cege
Well-known member
Ik vind 1650 een zeer stevige hypotheek in mijn hoofd, niet tegenstaande dat mijn laatste huur ook al 1450 euro/maand was (ik huurde terwijl ik mijn kleiner huis verhuurde). Echter is een hypotheek een langdurige commitment en dat geld MOET er liggen iedere maand.
Maar dat is uiteraard subjectief, dat besef ik ook, ik kan gewoon slecht tegen schulden. Ik heb buiten de hypotheek en de lening van de auto van mijn vrouw (8000 euro aan 0% intrest overigens, anders had ik de auto volledig cash betaald) dan ook geen andere leningen lopen. Ik heb zelfs geen credit kaart buiten de standaard visa debit.
Objectief ligt dat natuurlijk anders en als ik in de excel duik zie ik dat (gelukkig) ook. Een schuld aan 1% met belastingsaftrek is geen slechte schuld, integendeel. Het is de makkelijkste manier van te sparen voor mijn pensioen en met elke stevige inflatie wordt dat minder waard.
Dus nee, objectief gezien, voor een nieuwbouw (95% afgewerkt ten tijde van aankoop) van 3 jaar is een hypotheek van 1650 niet veel. Zeker gezien ik er maar 16 jaar aan vast hang ipv 20-25 jaar. De ratio met het loon zit heel goed en we hebben een buffer om een tegenslag op te vangen. Daarom dat ik nog nooit effectief een stuk vervroegd heb afgelost. Maar ik heb daar geregeld effectieve cijfers voor nodig om mezelf niet slecht te voelen, als ik naar mijn gevoel luister wil ik die hypotheek gewoon dicht en liever gisteren dan vandaag.
Dat is allemaal relatief.
Ik heb net de huur voor mijn app verhoogd naar 1050 / maand. 2 slpk app dat een alleenstaande pensio huurt.
Dan is 1650 voor een koppel best behapbaar.