Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,3%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,2%
  • €800-€900

    Stemmen: 65 7,9%
  • €900-€1000

    Stemmen: 93 11,3%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 86 10,5%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 66 8,0%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 70 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 66 8,0%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,1%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 16 1,9%
  • >€1800

    Stemmen: 82 10,0%

  • Totaal aantal stemmers
    822
Nope, 't is in Borgerhout, op die plaats hebben zo'n wetten geen nut, als je buren niet te bemoeiziek zijn, wie heeft daar dan last van ?
Zijzelf de dag dat er zo eentje verkocht zal worden aan iemand die wél bemoeiziek is én de regels belangrijk vindt.

En ik kan me inbeelden dat over x-aantal jaar de overheid dat zal komen controleren met drones om idd de inkomsten van de staatskas te pimpen!
 
En ik kan me inbeelden dat over x-aantal jaar de overheid dat zal komen controleren met drones om idd de inkomsten van de staatskas te pimpen!
Dit gebeurt nu al, wij gingen een tijd geleden naar gemeentehuis ivm vergunningsvraag en tot onze verbazing hadden ze 360gr luchtfoto’s van heel ons huis.
Was echt bizar.
 
De overheid doet dat inderdaad al lang. Ze gebruiken ook google maps om te controleren trouwens :)
Dat toonden ze bij de aankoop van mijn huis 15j geleden al op het loket van de stad, maar gebruiken ze het ook actief om bouwovertredingen te gaan zoeken én te beboeten/aan te passen?
 
Dat toonden ze bij de aankoop van mijn huis 15j geleden al op het loket van de stad, maar gebruiken ze het ook actief om bouwovertredingen te gaan zoeken én te beboeten/aan te passen?
Jep, heb er al van gehoord dat mensen aangetekend schrijven krijgen om bijvoorbeeld hun tuinhuis aan te geven. Is wel niet de overheid dat dit doet maar de gemeente. Hangt af van gemeente tot gemeente vermits dit van hun moet komen.
 
Jep, heb er al van gehoord dat mensen aangetekend schrijven krijgen om bijvoorbeeld hun tuinhuis aan te geven. Is wel niet de overheid dat dit doet maar de gemeente. Hangt af van gemeente tot gemeente vermits dit van hun moet komen.
De gemeente is overheid :p
 
Wij hebben sinds oktober 2018 een hypotheeklening bij KBC met variabele rentevoet van 0,85%, 3/3/3 met een loopduur van 20 jaar. Nu zijn de 3 eerste jaren dus voorbij en heb ik net van KBC de renteherziening binnengekregen.

Onze rente zakt van 0,85% naar 0,53%! :clap:

Er zaten ook enkele flexibele opties bij die hypotheekformule. Bij elke renteherziening kunnen we kosteloos de loopduur van onze lening aanpassen. Ik ben eens in KBC Touch aan het kijken naar de opties:
  1. Onze huidige maandelijkse aflossing aan 0,85% is 1336,68 euro.
  2. Bij ongewijzigde loopduur (nog 17j 0m te gaan) verlaagt de maandelijkse aflossing aan 0,53% naar 1302,09 euro.
  3. Ik kan de loopduur maximaal verlengen naar 20j 11m. De maandelijkse aflossing aan 0,53% wordt dan 1070,00 euro.
  4. Ik kan de loopduur maximaal verkorten naar 8j 2m. De maandelijkse aflossing aan 0,53% wordt dan 2673,00 euro.
Mij lijkt het het meest rationeel om de loopduur maximaal te verlengen, optie 3 dus, aangezien de rente zo laag staat ten opzichte van de inflatie. De 232,09 euro die we maandelijks minder moeten afbetalen kunnen we investeren in een ETF die normaal gezien meer oplevert dan 0,53%.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?
 
Als jullie nu maandelijks goed rond komen en een goede buffer hebben, dan zou ik de langst mogelijke looptijd nemen.
Het uitgespaard bedrag maandelijks op hetzelfde moment als de lening van de rekening laten gaan met een doorlopende opdracht en erna in ETF's steken.
 
Wij hebben sinds oktober 2018 een hypotheeklening bij KBC met variabele rentevoet van 0,85%, 3/3/3 met een loopduur van 20 jaar. Nu zijn de 3 eerste jaren dus voorbij en heb ik net van KBC de renteherziening binnengekregen.

Onze rente zakt van 0,85% naar 0,53%! :clap:

Er zaten ook enkele flexibele opties bij die hypotheekformule. Bij elke renteherziening kunnen we kosteloos de loopduur van onze lening aanpassen. Ik ben eens in KBC Touch aan het kijken naar de opties:
  1. Onze huidige maandelijkse aflossing aan 0,85% is 1336,68 euro.
  2. Bij ongewijzigde loopduur (nog 17j 0m te gaan) verlaagt de maandelijkse aflossing aan 0,53% naar 1302,09 euro.
  3. Ik kan de loopduur maximaal verlengen naar 20j 11m. De maandelijkse aflossing aan 0,53% wordt dan 1070,00 euro.
  4. Ik kan de loopduur maximaal verkorten naar 8j 2m. De maandelijkse aflossing aan 0,53% wordt dan 2673,00 euro.
Mij lijkt het het meest rationeel om de loopduur maximaal te verlengen, optie 3 dus, aangezien de rente zo laag staat ten opzichte van de inflatie. De 232,09 euro die we maandelijks minder moeten afbetalen kunnen we investeren in een ETF die normaal gezien meer oplevert dan 0,53%.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Belangrijk in die berekening is de maximale maandelijkse aflossing (indien de rente binnen 3 jaar stijgt) en wat het verschil is over de ganse looptijd denk ik.
 
Belangrijk in die berekening is de maximale maandelijkse aflossing (indien de rente binnen 3 jaar stijgt) en wat het verschil is over de ganse looptijd denk ik.
Het is wettelijk bepaald dat een variabele rentevoet maximaal mag verdubbelen, dus het worst case scenario is een rentevoet van 1,70% vanaf oktober 2024. Als we gaan voor de langst mogelijke looptijd, wil dat zeggen dat we over 3 jaar nog een kapitaal zullen hebben openstaan van 210.747 euro. Op 18 jaar aan 1,70% resulteert dat in een worst case maandelijke afbetaling van 1132 euro.

Dus worst case scenario bij de langst mogelijke looptijd:
oktober 2021 - september 2024: 1070 euro per maand à 0,53%
oktober 2024 - september 2042: 1132 euro per maand à 1,70%. Hiervoor moet de 10y OLO-rente met minstens 1,23 procentpunt stijgen ten opzichte van vandaag.

Leuk weetje: de komende 3 jaren zullen we respectievelijk 1308, 1236 en 1164 euro intrest betalen dankzij die lage rentevoet. Door de woonbonus krijgen we aan de andere kant 2 x 918 = 1836 euro per jaar terug van de fiscus. Onze jaarlijks te betalen roerende voorheffing (kadastraal inkomen) bedraagt €751. Eigenlijk wonen wij dus gratis; niet moeilijk dat de huizenprijzen zo de pan uitswingen.
 
Ik betaal nog 13 jaar af aan 1,73%, er staat nog 144K open. Nu heb ik wat spaargeld en overweeg ik nogmaals te laten herzien en een stuk kapitaal onmiddellijk af te lossen. Ik betaal nu 1025 alleen af, mijn lector loon ligt rond de 2600 netto. We hebben ook nog een eigendom die 600/maand binnen brengt.

Hoe zit het met de woonbonus bij herziening bij een andere bank? Ik zou de looptijd niet verkorten, ik zou gewoon de maandlast laten dalen...
 
Ik betaal nog 13 jaar af aan 1,73%, er staat nog 144K open. Nu heb ik wat spaargeld en overweeg ik nogmaals te laten herzien en een stuk kapitaal onmiddellijk af te lossen. Ik betaal nu 1025 alleen af, mijn lector loon ligt rond de 2600 netto. We hebben ook nog een eigendom die 600/maand binnen brengt.

Hoe zit het met de woonbonus bij herziening bij een andere bank? Ik zou de looptijd niet verkorten, ik zou gewoon de maandlast laten dalen...
Herziening bij andere bank dan moet je opnieuw bij de notaris passeren, wat veel geld kost maar je woonbonus blijft behouden.
De bank kan uitrekenen wat het voordeligste is.

Terugbetalen met zo'n lage intrest (ook al kan het deze rente vandaag nog lager zijn) vind ik zonde.
 
Ik betaal nog 13 jaar af aan 1,73%, er staat nog 144K open. Nu heb ik wat spaargeld en overweeg ik nogmaals te laten herzien en een stuk kapitaal onmiddellijk af te lossen. Ik betaal nu 1025 alleen af, mijn lector loon ligt rond de 2600 netto. We hebben ook nog een eigendom die 600/maand binnen brengt.

Hoe zit het met de woonbonus bij herziening bij een andere bank? Ik zou de looptijd niet verkorten, ik zou gewoon de maandlast laten dalen...
je kan al je gegevens eens invoeren op : https://www.spaargids.be/sparen/herziening-lening.html
 
Hoe zit het met de woonbonus bij herziening bij een andere bank? Ik zou de looptijd niet verkorten, ik zou gewoon de maandlast laten dalen...
Die blijft behouden.

Was je in een andere thread er niet over bezig dat je graag een extra eigendom wou kopen om op te knappen en te verhuren...?
Pas ermee op dat je uw kapitaal niet weggeeft dat je nadien nodig hebt als eigen inbreng bij een verhuurpand. Bank zal meestal 20% eigen inbreng + kosten eisen.
 
Die blijft behouden.

Was je in een andere thread er niet over bezig dat je graag een extra eigendom wou kopen om op te knappen en te verhuren...?
Pas ermee op dat je uw kapitaal niet weggeeft dat je nadien nodig hebt als eigen inbreng bij een verhuurpand. Bank zal meestal 20% eigen inbreng + kosten eisen.
Ja, plan was om misschien nog een 3e eigendom te verwerven. Inbreng voor ander pand is geen probleem, het vinden van iets betaalbaar is moeilijker ;)
 
Iemand per toeval ervaring met het afsluiten van het renteloze renovatiekrediet nadat woning geschreven is/hypothecaire krediet afgesloten is?

Ik weet niet of dit mogelijk is; aangezien men stelt dat dit gelijktijdig met aankoop/afsluiten krediet dient te gebeuren. Alvast eens gepolst bij de bank of dit mogelijk is.
 
Iemand per toeval ervaring met het afsluiten van het renteloze renovatiekrediet nadat woning geschreven is/hypothecaire krediet afgesloten is?

Ik weet niet of dit mogelijk is; aangezien men stelt dat dit gelijktijdig met aankoop/afsluiten krediet dient te gebeuren. Alvast eens gepolst bij de bank of dit mogelijk is.

Zoals gedacht: niet mogelijk.

Eens aankloppen bij het energiehuis, maar dat zal ook op niets uitdraaien vrees ik (enkel igv schenking of erfenis).
 
Ik ben eventueel aan het nadenken om onze lening te herfinanciëren en in ook eventueel om nog 2 andere leningen hierin op te nemen moest dat interessant zijn. Huidige leningen:

- 190k, 2%, 20 jaar, woning
- 21k, 2.5%, 7 jaar, keuken
- 6k 2%, 6 jaar, schuifraam

Ik zie hier heel lage rentevoeten voorbijkomen, is een veel lagere rentevoet mogelijk op zo'n relatief klein bedrag of krijg je enkel lage rentevoeten bij hogere bedragen?
 
Terug
Bovenaan