Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,2%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,2%
  • €800-€900

    Stemmen: 65 7,9%
  • €900-€1000

    Stemmen: 93 11,3%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 86 10,4%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 67 8,1%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 70 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 66 8,0%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,1%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 16 1,9%
  • >€1800

    Stemmen: 83 10,1%

  • Totaal aantal stemmers
    824
Ja ik ben al bij andere banken aan het horen. Het is wel voor een lening voor mijn bedrijf (misschien dat dat uitmaakt?), maar het is allemaal 'makkelijk' terug te betalen met die inkomsten. Het tarief op 15 jaar was zelfs hoger dan dat van 20 jaar :crazy:
Dat maakt een GROOT verschil.

De inkomsten van je bedrijf zijn niet gegarandeerd (en minder zeker dan normale privé-inkomsten), het vermogen uit je bedrijf kan je relatief gemakkelijk onttrekken. Vandaar de grotere rentevoet. Bij mij, zonder dat het dan nog via een vennootschap was, was een investeringskrediet 1% hoger qua tarief.
 
Ik heb mijn hypothecair krediet em verbouwlening bij Keytrade. Laagste % op de markt indertijd. Als het eenmaal afgesloten is en enkel maandelijkse betaling doet en er is geen gezever... Go for it.

Klantendienst is traag, 'openingsuren' voor een online bank, zeker de experts van de hypothecaire kredieten, zijn slechter als kbc en de app/browser experience is niet zo goed. Uittreksels trekken kan alleen via de laptop bvb 😵. Was een heel gedoe om mijn verbouwpremies aan te vragen.

Maar het is en blijft een gereguleerde stabiele bank. Dus je geld zit wel safe.
 
Welke banken zijn op dit moment interessant om eens te gaan polsen voor een lening voor aankoop 2de woning? Momenteel zitten we met onze eerste lening en alle verzekeringen bij Axa en een Klein beetje bij Crelan maar dit wordt allemaal samengevoegd binnen enkele maanden. Dus daar gaan polsen heeft weinig zin? En ik zou naast Axa minstens een 2de voorstel/vergelijking hebben.
 
Gisteren bij Argenta geweest voor een extra lening.

In april 2021 een lening van €229.500 afgesloten als single voor aankoop appartement. Het appartement wordt nu verkocht en ik ga samen met mijn vriendin een huis bouwen. Extra lening zal €162.000 zijn.

April '21: 1,03%, €867/maand over 25 jaar
Augustus '23: 3,9%, €840/maand over 25 jaar

Toch pijnlijk, vrijwel evenveel maandelijks afbetalen voor bijna €70.000 minder. Gezien geen enkele andere bank die eerste lening gaat willen overnemen heeft het wel weinig nut om andere banken af te gaan.

Een maandelijkse afbetaling van €1.707... Per persoon is het minder dan mijn initiële lening, zeker wanneer je rekening houdt met inflatie, maar het voelt toch anders aan 😅
 
Laatst bewerkt:
Gisteren bij Argenta geweest voor een extra lening.

In april 2021 een lening van €229.500 afgesloten als single voor aankoop appartement. Het appartement wordt nu verkocht en ik ga samen met mijn vrienden een huis bouwen. Extra lening zal €162.000 zijn.

April '21: 1,03%, €867/maand over 25 jaar
Augustus '23: 3,9%, €840/maand over 25 jaar

Toch pijnlijk, vrijwel evenveel maandelijks afbetalen voor bijna €70.000 minder. Gezien geen enkele andere bank die eerste lening gaat willen overnemen heeft het wel weinig nut om andere banken af te gaan.

Een maandelijkse afbetaling van €1.707... Per persoon is het minder dan mijn initiële lening, zeker wanneer je rekening houdt met inflatie, maar het voelt toch anders aan 😅
Samen met je vrienden ? Beetje vreemd ma kom 😁
 
Gisteren bij Argenta geweest voor een extra lening.

In april 2021 een lening van €229.500 afgesloten als single voor aankoop appartement. Het appartement wordt nu verkocht en ik ga samen met mijn vriendin een huis bouwen. Extra lening zal €162.000 zijn.

April '21: 1,03%, €867/maand over 25 jaar
Augustus '23: 3,9%, €840/maand over 25 jaar

Toch pijnlijk, vrijwel evenveel maandelijks afbetalen voor bijna €70.000 minder. Gezien geen enkele andere bank die eerste lening gaat willen overnemen heeft het wel weinig nut om andere banken af te gaan.

Een maandelijkse afbetaling van €1.707... Per persoon is het minder dan mijn initiële lening, zeker wanneer je rekening houdt met inflatie, maar het voelt toch anders aan 😅
Kan je niet 1000 of 1100 afbetalen en iets van dat percentage doen door looptijd te verminderen? Nu betaal je die 867€ alleen en binnenkort met 2. Of begrijp ik het verkeerd?
 
Ik zou toch andere banken aflopen om gewoon een beter voorstel te krijgen. Ik had dezelfde situatie en bij ons is de bank gevolgd.
De andere banken wilden je eerste lening aan een zotte rentevoet voor deze tijd overnemen en dan nog een competitief aanbod geven voor de extra lening?

Edit: om een idee te geven, voor de totale som heb ik nu een gemiddelde rentevoet van 2,75%, ik zie geen enkele bank mij momenteel scherper geven.
 
Simulatie op Keytrade geeft mij nu 3,3% aan 82% quotiteit. 305000€ op 25 jaar.
Toch wel een goeie rentevoet lijkt mij. Hebben zelf 3,04 gekregen bij BNP eind juni. Quotiteit 75% 325k. Dat was toen al uitzonderlijk en vooral omdat mijn vriendin énorm goede klant is daar. Bij KBC kregen we 3.42, bij Argenta 3.46.

Rente door ECB is sindsdien nog opgetrokken, dus kans lijkt mij groot dat dit toch de laagste zal zijn
 
Toch wel een goeie rentevoet lijkt mij. Hebben zelf 3,04 gekregen bij BNP eind juni. Quotiteit 75% 325k. Dat was toen al uitzonderlijk en vooral omdat mijn vriendin énorm goede klant is daar. Bij KBC kregen we 3.42, bij Argenta 3.46.

Rente door ECB is sindsdien nog opgetrokken, dus kans lijkt mij groot dat dit toch de laagste zal zijn
Inderdaad, veel lager als dit zal het niet worden. Zeker niet zonder verplichte SSV en brand bij dezelfde bank. Argenta als huisbank kon zelfs niet lager als 3,7 inclusief de twee verzekeringen erbij te nemen.
 
Iemand een idee wat het minimum maanden afbetaling is dat je moet doen (als dat er al is) ? Wij denken aan eventueel onze grond aankoop af te betalen op 3 jaar om die dan als eigen inbreng te gebruiken voor den bouw van het huis te gebruiken (als banken dat nog doen tenminste).
 
Iemand een idee wat het minimum maanden afbetaling is dat je moet doen (als dat er al is) ? Wij denken aan eventueel onze grond aankoop af te betalen op 3 jaar om die dan als eigen inbreng te gebruiken voor den bouw van het huis te gebruiken (als banken dat nog doen tenminste).
Een minimumduurtijd is er niet, maar hoeveel wil je lenen op 3 jaar? Je moet ook zien dat je genoeg over hebt per maand. De bank zal ook waarborgen vragen, dus waarom niet langer lenen? Mits wederbeleggingsvergoeding van 3 maanden kan je altijd vervroegd terugbetalen. Ik denk trouwens dat de rente op 3 jaar hoger is dan deze op 15 of 20 jaar.
 
Een minimumduurtijd is er niet, maar hoeveel wil je lenen op 3 jaar? Je moet ook zien dat je genoeg over hebt per maand. De bank zal ook waarborgen vragen, dus waarom niet langer lenen? Mits wederbeleggingsvergoeding van 3 maanden kan je altijd vervroegd terugbetalen. Ik denk trouwens dat de rente op 3 jaar hoger is dan deze op 15 of 20 jaar.
215k. Als ik op 3 jaar alles terug betaal met de huidige rentevoet die we krijgen voor 15 jaar, moet ik wel een 80k minder interest terug betalen. Overschot is er zowiezo.
 
215k. Als ik op 3 jaar alles terug betaal met de huidige rentevoet die we krijgen voor 15 jaar, moet ik wel een 80k minder interest terug betalen. Overschot is er zowiezo.
Dus je zou een lening aangaan voor 215k op 15j en na drie jaar alles terugbetalen?
Technisch kan dat wel, maar heb je nu de centen dan al niet staan om die 175k die openstaat over 3 jaar nu al te betalen en gewoon voor de overige 40k een lening aan te gaan?
 
Dus je zou een lening aangaan voor 215k op 15j en na drie jaar alles terugbetalen?
Technisch kan dat wel, maar heb je nu de centen dan al niet staan om die 175k die openstaat over 3 jaar nu al te betalen en gewoon voor de overige 40k een lening aan te gaan?

Nee een lening aangaan op 3 jaar voor 215k. Tis op de zaak. Heb dat geld nu niet staan, maar de afbetaling kan op zich wel gemakkelijk zelfs op die 3 jaar.
 
Terug
Bovenaan