Ik ben gestart met de bankenronde
65% quotiteit
Momenteel beste voorstel van Crelan op 25j
3,14% variabel (+2% -2%)
3,66 % variabel dat enkel kan dalen (+0% -2%)
3,41% vast
Zou ik bij andere banken nog veel kunnen zakken?
Crelan liet wel subtiel weten dat ik iets moest laten weten als ik ergens anders een beter voorstel had.
Wat is jullie mening over een lening langer maken dan strikt noodzakelijk (vb bewust kiezen voor 25/30 jaar ipv 20/25 jaar). Ik zie hier bijna alleen maar voordelen voor indien je er zorgvuldig met het vrijgekomen budget omgaat.
65% quotiteit
Momenteel beste voorstel van Crelan op 25j
3,14% variabel (+2% -2%)
3,66 % variabel dat enkel kan dalen (+0% -2%)
3,41% vast
Zou ik bij andere banken nog veel kunnen zakken?
Crelan liet wel subtiel weten dat ik iets moest laten weten als ik ergens anders een beter voorstel had.
Wat is jullie mening over een lening langer maken dan strikt noodzakelijk (vb bewust kiezen voor 25/30 jaar ipv 20/25 jaar). Ik zie hier bijna alleen maar voordelen voor indien je er zorgvuldig met het vrijgekomen budget omgaat.
- Het extra maandelijks budget kan je gebruiken om jaarlijks een voorafbetaling te doen. De kosten voor een voorafbetaling zijn zeer beperkt (3 maanden interest op het bedrag van de voorafbetaling). En de banken bieden ongeveer dezelfde rente aan ongeacht de looptijd. Indien je een bepaalde maand meer cash nodig hebt/ je beslist om minder te werken/ je raakt jouw job kwijt/…—> geen probleem, dan doe je geen extra voorafbetalingen meer.
- Je kan ook kiezen om het geld dat je uitspaart te beleggen over de volledige looptijd van de lening. Normaal zal een gespreide ETF over een looptijd van 25 jaar wel meer opbrengen dan die 3-3,5% rente. Eventueel kan je jouw belegging liquideren om zo vlugger af te betalen.