Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,3%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,3%
  • €800-€900

    Stemmen: 67 8,2%
  • €900-€1000

    Stemmen: 92 11,3%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 86 10,6%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 64 7,9%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 69 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 64 7,9%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,2%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 15 1,8%
  • >€1800

    Stemmen: 80 9,8%

  • Totaal aantal stemmers
    815
Ik zou graag een andere pand kopen en ben daarvoor net bij men bank gaan horen. Ik heb 200k eigen inbreng kan nog aan pandwissel doen en ze hebben mij toch wel een heel gunstig tarief gegeven van 4,3% 🙈.

200k lenen en mag 124k intrest betalen. wtf
Met pandwissel behoudt je toch gewoon je bestaande lening + rentevoet etc?

Of is het pand dan nog eens 400k duurder? (200k bijlenen + 200k eigen inbreng)
 
Met pandwissel behoudt je toch gewoon je bestaande lening + rentevoet etc?
Het ene heeft niets te maken met het andere? Pandwissel is enkel iets voor de hypotheekinschrijving en dus de oude woonbonus. Hoe banken en leningen in dat verhaal komen staat daar in principe los van...
 
Het ene heeft niets te maken met het andere? Pandwissel is enkel iets voor de hypotheekinschrijving en dus de oude woonbonus. Hoe banken en leningen in dat verhaal komen staat daar in principe los van...
Natuurlijk zal het wel moeilijk zijn om in 2e rang bij een andere bank nog een lening te krijgen.
 
Het ene heeft niets te maken met het andere? Pandwissel is enkel iets voor de hypotheekinschrijving en dus de oude woonbonus. Hoe banken en leningen in dat verhaal komen staat daar in principe los van...
Dat begrijp ik precies niet? Je behoudt toch je bestaande lening? Dus als je je huis verkoopt los je die lening toch gewoon verder af?
 
Dat begrijp ik precies niet? Je behoudt toch je bestaande lening? Dus als je je huis verkoopt los je die lening toch gewoon verder af?
Als je bij een andere bank het bijkomende geld leent, gaat die doorgaans ook een nieuwe lening aan die dan de vorige bij de vorige bank aflost. Om zo, zoals @JPV zegt, te vermijden dat zij een lening in tweede rand moeten uitgeven.

Dus zoals ik zei, staat het principe van een (notariële/hypothecaire) pandwissel compleet los van hoe de bank de leningen uiteindelijk regelt. Dat ze het niet zo uitleggen kan goed zijn, maar dat heeft dan waarschijnlijk andere (commerciële, of door onkunde) oorzaken.
 
Als je bij een andere bank het bijkomende geld leent, gaat die doorgaans ook een nieuwe lening aan die dan de vorige bij de vorige bank aflost. Om zo, zoals @JPV zegt, te vermijden dat zij een lening in tweede rand moeten uitgeven.

Dus zoals ik zei, staat het principe van een (notariële/hypothecaire) pandwissel compleet los van hoe de bank de leningen uiteindelijk regelt. Dat ze het niet zo uitleggen kan goed zijn, maar dat heeft dan waarschijnlijk andere (commerciële, of door onkunde) oorzaken.
Ok, maar om even (voor mijn huidige aankomende situatie) zeker te zijn:

Ik ga een pandwissel doen en hoef niks bij te lenen, niet bij eigen bank en ook niet bij een andere: Mijn huidige lening blijft gewoon lopen met huidige rentevoet en fiscale voordelen?
 
Ok, maar om even (voor mijn huidige aankomende situatie) zeker te zijn:

Ik ga een pandwissel doen en hoef niks bij te lenen, niet bij eigen bank en ook niet bij een andere: Mijn huidige lening blijft gewoon lopen met huidige rentevoet en fiscale voordelen?
Ja, aangezien er aan de bank kant eigenlijk niets veranderd (wel, het hypothecair onderpand wijzigt, maar in principe is dat gewoon een geldbedrag in onderpand in de vorm van een stuk vastgoed, als dit minstens even veel waard is als het vorige is er voor de bank geen issue).
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Natuurlijk zal het wel moeilijk zijn om in 2e rang bij een andere bank nog een lening te krijgen.
Doen ze ook moeilijk in het geval je quotiteit goed is?
Stel: je hebt nog 80k af te lossen terwijl je je pand voor 200k kan verkopen. Dan zit de 2de bank toch ook safe?
Of met andere woorden: je leent 200k terwijl je iets van 450k koopt.
 
Doen ze ook moeilijk in het geval je quotiteit goed is?
Stel: je hebt nog 80k af te lossen terwijl je je pand voor 200k kan verkopen. Dan zit de 2de bank toch ook safe?
Of met andere woorden: je leent 200k terwijl je iets van 450k koopt.
Geen idee hoe dat in detail werkt. Grote kans dat ook je lokale bankdirecteur niet weet hoe de steel in de vork zit en vreemd advies geeft.
Mij lijkt je uitleg in ieder geval logisch, maar of je bank dat zo direct zo simpel ziet kan ik niet zeggen 😅.
 
Ok, maar om even (voor mijn huidige aankomende situatie) zeker te zijn:

Ik ga een pandwissel doen en hoef niks bij te lenen, niet bij eigen bank en ook niet bij een andere: Mijn huidige lening blijft gewoon lopen met huidige rentevoet en fiscale voordelen?
als je bank dat aanvaardt: ja. (wat in dit geval wel normaal zou zijn, tenzij je natuurlijk een onbewoonbaar krot zou aankopen voor 500.000 euro).
 
Doen ze ook moeilijk in het geval je quotiteit goed is?
Stel: je hebt nog 80k af te lossen terwijl je je pand voor 200k kan verkopen. Dan zit de 2de bank toch ook safe?
Of met andere woorden: je leent 200k terwijl je iets van 450k koopt.
De bank zal voldoende zekerheid willen. Ik dacht ooit gehoord te hebben dat ze rekenen dat een woning bij gedwongen verkoop, na aftrek van hun kosten, zeker 60% opbrengt van de geschatte woningprijs.

Dus als je nieuwe woning bvb 300k waard is en je nog een lening van 100k hebt, zou het kunnen zijn dat "maar" 80k kan bijlenen in 2e rang (100+80 = 60% van 300k).

Sowieso is het liefst iets dat ze willen vermijden, omdat de bank het recht heeft om de volledige hypotheek (met meestal nog een % erbij) op te eisen, voor alle schulden die er zijn.
 
als je bank dat aanvaardt: ja. (wat in dit geval wel normaal zou zijn, tenzij je natuurlijk een onbewoonbaar krot zou aankopen voor 500.000 euro).
Neenee idd, ik denk dat ik nog maar een Q van 20% ga hebben. Uiteindelijk niet meer risico voor de bank dus, integendeel.
 
Volgende week gaan we naar een ander huis kijken.
Heb al een lening die ik behoud. Nieuwe lening zal ongeveer €165.000 zijn. 27 jaar, ik koop alleen, huis van 550k.

Wat zijn tegenwoordig zowat de interestvoeten?
 
Volgende week gaan we naar een ander huis kijken.
Heb al een lening die ik behoud. Nieuwe lening zal ongeveer €165.000 zijn. 27 jaar, ik koop alleen, huis van 550k.

Wat zijn tegenwoordig zowat de interestvoeten?
3.4% verkregen vorige week bij BNP. Wel op 20 jaar. Vriend van mij 3.43% bij belfius ook vorige week.. Met een nog sterker profiel zou je mss nog naar 3.2% kunnen maar lager lijkt me onhaalbaar nu. Veel geluk allesinds!
 
Volgende week gaan we naar een ander huis kijken.
Heb al een lening die ik behoud. Nieuwe lening zal ongeveer €165.000 zijn. 27 jaar, ik koop alleen, huis van 550k.

Wat zijn tegenwoordig zowat de interestvoeten?
Die bestaande lening ga je moeten overzetten op nieuw huis? (=herfinancieren) dan heb krijg je een nieuwe rentevoet 🥹
 
Terug
Bovenaan