Loontrekkende vs ambtenaar

Daarvoor krijgt Lore een brutoloon van 4.550 euro, waarvan ze 3.206 euro overhoudt. “Ik krijg ook heel wat extralegale voordelen. Zo heb ik gratis woon-werkverkeer met de NMBS in eerste klasse, een fietsvergoeding, een telewerkvergoeding, een gsm met abonnement, een laptop, een hospitalisatieverzekering, een eindejaarspremie, een taaltoelage Frans, een tussenkomst voor een telecompakket, een nettovergoeding als alternatief voor maaltijdcheques. Twee keer per jaar krijg ik ook een mooie evaluatiepremie, die ongeveer gelijk staat aan een extra maandloon. Ik mag ook twee keer per week van thuis uit werken en heb 26 vakantiedagen.”

Whut. Bijna een A4'tje vol voordelen bovenop 4550 euro bruto als 25-jarige?
Van dat brutoloon hou je toch nooit zoveel netto over?
Of heeft die intussen nog enkele kinderen geworpen ook?

Erg overdreven loonpakket voor een junior profiel.

Daarvoor krijgt Lore een brutoloon van 4.550 euro, waarvan ze 3.206 euro overhoudt. “Ik krijg ook heel wat extralegale voordelen. Zo heb ik gratis woon-werkverkeer met de NMBS in eerste klasse, een fietsvergoeding, een telewerkvergoeding, een gsm met abonnement, een laptop, een hospitalisatieverzekering, een eindejaarspremie, een taaltoelage Frans, een tussenkomst voor een telecompakket, een nettovergoeding als alternatief voor maaltijdcheques. Twee keer per jaar krijg ik ook een mooie evaluatiepremie, die ongeveer gelijk staat aan een extra maandloon. Ik mag ook twee keer per week van thuis uit werken en heb 26 vakantiedagen.”

Volgens mij heeft Lore alle voordelen opgesomd die je bij de overheid kan krijgen

Nettovergoeding ipv MC is voor specifieke profielen
Tussenkomst voor en telekompakket + telewerkvergoeding heb ik ook nog niet gezien

Maar als je alles optelt: Loon + nettovergoeding + tussenkomsten zal je waarschijnlijk aan dat bedrag komen dat zij netto noemt

4550 bruto is normaal toch maar 2800euro netto? Misschien kind ten laste....

Typisch Baert/HLN wel. Dat is een schone wedde, da gaat niemand ontkennen. Zeker op die leeftijd. Maar dat is zeker niet de standaard bij de overheid, dus ik snap niet waarom hij met gemiddelden in de privé vergelijkt. Volgens BOSA is dit een standaard NA11 loon met 2j ervaring:
PcRjbjq.png

En dat is zonder sommige van haar extralegale voordelen die ook alles behalve standaard zijn voor ambtenaren.
Ik ga ook in de privé kunnen cherry-picken om sensatie-artikels te schrijven hoor :p

Neemt natuurlijk niet weg dat ofwel die Lotte wereldvreemd is, of dat HLN weer sensatie maakt.

Of dat de vele departementen van de overheid naast de officiële salarissen die iedereen "transparant" kan inkijken, ook verborgen extraatjes geven voor de insiders.

Zo heb ik alvast weet van mooie extra's omdat ze sporadisch eens wat vroeger of later moesten werken. Of een "gevarentoelage" waarbij het begrip "gevaar" wel héél erg opgerokken werd. Tot slot werd er in mijn afdeling ook gretig gesjoemeld met fietsvergoedingen overigens.
Dat ga je nergens vermeld zien staan, op geen enkele salarissimulator, in geen enkele vacature. Alleen de insiders weten dat.

De truken van de foor.

tja zonder te weten wat voor functie ze juist doet kan je daar natuurlijk weinig over zeggen.

De kans bestaat inderdaad dat ze een hoger loon in de privé misloopt. Springt me wel in het oog dat ze een hoge bruto-netto verhouding heeft. Die extralegale voordelen moeten dan wel ferm doorwegen.

Hier (ook overheid) met een brutoloon van +- 5.800 slechts 200 netto meer.

tja zonder te weten wat voor functie ze juist doet kan je daar natuurlijk weinig over zeggen.

De kans bestaat inderdaad dat ze een hoger loon in de privé misloopt.

Ja, de kans bestaat. Net zoals de kans ook bestaat dat er morgenochtend een meteoriet op uw kop valt.

Springt me wel in het oog dat ze een hoge bruto-netto verhouding heeft. Die extralegale voordelen moeten dan wel ferm doorwegen.

Hier (ook overheid) met een brutoloon van +- 5.800 slechts 200 netto meer.

Loonschaal en anciënniteit?

En dan nog. Alsof een bruto-loon van 4550 euro normaal is voor iemand die vers van de schoolbanken komt?
kan je toch niets zinnigs over zeggen zonder te weten wat voor profiel het is?

de kans dat ze onderbetaald is lijkt me vrij klein, maar toch zeker geen vaststaand feit dat dit niet marktconform is.

Ja, de kans bestaat. Net zoals de kans ook bestaat dat er morgenochtend een meteoriet op uw kop valt.

Loonschaal en anciënniteit?

We leven ook niet meer in 2005 he.

Lokaal bestuur, A4 met een jaar of 13 anciënniteit en in mijn geval loop ik een hoger loon in de privé mis.

Laatst bewerkt:
Om in perspectief te zetten
Ik (0 kinderen) heb momenteel (incl taalpremie) +- 4185€ bruto, daar blijft nog 2726€ netto van over. (Ik krijg wel - terecht 😂- nog wat premiekes bij)

Knap als zij met 400€ bruto meer bijna 500€ netto extra heeft 😂 @mac-bc laat u nie vangen aan HLN
Het lijkt me toch niet de bedoeling te zijn van uw nettovoordelen bij uw loon op te tellen en die dan nog eens te vernoemen (zo tel je ze 2x)

Woonwerk is altijd 2e klasse voor NMBS
Forfaitaire nettovergoeding is enkel voor reizend personeel dus niet in haar geval

Telekompakket is enkel als uw standplaats thuis is, maar dan krijg je geen telewerkvergoeding

Prestatiebonus? WTF 😂 Die dingen zijn er al 15j ofzo uit

En dan nog. Alsof een bruto-loon van 4550 euro normaal is voor iemand die vers van de schoolbanken komt?
De consensus van bijna iedereen die al gepost heeft is dat dat niet normaal is. Noch bij de overheid, noch in de privé. Echter zijn er bij beide uitzonderingen waarbij het mogelijk is. HLN heeft er mooi die uitzondering bij de overheid uitgepikt en framed het tegenover het gemiddelde in de privé. Wat natuurlijk een scheve vergelijking is.

Maar toch laat jij je vangen door het HLN artikel en blijft met je oogkleppen enkel naar haar loon kijken... Wat volgens federale ambtenaren die hier posten zelfs heel verdacht is want sommige premies die ze opsomt zijn niet te combineren of geven ze niet meer/zelden...

Kijk naar onderstaande vacature - dat zit wat in de buurt vermoed ik:

We leven ook niet meer in 2005 he.

Lokaal bestuur, A4 met een jaar of 13 anciënniteit en in mijn geval loop ik een hoger loon in de privé mis.

Hoe weet je dat?
Toch opmerkelijk dat iedereen met vaste barema's altijd vindt van zichzelf dat hij een hoger loon zou kunnen krijgen in de privé. Politici vinden dat ook altijd van zichzelf.

De consensus van bijna iedereen die al gepost heeft is dat dat niet normaal is. Noch bij de overheid, noch in de privé. Echter zijn er bij beide uitzonderingen waarbij het mogelijk is. HLN heeft er mooi die uitzondering bij de overheid uitgepikt en framed het tegenover het gemiddelde in de privé. Wat natuurlijk een scheve vergelijking is.

Mijn post is nog geen uur oud en jij begint al over consensus.
Als je het artikel leest zou je ook gezien hebben dat die hoge lonen in de ambtenarij blijkbaar toch niet zo uitzonderlijk zijn.

Maar toch laat jij je vangen door het HLN artikel en blijft met je oogkleppen enkel naar haar loon kijken... Wat volgens federale ambtenaren die hier posten zelfs heel verdacht is want sommige premies die ze opsomt zijn niet te combineren of geven ze niet meer/zelden...

Dus HLN liegt?

Hoe weet je dat?
Toch opmerkelijk dat iedereen met vaste barema's altijd vindt van zichzelf dat hij een hoger loon zou kunnen krijgen in de privé. Politici vinden dat ook altijd van zichzelf.

Omdat ik voldoende mensen ken met een soortgelijke achtergrond en ervaring die (een stuk) meer verdienen in de privé én omdat ik zelf ook al een hoger aanbod gekregen heb voor een functie in de privé.

toegegeven die functies waar ik het nu over heb daarbij zie ik mijn woon-werkverkeer aanzienlijk toenemen, iets waar ik een absolute hekel aan heb. Dat is dan ook één van de redenen geweest waarom ik daar niet op ingegaan ben. Het is niet al geld wat blinkt uiteraard. Maar als ik het alleen voor het geld moest doen dan zou ik zeker de overstap naar de privé moeten maken. To each his own.

Omdat ik voldoende mensen ken met een soortgelijke achtergrond en ervaring die (een stuk) meer verdienen in de privé én omdat ik zelf ook al een hoger aanbod gekregen heb voor een functie in de privé.

Ken je ook de werkdruk van die mensen?
Bij dat hoger aanbod in de privé: heb je daar ook een gegarandeerde salarisgroei erbij gekregen tot aan uw pensioen, zoals je krijgt bij de overheid?

toegegeven die functies waar ik het nu over heb daarbij zie ik mijn woon-werkverkeer aanzienlijk toenemen, iets waar ik een absolute hekel aan heb. Dat is dan ook één van de redenen geweest waarom ik daar niet op ingegaan ben. Het is niet al geld wat blinkt uiteraard. Maar als ik het alleen voor het geld moest doen dan zou ik zeker de overstap naar de privé moeten maken. To each his own.

Ik zeg altijd: iedereen zou eerst eens beiden moeten gedaan hebben om erover te oordelen. Doe het dus gerust.

Om in perspectief te zetten
Ik (0 kinderen) heb momenteel (incl taalpremie) +- 4185€ bruto, daar blijft nog 2726€ netto van over. (Ik krijg wel - terecht 😂- nog wat premiekes bij)

Knap als zij met 400€ bruto meer bijna 500€ netto extra heeft 😂 @mac-bc laat u nie vangen aan HLN
Het lijkt me toch niet de bedoeling te zijn van uw nettovoordelen bij uw loon op te tellen en die dan nog eens te vernoemen (zo tel je ze 2x)

Woonwerk is altijd 2e klasse voor NMBS
Forfaitaire nettovergoeding is enkel voor reizend personeel dus niet in haar geval

Telekompakket is enkel als uw standplaats thuis is, maar dan krijg je geen telewerkvergoeding

Prestatiebonus? WTF 😂 Die dingen zijn er al 15j ofzo uit

Ah, krijgen jullie een telewerkvergoeding?
Bij ons in de privé is het feit dat je van thuis mag werken op zich al een gunst.

Nu, dat verklaart ook al een stuk waarom die goede vriendin-ambtenaar 4 dagen op 5 thuiswerkt zonder enige controle op haar prestaties. Makes sense.

Terug
Bovenaan