Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,3%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,3%
  • €800-€900

    Stemmen: 67 8,2%
  • €900-€1000

    Stemmen: 92 11,3%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 85 10,4%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 64 7,9%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 69 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 64 7,9%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,2%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 15 1,8%
  • >€1800

    Stemmen: 80 9,8%

  • Totaal aantal stemmers
    814
bij geen electriciteit moest staan geen veilige electriciteit. Woning was half verbouwd, met de nadruk op half. En isolatie was echt niet standaard voor woningen uit die tijd.
'Het was namelijk vanaf 1960 verplicht om uw nieuwe huis te voorzien van spouwmuren. Spouwmuurisolatie was nog niet verplicht. Dit werd verplicht vanaf het bouwjaar 1976.'

Iemand van 1945 was toen 31, iemand van 1955 was toen 21 dus die zijn nieuwbouwhuis zal wel al zeker spouwmuurisolatie gehad hebben
Mijn ouders hebben ook pas na hun 30 gebouwd maar wel meer isolatie gestoken dan toen standaard was (zelfs waterput ook bv)
 
nieuw huis... Het huis van m'n ouders was een vlasschuur uit de jaren 1920. (Binnen de ring van Kortrijk)
 
Mijn ouders zaten aan iets rond de 13%, hebben echt op het slechtste moment geleend. Maar die is ondertussen al vaak herzien en nu al lang afgelost. Wat zij toen afbetalen aan rente op 3 jaar is wat wij nu voor een véél groter bedrag zullen afbetalen gedurende ganse looptijd (terwijl het nu nog véél minder waard is door indexatie). Nog iemand iets over het feit dat babyboomers vroeger de sjansaars waren?
Bwah, mijn ouders hebben 18 are bouwgrond gekocht voor 800.000 BEF en ze werden voor zot verklaard toen :laugh:
 
Bwah, mijn ouders hebben 18 are bouwgrond gekocht voor 800.000 BEF en ze werden voor zot verklaard toen :laugh:
Mijn grootvader en zijn broers en zussen hadden een stuk grond geërft van +-25 are. Ze hebben dit toen in die tijd verkocht als landbouwgrond voor een appel en een ei (Het exacte bedrag heb ik nooit geweten, maar dat het spotgoedkoop verkocht was, is een feit).
Iedereen wilde meteen zijn geld zien van die erfenis, dus dan werd dat dus ASAP verkocht hé.

Amper een jaar later is dat dan bouwgrond geworden (de gemeente had dat zo beslist) .. pijnlijk ..

---

En Ook -->
Mijn vader en zijn broer hebben het huis van mijn andere grootouders (hier boven ging het over de vader van mijn moeder) verkocht voor 100000 oude Belgische franken, om er snel vanaf te zijn Mijn moeder zei dit onlangs en liet de verkoopspapieren zien. Dan denk ik toch echt zo van: :oink:

OK 30+ jaar geleden waren huizen minder waard dan nu (toen is mijn grootmoeder gestorven en mijn grootvader was al eerder dood), en het huis van mijn grootouders langs vaderszijde was een half krot. MAAR dan nog .. dat is zelfs géén 2500€, dat is toch echt belachelijk zelfs voor iets van 30 jaar geleden of was dat toen een normale verkoopsprijs? Iemand ??? Maar bon, ik was toen zelf nog een kind, dus ik had daar niets over te zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben eens bij banken aan het langsgaan wat er mogelijk is. Tot nu toe nog maar enkel naar eigen bank (KBC) geweest enkele maanden geleden en daar was het mogelijk om tot 100% te lenen. Die 100% is geen vereiste, maar ons eigen inbreng is toch wel gelimiteerd tot maximum 5% van de huisprijs voor huizen van rond de 400k (waar ik ongeveer 35k kosten voor reken). Zijn er nog banken die tot 100% lenen? En welke rentevoet krijg je dan?

Van belfius kreeg ik alleszins al te horen dat het niet mogelijk was. En zelf met 90% vond ik hun afbetaling per maand hoog (rentevoet gaven ze niet mee). Argenta aan de telefoon klonk ook twijfelachtig, daar heb ik binnenkort een afspraak.
 
mooi voorstel, welke verhouding inschrijving/mandaat?
Schuldsaldo verplicht?
Comfortvoorwaarden zijnde woningpolis KBC + schuldsaldo KBC samen minstens 100% dekking + lonen op een KBC rekening.



Kosten wat betreft aankoop en aanvraag krediet ( bij benadering):



400 000 euro aankoopprijs

28 650 euro 6% registratierechten + notariskosten

7 260 euro kredietakte: 50% van het kredietbedrag onder hypotheek aangevuld met een mandaat

500 euro dossierkost KBC



=> kostprijs totaal project: 436 410 euro – 400 000 euro woningkrediet= 36 410 euro eigen inbreng
 
Comfortvoorwaarden zijnde woningpolis KBC + schuldsaldo KBC samen minstens 100% dekking + lonen op een KBC rekening.



Kosten wat betreft aankoop en aanvraag krediet ( bij benadering):



400 000 euro aankoopprijs

28 650 euro 6% registratierechten + notariskosten

7 260 euro kredietakte: 50% van het kredietbedrag onder hypotheek aangevuld met een mandaat

500 euro dossierkost KBC



=> kostprijs totaal project: 436 410 euro – 400 000 euro woningkrediet= 36 410 euro eigen inbreng
Misschien zijn de randvoorwaarden nog te onderhandelen;
Ik had geen dossierkost, geen verplichting tot schuldsaldo en 80% als mandaat.
 
Ik weet niet hoe kbc nog geld verdient.

Ik kreeg tot 115% quot vast tarief. 30% of 115%. 20y 1.03, 25y 1.12. Vlakker kan een rente curve niet worden.

Mandaat van 288 en hypo van 118.

Ik kan me moeilijk inbeelden dat niemand gejost is door 25y te financieren aan ~1%
 
Mijn grootvader en zijn broers en zussen hadden een stuk grond geërft van +-25 are. Ze hebben dit toen in die tijd verkocht als landbouwgrond voor een appel en een ei (Het exacte bedrag heb ik nooit geweten, maar dat het spotgoedkoop verkocht was, is een feit).
Iedereen wilde meteen zijn geld zien van die erfenis, dus dan werd dat dus ASAP verkocht hé.

Amper een jaar later is dat dan bouwgrond geworden (de gemeente had dat zo beslist) .. pijnlijk ..

---

En Ook -->
Mijn vader en zijn broer hebben het huis van mijn andere grootouders (hier boven ging het over de vader van mijn moeder) verkocht voor 100000 oude Belgische franken, om er snel vanaf te zijn Mijn moeder zei dit onlangs en liet de verkoopspapieren zien. Dan denk ik toch echt zo van: :oink:

OK 30+ jaar geleden waren huizen minder waard dan nu (toen is mijn grootmoeder gestorven en mijn grootvader was al eerder dood), en het huis van mijn grootouders langs vaderszijde was een half krot. MAAR dan nog .. dat is zelfs géén 2500€, dat is toch echt belachelijk zelfs voor iets van 30 jaar geleden of was dat toen een normale verkoopsprijs? Iemand ??? Maar bon, ik was toen zelf nog een kind, dus ik had daar niets over te zeggen.
Of de rest was onder tafel :p
Ik weet niet hoe kbc nog geld verdient.

Ik kreeg tot 115% quot vast tarief. 30% of 115%. 20y 1.03, 25y 1.12. Vlakker kan een rente curve niet worden.

Mandaat van 288 en hypo van 118.

Ik kan me moeilijk inbeelden dat niemand gejost is door 25y te financieren aan ~1%
Is het niet nog steeds zo dat als ze op einde van de dag 'over' hebben dat ze boete moeten betalen?
 
'Het was namelijk vanaf 1960 verplicht om uw nieuwe huis te voorzien van spouwmuren. Spouwmuurisolatie was nog niet verplicht. Dit werd verplicht vanaf het bouwjaar 1976.'

Iemand van 1945 was toen 31, iemand van 1955 was toen 21 dus die zijn nieuwbouwhuis zal wel al zeker spouwmuurisolatie gehad hebben
Mijn ouders hebben ook pas na hun 30 gebouwd maar wel meer isolatie gestoken dan toen standaard was (zelfs waterput ook bv)

Ik heb een huis gekocht met bouwjaar 1980 zonder spouwmuurisolatie (ook maar 4-5 cm spouw), dus dat zal best nog wel voorkomen.

Dus de wet en wat mensen bouw(den) verschilt vaak.
 
Ik heb een huis gekocht met bouwjaar 1980 zonder spouwmuurisolatie (ook maar 4-5 cm spouw), dus dat zal best nog wel voorkomen.

Dus de wet en wat mensen bouw(den) verschilt vaak.
Oftewel was die bouwaanvraag vroeger oftewel hebben ze dus een bouwovertreding begaan. Maar ik hoop dat dat eerder een uitzondering dan de regel is
 
Oftewel was die bouwaanvraag vroeger oftewel hebben ze dus een bouwovertreding begaan. Maar ik hoop dat dat eerder een uitzondering dan de regel is

Er is ook een veranda van 25m2 die niet aangegeven is, dus zo nauw namen ze het niet met de regels.

Goed dat zo'n overtreding na 5 jaar al verjaard
 
Er is ook een veranda van 25m2 die niet aangegeven is, dus zo nauw namen ze het niet met de regels.

Goed dat zo'n overtreding na 5 jaar al verjaard
Wat is daar goed aan? Is gewoon degoutant, mensen die de regels aan hun laars lappen zouden gewoon later als het uitkomt nog altijd serieus beboet mogen worden + genoopt tot afbraak
 
Zeker dat dit na 5 jaar verjaart? Ik zou het sterk durven betwijfelen...

Ja, zo goed als alles verjaard na 5 jaar sinds de wetswijziging in 2009.

Zelfde met als je bv een tuinhuisje langs de zijkant van je huis zet met goedkeuring van de buren (je moet 3 meter van de grens blijven zonder bouwvergunning). Onlangs gezet en zolang niemand klaagt voor 5 jaar is dat ook safe.


De strafvordering: Bouwmisdrijf verjaart doorgaans na een periode van 5 jaar na het plegen van het laatste feit. Tijdens deze periode van 5 jaren kunnen daden gesteld worden die de termijn stuiten waarna een nieuw periode (eenmalige periode) van 5 jaar begint te lopen. Wanneer de strafvordering tijdig is ingesteld kan geen verjaring van het herstelvordering meer plaatsvinden.

De herstelvordering: Deze kan nooit verjaren voordat de strafvorderring is verjaard. De herstelvordering an sich verjaart als volgt:

  • Na 10 jaar voor inbreuken ggepleegd in kwetsbare gebieden
  • Na 10 jaar in openruimtegebieden
  • Na 5 jaar voor overige gevallen.
 
Terug
Bovenaan