).
We hebben 140k extra geleend en een overbruggingskrediet voor de huidige woning aangegaan (die ondertussen te koop staat).
Over 2,5 maand wordt de akte van het nieuwe huis beschreven, dus we gaan dat overbruggingskrediet waarschijnlijk wel nodig hebben.
Looptijd kan aangepast worden, maar het fiscale voordeel blijft lopen zoals bij de originele lening
 
Looptijd kan aangepast worden, maar het fiscale voordeel blijft lopen zoals bij de originele lening

BNPP zei dat het niet kan (de hypotheek staat daar). Belfius had het idd wel gespreid over 25 jaar.

Bod aanvaard, ING laten weten dat ik met hun in zee ga. Ze zijn blij en hebben hun werk niet voor niets gedaan. Belfius was me zelfs nog aan het stalken..

Belfius heeft mij ook 4 keer opgebeld om te tekenen, maar ik was nog wachtende op de berekening van BNPP. Zij hebben helaas alles voor niets gedaan, maar het verschil was uiteraard gigantisch (160k op 16 jaar aan 1,8% ipv 25 jaar aan 3,5%), dat stuk alleen scheelt 50k aan intresten.
 
Laatst bewerkt:
Gaat echt tergend traag hier om te onderhandelen. Bijna een week om dan terug te krijgen "wij kunnen 0,02% lager" en hup weer naar de volgende en weer wachten op een minieme verlaging. Kan zo nog een maand duren. Een aantal jaar geleden ging dat toch een stuk vlotter bij mij.
 
Gaat echt tergend traag hier om te onderhandelen. Bijna een week om dan terug te krijgen "wij kunnen 0,02% lager" en hup weer naar de volgende en weer wachten op een minieme verlaging. Kan zo nog een maand duren. Een aantal jaar geleden ging dat toch een stuk vlotter bij mij.

De stijgende interestvoeten doen er geen goed aan, banken lijken kat uit de boom te kijken.
Ik bots momenteel op een harde "lower bound", met de volgende uitkomst (20y):
  • Crelan 3.14%
  • Belfius, KBC, ING 3.18%
  • Beobank 3.20%
 
De stijgende interestvoeten doen er geen goed aan, banken lijken kat uit de boom te kijken.
Ik bots momenteel op een harde "lower bound", met de volgende uitkomst (20y):
  • Crelan 3.14%
  • Belfius, KBC, ING 3.18%
  • Beobank 3.20%
Hier zit ik aan 3,25% BNP (25 jaar). KBC en Beobank konden niks voor mij doen.
ING zei toen ik een aanbod van 3,30% had al "we kunnen daar echt niet onder".
Het is wachten op het antwoord van AXA nu. Dat zijn de enige 2 banken die nog in de running zijn nu. Ik hoop toch nog aan 3,20% te geraken.
 
Ik heb ondertussen 3,09 goedgekeurd gekregen bij BNP voor 25j.

Ik heb wel nog een andere vraag. Ik zit in de situatie waarin ik feitelijk een overbruggingskrediet zou kunnen gebruiken om mijn huidig pand te verkopen maar bank wil meegaan dat ik een 'veel' hogere lening afsluit waardoor ik geen overbruggingskrediet moet nemen en dus geen schatting+zeer hoge interest moet betalen. Uiteraard wel een wederbeleggingsvergoeding voor het stuk dat ik vervroegd terugbetaal.

Voor de SSV heeft die grote lening natuurlijk wel gevolgen. De bank adviseerde dan om deze te onderwaarderen. bvb 100% ipv 200%.
Random cijfers:
lening van 200K -> normale SSV 100/100 = bij overlijden van 1vd 2 -> schuld afgelost (gedekt bedrag in principe 400k doch max 200k uitgekeerd)
Lening van 200k -> SSV 50/50 = bij overlijden 1vd2 -> 50% vd afbetaling blijft voor de nog levende partij (gedekt bedrag 2x100k)
Lening van 200K -> SSV 50/50 -> Na 3 maand afbetaling van 100K -> openstaande lening is nu gelijk aan het gedekt bedrag van de SSV dus in principe wordt dit dan een 100/100 (gedekt bedrag was 2x100k).

Klopt deze redenering?
 
Ik heb ondertussen 3,09 goedgekeurd gekregen bij BNP voor 25j.

Ik heb wel nog een andere vraag. Ik zit in de situatie waarin ik feitelijk een overbruggingskrediet zou kunnen gebruiken om mijn huidig pand te verkopen maar bank wil meegaan dat ik een 'veel' hogere lening afsluit waardoor ik geen overbruggingskrediet moet nemen en dus geen schatting+zeer hoge interest moet betalen. Uiteraard wel een wederbeleggingsvergoeding voor het stuk dat ik vervroegd terugbetaal.

Voor de SSV heeft die grote lening natuurlijk wel gevolgen. De bank adviseerde dan om deze te onderwaarderen. bvb 100% ipv 200%.
Random cijfers:
lening van 200K -> normale SSV 100/100 = bij overlijden van 1vd 2 -> schuld afgelost (gedekt bedrag in principe 400k doch max 200k uitgekeerd)
Lening van 200k -> SSV 50/50 = bij overlijden 1vd2 -> 50% vd afbetaling blijft voor de nog levende partij (gedekt bedrag 2x100k)
Lening van 200K -> SSV 50/50 -> Na 3 maand afbetaling van 100K -> openstaande lening is nu gelijk aan het gedekt bedrag van de SSV dus in principe wordt dit dan een 100/100 (gedekt bedrag was 2x100k).

Klopt deze redenering?
Nee, deze redenering klopt niet. Je dekking is altijd op het uitstaande bedrag in verhouding tot het intiële kapitaal.

Als je 50/50 betaalt op een lening van 200k en je lost (fictief) na 1 maand al 100k af, dan zal je dekking dus per persoon 50k worden. Maar: je zal ook een deel terugbetaald krijgen van je SSV als je die in 1 keer betaald hebt.

Tenzij er specifieke ander formules bestaan om zo'n situatie zoals bij jou te coveren, maar dat betwijfel ik.
 
Crelan heeft Axa overgenomen dus blijkbaar loopt onze schuldsaldo nu via AXA ipv Crelan (wel een brief van ontvangen)

Nu zie ik dat ze deze week 3 afhoudingen doen (21, 24 en 26/04) Allemaal met vermelding 2023/04
Door de overname hebben ze zo te zien wel Februari & Maart niet afgehouden (gaat via domiciliering) dus zullen ze het op deze manier rechttrekken.

Maar ik vind dit eerlijk gezegd totaal geen manieren. Ze doen nu blijkbaar de betalingen op het eind van de maand ipv het begin van de maand (na storting loon) en er is helemaal niets gecommuniceerd dat er 3 inhoudingen zouden zijn.
Mij gaat het niet om het geld, maar voor vele is 100€ of 200€ op het eind van de maand toch wel geld dat ze niet kunnen missen
 
Crelan heeft Axa overgenomen dus blijkbaar loopt onze schuldsaldo nu via AXA ipv Crelan (wel een brief van ontvangen)

Nu zie ik dat ze deze week 3 afhoudingen doen (21, 24 en 26/04) Allemaal met vermelding 2023/04
Door de overname hebben ze zo te zien wel Februari & Maart niet afgehouden (gaat via domiciliering) dus zullen ze het op deze manier rechttrekken.

Maar ik vind dit eerlijk gezegd totaal geen manieren. Ze doen nu blijkbaar de betalingen op het eind van de maand ipv het begin van de maand (na storting loon) en er is helemaal niets gecommuniceerd dat er 3 inhoudingen zouden zijn.
Mij gaat het niet om het geld, maar voor vele is 100€ of 200€ op het eind van de maand toch wel geld dat ze niet kunnen missen
Dus je vindt het storend dat ze niet hebben laten weten dat er 3 inhoudingen zouden zijn maar dat ze niets lieten weten dat er 2 maanden geen inhoudingen zouden zijn allicht geen probleem? Als ik het goed begrijp gebeurt de afhouding nu een drie/viertal weken later? Prima toch?

Ergens logisch hé... Als een domiciliëring een maand of twee niet lukt dan worden die gewoon bij de maand erna gestoken...
 
Dus je vindt het storend dat ze niet hebben laten weten dat er 3 inhoudingen zouden zijn maar dat ze niets lieten weten dat er 2 maanden geen inhoudingen zouden zijn allicht geen probleem? Als ik het goed begrijp gebeurt de afhouding nu een drie/viertal weken later? Prima toch?

Ergens logisch hé... Als een domiciliëring een maand of twee niet lukt dan worden die gewoon bij de maand erna gestoken...
Een klein berichtje in de online app van "Januari/Februari is omwille van omschakeling geen afhouding gedaan, deze zullen gebeuren in de loop van de maand april" Lijkt me nu ook nie teveel gevraagd, ofwel?

Eerlijk gezegd heb ik niet gemerkt dat het in januari & februari nie van de rekening is gegaan (gaat bij ons om 55€ zoiets)
Deze maand gaat er wel 160€ af zonder waarschuwing

In ons geval is dat nu beperkt qua bedrag, waarschijnlijk zijn er mensen die meer moeten betalen en 150€ is voor ons ook geen probleem, maar tegenwoordig kan je mensen wel in de problemen brengen op het eind van de maand door onverwacht 100€- 150€ extra af te houden.

Daar heb ik gewoon principieel een probleem mee en daar mogen ze op gewezen worden vind ik.
 
Een klein berichtje in de online app van "Januari/Februari is omwille van omschakeling geen afhouding gedaan, deze zullen gebeuren in de loop van de maand april" Lijkt me nu ook nie teveel gevraagd, ofwel?

Eerlijk gezegd heb ik niet gemerkt dat het in januari & februari nie van de rekening is gegaan (gaat bij ons om 55€ zoiets)
Deze maand gaat er wel 160€ af zonder waarschuwing

In ons geval is dat nu beperkt qua bedrag, waarschijnlijk zijn er mensen die meer moeten betalen en 150€ is voor ons ook geen probleem, maar tegenwoordig kan je mensen wel in de problemen brengen op het eind van de maand door onverwacht 100€- 150€ extra af te houden.

Daar heb ik gewoon principieel een probleem mee en daar mogen ze op gewezen worden vind ik.
Mja, allicht een verschil in boekhouding maar als er 100 - 150 EUR per maand opeens niet afgaat dan zou ik dat wel doorhebben (en het ook logisch vinden dat het er dan een maand of twee later wel mee af gaat zonder dat ze dit zo moeten melden).

Maar ge hebt gelijk, was klantvriendelijker geweest als ze dat hadden laten weten.
 
Terug
Bovenaan