Leren schaken

Ik speel bijna uitsluitend 'Dagelijkse' spelletjes waarbij je 24u krijgt.
Als ik wat tijd heb speel ik Rapid maar dan met 30 minuten tijd.

Bij minder tijd ga ik te veel op intuitie spelen en da's geen goed idee als je zo slecht bent :D

Voorlopig 900 ELO en heb niet het gevoel dat ik zonder eens een video te bekijken aan 1000 zal raken.
Zonder kennis van schaken dus na 2 weken op 900 ELO op Chess.com weliswaar is dus mijn maximum.
 
Ik heb de indruk dat die ratings ook weinig representatief zijn en bovendien enorm verschillen tussen de soorten schaak. Ik zit op Rapid nog op 1200 al denk ik dat dat een beetje een overschatting is. Ik denk dat ik eerder een 1000 ben of zo. Maar bij Bullet (I know) zit ik tussen de 500 en 600 en kom daar constant tegenstanders tegen (dus van vergelijkbare rating) die precies hun openingen toch zeer goed kennen en elk foutje van me binnen de seconde afstraffen. De meeste partijen verlies ik overigens wel op tijd.

Uiteraard zal het wel zo zijn dat hoe lager de rating, hoe minder representatief, omdat er dan ook vaak veel minder serieus gespeeld wordt ook door spelers die wellicht qua niveau hoger zitten dan wat hun rating doet vermoeden. Ik zie het bij mezelf ook dat ik ook te snel eens rap een partij tussendoor doe zonder 100% geconcentreerd te zijn.

Heb anders wel de smaak weer te pakken en moet nu eens zien om terug wat te 'studeren' ook, zeker qua openingen, want soms kom ik al binnen de 10 zetten in de problemen.
 
Heb anders wel de smaak weer te pakken en moet nu eens zien om terug wat te 'studeren' ook, zeker qua openingen, want soms kom ik al binnen de 10 zetten in de problemen.
Ge moet geen enkele opening bestuderen zolang ge <1600 zijt hoor. Gewoon de principes onder de knie krijgen en structureel toepassen is vele male belangrijker en gaat u veel verder brengen.
Een doorgedreven kennis van uw opening gaat u nergens brengen zolang ge in uw 12de zet uw koningin blijft blunderen of nog altijd niet kunt tellen waardoor ge een stuk verliest na een exchange :D
 
Een doorgedreven kennis van uw opening gaat u nergens brengen zolang ge in uw 12de zet uw koningin blijft blunderen of nog altijd niet kunt tellen waardoor ge een stuk verliest na een exchange :D

Klopt, probleem nu is dat ik soms verkeerd tel of iets over het hoofd zie nog vroeger in de partij. Maar inderdaad, het is ook kwestie van dat te berekenen en die fouten te vermijden, en dan doe je vanzelf zetten uit een of andere openingsvariant. Probleem is vaak ook dat ik me laat vangen door de snelheid van zetten van de tegenstander, maar ja, dan moet ik ook geen 10' blitz spelen natuurlijk.

Ben nu Lichess aan het proberen, omdat het gratis is. Puzzels zijn wel leuk, in de zin dat het niet simpelweg mate-in-x is, maar ook puzzels waarbij de 'oplossing' gewoon is dat je wat materiaal wint, soms met een nog bijna vol bord. Komen ook allemaal blijkbaar uit echte partijen (is bij Chess.com ook wel zo, denk ik). De rating die je daarbij krijgt zal wel niets met ELO te maken hebben, want ik zit met gemak rond de 1700.

Wel tof hoe je vandaag de dag met Twitch e.d. ook gemakkelijk live schaak kunt volgen. Al een paar sessies van het Tata Steel toernooi gevolgd. Nu ja, zoals ik zei: al 20j niet meer met schaak bezig geweest en met hoe snel alles tegenwoordig evolueert is dat natuurlijk een eeuwigheid. Zie bvb ook software, je draait thuis Stockfish op een niet al te oude PC en je hebt een metgezel met een ELO ver boven die van Magnus Carlsen.
 
Al een paar sessies van het Tata Steel toernooi gevolgd.

Nooit gedacht dat een schaaktornooi zo een thriller kon zijn. Abdusattorov al heel het tornooi op #1 met geen enkele verliespartij, en op deze laatste dag een half punt voor op de Nederlander Giri. Abdusattorov moet uitgerekend tegen de andere Nederlander Van Foreest. Giri won daarnet zijn partij, en Van Foreest staat momenteel verrassend in een winnende positie. Op deze laatste dag de 2 Nederlanders die zouden winnen, en zo het tornooi vooralsnog naar Giri gaat, is toch wel een enorme climax voor dit (Nederlands) tornooi.

Wat meehelpt om de spanning mee te leven: op chess.com kun je alle partijen tegelijk live meevolgen inclusief de analyses van Stockfish.

EDIT: en Van Foreest wint waardoor Giri op de laatste dag de thuismatch in zijn pocket steekt.
 
Laatst bewerkt:
kdacht al dat Giri meer indisch klonk, maar t'is eigenlijk een rus :unsure:

eventjes opgezocht:
Giri was born in Saint Petersburg on 28 June 1994 to a Russian mother, Olga,[6] and Nepalese father, Sanjay Giri. His grandmother is from India.[3][7][8][9] In 2002, he moved to Sapporo, Japan with his parents and lived there until 2008.

Since February 2008, Giri and his family have lived in the Dutch town of Rijswijk, where his father worked at a research and consulting foundation. In June 2013, Giri graduated from Grotius College in Delft.
 
Zijn er hier die hun kinderen leren schaken door een platform? Ik zou mijn zoon graag schaken aanleren als een uitdaging voor hem. Chessity lijkt goed in mekaar te zitten?
 
beetje motivatie vo de lagergerankte spelers :unsure:

Hij reviewt wel meer van dat soort pareltjes. Dat is natuurlijk niet het niveau van 1200's (anders ben ik een 2000 :p) maar punt is natuurlijk ook dat er weinig of niets vasthangt aan dat soort partijtjes, behalve wat rating puntjes. Voor hetzelfde geld waren ze allebei straal bezopen. Ik kan het een beetje vergelijken met poker, in een tornooi van 10c ga je ook de meest ridicule dingen zien in vgl met een van $100.

Zijn er hier die hun kinderen leren schaken door een platform? Ik zou mijn zoon graag schaken aanleren als een uitdaging voor hem. Chessity lijkt goed in mekaar te zitten?

Kan je zelf schaken ? Want dan zou ik gewoon zelf eerst de basis aanleren. En anders heb je online ook chesskid.com, wat eigenlijk de kindervariant is van chess.com.
 
Hij reviewt wel meer van dat soort pareltjes. Dat is natuurlijk niet het niveau van 1200's (anders ben ik een 2000 :p)
ok dan ben ik een 1800 :unsure: net gespeeld achter dak u post gelezen had...

Als ik mijn eigen games achteraf bekijk vind ik ook veel fouten en kdenk als ge een slechte dag hebt, dan kan alles verkeerd gaan zoals in gotham zijn video. Soms ziet ge het gewoon niet.

Ikzelf probeer er toch wel zo goed mogelijk op te letten dat ik niet meer mijn queen in 1 move verlies :p
 
Ik ben nu 1200 rated na een maand op chess.com dailies, blijf het leuk vinden en de toffe partijetjes sla ik op.

Ik heb wel de indruk dat de ratings enorm verschillen van snelheid tot snelheid. Op Rapid heb ik ook rond de 1200, op Blitz echter een schamele 700, en Bullet zelfs maar 500, al komt dat laatste door het feit dat er precies iets bugged is op de iPad waardoor ik ineens sommige zetten niet (goed) kan doen en seconden verlies en daardoor zonder tijd kom te zitten.
Nu ja, heb wellicht sowieso nog veel te weinig games om er iets deftig over te kunnen zeggen.
 
Sommige rankings (daily, puzzle) zijn serieus opgeblazen in vergelijking met de rest. Ik heb vorig jaar eens een daily toernooi gespeeld tegen mensen die tot 1300 rated waren. Zelfs daar waren er nog genoeg die met onbeperkte tijd meermaals stukken lieten hangen in 1 zet etc. 😅
 
Dailies = daily tournaments ?
Heb eigenlijk nog nooit een tournament gespeeld. Is dat niet vervelend qua timing ? Ik neem aan dat je dan een bepaald vast moment je partij moet spelen telkens ?
 
Dailies = daily tournaments ?
Heb eigenlijk nog nooit een tournament gespeeld. Is dat niet vervelend qua timing ? Ik neem aan dat je dan een bepaald vast moment je partij moet spelen telkens ?
Nee, ik bedoel waarbij je een volledige dag hebt per zet.
Dat zorgt ervoor dat je echt wel kan nadenken per zet.

Bij bv. rapid games op mijn niveau maken velen gewoon (inclusief mezelf) blunders waardoor de games eigenlijk uitdraaien op wie het meest solide chess kan spelen zonder flagrant te blunderen.
Bij de dailies zie je wel dat dit veel minder gebeurt, is ook leuker om de posities wat te bestuderen op die manier.

Wel een nadeel is dat je soms tegen serieuze verschillen in ratings opbokst, ik stond zonet tegen een 2000 rated speler en heb een unforced blunder veroorzaakt door op mijn werk vlug een zet te willen doen :D
 
Amai, daar lijkt me nu eens helemaal niets aan :p. Partij duurt dan ook maanden dus. Denk dat er daar ook meer valsgespeeld wordt, omdat je daar mogelijk nog meer de verleiding hebt om een positie eens in een engine te steken. Voor 1 zet hulp vragen zal door sommigen ook minder gezien worden als valsspelen dan een hele partij een engine gebruiken.
Ik kan me ook niet inbeelden dat je dagelijks meer dan 10 minuten op 1 zet zit te kauwen. Kun je dan niet beter een meer klassieke time control gebruiken ? Bvb 30' of 60' (wel vreemd dat er geen standaard FIDE timings in chess.com zitten). Dan kun je bij moeilijke beslissingen ook nog altijd minutenlang nadenken. Die serieuze verschillen in rating komen volgens mij ook simpelweg omdat bijna niemand dat speelt waardoor ze je wel moeten matchen tegen iemand met een groter niveau-verschil.
 
Amai, daar lijkt me nu eens helemaal niets aan :p. Partij duurt dan ook maanden dus. Denk dat er daar ook meer valsgespeeld wordt, omdat je daar mogelijk nog meer de verleiding hebt om een positie eens in een engine te steken. Voor 1 zet hulp vragen zal door sommigen ook minder gezien worden als valsspelen dan een hele partij een engine gebruiken.
Ik kan me ook niet inbeelden dat je dagelijks meer dan 10 minuten op 1 zet zit te kauwen. Kun je dan niet beter een meer klassieke time control gebruiken ? Bvb 30' of 60' (wel vreemd dat er geen standaard FIDE timings in chess.com zitten). Dan kun je bij moeilijke beslissingen ook nog altijd minutenlang nadenken. Die serieuze verschillen in rating komen volgens mij ook simpelweg omdat bijna niemand dat speelt waardoor ze je wel moeten matchen tegen iemand met een groter niveau-verschil.
Een game duurt 1-3 dagen dus dat valt best mee.
Bij 30 minuten of 60 moet je nog altijd aan je scherm gekluisterd zijn terwijl ik hier mijn zet kan bekijken en dan weer doorgaan met mijn dag :p

Qua valsspelen, dat zal misschien wel voorkomen maar ik kan niet zeggen dat ik al het gevoel heb gehad.
 
Terug
Bovenaan