Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,3%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,3%
  • €800-€900

    Stemmen: 67 8,2%
  • €900-€1000

    Stemmen: 92 11,3%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 85 10,4%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 64 7,9%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 69 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 64 7,9%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,2%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 15 1,8%
  • >€1800

    Stemmen: 80 9,8%

  • Totaal aantal stemmers
    814
Heb net 2 voorstellen gekregen van de bank namelijk:

- lening variabel 5/5/5 3.49% op 20 jaar
- lening vast 3.43% op 20 jaar

Ik ben nu aan het twijfelen om het "risico" te nemen de variabele te nemen met het gedacht dat de rentes nu wel ongeveer gepiekt gaan zijn.
De referentie index (E) staat vrij "hoog" dus ik zie hier maar een beperkte verhoging meer maar wel wat daling potentieel?

Is dit een te groot risico? Of net een berekende gok?

Iemand anders tegenwoordig trouwens nog lagere tarieven gekregen? Die van mij komen van BNP paribas.

Alvast dank!
Ik zou gewoon de vaste nemen is momenteel het goedkoopste. Waarom risico nemen dat het verdubbeld binnen 5jaar indien de rente lager is vraag je zelf een herziening aan waar je dan gewoon vergoeding voor betaald.
 
Heb net 2 voorstellen gekregen van de bank namelijk:

- lening variabel 5/5/5 3.49% op 20 jaar
- lening vast 3.43% op 20 jaar

Ik ben nu aan het twijfelen om het "risico" te nemen de variabele te nemen met het gedacht dat de rentes nu wel ongeveer gepiekt gaan zijn.
De referentie index (E) staat vrij "hoog" dus ik zie hier maar een beperkte verhoging meer maar wel wat daling potentieel?

Is dit een te groot risico? Of net een berekende gok?

Iemand anders tegenwoordig trouwens nog lagere tarieven gekregen? Die van mij komen van BNP paribas.

Alvast dank!

Wij zijn momenteel aan het finaliseren op 3.20% bij Belfius wat denk ik wel een scherp voorstel is
 
Heb net 2 voorstellen gekregen van de bank namelijk:

- lening variabel 5/5/5 3.49% op 20 jaar
- lening vast 3.43% op 20 jaar

Ik ben nu aan het twijfelen om het "risico" te nemen de variabele te nemen met het gedacht dat de rentes nu wel ongeveer gepiekt gaan zijn.
De referentie index (E) staat vrij "hoog" dus ik zie hier maar een beperkte verhoging meer maar wel wat daling potentieel?

Is dit een te groot risico? Of net een berekende gok?

Iemand anders tegenwoordig trouwens nog lagere tarieven gekregen? Die van mij komen van BNP paribas.

Alvast dank!
Niemand heeft een glazen bol. Er zijn ook berichten dat de rente verder zal stijgen. https://businessam.be/voormalige-adviseur-ecb-rente-moet-verder-stijgen-tot-7-procent/
 
Heb net 2 voorstellen gekregen van de bank namelijk:

- lening variabel 5/5/5 3.49% op 20 jaar
- lening vast 3.43% op 20 jaar

Ik ben nu aan het twijfelen om het "risico" te nemen de variabele te nemen met het gedacht dat de rentes nu wel ongeveer gepiekt gaan zijn.
De referentie index (E) staat vrij "hoog" dus ik zie hier maar een beperkte verhoging meer maar wel wat daling potentieel?

Is dit een te groot risico? Of net een berekende gok?

Iemand anders tegenwoordig trouwens nog lagere tarieven gekregen? Die van mij komen van BNP paribas.

Alvast dank!
rentes nu ongeveer gepiekt? https://www.spaargids.be/sparen/referte-index-e.html?years=23

Als je het aankan om plots 420 euro méér te betalen per maand (gebaseerd op 300k op 20 jaar, met maximale stijging na 5 jaar), dan kan je het risico nemen. Maar da's écht wel veel, hé.

Ik zou het persoonlijk nooit doen. Niet omdat ik per se een daling of stijging verwacht van X%, maar wel omdat de kans er is (historisch gezien) dat het nog sterk stijgt en dat dit financieel zwaar zou worden.
 
Laatst bewerkt:
Willen grond kopen. Welke kosten komen bij een lening kijken, zijn er registratiekosten bijvoorbeeld?

Als in : we gaan bijna cash de grond kunnen betalen. Is het nadeel van lening enkel dat we bij zelfde bank voor huus moeten lenen en daardoor duuder+rente tijdens de betaling of nog iets anders? Vroegen ons af of het veel gunstiger is te lenen bij familie voor bv 1 jaar of via bank voor jaar. (Gezien bouw toch pas erna is, is het nadeel van bij zelfde bank er al niet meer nl). Puur financieel bekeken, niet ivm dat lenen van familie slecht idee is ofzo
 
Willen grond kopen. Welke kosten komen bij een lening kijken, zijn er registratiekosten bijvoorbeeld?

Als in : we gaan bijna cash de grond kunnen betalen. Is het nadeel van lening enkel dat we bij zelfde bank voor huus moeten lenen en daardoor duuder+rente tijdens de betaling of nog iets anders? Vroegen ons af of het veel gunstiger is te lenen bij familie voor bv 1 jaar of via bank voor jaar. (Gezien bouw toch pas erna is, is het nadeel van bij zelfde bank er al niet meer nl). Puur financieel bekeken, niet ivm dat lenen van familie slecht idee is ofzo
Als je voor de grond bij bank A leent zal je hoogst waarschijnlijk voor de bouw ook bij bank A lenen (schuldeiser 1e rang)

Een andere bank zou 2e in rang worden en dat doen ze niet zo graag..
Bijgevolg is je onderhandelingsmarge al wat kleiner..

Ik zou ook niet weten waarom je trouwens een hypotheek op 1 jaar zou nemen?
 
Als je voor de grond bij bank A leent zal je hoogst waarschijnlijk voor de bouw ook bij bank A lenen (schuldeiser 1e rang)

Een andere bank zou 2e in rang worden en dat doen ze niet zo graag..
Bijgevolg is je onderhandelingsmarge al wat kleiner..

Ik zou ook niet weten waarom je trouwens een hypotheek op 1 jaar zou nemen?
Wij gaan iets van 20k te kort hebben voor de grond+registratierechten. Om punt 1 niet te hebben zouden we deze snel kunnen terugbetalen om punt 1 niet te hebben net. Doe 12 procent registratie die hierboven vermeld wordt ; deze kost is door de aankoop, niet voor de lening toch? Of zitten daar ook nog vaste kosten aan afsluiten lening, dat is een beetje mijn vraag
 
Wij gaan iets van 20k te kort hebben voor de grond+registratierechten. Om punt 1 niet te hebben zouden we deze snel kunnen terugbetalen om punt 1 niet te hebben net. Doe 12 procent registratie die hierboven vermeld wordt ; deze kost is door de aankoop, niet voor de lening toch? Of zitten daar ook nog vaste kosten aan afsluiten lening, dat is een beetje mijn vraag
Dossierkost is doorgaans +-500 euro en geen idee of dat ook geldt voor grond, maar bij een huis komt daar nog de hypothecaire inschrijving bij wat ook enkele duizenden euro's is.
 
Wij hebben ook eerst geleend voor enkel bouwgrond en dat was volledig op mandaat, geen hypothecaire inschrijving. Dus daarna vrije keuze van bank voor de lening van de woning.
 
Ik zou graag een andere pand kopen en ben daarvoor net bij men bank gaan horen. Ik heb 200k eigen inbreng kan nog aan pandwissel doen en ze hebben mij toch wel een heel gunstig tarief gegeven van 4,3% 🙈.

200k lenen en mag 124k intrest betalen. wtf
 
Ik zou graag een andere pand kopen en ben daarvoor net bij men bank gaan horen. Ik heb 200k eigen inbreng kan nog aan pandwissel doen en ze hebben mij toch wel een heel gunstig tarief gegeven van 4,3% 🙈.

200k lenen en mag 124k intrest betalen. wtf
Doe eens een simulatie bij keytrade en schotel die eens terug voor aan hen... 😉

Ik heb wat gegokt natuurlijk maar die zitten daar royaal onder als ik zo kijk...
(Wat kom je met je "echte" gegens uit? Ben nu wel benieuwd!)
 
Doe eens een simulatie bij keytrade en schotel die eens terug voor aan hen... 😉

Ik heb wat gegokt natuurlijk maar die zitten daar royaal onder als ik zo kijk...
Weet ik maar kom tis gewoon schandalig aan het worden. Ik heb dubbel loon van 10 jaar geleden en kan 50k meer lenen als toen lol.
 
Keytrade is 3.86%
Voila, al 15 k bespaard ;). 3,5% lijkt me wel haalbaar, al is 25 jaar wel lang.

Als je 200k op 22 jaar aan 3,5% kan krijgen heb je uiteindelijk dezelfde aflossing als je huidig voorstel en betaal je al maar 77k intresten.
 
Terug
Bovenaan