Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,3%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,2%
  • €800-€900

    Stemmen: 65 7,9%
  • €900-€1000

    Stemmen: 92 11,2%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 86 10,5%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 65 7,9%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 69 8,4%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 66 8,1%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,1%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 16 2,0%
  • >€1800

    Stemmen: 81 9,9%

  • Totaal aantal stemmers
    818
Doen ze ook moeilijk in het geval je quotiteit goed is?
Stel: je hebt nog 80k af te lossen terwijl je je pand voor 200k kan verkopen. Dan zit de 2de bank toch ook safe?
Of met andere woorden: je leent 200k terwijl je iets van 450k koopt.
Geen enkele pand wilt als rang 2 staan. We hebben een huis gekocht . + 600k.
Vriendin heeft haar pandwissel op onze nieuwe woning gebracht (ongeveer 50 a 60k) . Ik heb een lening genomen van ongeveer 160k.
dus totaal bedrag van lening is ongeveer 310 k.. het huis is veel meer waard dan de 2 leningen samen en geen enkele bank wou mijn lening als 2de rang.
 
3.25-4.5%

Waarschijnlijk eerder 3.5-3.75
Ik heb 15 jaar lang vast aan 1,6% en dan 1 herziening voor de resterende 5 jaar. Als ik het goed begrepen heb, zal dit dan aan 3.20% zijn? (moet die herziening vandaag plaatsvinden)

De huidige percentages zijn hoger, maar men heeft altijd beweerd bij de bank (toen ik de lening aan gegaan ben) dat het % per herziening maximaal kan verdubbelen.

Het is nog lang tot aan de herziening, maar ik wil hier even ook bevestiging zien of dit wel klopt. :support:
 
Ik heb 15 jaar lang vast aan 1,6% en dan een herziening voor de resterende 5 jaar. Als ik het goed begrepen heb, zal dit dan aan 3.20% zijn? (moet die herziening vandaag plaatsvinden)

De huidige percentages zijn hoger, maar men heeft mij altijd gezegd bij de bank dat het % per herziening maximaal kan verdubbelen.

Het is nog lang tot aan de herziening, maar ik wil toch hier ook bevestiging zien of dit wel klopt. :support:

Op voorwaarde dat er wettelijk niets veranderd aan hetgeen in de wet ingeschreven staat, dat er maximaal een verdubbeling van de rentevoet mag zijn.

Enige waar er echter naar moet gekeken worden is wat de referteindex was op het moment van het aangaan van de lening, aangezien de verdubbeling gebaseerd wordt op DIE referteindex.

Vb stel dat de referteindex op 2 stond, jij hebt kunnen vastkrijgen aan 1.6. En die referteindex is nu 3 geworden, dan wordt uw effectieve index, 2.4 (voorwaarde dat de vermelde referteindex na 15j is, dus op moment van herziening).
Wat dat dat wordt is echter koffiedik kijken.
 
Op voorwaarde dat er wettelijk niets veranderd aan hetgeen in de wet ingeschreven staat, dat er maximaal een verdubbeling van de rentevoet mag zijn.

Enige waar er echter naar moet gekeken worden is wat de referteindex was op het moment van het aangaan van de lening, aangezien de verdubbeling gebaseerd wordt op DIE referteindex.

Vb stel dat de referteindex op 2 stond, jij hebt kunnen vastkrijgen aan 1.6. En die referteindex is nu 3 geworden, dan wordt uw effectieve index, 2.4 (voorwaarde dat de vermelde referteindex na 15j is, dus op moment van herziening).
Wat dat dat wordt is echter koffiedik kijken.
Ah dat wist ik dus helemaal niet maar ik heb eens gecheckt.

Volgens deze site - https://www.spaargids.be/sparen/referte-index-a.html?years=10

September 2015 --> -0.199
Lening percentage = 1.6%

Juni 2023 --> 3.343

Leningduur = 20 jaar, herziening na 15 jaar.

Stel dat het nu vandaag September 2030 was met de huidige referteindex.
Dan zou ik volgende berekening moeten volgen -->
1.6% + (3.343 - [-0.199]) = 5.142% (??)

Maar omdat het maximaal kan verdubbelen is dit dan 3.2% met de huidige cijfers? Of mis ik nog iets in mijn redenering? :support:
 
Ah dat wist ik dus helemaal niet maar ik heb eens gecheckt.

Volgens deze site - https://www.spaargids.be/sparen/referte-index-a.html?years=10

September 2015 --> -0.199
Lening percentage = 1.6%

Juni 2023 --> 3.343

Leningduur = 20 jaar, herziening na 15 jaar.

Stel dat het nu vandaag September 2030 was met de huidige referteindex.
Dan zou ik volgende berekening moeten volgen -->
1.6% + (3.343 - [-0.199]) = 5.142% (??)

Maar omdat het maximaal kan verdubbel is dit dan 3.2% met de huidige cijfers? Of mis ik nog iets in mijn redenering? :support:
Zo heb ik het verstaan (de berekening buiten beschouwing gelaten), indien er in uw contract natuurlijk gewag gemaakt wordt van die referteindex als basis voor die herziening.

En anders zal iemand anders mij wel corrigeren.

EDIT : gebruik maken van de juiste referteindex : https://www.spaargids.be/sparen/referte-indexen.html?referrer=https://www.google.be/
Die van A is voor een jaarlijkse herziening. Of zou dat toch moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zo heb ik het verstaan (de berekening buiten beschouwing gelaten), indien er in uw contract natuurlijk gewag gemaakt wordt van die referteindex als basis voor die herziening.

En anders zal iemand anders mij wel corrigeren.

EDIT : gebruik maken van de juiste referteindex : https://www.spaargids.be/sparen/referte-indexen.html?referrer=https://www.google.be/
Die van A is voor een jaarlijkse herziening. Of zou dat toch moeten zijn.
Ah ja het is inderdaad de 5 jarige herziening

Dan is het
1.6% + (2.724 - 0,181%) = 4.143% > 3.2% dus in praktijk wordt het dan wel nog steeds 3.2%
(Tenzij die regel binnen de wet plots geschrapt wordt, maar dat krijgen ze volgens mij nooit verkocht aan de bevolking?)

Ik heb even gekeken: In mijn contract dat ik zonet heb opgezocht staat inderdaad 'Referte index - Index E'
 
Laatst bewerkt:
Ah ja het is inderdaad de 5 jarige herziening

Dan is het
1.6% + (2.724 - 0,181%) = 4.143% > 3.2% dus in praktijk wordt het dan wel nog steeds 3.2%
(Tenzij die regel binnen de wet plots geschrapt wordt, maar dat krijgen ze volgens mij nooit verkocht aan de bevolking?)
ik zou kijken in uw contract welke referteindex het effectief is. Maar op het eerste zicht zou ik denken dat het die zou zijn ja.
 
3.4% verkregen vorige week bij BNP. Wel op 20 jaar. Vriend van mij 3.43% bij belfius ook vorige week.. Met een nog sterker profiel zou je mss nog naar 3.2% kunnen maar lager lijkt me onhaalbaar nu. Veel geluk allesinds!
Is dit met of zonder verplichte SSV en brandverzekering?

Ik raak niet onder de 3,6 zonder deze twee.
Enkel de SSV erbij brengt mij op een 3,55 bij Elantis.

308000 op 25 jaar, 82% Q
 
Wij hebben 3.20 bij Belfius gehaald (woensdag getekend), en als we binnen de 7 jaar aan een EPC score van minder dan 150 kWh zitten, gaat er nog 0,1% vanaf voor de resterende periode. Probeer dus zeker, als je dat van plan bent, te kijken wat de mogelijkheden zijn bij energetische renovaties. Vele banken beginnen dat er bij te nemen in hun voorwaarden voor een betere intrestvoet.

215K geleend, afbetaling op 18 jaar.

We hadden verplichte SSV en brandverzekering bij Belfius.
 
Wij hebben 3.20 bij Belfius gehaald (woensdag getekend), en als we binnen de 7 jaar aan een EPC score van minder dan 150 kWh zitten, gaat er nog 0,1% vanaf voor de resterende periode. Probeer dus zeker, als je dat van plan bent, te kijken wat de mogelijkheden zijn bij energetische renovaties. Vele banken beginnen dat er bij te nemen in hun voorwaarden voor een betere intrestvoet.

215K geleend, afbetaling op 18 jaar.

We hadden verplichte SSV en brandverzekering bij Belfius.
Die 0,1 scheelt 2244,21 euro op het einde van de rit als je de renovatie meteen doet. Dus eerst wel zien of die renovatie wel terug te verdienen valt...
 
We hadden verplichte SSV en brandverzekering bij Belfius.
Was dit bij jouw verplicht?
Toen ik om een leningvoorstel ging, bij kbc en ing, vroegen ze me of een een ssv en een brandverzekering wou. Ik heb hierop nee geantwoord en dit was geen probleem.
 
Was dit bij jouw verplicht?
Toen ik om een leningvoorstel ging, bij kbc en ing, vroegen ze me of een een ssv en een brandverzekering wou. Ik heb hierop nee geantwoord en dit was geen probleem.

Voor 0.3% meer of zo is niks verplicht.
 
Die 0,1 scheelt 2244,21 euro op het einde van de rit als je de renovatie meteen doet. Dus eerst wel zien of die renovatie wel terug te verdienen valt...
Klopt. Maar die renovaties stonden sowieso op de planning.

Was dit bij jouw verplicht?
Toen ik om een leningvoorstel ging, bij kbc en ing, vroegen ze me of een een ssv en een brandverzekering wou. Ik heb hierop nee geantwoord en dit was geen probleem.
Yes verplicht bij ons voor die intrestvoet te halen.
 
Neenee idd, ik denk dat ik nog maar een Q van 20% ga hebben. Uiteindelijk niet meer risico voor de bank dus, integendeel.

Dat zal geen probleem zijn. Je kan kiezen:
- Hypotheek houden en de rest cash leggen
- Hypotheek houden en bijlenen bij dezelfde bank + optioneel cash neerleggen (wij hebben dit, bestaande + nieuwe hypotheek is ongeveer 50%, rest is eigen middelen).
- Hypotheek overzetten naar een andere bank (met huidige rentevoeten) en bijlenen bij die bank + optioneel cash leggen

Met de huidige rentevoeten is het laatste bijna nooit interessant, hier scheelde dat einde van de rit 50k+. We hebben op het nieuwe deel dus maar de 3,45% geslikt, ook al kregen we overal betere rentevoeten. We hebben dan gekozen voor een kortere terugbetaling op het geheel voor hetzelfde maandbedrag. Het extra deel proberen we dan nog zo snel mogelijk terug te betalen, wat maakt dat we initieel minder reserve hebben, maar veel sneller veel meer terug kunnen sparen/beleggen.

Na verkoop van mijn huis in augustus zouden we de nieuwe hypotheek ook meer dan de helft kunnen dempen, twijfel daar nog over wat het slimste is. Een hypotheek van bijna 290k is stevig, maar het is met 22% (incl brand en SSV) van het nettoloon wel een gezonde situatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Ik heb enkele simulaties laten lopen voor de aankoop van een appartement om te verhuren. +- 65% van aankoopprijs is gecovered dus zou slechts 35% van het totaal moeten lenen, maar ik geraak enkel bij Keytrade nog onder de 3,5%. Iets van een 3,4% op 12j. Morgen eens bij de huisbank informeren (KBC) want hun online voorstel scheelt een kleine halve procent ...
 
Is dit met of zonder verplichte SSV en brandverzekering?

Ik raak niet onder de 3,6 zonder deze twee.
Enkel de SSV erbij brengt mij op een 3,55 bij Elantis.

308000 op 25 jaar, 82% Q
Was onder voorwaarde van brandverzekering bij te nemen. SSV was niet nodig. Jij wil wel op 25 jaar lenen dit scheelt ook nog een beetje zoals je ziet.
 
Hier een totaalrenovatie gedaan in 2020-2021.

Wel moeten overstappen van bank dit heeft ons €8000 gekost en dan nog 2 ssv genomen 8500 voor 2 direct te betalen bij voorkeur.

Eerste lening bij nieuwe bank = het resterende bedrag van m'n woning dus de herfinanciering

€25000 op 5 jaar aan 0,85 vast = 425 maandelijks

Tweede lening

Lening voor de verbouwingen

€ 175000 op 15 jaar aan 0,85 vast = 1035 per maand
 
Hier een totaalrenovatie gedaan in 2020-2021.

Wel moeten overstappen van bank dit heeft ons €8000 gekost en dan nog 2 ssv genomen 8500 voor 2 direct te betalen bij voorkeur.

Eerste lening bij nieuwe bank = het resterende bedrag van m'n woning dus de herfinanciering

€25000 op 5 jaar aan 0,85 vast = 425 maandelijks

Tweede lening

Lening voor de verbouwingen

€ 175000 op 15 jaar aan 0,85 vast = 1035 per maand
Wat ik niet begrijp is van die leningen aan belachelijk lage rentevoeten zo kort afbetalen? Ok, je zat misschien op 20j voor beiden dan aan 1-1,2% ofzo, toch véél interessanter of mis ik iets?

Ik heb op het dieptepunt van de rentevoeten mijn mening net herzien van resterende 19j terug naar 25j..
 
Wat ik niet begrijp is van die leningen aan belachelijk lage rentevoeten zo kort afbetalen? Ok, je zat misschien op 20j voor beiden dan aan 1-1,2% ofzo, toch véél interessanter of mis ik iets?

Ik heb op het dieptepunt van de rentevoeten mijn mening net herzien van resterende 19j terug naar 25j..

Wat ik niet begrijp is van die leningen aan belachelijk lage rentevoeten zo kort afbetalen? Ok, je zat misschien op 20j voor beiden dan aan 1-1,2% ofzo, toch véél interessanter of mis ik iets?

Ik heb op het dieptepunt van de rentevoeten mijn mening net herzien van resterende 19j terug naar 25j..

Ja, misschien hadden we het wat langer moeten doen lopen. Maar het is ook met het oog op de toekomst. Als de kinderen ooit kot zouden gaan wie weet, dan komt zo'n kost er nog eens bij. En 't is een tweeling.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Wat ik niet begrijp is van die leningen aan belachelijk lage rentevoeten zo kort afbetalen? Ok, je zat misschien op 20j voor beiden dan aan 1-1,2% ofzo, toch véél interessanter of mis ik iets?
Als je later nog eens wil bouwen of groter/duurder wil wonen, dan is de kans groot dat je gaat bijlenen. Met die bestaande leningen die korter lopen heb je dan betere kaarten om te onderhandelen voor een extra lening.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Terug
Bovenaan