Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Hebben inderdaad geen paar maanden buffer, vandaar. Doen nog altijd wat zaken aan het huis dus het is wat sparen en opdoen aan iets.

Ik ben ook enorm risico-avers en heb ook wel gewoon een afkeer van werken om mijne hoop stenen af te betalen. Wij hebben het goed, verdienen goed, en dan wil ik dat dat gaat naar leuke dingen en comfort, niet een huis dat van meer stenen gemaakt is. Wij spenderen ook veel aan vanalles en nog wat zonder veel bij na te denken, maar dat is voor ons een vorm van comfort. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk :)
hier klopt iets niet, sorry.

hier klopt iets niet, sorry.
Ik heb geaccepteerd dat de eerste jaren in ons huis we een kleine buffer zouden hebben en alles rond het huis zouden afwerken wanneer genoeg gespaard. Dat wil niet zeggen dat ik me daar comfortabel bij voel. Daar zijn we gelukkig bijna door :)

Ik heb geaccepteerd dat de eerste jaren in ons huis we een kleine buffer zouden hebben en alles rond het huis zouden afwerken wanneer genoeg gespaard. Dat wil niet zeggen dat ik me daar comfortabel bij voel. Daar zijn we gelukkig bijna door :)
Ik had het vooral over risico-avers zijn en blijkbaar toch op grote voet leven (gezien de 3k maandbuffer die je weinig vindt). Dan ben je mss wel 'onconfortabel', maar zeker niet risico-avers, want dan pak je je uitgavenpatroon aan

Lening afgerond en woning gekocht. Hebben uiteindelijk 250k op 15j bijgeleend, maar gaan wel de huidige lening daarmee een deel aflossen. Zo spreiden we de kost een stuk.

gezamenlijk netto inkomen: 5.500 => 4.700 (vriendin gaat halftijds werken) + inkomsten vakantiewoning (pas vanaf mei 2022, zal sterk wisselend zijn)

Situatie voor 1/12/2021:
2 leningen:
Duurtijd lening: 150.000 op 20 jaar (einde 2030) + 50k op 20 jaar (einde 2039)
Vaste/Variabele lening: beide Variabel 1-1-1, huidige rentevoeten 0,98% / 0,95%
maandelijks aflossing: ~711 + ~228 = 939
Leeftijd einde aflossing: 50 jaar / 59 jaar

Situatie tussen 1/12/2021 en 30/04/2022:
3 leningen:
Duurtijd lening: 150.000 op 20 jaar (einde 2030) + 50k op 20 jaar (einde 2039) + 250k op 15 jaar (einde 2036)
Vaste/Variabele lening: eerste 2: Variabel 1-1-1, huidige rentevoeten 0,98% / 0,95%, laatste: 0,84%
maandelijks aflossing: ~711 + ~228 + 1.478,36 = 2417,36
Leeftijd einde aflossing: 50 jaar / 59 jaar / 57 jaar

Situatie na 30/04/2022 (als we normaal definitief alle aankopen gedaan hebben voor de vakantiewoning):
3 leningen:
Duurtijd lening: 150.000 op 20 jaar (einde 2030) + 50k op 20 jaar (einde 2039) + 250k op 15 jaar (einde 2036)
Vaste/Variabele lening: eerste 2: Variabel 1-1-1, huidige rentevoeten 0,98% / 0,95%, laatste: 0,84%
maandelijks aflossing: ~25 + ~228 + 1.478,36 = 1731,36
Leeftijd einde aflossing: 50 jaar / 59 jaar / 57 jaar
(lossen een gans stuk van de lening tot 2030 af, maar willen maximaal fiscale korf behouden. Zo zal ons fiscaal voordeel (netto) gemaximaliseerd blijven (goed voor ongeveer 2 maand aflossingen van alle leningen).
Volgens mij zit gij toch echt wel constant te geilen op uw leningen/bankrekeningen hoor. Sommige mensen draaien echt elke cent om :unsure:

Ja, omdat ze het goed uitzoeken "geilen" noemen.

Als je her wat goed aanpakt, moet je niet elke cent omdraaien...

Volgens mij zit gij toch echt wel constant te geilen op uw leningen/bankrekeningen hoor. Sommige mensen draaien echt elke cent om :unsure:
Ik denk dat ik een tweetal uur per week bezig ben met mijn financien (nu, meer, maar da's omdat ik zelf de boekhouding die van bijberoep). Die uren leveren me per uur zeker een veelvoud op van mijn gewone job. En dat gaan niet over zoeken naar extreme besparingen ;)

Ik probeer hier toch ook wekelijks 1 a 2 uurtjes te spenderen aan ‘t financiële… Een beetje bewust zijn met inkomen/uitgaven/leningen/investeringen kan verre van kwaad. Dit heeft niets te maken met elke cent omdraaien. Ik zou eerder commentaar geven op mensen die totaal niet bezig zijn met hun centen. En in mijn nabije omgeving zie ik jammergenoeg meer zulke mensen….
Wanneer je dan persoonlijk advies geeft, of zelfs gewoon simpelweg aangeeft dat ze hun lening moeten laten herzien bij het verkondigen dat ze >2,5% zitten. Dan is het te betreuren dat je opmerkingen krijgt dat je bezeten bent van geld.

Ik probeer hier toch ook wekelijks 1 a 2 uurtjes te spenderen aan ‘t financiële… Een beetje bewust zijn met inkomen/uitgaven/leningen/investeringen kan verre van kwaad. Dit heeft niets te maken met elke cent omdraaien. Ik zou eerder commentaar geven op mensen die totaal niet bezig zijn met hun centen. En in mijn nabije omgeving zie ik jammergenoeg meer zulke mensen….
Wanneer je dan persoonlijk advies geeft, of zelfs gewoon simpelweg aangeeft dat ze hun lening moeten laten herzien bij het verkondigen dat ze >2,5% zitten. Dan is het te betreuren dat je opmerkingen krijgt dat je bezeten bent van geld.
Kzou niet weten wat ik in die 2 uur zou moeten nagaan.

Kzou niet weten wat ik in die 2 uur zou moeten nagaan.
Het heeft ook wel iets te maken met de zelfstandige activiteiten hier in combinatie met werken rond onze woning… Maar een uurtje is snel weg bij het berekenen van commissielonen en betalen van facturen, inkomsten checken, voorschotbedragen checken van gas/water/elektriciteit, berekenen hoeveel we kunnen sparen tegen maart/april om te zien ofdat we al dan niet de voegwerken aan de woning kunnen uitvoeren, winstberekening vergelijken met vorig jaar en afschrijvingen overlopen, nieuwe wagen onderhandelen en financiering regelen, onderhandelen verzekeringen… altijd wel iets te bekijken/berekenen.
En automatisch maak je dan wel eens een excel file om het een en ander in kaart te brengen. En dan ben je vertrokken he 😅

Ik denk dat ik een tweetal uur per week bezig ben met mijn financien (nu, meer, maar da's omdat ik zelf de boekhouding die van bijberoep). Die uren leveren me per uur zeker een veelvoud op van mijn gewone job. En dat gaan niet over zoeken naar extreme besparingen ;)
Ik krijg gewoon die indruk aangezien ge hier om de 5 botten zit te posten over uw leningen. En ik zou niet weten wat ge in die 2 uren van persoonlijke financiën moet gaan "doen" behalve in een excelleke elke cent gaan tellen en omdraaien. Lastig als ge zo moet leven, als ge elke cent omdraait imho. Zulke mensen nemen hun geld mee naar hun graf.

Ik krijg gewoon die indruk aangezien ge hier om de 5 botten zit te posten over uw leningen. En ik zou niet weten wat ge in die 2 uren van persoonlijke financiën moet gaan "doen" behalve in een excelleke elke cent gaan tellen en omdraaien. Lastig als ge zo moet leven, als ge elke cent omdraait imho. Zulke mensen nemen hun geld mee naar hun graf.
Ik denk dat die perceptie toch niet algemeen gedeeld wordt. 🤔

Hij is enthousiast over een nieuwe sprong die ze samen gemaakt hebben, eentje die geld kost, maar ook zal opbrengen. Lijkt me dan evident dat je bij de start van een nieuwe zaak veel met geld bezig bent aangezien verstandig kopen én afschrijven duizenden euro's verschil maakt. 🤷🏼

Ik denk dat die perceptie toch niet algemeen gedeeld wordt. 🤔

Hij is enthousiast over een nieuwe sprong die ze samen gemaakt hebben, eentje die geld kost, maar ook zal opbrengen. Lijkt me dan evident dat je bij de start van een nieuwe zaak veel met geld bezig bent aangezien verstandig kopen én afschrijven duizenden euro's verschil maakt. 🤷🏼
Ja ok, ma waarom moet hem da dan hier in het lang en uitgebreid komen neerpennen? Hij spendeert al 2u per week aan zijn "financiën" en dan nog eens bevestiging komen zoeken in deze thread = geilen

Ja ok, ma waarom moet hem da dan hier in het lang en uitgebreid komen neerpennen? Hij spendeert al 2u per week aan zijn "financiën" en dan nog eens bevestiging komen zoeken in deze thread = geilen
Voor uw reacties bestaat er ook een woord... toevallig ook met 6 letters en ook met de letters *ei*en.

Over de "hoge leningen" nog even dit. In 2014 kocht ik met ons madam ons eerste huis nadat we ons appartement hadden verkocht en gingen we een lening aan van 1.450 EUR/maand. We zaten aan een maandelijks gezamenlijk inkomen van ca. 3700 EUR met nog een rest van ca. 2.250 EUR dus. Toen al waren er mensen die zeiden "alé, dat is toch wel krap hé, dat is meer dan een derde van uw inkomen (wat in sé klopt). We hebben ons daar over gezet gezien:

- Het inkomen in principe alleen zou stijgen met een jaarlijks gemiddelde van ca. 4 à 5%
- We over het algemeen nog enkele honderden euro's per maand konden sparen, wel niet elke maand maar soit

Bleek een goede zet te zijn, door een 'duurdere' woning aan te kopen dan we anders misschien hadden aangedurfd hebben we die woning dit jaar ook verkocht en een mooie zaak mee gedaan, op 7 jaar tijd toch 40.000 EUR meer voor gekregen zonder er iets van kosten aan te hebben gehad.

Woning die we dit jaar dan gekocht hebben is ook een prijs waarvan velen zeggen "alé, is dat niet wat duur?", komt er op neer dat we momenteel ca. 1.600 EUR/maand betalen met een gezamenlijk inkomen van ca. 4.800 EUR. Al is het wel op 5j langer dan het krediet voor onze eerste woning maar procentueel gezien "slechts" precies een derde van ons inkomen.

In verhouding dus meer marge (in centen ca. 1.000 EUR meer per maand overschot dan in 2014) en toch zullen veel mensen hier toch schrik van krijgen. Nogmaals, zit in ons risico-avers bloed.

Wat komt ge dan eigenlijk in dit topic lezen? Nogal wiedes dat daar financiële info gaat staan? :-/

Men spreekt hier soms over 1600eur als absurd hoge lening voor een koppel.
Maar de meeste alleenstaanden moeten dat al de helft voor de huur betalen..

Wij betalen 1060 en ik vind dat al veel. Gekocht in 2017. 285k.

Iets verder op de straat is er een huis dat gelijkaardig is aan het onze, en dat is onlangs verkocht voor 500k. Sorry maar ik denk echt dat de meeste mensen of koppels die nu kopen serieus gerekt gaan worden ene keer dat er een correctie/crash zal komen.

MaAr HuIzEn GaAn aLtIjD NaAR BoVeN gAan...

Maakt geen fluit uit wat de prijs van je huis doet eens je er woont...

En als je verkoopt in dalende markt, kost iets anders ook minder

Wees gerust, ik leef niet lastig, ik leef en geniet :).

Ik heb een zwak voor cijfers en wil veel begrijpen. Door veel te begrijpen leer je veel bij, waardoor je bespaart. Zo simpel is het. Ik zoek dus bvb uit hoe die referteindexen in elkaar zitten, bereken ze na of probeer ze te voorspellen en kies op het juiste moment om een lening te veranderen/deels terug te betalen. Geen rocket-science, maar ik ontdek zo soms wel fouten en leer nog meer bij ;).

Op mijn persoonlijke spaarrekening staat trouwens dit bedrag:

1638650866542.png

(die laatste cent krijg ik er niet meer af). Ik ga dus een rost centje naar mijn graf meenemen.

Wij betalen 1060 en ik vind dat al veel. Gekocht in 2017. 285k.

Iets verder op de straat is er een huis dat gelijkaardig is aan het onze, en dat is onlangs verkocht voor 500k. Sorry maar ik denk echt dat de meeste mensen of koppels die nu kopen serieus gerekt gaan worden ene keer dat er een correctie/crash zal komen.

MaAr HuIzEn GaAn aLtIjD NaAR BoVeN gAan...
De HuiZeNpriJZen GaAn ZwaaR Cra$Hen, LeT MaAr Op!

Zie hoe simpel het is om iemands mening in het belachelijke te trekken? Waarom is uw mening precies meer waard?

Terug
Bovenaan