Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,3%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,3%
  • €800-€900

    Stemmen: 67 8,2%
  • €900-€1000

    Stemmen: 92 11,3%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 85 10,4%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 64 7,9%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 69 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 64 7,9%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,2%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 15 1,8%
  • >€1800

    Stemmen: 80 9,8%

  • Totaal aantal stemmers
    814
Ik ben niet echt mee, hoe kan je bedrijf je loon (gedeeltelijk) inhouden omdat je een woning hebt? Wat heeft je bedrijf daar in godsnaam mee te maken?

Als ik een appartement koop om te verhuren gaat /kan mijn werkgever toch ook geen loon inhouden omdat ik dan plots (potentiële) huurinkomsten heb?
 
Hij gaat naar het buitenland, dus daar krijgt hij méér loon, maar wordt in de berekening van dat globale loonpakket, meegenomen dat hij een huis heeft in Belgie, en dus €600 afgehouden. Valt dus perfect te verklaren. Het is niet de standaardsituatie van een Belgische werknemer waar de baas opeens loon afhoudt omdat iemand een huis heeft.
 
Ik ben niet echt mee, hoe kan je bedrijf je loon (gedeeltelijk) inhouden omdat je een woning hebt? Wat heeft je bedrijf daar in godsnaam mee te maken?

Als ik een appartement koop om te verhuren gaat /kan mijn werkgever toch ook geen loon inhouden omdat ik dan plots (potentiële) huurinkomsten heb?
zijn woonnoden worden wel afgekocht (die 3500) dus in een normale allowance als hij geen eigen huis zou hebben zou hij dan misschien 4100 gekregen hebben?

Ik vind het alleszinds geen slechte deal, maar zou persoonlijk wel het huis verhuren, maar das voor iedereen anders
 
zijn woonnoden worden wel afgekocht (die 3500) dus in een normale allowance als hij geen eigen huis zou hebben zou hij dan misschien 4100 gekregen hebben?

Ik vind het alleszinds geen slechte deal, maar zou persoonlijk wel het huis verhuren, maar das voor iedereen anders
Het lijkt me, als de financiën het toelaat, wel heel zorgeloos om te weten dat je altijd naar België kan terugkeren wanneer je wil, bvb bij plotse ziekte in de familie.
 
zijn woonnoden worden wel afgekocht (die 3500) dus in een normale allowance als hij geen eigen huis zou hebben zou hij dan misschien 4100 gekregen hebben?

Ik vind het alleszinds geen slechte deal, maar zou persoonlijk wel het huis verhuren, maar das voor iedereen anders
Maakt toch niet uit? Je werkgever heeft er geen zaken mee of je eigenaar, huurder,... bent. Het is dat wat ik wil zeggen.
 
de bedoeling is inderdaad om te zorgen dat je geen winst/verlies maakt met de tijdelijke opdracht in het buitenland. Vandaar deze inhouding.
Normaal heb te voorzien in je eigen woonst en koop/huur je dit ook van je loon maar nu zorgt de werkgever daar voor.

ik zou makkelijk mijn huis kunnen verhuren voor 1000 euro of meer, maar ik wil inderdaad geen vernielingen en geen gedoe om het leeg te maken. Mijn vrouw gaat niet werken tijdens ons verblijf ginder en kan met de kinderen in de grote vakantie ook eens langer terug naar de grootouders komen als ze wil.

bestemming is Oregon in de VS
Een collega (Nederlander) had een gelijkaardige regeling en heeft zijn woning toen wel verhuurd. Uiteindelijk bleek die dus de pech te hebben dat daar een wietplantage in gezet is; binnenmuren uitgebroken en dergelijke. Het zijn gelukkig uitzonderingen, maar heb het maar voor terwijl je zelf int buitenland zit 🤪
 
  • Wow
Waarderingen: 515
We gaan echter ons huis niet verhuren en dat gewoon behouden als vakantiewoning voor als we eens terugkomen.
Wel opletten dat je niet in conflict komt met de BE fiscus als het op domicilie aankomt. Maw, dat de BE fiscus je nog steeds blijft zien als BE resident en je gaat belasten op je wereldwijde inkomen terwijl je denkt dat je enkel in de USA belast zal worden.

Nog een potentiëel issue: indien er niemand gedomiciliëerd staat op dat adres, leegstandtaks.
 
Aflossing stijgt naarmate we openstaan kapitaal opnemen voor renovatiewerken.

Betere randvoorwaarden: geen dossierkosten + leeuwendeel in hypothecair mandaat (50K hypotheek, rest in mandaat) = mooie besparing die we meteen 'cashen' (en die niet wordt gespreid over 25 jaar). Daarnaast 30% op SSV en 15% brand - en familiale.

Tot slot en heel belangrijk voor ons: veel flexibiliteit voor de renovatiewerken. Geen formaliteiten bij aanvraag (gedetailleerd bestek of expert bv.), 3 jaar om kapitaal op te nemen en geen reserveringsprovisie op openstaand kapitaal (wat anders al snel zou kunnen oplopen).

Zeker niet slecht. Wat betaal je per maand aan SSV? Elk 100%?

Die geen reserveringsprovisie kan inderdaad oplopen: wij zitten bij KBC en daar moet je al na 6 maanden die provisie betalen. Nu met Corona is alles opgeschoven met onze renovatiewerken en wachten we bv. alleen al op onze ramen 17 weken = we kunnen niet voort met alle andere werken = geen facturen te betalen = hoge reserveringsprovisie. Deze maand 168 euro recht in de vuilbak. Degoutant, maar dat wisten we natuurlijk. We hadden gehoopt dat we binnen die 6 maanden al meer hadden kunnen opnemen, maar niet dus. Gegokt en verloren.
 
Zeker niet slecht. Wat betaal je per maand aan SSV? Elk 100%?

Die geen reserveringsprovisie kan inderdaad oplopen: wij zitten bij KBC en daar moet je al na 6 maanden die provisie betalen. Nu met Corona is alles opgeschoven met onze renovatiewerken en wachten we bv. alleen al op onze ramen 17 weken = we kunnen niet voort met alle andere werken = geen facturen te betalen = hoge reserveringsprovisie. Deze maand 168 euro recht in de vuilbak. Degoutant, maar dat wisten we natuurlijk. We hadden gehoopt dat we binnen die 6 maanden al meer hadden kunnen opnemen, maar niet dus. Gegokt en verloren.

154€ en 144€ (elk 75%).

Ja, dat is inderdaad heel vervelend. Boosdoener is natuurlijk corona en de impact ervan, kan je weinig aan doen. Heeft ook meegespeeld in onze beslissing.
 
gezamenlijk netto inkomen: €1600, geen extralegale voordelen
Duurtijd lening: 25j
Vaste/Variabele lening:20j vast, 5j variabel aan 1% rond
maandelijks aflossing (bedrag):565 euro
Leeftijd einde aflossing: 65j
Extra info:
De meesten hier weten het wel, maar als twintiger een krot gekocht en samen met mijn vader gerenoveerd, 15j later verkocht en iets meer dan 100.000 euro over om in een andere woning te steken.
Lening van 150k genomen nu.
Vorige lening betaalde ik 600 euro af en zou ik aan 55j mijn huis afbetaald hebben.
Helaas geen woonbonus meer, ik had een sociale lening eerst en dan kan een pandenwissel niet.
 
Laatst bewerkt:
gezamenlijk netto inkomen: €4500-€5000
Duurtijd lening: 25j
Vaste/Variabele lening: Vast, 1,45%
maandelijks aflossing (bedrag): €921
Leeftijd einde aflossing: 56
Extra info: nog woonbonus van pre 2014, 2 keer herzien, laatste keer naar andere bank en nog net terug naar 25j kunnen zetten om woonbonus te maximaliseren (toen mocht dat nog)
 
gezamenlijk netto inkomen: €4500-€5000
Duurtijd lening: 25j
Vaste/Variabele lening: Vast, 1,45%
maandelijks aflossing (bedrag): €921
Leeftijd einde aflossing: 56
Extra info: nog woonbonus van pre 2014, 2 keer herzien, laatste keer naar andere bank en nog net terug naar 25j kunnen zetten om woonbonus te maximaliseren (toen mocht dat nog)

Nu mag dat ook nog hoor
 
Nu mag dat ook nog hoor
Dacht dat dat poortje gedicht was?

Sinds 1 januari 2020 mag dat dus niet meer, onder puntje 'besluit':

 
Klopt, die mogelijkheid is er niet meer om daarmee uw woonbonus te verlengen.
Verlengen mag wel nog, maar het gaat geen extra jaren fiscaal voordeel geven.
 
Dacht dat dat poortje gedicht was?

Sinds 1 januari 2020 mag dat dus niet meer, onder puntje 'besluit':


Klopt, die mogelijkheid is er niet meer om daarmee uw woonbonus te verlengen.
Verlengen mag wel nog, maar het gaat geen extra jaren fiscaal voordeel geven.

Ah ok, het ging dus over “extra jaren” fiscaal voordeel bovenop krijgen. Ik had het over de woonbonus gewoon meenemen. (Zelfs als je terug 25j doet)
 
In februari 2020 gekocht:

gezamenlijk netto inkomen: 4000 euro/maand
Duurtijd lening: 25 jaar
Vaste/Variabele lening: vast 1,51%
Maandelijkse aflossing (bedrag): 1334,72 euro
Leeftijd einde aflossing: 50 jaar (partner: 53 jaar)
 
Compromis in februari, akte juni

Gezamenlijk netto inkomen: ~5400-5800
Duurtijd lening: 25 jaar
Vaste/Variabele lening:
  • 1,03% 25j (20 vast/5 variabel): 460 000
  • 0,94% 20j (vast): 60 000 Vlaamse Renteloos renovatiekrediet
Maandelijkse aflossing (bedrag): ~2013,09 EUR (waarvan we nog 46 EUR terug krijgen van het renteloos renovatiekrediet)
Leeftijd einde aflossing: 55 jaar
 
Laatst bewerkt:
Zou een aflossing van 800 per maand te doen zijn als je netto rond de 1900 zit? Vraag me af of de banken dit makkelijk geven, omdat ik bij die simulaties steeds krijg dat ik niet zoveel kan aflossen per maand.
 
Zou een aflossing van 800 per maand te doen zijn als je netto rond de 1900 zit? Vraag me af of de banken dit makkelijk geven, omdat ik bij die simulaties steeds krijg dat ik niet zoveel kan aflossen per maand.
Als je alle banken fysiek afgaat zal er mogelijks wel eentje dit doen, evt. de Immotheker.

Hangt ook af van andere zaken, heb je bv. nog maaltijdcheques of een bedrijfswagen? Met dit soort factoren kan zeker rekening worden gehouden. De banken willen in principe dat je rond de 1.100-1.200 overhoudt na afbetalen lening, maar als je MC's of wagen hebt kan dat ook minder zijn.
 
Zou een aflossing van 800 per maand te doen zijn als je netto rond de 1900 zit? Vraag me af of de banken dit makkelijk geven, omdat ik bij die simulaties steeds krijg dat ik niet zoveel kan aflossen per maand.

Als je alle banken fysiek afgaat zal er mogelijks wel eentje dit doen, evt. de Immotheker.

Hangt ook af van andere zaken, heb je bv. nog maaltijdcheques of een bedrijfswagen? Met dit soort factoren kan zeker rekening worden gehouden. De banken willen in principe dat je rond de 1.100-1.200 overhoudt na afbetalen lening, maar als je MC's of wagen hebt kan dat ook minder zijn.

Ik moest enkel bij crelan 1100 overhouden, bij de rest (beobank, argenta, ing, belfius) 1000 euro.
Geen andere leningen lopen, geen extralegale voordelen voor de rest.

Edit: nu had ik wel ruim 30% eigen inleg,
Daarvoor een sociale lening aan 100%, kan ook interessant zijn om daar eens te informeren indien de rest lastig doet.
 
Terug
Bovenaan