Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 46 4,9%
  • €500-€600

Stemmen: 47 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 71 7,6%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,5%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,8%
  • €1100-€1200

Stemmen: 78 8,3%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,1%
  • €1300-€1400

Stemmen: 70 7,5%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,2%
  • €1500-€1600

Stemmen: 44 4,7%
  • €1600-€1700

Stemmen: 22 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 17 1,8%
  • >€1800

Stemmen: 118 12,6%

• Totaal aantal stemmers
    939
Ik vind 1650 een zeer stevige hypotheek in mijn hoofd, niet tegenstaande dat mijn laatste huur ook al 1450 euro/maand was (ik huurde terwijl ik mijn kleiner huis verhuurde). Echter is een hypotheek een langdurige commitment en dat geld MOET er liggen iedere maand.

Maar dat is uiteraard subjectief, dat besef ik ook, ik kan gewoon slecht tegen schulden. Ik heb buiten de hypotheek en de lening van de auto van mijn vrouw (8000 euro aan 0% intrest overigens, anders had ik de auto volledig cash betaald) dan ook geen andere leningen lopen. Ik heb zelfs geen credit kaart buiten de standaard visa debit.

Objectief ligt dat natuurlijk anders en als ik in de excel duik zie ik dat (gelukkig) ook. Een schuld aan 1% met belastingsaftrek is geen slechte schuld, integendeel. Het is de makkelijkste manier van te sparen voor mijn pensioen en met elke stevige inflatie wordt dat minder waard.

Dus nee, objectief gezien, voor een nieuwbouw (95% afgewerkt ten tijde van aankoop) van 3 jaar is een hypotheek van 1650 niet veel. Zeker gezien ik er maar 16 jaar aan vast hang ipv 20-25 jaar. De ratio met het loon zit heel goed en we hebben een buffer om een tegenslag op te vangen. Daarom dat ik nog nooit effectief een stuk vervroegd heb afgelost. Maar ik heb daar geregeld effectieve cijfers voor nodig om mezelf niet slecht te voelen, als ik naar mijn gevoel luister wil ik die hypotheek gewoon dicht en liever gisteren dan vandaag.

Dat is allemaal relatief.

Ik heb net de huur voor mijn app verhoogd naar 1050 / maand. 2 slpk app dat een alleenstaande pensio huurt.

Dan is 1650 voor een koppel best behapbaar.

Ik verdien 2.800 netto en voor mij volstaat een bedrag van 1.000 per maand om van te leven.
Weet iemand welke bank zo ver durft te gaan? Grootbanken willen dat ik 2/3 van mijn loon behoudt om van te leven...

Ik verdien 2.800 netto en voor mij volstaat een bedrag van 1.000 per maand om van te leven.
Weet iemand welke bank zo ver durft te gaan? Grootbanken willen dat ik 2/3 van mijn loon behoudt om van te leven...

Ik had een lening van 927€ op een inkomen van 1800€. Daar is men dan ook verder gegaan dan 1000€ per maand. Dus men doet het wel.
Echter een lening aangaan van 64.28% tov de waarde van uw inkomen, daar heb ik toch serieus mijn twijfels over dat dit gebeurd of mogelijk is.

Toch zeker leningen op lange termijn. Zoals gezegd afwijken van die 1/3 richting 40% of zo. Dat lijkt mij potentieel een haalbare kaart. Al hangt dit natuurlijk ook af van:

1) garanties (statutaire tewerkstelling)
2) toekomstige realistische loonstijgingen (toekomstige normale barema verhogingen)
-> wat bij 1800€ netto iets realistischer is dan bij 2800€ netto natuurlijk.
3) carrièreverloop, loonstroken, etc... zekerheid dat ook al verlies je uw job dat je een nieuwe job tegen zelfde voorwaarden of gelijkaardige voorwaarden kan aangaan
4) Omstandigheid betreffende financieel profiel van u, ouders,... ergo reserve budget
-> al dacht ik wel dat borg staan minder snel gebeurd. Maar heb wel al gehoord van het feit dat als ouders of zo investeren in een fonds van de bank dat men uitzonderingen voorziet. Als je investeringen hebt staan die het risico dekken maar je die investeringen niet wil afhalen en dus activa hebt staan tegenover de lening -> makkelijker.

Maar evident lijkt mij zoiets niet. Ik ken ook geen banken die met zulke cijfers zouden meegaan. Ga op zijn minst al bij uw thuisbank kijken. Als die er niet in meegaan acht ik de kans enorm klein. Uiteindelijk gaat uw thuisbank het beste uw situatie kunnen inschatten zou ik verwachten.

Maar 1800€ afbetalen op 20 - 25 jaar waarbij je 1000€ overhoudt voor die termijn is pittig... Niet dat ik dit niet zou kunnen. Zeker op korte termijn... maar om dat 20 - 25 jaar te doen dat vergt toch wel een serieuze commitment... onderschat dat niet. Reserve voor tegenslagen is iets dat je best voorziet...

Dan ga je zeker niet bij alle banken terechtkunnen & al zeker +20% moeten inleggen

Bij Beobank zou het kunnen om een krediet te nemen waar je nog iets van 1.000 netto per maand overhoudt.

Nadeel, wel stevige rente: een variabele rentevoet van net geen 4%

Bij onze bankenronde vorig jaar is ook zoiets blijven hangen: "meneer, voor een gezin met 2 kinderen dient u 1200 euro over te houden, de rest mag voor de aflossing dienen". :wtf:

Maar dat is nog straffer. Bij als mij alleenstaande zou het 1.000€, maar 1.200€ met nog twee kinder er bij lijkt me wel erg weinig.

Hoewel, met kindergeld daar nog bij moet het misschien wel lukken om rond te komen

Terug
Bovenaan