Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,2%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,2%
  • €800-€900

    Stemmen: 65 7,9%
  • €900-€1000

    Stemmen: 93 11,3%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 86 10,4%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 67 8,1%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 70 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 66 8,0%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,1%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 16 1,9%
  • >€1800

    Stemmen: 83 10,1%

  • Totaal aantal stemmers
    824
Als je later nog eens wil bouwen of groter/duurder wil wonen, dan is de kans groot dat je gaat bijlenen. Met die bestaande leningen die korter lopen heb je dan betere kaarten om te onderhandelen voor een extra lening.
Ik volg Musk wel, met de langere spreiding en de (aanzienlijk) lagere maandaflossing kan je met gemak je geld laten renderen en een gigantisch verschil creëren. Zelfs al heb je na 10j opeens cash nodig, ligt dat klaar.

175K op 25j aflossen aan 1% ipv op 15j aan 0,85% geeft een maandelijks verschil van ca. 380 EUR per maand. Als je dat geld belegt en een jaarrentevoet haalt van 3% (lijkt me alles behalve onhaalbaar met bvb. een ETF) heb je na 15J net geen 18K aan interest gegenereerd. Het verschil om van 15j op 25j te lenen in mijn voorbeeld geeft 11K extra intrest te betalen (op 25j), maw haal je dat er met gemak uit. Op 25j haal je trouwens een goede 54K intrest.

En je cash is dus nog steeds beschikbaar voor moest je het dus toch vroeger willen aanwenden.

Ik begrijp dat niet iedereen natuurlijk zin heeft om zich bezig te houden met trackers en allerlei.
 
Iemand hier ervaring met het Vlaams Leenkantoor? Die geven op deze moment in onze situatie het beste voorstel, 3,41% vast op 25jr. Maar ik vind er zeer weinig van terug online, doet me wat twijfelen.
 
Als je later nog eens wil bouwen of groter/duurder wil wonen, dan is de kans groot dat je gaat bijlenen. Met die bestaande leningen die korter lopen heb je dan betere kaarten om te onderhandelen voor een extra lening.

Totdat de bank maar 80% van de waarde van het huis wil geven als overbrugging en je er mss net niet komt...
Dacht ook dat veel geld in het huis steken goed was, maar (nog) meer geld beschikbaar was toch goedkoper geweest bij de pandwissel, minder overbrugging, lagere hypotheek en had ik niet 80k cash over na de wissel.
 
Ivm pandwissel naar andere woning.
Lening wordt overgedragen.
We hebben keuze om bij te lenen aan 3,95 proc (20y). Is dat interessant of beter spaargeld inleggen? ( vs toekomstige inflatie/…)
 
Laatst bewerkt:
Ivm pandwissel naar andere woning.
Lening wordt overgedragen.
We hebben keuze om bij te lenen aan 3,95 proc (20y). Het Is dat interessant of beter spaargeld inleggen? ( vs toekomstige inflatie/…)
Enkel een glazen bol kan hierbij helpen... Nu kan je alvast niet met een laag risico op 20 jaar beleggen aan 3,95%, dus (quasi) risicoloos is het zeker al niet.
 
Enkel een glazen bol kan hierbij helpen... Nu kan je alvast niet met een laag risico op 20 jaar beleggen aan 3,95%, dus (quasi) risicoloos is het zeker al niet.

En wat met de eventuele optie om die lening aan hoge rente (3.95%) later te herfinancieren bij verlaagde rente.
Deze optie hebben we niet als we nu spaargelden gebruiken.
Of is dit opnieuw in glazen bol kijken?
Dus 1.5 jaar geleden was crédo: zo veel mogelijk lenen als mogelijk
Tegenwoordig: zo veel mogelijk spaargeld inleggen als mogelijk?
 
Laatst bewerkt:
En wat met de eventuele optie om die lening aan hoge rente (3.95%) later te herfinancieren bij verlaagde rente.
Deze optie hebben we niet als we nu spaargelden gebruiken.
Of is dit opnieuw in glazen bol kijken?
Dus 1.5 jaar geleden was crédo: zo veel mogelijk lenen als mogelijk
Tegenwoordig: zo veel mogelijk spaargeld inleggen als mogelijk?

Het hangt er vanaf wat je verwacht dat jouw spaargeld realistisch gaat opbrengen. Als jij denkt dat dit hoger is als 3.95% dan kan je nog steeds zoveel mogelijk lenen. Indien je daar niet zeker van bent dan is het afwegen. Niemand garandeerd dat de rente de komende jaren lager gaat gaan.

Als ik nu zou moeten lenen zou ik een middenweg nemen tussen geld lenen en spaargeld gebruiken.
 
En wat met de eventuele optie om die lening aan hoge rente (3.95%) later te herfinancieren bij verlaagde rente.
Deze optie hebben we niet als we nu spaargelden gebruiken.
Of is dit opnieuw in glazen bol kijken?
Dus 1.5 jaar geleden was crédo: zo veel mogelijk lenen als mogelijk
Tegenwoordig: zo veel mogelijk spaargeld inleggen als mogelijk?
om te herfinancieren moet de rente ruwweg 1% lager liggen dan de rente waaraan je nu financiert (om de schrikflitsen te compenseren). Je zal dus in de toekomst moeten verwachten dat je aan 3% kan lenen. Dat was in het recente verleden zeker doenbaar, maar voor 2008 was dat een gigantisch voordelige rente.

Tenzij je ruim in de financiële middelen zit, zou ik dit niet doen.
 
Wat is jullie gedacht over volgende situatie: we hebben +-60.000€ aan werken gepland. We kunnen dit betalen zonder ons pijn te doen qua buffer, maar ook lenen.
Stel rentevoet aan 4% op 30 jaar -> Vind ik zot om te lenen.
Maar rekening houdend met fiscale voordelen zou dit eigenlijk maar +-2% bedragen, een aflossing van 284€/maand extra.

Extra geld waar je meteen aan kan is handig voor opportuniteiten, aan de andere kant is elke belegging een risico en fiscaal voordeel kan teruggeschroefd worden.

Wat zouden jullie doen?
 
Laatst bewerkt:
Wat is eigenlijk de reden dat er fiscale voordelen worden gegeven voor niet-eigen woningen?
 
Nee, niet die discussie oprakelen aub... 😅
Ze gaan dat afschaffen, volgend jaar zijn die voordelen er niet meer.

Waarom dat bestond: Een vorm van langetermijnsparen.
99% van de gevallen: mensen staken hun spaarcenten in een tweede woning en verhuren deze aan een gezin dat hierdoor ergens kan wonen.
Voor rente op een spaarboekje is er fiscaal voordeel, voor roerende voorheffing op dividenden is er fiscaal voordeel, voor een levensverzekering is fiscaal voordeel, ...
Een extra woning kopen kan evengoed beschouwd worden als appeltje voor de dorst op uw oude dag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Nee, niet die discussie oprakelen aub... 😅
Ze gaan dat afschaffen, volgend jaar zijn die voordelen er niet meer.

Waarom dat bestond: Een vorm van langetermijnsparen.
99% van de gevallen: mensen staken hun spaarcenten in een tweede woning en verhuren deze aan een gezin dat hierdoor ergens kan wonen.
Voor rente op een spaarboekje is er fiscaal voordeel, voor roerende voorheffing op dividenden is er fiscaal voordeel, voor een levensverzekering is fiscaal voordeel, ...
Een extra woning kopen kan evengoed beschouwd worden als appeltje voor de dorst op uw oude dag.
Ok, was zeker niet om een discussie te starten, ik vermoedde wel dat dat ongeveer de reden ging zijn.
 
om te herfinancieren moet de rente ruwweg 1% lager liggen dan de rente waaraan je nu financiert (om de schrikflitsen te compenseren). Je zal dus in de toekomst moeten verwachten dat je aan 3% kan lenen. Dat was in het recente verleden zeker doenbaar, maar voor 2008 was dat een gigantisch voordelige rente.

Tenzij je ruim in de financiële middelen zit, zou ik dit niet doen.
JPV wat bedoel je hier exact mee?
bedoel je niet te veel lenen ( en niet hopen op herfinanciering?) Waarom wel bij mensen met veel middelen?
 
JPV: wat bedoel je met - indien je veel middelen hebt, wel mogelijk te doen?
Als je veel financiële middelen hebt kan je een groter risico nemen en is het niet zo erg als het dan misloopt. Wie (bij wijze van spreken) 10.000 euro heeft als inkomen, heeft weinig last van een rentestijging die een maandelijkse aflossing van 300 extra betekent. Is je maandelijks inkomen maar 3.500 euro, dan doet dit veel pijn, zelfs al wist je dat het kon.
 
fuck me, voorstel laten maken bij Belfius voor bouwgrond lening 75% van het bedrag exclusief koste op 15 jaar. 4.5%. Doet pijn aan men ogen. Zal maar horen bij andere, maar vrees dat het nie veel beter gaat zijn tegenwoordig.
 
fuck me, voorstel laten maken bij Belfius voor bouwgrond lening 75% van het bedrag exclusief koste op 15 jaar. 4.5%. Doet pijn aan men ogen. Zal maar horen bij andere, maar vrees dat het nie veel beter gaat zijn tegenwoordig.
Maar dit lijkt me wel héél veel, zeker voor 75 procent en maar 15 jaar. Voor de bouw gaat het dus nog erger zijn :)
 
Maar dit lijkt me wel héél veel, zeker voor 75 procent en maar 15 jaar. Voor de bouw gaat het dus nog erger zijn :)

Ja ik ben al bij andere banken aan het horen. Het is wel voor een lening voor mijn bedrijf (misschien dat dat uitmaakt?), maar het is allemaal 'makkelijk' terug te betalen met die inkomsten. Het tarief op 15 jaar was zelfs hoger dan dat van 20 jaar :crazy:

Heb nu een afspraak gemaakt bij KBC en Fortis. Ben ook eens aan het zien bij die keytrade bank, maar ik zie daar niet meteen of je daar ook leningen kan aangaan als bedrijf. Iemand die dat weet? Is dat zelfs iets betrouwbaar? De ratings online zijn alles behalve goed.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan