Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,3%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,3%
  • €800-€900

    Stemmen: 67 8,2%
  • €900-€1000

    Stemmen: 92 11,3%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 85 10,4%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 64 7,9%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 69 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 64 7,9%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,2%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 15 1,8%
  • >€1800

    Stemmen: 80 9,8%

  • Totaal aantal stemmers
    814
Hoe compenseren de randvoorwaarden dan precies? Want is toch groot verschil qua intrest?

Hoe kan je aflossing stijgen met een vaste rentevoet? En waarom nog 1,10 als je van KBC 0,94 krijgt? En hoe zit het met de SSV?

Aflossing stijgt naarmate we openstaan kapitaal opnemen voor renovatiewerken.

Betere randvoorwaarden: geen dossierkosten + leeuwendeel in hypothecair mandaat (50K hypotheek, rest in mandaat) = mooie besparing die we meteen 'cashen' (en die niet wordt gespreid over 25 jaar). Daarnaast 30% op SSV en 15% brand - en familiale.

Tot slot en heel belangrijk voor ons: veel flexibiliteit voor de renovatiewerken. Geen formaliteiten bij aanvraag (gedetailleerd bestek of expert bv.), 3 jaar om kapitaal op te nemen en geen reserveringsprovisie op openstaand kapitaal (wat anders al snel zou kunnen oplopen).
 
Hoe kan je aflossing stijgen met een vaste rentevoet?
Niet zoals het bij hem is maar er is ook de optie van vaste rentevoet en variabele maandelijkse aflossingen. Dit variabele maandelijkse aflossing kunnen zowel stijgend als dalend zijn.

Ik heb dat nu recent gedaan bij herfinanciering. Een lagere kapitaalaflossing maandelijks en dit stijgt maandelijks. Wij zijn begonnen aan 890€/maand en dat zal binnen 25j 1250€/maand zijn.
 
Aflossing stijgt naarmate we openstaan kapitaal opnemen voor renovatiewerken.

Betere randvoorwaarden: geen dossierkosten + leeuwendeel in hypothecair mandaat (50K hypotheek, rest in mandaat) = mooie besparing die we meteen 'cashen' (en die niet wordt gespreid over 25 jaar). Daarnaast 30% op SSV en 15% brand - en familiale.

Tot slot en heel belangrijk voor ons: veel flexibiliteit voor de renovatiewerken. Geen formaliteiten bij aanvraag (gedetailleerd bestek of expert bv.), 3 jaar om kapitaal op te nemen en geen reserveringsprovisie op openstaand kapitaal (wat anders al snel zou kunnen oplopen).
Dan zou ik ook kiezen voor 1,10 (+- 7000 intresten meer op 25 jaar).

Zitten met hetzelfde probleem. Grootbanken verwchten 2x SSV, maar niet mogelijk om medische redenen.
Volgens onze makelaar zou het mogelijk zijn om bij kleine banken wel vb 1x SVV te nemen. geen SSV (vb. als alleenstaande) heb ik geen ervaring mee.
Grootbanken zullen een levensverzekering trouwens wel aanvaarden. Maar dit was bij ons niet mogelijk, omdat mijn vriendin ook niet aanvaard werd voor de levensverzekering :crazy:
En wat gaan jullie nu doen?
Ik leen inderdaad als alleenstaande maar ik zou mijn partner niet met de lening willen laten zitten :)
 
Dan zou ik ook kiezen voor 1,10 (+- 7000 intresten meer op 25 jaar).


En wat gaan jullie nu doen?
Ik leen inderdaad als alleenstaande maar ik zou mijn partner niet met de lening willen laten zitten :)
Ik kan perfect een SSV aan 100% nemen. Mijn vriendin willen ze zelfs niet 1% verzekeren om medische redenen.
Pas 10 jaar nadat haar aandoening onder controle is, kan ze een SSV nemen. Dus wij gaan (hopelijk) binnenkort naar een kleine bank gaan en lenen met 1 SSV aan 100%. De andere persoon niet. Eens die 10 jaar verstreken zijn, nemen we een SSV op haar naam. Moest de regelgeving plots wijzigen en het levenslang weigering van SSV is, dan zullen we zien dat we de lening vervroegd aflossen zodat er +-50% van de maandelijkse last weg kan. Worst case kan ik de lening dan nog aan, mocht zij vroegtijdig komen te sterven

Ps: wij gaan waarschijnlijk meer intrest betalen..maar liever dat dan een lening die volledig geweigerd wordt
 
Pas 10 jaar nadat haar aandoening onder controle is, kan ze een SSV nemen.
Na 10 jaar mag de verzekeraar je vriendin nog altijd weigeren. Maar de reden voor de weigering mag dan NIET die ziekte zijn die al 10 jaar onder controle is, dat moet dan een andere ziekte/probleem zijn. Die wet is sinds 2019 van kracht.
 
Ik kan perfect een SSV aan 100% nemen. Mijn vriendin willen ze zelfs niet 1% verzekeren om medische redenen.
Pas 10 jaar nadat haar aandoening onder controle is, kan ze een SSV nemen. Dus wij gaan (hopelijk) binnenkort naar een kleine bank gaan en lenen met 1 SSV aan 100%. De andere persoon niet. Eens die 10 jaar verstreken zijn, nemen we een SSV op haar naam. Moest de regelgeving plots wijzigen en het levenslang weigering van SSV is, dan zullen we zien dat we de lening vervroegd aflossen zodat er +-50% van de maandelijkse last weg kan. Worst case kan ik de lening dan nog aan, mocht zij vroegtijdig komen te sterven

Ps: wij gaan waarschijnlijk meer intrest betalen..maar liever dat dan een lening die volledig geweigerd wordt
Begrip voor deze lastige situatie, veel succes!
Mijn situatie daarentegen is een luxe probleem :)
 
Na 10 jaar mag de verzekeraar je vriendin nog altijd weigeren. Maar de reden voor de weigering mag dan NIET die ziekte zijn die al 10 jaar onder controle is, dat moet dan een andere ziekte/probleem zijn. Die wet is sinds 2019 van kracht.
Zo bedoelde ik het, had het wat verkeerd verwoord ha :). Thanks voor de rechtzetting.
Ze zit momenteel aan haar 7de jaar. We hadden perfect kunnen wachten, wat eigenlijk heel goed had uitgekomen..gezien we +-2500€/maand kunnen sparen. Hadden we binnen die 3 jaar +-90k extra eigen middelen gehad. Alleen zit onze bouwgrond als eerste in lijn als de betonstop erdoor komt.. Dus wij gaan onze plannen binnenkort indienen toch al veilig te staan voor de betonstop (plannen zijn 100% klaar en de architect wacht op onze "go"..wachten alleen nog op een offerte)
 
Zitten met hetzelfde probleem. Grootbanken verwchten 2x SSV, maar niet mogelijk om medische redenen.
Volgens onze makelaar zou het mogelijk zijn om bij kleine banken wel vb 1x SVV te nemen. geen SSV (vb. als alleenstaande) heb ik geen ervaring mee.
Grootbanken zullen een levensverzekering trouwens wel aanvaarden. Maar dit was bij ons niet mogelijk, omdat mijn vriendin ook niet aanvaard werd voor de levensverzekering :crazy:
Heb je toch nog steeds problemen bij grootbanken? Kan me herinneren dat we het er een een tijd terug ook over hadden gehad.

Bij de bank waar ik mijn krediet heb afgesloten (KBC), was dat geen verplichting.
Om korting te krijgen moest je wel 100% indekken, dus wilt zeggen bv Ik 50% en mijn vriendin 50% of ik 100% en mijn vriendin 0%, zolang je maar in totaal op 100% of hoger kwam. Kwam je niet op 100% ook geen probleem, maar dan kregen we geen korting, maar nog wel een krediet.

Het zal waarschijnlijk ook afhangen van rest van het dossier.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan perfect een SSV aan 100% nemen. Mijn vriendin willen ze zelfs niet 1% verzekeren om medische redenen.
Pas 10 jaar nadat haar aandoening onder controle is, kan ze een SSV nemen. Dus wij gaan (hopelijk) binnenkort naar een kleine bank gaan en lenen met 1 SSV aan 100%. De andere persoon niet. Eens die 10 jaar verstreken zijn, nemen we een SSV op haar naam. Moest de regelgeving plots wijzigen en het levenslang weigering van SSV is, dan zullen we zien dat we de lening vervroegd aflossen zodat er +-50% van de maandelijkse last weg kan. Worst case kan ik de lening dan nog aan, mocht zij vroegtijdig komen te sterven

Ps: wij gaan waarschijnlijk meer intrest betalen..maar liever dat dan een lening die volledig geweigerd wordt

En staan ze dat ook niet toe mits verhoogde premie?

Opvolgingsbureau al overworgen?

Dan zou ik ook kiezen voor 1,10 (+- 7000 intresten meer op 25 jaar).

Uitgegaan van 0.96, gaat het om een verschil van +- 6.3K interesten dacht ik. Maar daar moet je dus nog de meerkosten, duurdere verzekeringen, reserveringsprovisies,.. van aftrekken.
 
Heb je toch nog steeds problemen bij grootbanken? Kan me herinneren dat we het er een een tijd terug ook over hadden gehad.

Bij de bank waar ik mijn krediet heb afgesloten (KBC), was dat geen verplichting.
Om korting te krijgen moest je wel 100% indekken, dus wilt zeggen bv Ik 50% en mijn vriendin 50% of ik 100% en mijn vriendin 0%, zolang je maar in totaal op 100% kwam. Kwam je niet op 100% ook geen probleem, maar dan kregen we geen korting, maar nog wel een krediet.

Het zal waarschijnlijk ook afhangen van rest van het dossier.
Ja wel, na de aankoop van de grond (waar 3 weken voor het ondertekenen van de aktes bleek dat mijn vriendin geweigerd werd en BNP ineens super kak deed over de lening) zijn we direct naar een makelaar gegaan. Die bevestigde dat we niet naar de grootbanken moesten gaan, omdat ze dat dossier zouden weigeren.

Wel..dat verhaal van KBC hadden we ook eens gelezen via Spaargids. We gaan daar precies toch nog eens horen.
Ons dossier is echt goed..denken we :rofl:

Aankoop grond:
  • Grond = 180k
  • Kosten = 27k (dus 207k in totaal)
  • Eigen inbreng = 50k
  • Lening = 157k
  • Quotiteit = 87%

Woning:
  • Kosten woning incl BTW = 440k (architect is apart en gaan we niet voor lenen)
  • Eigen inbreng = 100-110k (en worst case kunnen we tot 130-135k eigen inbreng gaan..maar willen dat wat achter de hand houden, you never know)
  • Lening = 330-340k
  • Quotiteit = 75-77%

Maar volgens de makelaar zouden we in totaal toch aan een quotiteit van +-90% zitten. We stonden daar op dat moment niet bij stil..maar volgens ons is hier iets fout gegaan in de berekening. Gaan we nog eens moeten vragen.
Nu de makelaar doet alle grootbanken..behalve KBC. Dus mss toch eens gaan horen :p.
Profiel gewijs zitten we goed: zij master & zelfstandige en goeie cijfers (helaas wel nog maar 1.5 jaar bezig..maar een vrij beroep). Ik master diploma en ook geen slecht loon. En daarnaast kunnen we nu naast onze huidige kosten (lening grond, huur appartement, dagelijkse kosten) nog steeds +50% van het loon sparen)

@ns_man : Zelfs mits verhoogde premie niet toegestaan. Had zelfs eens gezegd "ook al betalen we 2-3x het normale bedrag, het kan ons niet schelen..de weigering valt gewoon super zwaar"..nog steeds een njet.

Opvolgingsbureau ook gedaan en die zeiden dat de argumentatie van de verzekeraar correct was..en daardoor mocht het.
De argumentatie van de verzekeraar was op papier droogweg "Beste X, we hebben uw situatie nader onderzocht. Volgens de statistieken heeft u een verhoogde kans op overlijden en wensen we u daardoor niet te verzekeren. Mvg, Xxx"
Kan u zeggen..de sfeer was thuis de hele week niet goed :help:
 
Ja wel, na de aankoop van de grond (waar 3 weken voor het ondertekenen van de aktes bleek dat mijn vriendin geweigerd werd en BNP ineens super kak deed over de lening) zijn we direct naar een makelaar gegaan. Die bevestigde dat we niet naar de grootbanken moesten gaan, omdat ze dat dossier zouden weigeren.

Wel..dat verhaal van KBC hadden we ook eens gelezen via Spaargids. We gaan daar precies toch nog eens horen.
Ons dossier is echt goed..denken we :rofl:

Aankoop grond:
  • Grond = 180k
  • Kosten = 27k (dus 207k in totaal)
  • Eigen inbreng = 50k
  • Lening = 157k
  • Quotiteit = 87%

Woning:
  • Kosten woning incl BTW = 440k (architect is apart en gaan we niet voor lenen)
  • Eigen inbreng = 100-110k (en worst case kunnen we tot 130-135k eigen inbreng gaan..maar willen dat wat achter de hand houden, you never know)
  • Lening = 330-340k
  • Quotiteit = 75-77%

Maar volgens de makelaar zouden we in totaal toch aan een quotiteit van +-90% zitten. We stonden daar op dat moment niet bij stil..maar volgens ons is hier iets fout gegaan in de berekening. Gaan we nog eens moeten vragen.
Nu de makelaar doet alle grootbanken..behalve KBC. Dus mss toch eens gaan horen :p.
Profiel gewijs zitten we goed: zij master & zelfstandige en goeie cijfers (helaas wel nog maar 1.5 jaar bezig..maar een vrij beroep). Ik master diploma en ook geen slecht loon. En daarnaast kunnen we nu naast onze huidige kosten (lening grond, huur appartement, dagelijkse kosten) nog steeds +50% van het loon sparen)

Ik noem dat al wel een vrij stevige lening 157k + 340k, zit je toch al in de geburen van 500k. :D Dat is al een zware afbetaling, dus kan me wel voorstellen dat ze daar voorzichtiger om gaan en iets hogere eisen stellen.

Bij ons gaat het over aankoop van bouwgrond (een krediet van 120k).
Mijn vriendin had een woning en heeft dat verkocht en had een SSV dat nog een waarde had van +€94.000. Dus die SSV hebben we dan herkoppelt aan nieuw krediet van KBC. Dus mijn vriendin heeft een SSV van 78% en ik 0% op dit moment in het verhaal.
Voor KBC was dat goed, maar dan hadden we geen "recht" op de extra korting.

Eerst wou ik geen SSV pakken voor dit nieuw krediet, omdat ik momenteel nog 2 kredieten heb lopen waar ik SSV op heb en wanneer ik mijn woning verkoop, vervalt 1 krediet en ander doen we een pandruil. Dan komt er een grootdeel van SSV vrij dat ik dan kan herkopellen aan nieuw krediet van de bouwgrond.
Dan wou ik op dat moment pas kijken hoeveel ik nog zou nodig hebben om zo op 100% te komen (Ik zou graag hebben dat ik wel 100% heb)

Maar we wilde die korting uiteraard ook graag hebben en ik zou waarschijnlijk achteraf toch nog extra in SSV potje moeten steken, heb ik het nu al wat uitgerekend en kwam ik uit op €26.000. Dus was net een geluk want €94.000 + €26.000 = €120.000, dus komen we samen zo net uit op totaal van 100%. Vriendin 78% en ik 22%, waardoor KBC de korting gaf.

Later zal dat als volgt zien, als ik mijn huis verkoop
Krediet bouwgrond (120k)
-vriendin 78%
-Ik 100% (22% nu + 78% van SSV van oude krediet van vorige bouwgrond)

Krediet woning (125k)
-Vriendin 0% (dat zullen we dan op dat moment bekijken voor hoeveel we dat zouden willen)
-Ik 100% (Is dan de huidige SSV)
 
Laatst bewerkt:
Toch ook eens benieuwd naar degene die meer dan 2000€ betalen per maand. Wij gaan een grote sprong in gezinsinkomen hebben binnenkort en 8000+ netto verdienen wat nog sterk gaat stijgen nadien. Moeilijke vraag in hoe ver we gaan in lening. Houden beide van voldoende ruimte, willen niet besparen op locatie ook. Zou rond de 750k uitkomen? Doordat we nu niet zo exuberant veel verdienen al, zal het nog een serieuze lening worden (150-200k inleg). Hoe ver ga je ... 3000€ per maand afbetalen zou geen probleem moeten zijn maar voelt wel enorm veel. Benieuwd of er iemand ervaring heeft !
 
Toch ook eens benieuwd naar degene die meer dan 2000€ betalen per maand. Wij gaan een grote sprong in gezinsinkomen hebben binnenkort en 8000+ netto verdienen wat nog sterk gaat stijgen nadien. Moeilijke vraag in hoe ver we gaan in lening. Houden beide van voldoende ruimte, willen niet besparen op locatie ook. Zou rond de 750k uitkomen? Doordat we nu niet zo exuberant veel verdienen al, zal het nog een serieuze lening worden (150-200k inleg). Hoe ver ga je ... 3000€ per maand afbetalen zou geen probleem moeten zijn maar voelt wel enorm veel. Benieuwd of er iemand ervaring heeft !
Veel is relatief natuurlijk.

Als je 8000 netto hebt, en 3000 (775k op 25 jaar of 650K op 20 jaar) als lening dan blijft er nog steeds 5000 netto over om van te leven.

De vraag is hoe zeker is jullie inkomen de volgende 20-25 jaar? Wat als er iets gebeurd met 1 van beide? Wat als jullie uit elkaar gaan?
 
Hoe ze dat gedaan hebben: handen aan hun lijf en een dosis geluk - studentenkoten liggen aan de basis voor beiden. Ook opvallend, hebben hun eigen woning/grond reeds gekocht voor hun 20ste - dan zitten de meesten nog op de schoolbanken.
En actief belastingfraude plegen door zwartwerk natuurlijk. Laten we daar niet naïef over zijn. Ondertussen maar klagen over mensen met een legale en witte bedrijfswagen.
 
Uitspraken à la "ik heb voor 4-5 miljoen € vastgoed" moet je toch vaak met een korreltje zout nemen, zeker als het van mensen komt die je niet goed kent. Ofwel liegen ze gewoon, ofwel overschatten ze het. Onderschatting zal bij dergelijke types niet vaak voorkomen.
Maar het is wel zo dat je met veel zelf te doen en op een goed moment het juiste vastgoed te kopen, je mooie winsten kan halen... Er zal vermoedleijk ook wel wat zwart geld in de renovaties gekropen zijn;)

Anders lijkt het mij toch vrij onrealistisch om op die leeftijd 4-5 € miljoen € privé vastgoed te hebben...
En actief belastingfraude plegen door zwartwerk natuurlijk. Laten we daar niet naïef over zijn. Ondertussen maar klagen over mensen met een legale en witte bedrijfswagen.
Denk dat het eerder realistische (mss zelfs wat onderschat) schattingen zijn hier, we spreken in dat eerste geval over 30 studentenkoten + bescheiden villa ruime omgeving Gent + B&B in Frankrijk op 30+ hectare.

Zwart geld is idd een evidentie geweest, dat zal op geen 100K aankomen denk ik, zij hebben er perfect vrede mee om een laag pensioen te hebben maar dankzij het cadeau van onze regering is ook dat wat verbeterd. Ook het cliché blijft overeind: niettegenstaande multimiljonairs nog altijd klagen en zagen over belastingen, KI, boete voor illegale uitbreiding, ... daar sta je dan als simpele loonslaaf met een loon t.w.v. 10% van hun maandelijks inkomen, gelukkig kunnen meegenieten van de champagne die net was aangekocht (op kosten van de zaak uiteraard).

Hard gewerkt: ja, maar niet 40 jaar en ook veel gesjoemeld
 
Veel is relatief natuurlijk.

Als je 8000 netto hebt, en 3000 (775k op 25 jaar of 650K op 20 jaar) als lening dan blijft er nog steeds 5000 netto over om van te leven.

De vraag is hoe zeker is jullie inkomen de volgende 20-25 jaar? Wat als er iets gebeurd met 1 van beide? Wat als jullie uit elkaar gaan?
99% zeker van inkomen (100 heb je nooit zeker?). 3000-5000 verdeling waarbij 5000 een veelvoud wordt. Partner kan het dus zeker alleen betalen op korte termijn. Uiteraard ssv ook. Na enkele jaren zouden we snel een buffer aan kunnen leggen. Het is dan ook vooral een psychische grens denk ik.
 
99% zeker van inkomen (100 heb je nooit zeker?). 3000-5000 verdeling waarbij 5000 een veelvoud wordt. Partner kan het dus zeker alleen betalen op korte termijn. Uiteraard ssv ook. Na enkele jaren zouden we snel een buffer aan kunnen leggen. Het is dan ook vooral een psychische grens denk ik.
Eerder iets gebeuren als in langdurige ziekte wordt bedoeld 😉.
Stel dat 1 van jullie 2 kanker krijgt. Loon valt weg en wordt een ziekteuikering van maximaal 1700 euro ongeveer.
Partner gaat minder werken, want als je partner zo ziek is, wil je die niet in de steek laten natuurlijk.

MAAR dat zijn natuurlijk de uitzonderingen, 99% kans dat jullie geen drastische, ongeplande én ongewilde én langdurige inkomensverliezen moeten hebben.
En indien wél, kan je nog steeds het huis verkopen en iets meer bescheiden aanschaffen.

Als ik het zo lees, valt die 3000 rond de 1/3de regel, dus ik zie zelf ook het probleem niet heel eerlijk 🤷🏼‍♀️
 
Ik sta er altijd van versteld als ik dit lees hoe weinig mensen betalen (ook op de topic van 9lives). Ik zit op 1/3 van mijn gezamenlijk loon en betaal ongeveer 1500 per maand.

per 100k betaal je ruwweg 500€ per maand over 20j —> ik snap dat de laatste jaren de prijzen sterk zijn gestegen maar als ik al die kastelen zie waarin mensen wonen, dan vraag ik me echt af hoe dat gefinancierd wordt
Hier ook bewust gekozen voor lage aflossing tov mogelijkheden.

Betalen 921 per maand op een gezamelijk inkomen van +-5k.

Da's uiteindelijk maar 18,42% van ons inkomen.

Nadeel is dus kleiner huis dan we zouden kunnen betalen.

Daar tegenover staat dan dat je heel comfortabel kan leven en de renovaties die we doen van een hoger afwerkingsniveau kunnen zijn dan dat we anders hadden gekund.
 
Heb mijn vote aangepast van 1100-1200 naar 500-600

We verhuizen binnenkort naar het buitenland voor 2 jaar en hebben net onze lening gedeelte mandaat vervroegd terugbetaald. Er stond nog 25k van open.
Nu nog maandelijks 590 euro af te betalen. In het buitenland krijgen we een heel mooi huurbudget en alle vaste kosten zoals gas, elektriciteit, ... worden door de firma geregeld. Er wordt wel 600 euro van mijn loon ingehouden voor ons eigen huis, dit omdat we dit zouden kunnen verhuren en dan extra winst maken. We gaan echter ons huis niet verhuren en dat gewoon behouden als vakantiewoning voor als we eens terugkomen.

Echte lening is dan 590 en die 600 afhouding. maandelijks basis netto-inkomen van het gezin is 6500 euro hier in Belgie en zal in het buitenland hetzelfde zijn.
Kun je geen contractuele afspraak maken dat die 600€ niet afgehouden wordt omdat je op uw communiezieltje belooft om het niet te verhuren ?
 
Terug
Bovenaan