Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,3%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,3%
  • €800-€900

    Stemmen: 67 8,2%
  • €900-€1000

    Stemmen: 92 11,3%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 85 10,4%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 64 7,9%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 69 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 64 7,9%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,2%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 15 1,8%
  • >€1800

    Stemmen: 80 9,8%

  • Totaal aantal stemmers
    814
We zijn een nieuwe lening aan het onderhandelen voor een tweede woning.

We zouden 250k of 268k (= 80% aankooprijs) lenen. Dat laatste is bij KBC, alvast initieel, het maximum dat we kunnen lenen.

Rentevoet op 20 jaar is voorlopig 1,05% met verplichte SSV, Loondomiciliering en verzekering bij hen. Keytrade biedt ons 1,11% zonder verplichting om alles bij hen af te sluiten (en ook geen schatting, geen dossierkosten).

ING geeft indicatief 1,06% met wss zelfde voorwaarden als KBC.

Andere maatschappijen gaan we wss niet doen, gezien het niet zoveel verschil maakt over 20 jaar om zwaar te onderhandelen tussen verschillende partijen.

Totale aflossing, oude leningen inclusief, zal ergens rond de € 2100 euro draaien. Maar dat is dan natuurlijk wel voor 2 woningen waarvan we inkomsten uit 1 woning zullen halen. En binnen 8 jaar valt er een lening van iets meer dan 700 euro weg.
Beobank was gevoelig goedkoper bij mij én geen brandverzekering verplicht af te sluiten bij hen.
Ik heb in juni 1% rond gekregen op 20j vast + 5j variabel. Loon en schuldsaldo wel bij hen.
 
Wat ook interessant kan zijn is om de al lopende lening mee in de vergelijking te trekken.
Notariskosten zijn relatief minder duur als je meerdere leningen combineert.

Wij gingen van 1,63% op 13 jaar naar 0,88% en door de combinatie was het wel de moeite om te herfinancieren bij een andere bank.
 
Beobank was gevoelig goedkoper bij mij én geen brandverzekering verplicht af te sluiten bij hen.
Ik heb in juni 1% rond gekregen op 20j vast + 5j variabel. Loon en schuldsaldo wel bij hen.
Merci, toch eens informeren, al heb ik Beobank niet zo graag :).
 
Wat ook interessant kan zijn is om de al lopende lening mee in de vergelijking te trekken.
Notariskosten zijn relatief minder duur als je meerdere leningen combineert.

Wij gingen van 1,63% op 13 jaar naar 0,88% en door de combinatie was het wel de moeite om te herfinancieren bij een andere bank.
Probleem is bij ons dat we niet kunnen financieren op 1 woning, we zullen dus, moesten we herfinancieren, 2 hypotheken nodig hebben. Het totaal bedrag aan uitstaande leningen (365000-383000 euro) zou immers te groot zijn voor een hypotheek op één woning.
 
Probleem is bij ons dat we niet kunnen financieren op 1 woning, we zullen dus, moesten we herfinancieren, 2 hypotheken nodig hebben. Het totaal bedrag aan uitstaande leningen (365000-383000 euro) zou immers te groot zijn voor een hypotheek op één woning.
Hoeft ook niet. 1 huis als onderpand voor de volledige lening zal waarschijnlijk wel het goedkoopst zijn.
Maar als ik me niet vergis hebben wij 1 hypothecaire inschrijving met 3 huizen als onderpand.
En dat was veel minder duur dan 3 afzonderlijke inschrijvingen op elk pand afzonderlijk.

Wij zitten trouwens aan een quotiteit van +-88%, rentevoet 1,04% op 20 jaar.
Dus als je uw cashbuffer groter wenst te houden, je kan normaal gezien ook boven die 80% geraken.

Vrienden van ons hebben voor hun opbrengsteigendom geleend op 25 jaar.
Was ook geen hoge rentevoet, maar ben vergeten hoeveel het exact was...

Merci, toch eens informeren, al heb ik Beobank niet zo graag :).
Ik wel, maar tot nu toe alleen voor de cashback van hun kredietkaarten.
Mulan zagen ze blijkbaar liever komen... :tongue:
 
We zijn een nieuwe lening aan het onderhandelen voor een tweede woning.

We zouden 250k of 268k (= 80% aankooprijs) lenen. Dat laatste is bij KBC, alvast initieel, het maximum dat we kunnen lenen.

Rentevoet op 20 jaar is voorlopig 1,05% met verplichte SSV, Loondomiciliering en verzekering bij hen. Keytrade biedt ons 1,11% zonder verplichting om alles bij hen af te sluiten (en ook geen schatting, geen dossierkosten).

ING geeft indicatief 1,06% met wss zelfde voorwaarden als KBC.

Andere maatschappijen gaan we wss niet doen, gezien het niet zoveel verschil maakt over 20 jaar om zwaar te onderhandelen tussen verschillende partijen.

Totale aflossing, oude leningen inclusief, zal ergens rond de € 2100 euro draaien. Maar dat is dan natuurlijk wel voor 2 woningen waarvan we inkomsten uit 1 woning zullen halen. En binnen 8 jaar valt er een lening van iets meer dan 700 euro weg.
Laatste dag van (hoe ik het toch zie) de bankenronde.

Voorstellen momenteel (alles op 15 jaar, vast):
ING: 0,8% op 200k (had 250k gevraagd, waren gemist in hun bedrag, dus gaan het opnieuw vragen)
KBC: 0,84% op 200-268k
Belfius: 0,90% op 200-250k (belden me toevallig spontaan op ivm een verzekering, dus ook even geïnformeerd)
Fortis: zelf nog even langsgegaan omdat ik dan alle de grootbanken gedaan had :). Willen enkel een investeringskrediet geven, geen hypothecaire woninglening (zaten daar zelf mee verveeld, orders van bovenaf). Is dan niet interessant.
Beobank: geen reactie op mail

Rentelast over volledige looptijd (basis 250k):
KBC: max € 16.104,86
ING: max € 15.325,95
Belfius: max € 17.275,47

Het verschil zit hem dus maar op een kleine € 2000 tussen die leningen, dus speelt het verschil in SSV en verzekering zeker ook mee.

KBC: € 6.139,86, verzekering zo'n 680,71 (met afstand van verhaal voor huurder), 500 dossierkosten
ING: € 5.550,00, verzekering zo'n € 440,30 (zonder afstand van verhaal, bijpremie nog te bevragen), 700 dossier en schattingskosten
Belfius: € 5.753,20, verzekering zo'n € 570 (met afstand van verhaal), 500 dossierkosten

ING lijkt voordeliger te zijn (op 15 jaar tijd is het voordeel tot 8000 euro), maar we zijn eigenlijk minder tevreden met hoe vlot ze ons behandeld hebben voor een lening. Zal dus kiezen worden tussen puur het financieel voordeel of de contactmogelijkheden bij miserie in de verzekeringen en dergelijke.

Van een initieel voorstel van 250k op 20 jaar aan 1,06% naar 250k op 15 jaar aan 0,8% k scheelt ons alvast meer dan 10000 euro minder rentelast :).
 
Laatste dag van (hoe ik het toch zie) de bankenronde.

Voorstellen momenteel (alles op 15 jaar, vast):
KBC: 0,84% op 200-268k
Belfius: 0,90% op 200-250k (belden me toevallig spontaan op ivm een verzekering, dus ook even geïnformeerd)
En we gaan naar 0,77% bij KBC en 0,84% bij Belfius.
 
Rente is 1 ding, maar voel je u comfortabel genoeg op 15 jaar bij een veel hogere maandlast? Het moet er wel elke maand liggen...

Zelfs aan jouw initieel voorstel van 1,06% leen je hoogstwaarschijnlijk goedkoper dan de inflatie.
Als lenen zo goed als gratis is dan leen je toch best zo lang mogelijk of zie ik dit verkeerd?
 
Ik ga akkoord met TNTim, @JPV. Ik heb hier enkele maanden geleden eens uitgelegd waarom ik - bij dergelijke kleine verschillen in rentevoet - voor de langere looptijd zou kiezen:

Als je kan kiezen tussen 1% op 25 jaar of 0,88% op 20 jaar zou ik altijd voor de 1% op 25 jaar kiezen. Voorbeeld voor 300.000 euro:
0,88% - 20j: 1363,21 euro per maand
1,00% - 25j: 1130 euro per maand

Ervan uitgaande dat je beide leningen kan betalen, kan je wanneer je voor de lening op 25 jaar kiest het verschil van 233 euro per maand beleggen, bv. in een aandelenportefeuille of ETF aan pakweg 5% gemiddeld rendement. Na 20 jaar heb je dan 55.920 euro ingelegd, en een verwachte waarde van die aandelenportefeuille van 94.938 euro. Aan een abnormaal laag gemiddeld rendement van 2% kom je na 20 jaar uit op een verwachte waarde van 68.669 euro.

Na 20 jaar afbetalen (van de 25) heb je nog 66.114 euro openstaand kapitaal. Dat kan je dus naar alle waarschijnlijkheid in 1 keer aflossen met je opgebouwde aandelenportefeuille. De overschot in je aandelenportefeuille is pure winst. Gedurende die 20 jaar is je aandelenportefeuille ook een noodfonds: als je ooit in geldnood komt, of bijvoorbeeld een verbouwing wilt doen, kan je gewoon wat aandelen verkopen. Ook naar flexibiliteit toe is dit dus de beste keuze.
 
Rente is 1 ding, maar voel je u comfortabel genoeg op 15 jaar bij een veel hogere maandlast? Het moet er wel elke maand liggen...
de keuze voor 15 jaar is deels omwille van lagere rentelast (alhoewel dat verschil nu ook niet zoveel de moeite is), maar ook om 2 andere zaken:
- mijn vriendin wil graag voor haar 57ste (tien jaar voor ik in theorie op pensioen ga) leningvrij zijn. Dat gevoel is haar wat waard en mij eerlijk gezegd ook. Het gevoel nog een lening te hebben remt je sowieso af om halftijds (of minder) te gaan werken.
- we zijn beide nu 42 jaar. Als we een langere lening nemen, dan stijgt de kost van een schuldsaldoverzekering sterk én stijgt de kans dat je bij overlijden (gezien we slechts 50% SSV nemen/persoon) nog een bedrag af te lossen hebt dat relatief hoog is.

Tuurlijk kan je de lagere aflossing compenseren door meer te sparen, maar dan zit je ook vast aan dat vast spaardoel dat je wil halen, hé :).

Daarnaast: we hebben één suikernonkel (>75 jaar) en 2 ouders die beide rond de 70 jaar zitten. De kans is groot dat we sowieso een stuk vroeger "kunnen" aflossen bij overlijden van een van deze (hopelijk niet, maar realistisch zijn...). Mocht de nood écht hoog zijn (ziekte, ...) , kunnen we altijd nog bij hen terecht, wat een ongelofelijke luxe is. De hoge leninglast is dus mogelijk vlug wat minder hoog (indien nodig).
TNTim zei:
Zelfs aan jouw initieel voorstel van 1,06% leen je hoogstwaarschijnlijk goedkoper dan de inflatie.
Als lenen zo goed als gratis is dan leen je toch best zo lang mogelijk of zie ik dit verkeerd?
in principe wel, puur financieel heb je gelijk. Er is echter nog het emotioneel stuk ;).

We gaan overigens in de praktijk wel degelijk iets langer lenen, doordat we een lening die nu aan 0,98% (variabel 1-1-1, max 4,8%) staat vervroegd zullen aflossen (behalve het fiscaal voordelig stukje). Dus rekken we op die manier de lening én kunnen we ozne aankoop van de woning ook nog fiscaal optimaliseren. Anders gingen we mss 180k op 12 jaar lenen.

Onze leninglast zal door de vervroegde aflossing stijgen van 940 euro/maand naar 1892 euro/maand, zonder ook maar 1 euro inkomst uit die vakantiewoning in te rekenen.

Tenslotte: als het vakantiewoning-verhaal zo succesvol zou zijn als we mogen hopen, is het leuk om er mss een voltijdse job van m'n vriendin te maken door nog een woning aan te kopen. Als we dan met een lening voor de woning, lening voor de 2e woning én nog een nieuwe lening zitten, wordt het wel lastig om bij elke bank loondomiciliering uit te voeren :p.

Lang verhaal om eigenlijk kort te zeggen dat je objectief volledig gelijk hebt en dat ik dan ook intitieel voor 270k op 20/25 jaar wou gaan. Maar er zijn andere redenen om dat niet te doen.
 
We gaan overigens in de praktijk wel degelijk iets langer lenen, doordat we een lening die nu aan 0,98% (variabel 1-1-1, max 4,8%) staat vervroegd zullen aflossen (behalve het fiscaal voordelig stukje).
Ik was in de veronderstelling dat hypothecaire leningen in Belgie hun rentepercentage max konden verdubbelen over de gehele looptijd?
Heb indertijd nog de wettekst opgezocht, en zeker voor 1-1-1 formules leek dat vrij duidelijk in de wet te staan?
Dat zou je maximale rentelast op 1,96% brengen, geen idee hoe je in een ander geval aan 4,8% kan geraken?
 
Ik was in de veronderstelling dat hypothecaire leningen in Belgie hun rentepercentage max konden verdubbelen over de gehele looptijd?
Heb indertijd nog de wettekst opgezocht, en zeker voor 1-1-1 formules leek dat vrij duidelijk in de wet te staan?
Dat zou je maximale rentelast op 1,96% brengen, geen idee hoe je in een ander geval aan 4,8% kan geraken?
Maximaal verdubbeling van de rentevoet bij aanvang van de looptijd he, niet op elk moment.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Maximaal verdubbeling van de rentevoet bij aanvang van de looptijd he, niet op elk moment.
Ah, nu snap ik wat JPV wilde zeggen. Z'n rente is al gezakt van 2,4% in het begin dus. My bad.

Ik ben nog een jonge lener, ik denk niet met terugwerkende kracht over deze dingen na. En 2,4% is al helemaal astronomisch als rentecijfer in mijn ogen (maar ja, mijn ouders zijn wel begonnen aan iets van 8% ooit indertijd rond 2000, en daar is nu nog maar een habbekrats van over).
 
Ik was in de veronderstelling dat hypothecaire leningen in Belgie hun rentepercentage max konden verdubbelen over de gehele looptijd?
Heb indertijd nog de wettekst opgezocht, en zeker voor 1-1-1 formules leek dat vrij duidelijk in de wet te staan?
Dat zou je maximale rentelast op 1,96% brengen, geen idee hoe
Ah, nu snap ik wat JPV wilde zeggen. Z'n rente is al gezakt van 2,4% in het begin dus. My bad.

Ik ben nog een jonge lener, ik denk niet met terugwerkende kracht over deze dingen na. En 2,4% is al helemaal astronomisch als rentecijfer in mijn ogen (maar ja, mijn ouders zijn wel begonnen aan iets van 8% ooit indertijd rond 2000, en daar is nu nog maar een habbekrats van over).
Mijn ouders zaten aan iets rond de 13%, hebben echt op het slechtste moment geleend. Maar die is ondertussen al vaak herzien en nu al lang afgelost. Wat zij toen afbetalen aan rente op 3 jaar is wat wij nu voor een véél groter bedrag zullen afbetalen gedurende ganse looptijd (terwijl het nu nog véél minder waard is door indexatie). Nog iemand iets over het feit dat babyboomers vroeger de sjansaars waren?
 
Laatst bewerkt:
@JPV
Het is idd altijd een evenwicht zoeken tussen emoties en rationele argumenten bij zulke beslissingen.
Als jullie je beide comfortabeler voelen bij een kortere looptijd dan moeten jullie dat vooral doen.

Toen wij ons huis kochten 10 jaar terug was mijn vrouw verliefd op het huis, de rozenstruik naast het huis en de notelaar op de oprit.
Ik zat in mijn hoofd de aankoopprijs + geschatte renovatiekost te delen door de bewoonbare oppervlakte. :laugh:
 
Mijn ouders zaten aan iets rond de 13%, hebben echt op het slechtste moment geleend. Maar die is ondertussen al vaak herzien en nu al lang afgelost. Wat zij toen afbetalen aan rente op 3 jaar is wat wij nu voor een véél groter bedrag zullen afbetalen gedurende ganse looptijd (terwijl het nu nog véél minder waard is door indexatie). Nog iemand iets over het feit dat babyboomers vroeger de sjansaars waren?
Maar als je 1/5 van uw loon naar lening moet afdragen voor 20 are en 300m2 bewoonbare opp vs 1/3 voor 3 are en 150m2 bewoonbare opp heb ik toch liever die 1/5 ook al is de rente meer :p
 
Maar als je 1/5 van uw loon naar lening moet afdragen voor 20 are en 300m2 bewoonbare opp vs 1/3 voor 3 are en 150m2 bewoonbare opp heb ik toch liever die 1/5 ook al is de rente meer :p
De woning van mijn ouders kostte 1,8 miljoen BEF. Na inflatie verrekend is dat 117k. Een vergelijkbare woning met vergelijkbaar comfort (geen isolatie, geen badkamer de naam waardig, geen uitgebouwde keuken/veranda-achtig iets, geen electriciteit, geen zonnepanelen, ... ) zal mss voor 200k gaan nu.

Het loon van m'n vader zal toen zo'n 25-30% lager in reële termen geweest zijn (puur de index: zo'n 20% verschil, daarnaast nog meer gebruik van extralegale voordelen).

Het verschil lijkt me dus maar zo'n 20% te zijn als je alles samenrekent. Om daar dan 13% intrest ipv 0,77% voor te betalen :)
 
De woning van mijn ouders kostte 1,8 miljoen BEF. Na inflatie verrekend is dat 117k. Een vergelijkbare woning met vergelijkbaar comfort (geen isolatie, geen badkamer de naam waardig, geen uitgebouwde keuken/veranda-achtig iets, geen electriciteit, geen zonnepanelen, ... ) zal mss voor 200k gaan nu.

Het loon van m'n vader zal toen zo'n 25-30% lager in reële termen geweest zijn (puur de index: zo'n 20% verschil, daarnaast nog meer gebruik van extralegale voordelen).

Het verschil lijkt me dus maar zo'n 20% te zijn als je alles samenrekent. Om daar dan 13% intrest ipv 0,77% voor te betalen :)
Geen isolatie dat is dus al van voor 1980, geen elektriciteit dat is van voor den oorlog ofzo?
Dat is geen babyboom-generatie nieuwbouw :unsure:

Ouders hun grond was als ik het goed heb rond de 50k, nu gaan die vlotjes boven de 400k
 
Geen isolatie dat is dus al van voor 1980, geen elektriciteit dat is van voor den oorlog ofzo?
Dat is geen babyboom-generatie :unsure:
bij geen electriciteit moest staan geen veilige electriciteit. Woning was half verbouwd, met de nadruk op half. En isolatie was echt niet standaard voor woningen uit die tijd.
 
Terug
Bovenaan