Leren schaken

heeft lichess ook een goed anticheater systeem? ik kan alleszins nie klagen van chess.com want er was er bij mij zelfs ene uitgekicked terwijl hij nog aant spelen was tegen mij.

per dag heb ik toch maar tijd om 1 matchke te bestuderen, ik neem dan gewoonlijk opt einde van de dag degene waarin ik goed gespeeld maar toch verloren heb om alternatieve zetten te bekijken.

kben ook dick moves aant leren :unsure:

en ik geef praktisch nooit meer op, op dit niveau kan ik dikwijls nog wel een draw uit een verliezende positie trekken. Want er is altijd kans dat ge een idioot als dit tegenkomt :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Bijna super GM niveau!

Ik kan je zeker de reeks van Daniel aanraden die ik hier heb gepost. Als ik zo kijk naar de openingszetten, denk ik dat je mits een gezond gebruik van de openingsprincipes op korte tijd enorm kunt verbeteren.
 
Ik ben wat beginnen spelen op chess.com, eerst tegen de pc bezig nu om het wat te leren. Van level 600 zit ik nu tegen die can 1100. Maar kan gewoon niet winnen tegen die laatste. Zeer frustrerend.
 
Nog volgers van het kandidatentoernooi?
Er staan nog veel wedstrijden op de planning, maar stel je voor dat Nepo het opnieuw naar zijn hand zet en Carlsen gewoon niet wil spelen :crazy:
 
Nog volgers van het kandidatentoernooi?
Er staan nog veel wedstrijden op de planning, maar stel je voor dat Nepo het opnieuw naar zijn hand zet en Carlsen gewoon niet wil spelen :crazy:

Ik ging zeggen: hopen dat Firouzja wint maar hij heeft geblunderd tegen Nepo :p.
 
Nog volgers van het kandidatentoernooi?
Er staan nog veel wedstrijden op de planning, maar stel je voor dat Nepo het opnieuw naar zijn hand zet en Carlsen gewoon niet wil spelen :crazy:
Knap wat Nepo doet. Kreeg een behoorlijke dreun van Carlsen in die WK-match, maar bevestigt nu hoe goed hij is en dat hij met recht en rede de challenger is geworden. Wel goed dat Caruana voorlopig Nepo nog bijbeent, zodat het spannend blijft.

Voor Ding lijkt het maar niet te lukken.
Voor Firouzja komt het blijkbaar nog iets te vroeg. Zeker geen schande. Ik vond het knap dat hij er echt voor is gegaan. Hij is nog heel jong en heeft hier eigenlijk niets te verliezen. En ook Carlsen won denk ik slechts het kandidatentoernooi ooit omdat Kramnik in de laatste ronde verloor. Het is geen makkelijk toernooi om te winnen.

Of Carlsen tegen Nepo gaat willen spelen? Echt een goede vraag. Ik kan me voorstellen dat hij geen zin meer heeft in die maandenlange voorbereiding. Hij zou ook minder kunnen voorbereiden, maar ik denk dat zijn winnaarsmentaliteit hem dat (terecht) niet toelaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pion
Nog volgers van het kandidatentoernooi?
Er staan nog veel wedstrijden op de planning, maar stel je voor dat Nepo het opnieuw naar zijn hand zet en Carlsen gewoon niet wil spelen :crazy:
Wtf, altijd als ik iemand een post zie maken met het idee: "he, dat onderwerp interesseert mij ook" of "dat zou ik ook zeggen", zie ik uw naam ernaast staan. :laugh: Ik zat er al enkele dagen te denken om hier te posten of er nog mensen het aan het volgen waren, maar vermoedde gewoon van niet.

Ik vind het vooral jammer dat Firouzja niet op niveau is. -2 na 6 wedstrijden is wel over en uit.

Het kan echt nog alle kanten uit. Vorige keer had Nepo volgens de kenners wel geluk met de Covidbreak. Ik zie hem graag spelen en hoop stiekem op een rematch tegen Carlsen die toch wat spannender wordt.

Ik ben geen fan van Nakamura als persoon, maar zou het ontzettend cool vinden als die hier al top 3 finisht. Tijdens de Grand Prix was ik ook wel voor hem aan het supporteren. Ik houd ervan als iemand met een alternatieve voorbereiding/training (want eerlijk, miljoenen blitz- en bulletgames spelen is ook niet het allerbeste) toch waanzinnig goed presteert.

Over Ding: Ik heb net het idee dat die eindelijk onder stoom komt. Ik zie van hem misschien gek genoeg nog de grootste dreiging komen voor Nepo en Caruana. Na 2 jaar zonder partijen en dan enkele partijen tegen 4 voor hem gekende en te gemakkelijke tegenstanders om maar aan de gamerequirements te geraken, had ik wel enigszins verwacht dat die niet vanaf game 1 ging knallen. Vandaag speelde die waanzinnig diep zuiver in de prep van Naka om dan het spel nog het meest naar zich toe te trekken. Ik vind het altijd ontzettend knap als zoiets gebeurt. Dat toont imo dat ook op het hoogste niveau prep nog steeds overrated kan zijn als de tegenstander het spel juist leest en je prep te veel ruimte laat voor menselijke moves.

Ik zie het btw niet gebeuren dat Carlsen weigert om zijn titel te verdedigen. Dat was in het heat of the moment. Zijn mindset is terug geshift. Hij heeft terug een doel (2900) en als Nepo zo blijft doorspelen, gaat die richting 2800. Dan denk ik niet dat Carlsen de mogelijke elo punten die dat WK kan opleveren, zal laten liggen als hij zijn doel serieus neemt. Als hij dan opnieuw wint in 11 of 12 games, kan zijn rating toch gemakkelijk 10 punten stijgen?
 
Spijtig van Nakamura z'n draw tegen Nepo gisteren. Had goeie kansen, en dat ging het wat spannender maken.
Firouzja stelt een beetje teleur vind ik, speelt niet op zijn normaal niveau. Hij is al maanden gestopt met streamen en blitz/bullet om volledig te focussen op classical en candidates prep, dus ik denk dat m'n verwachtingen daardoor misschien wel iets te hoog lagen. Vreemde blunder van hem tegen Nepo ook, die reactie :biglaugh:
Carlsen die niet tegen Nepo wil spelen zou het nog zoveel pijnlijker maken. Vorig jaar zo verliezen, en dit jaar vindt je tegenstander het de tijd en moeite niet eens meer waard. 🥲
Mijn voorkeur gaat uit naar Caruana, Firouzja en Nakamura. Al schijnt Ding heel sterk te zijn in prep tegen 1 tegenstander dus ergens ook wel benieuwd wat dat zou geven tegen Carlsen.

Ik zie het btw niet gebeuren dat Carlsen weigert om zijn titel te verdedigen. Dat was in het heat of the moment. Zijn mindset is terug geshift. Hij heeft terug een doel (2900) en als Nepo zo blijft doorspelen, gaat die richting 2800. Dan denk ik niet dat Carlsen de mogelijke elo punten die dat WK kan opleveren, zal laten liggen als hij zijn doel serieus neemt. Als hij dan opnieuw wint in 11 of 12 games, kan zijn rating toch gemakkelijk 10 punten stijgen?
Kan ook te maken hebben met het verschil in werk/prep vermoed ik? Misschien vindt hij maanden prep voor die ene tegenstander op het WK op dit moment minder boeiend of leuk dan de manier waarop hij 2900 probeert te bereiken.
Ergens ook spijtig voor de candidate als hij echt zou weigeren. Wie het WK dan ook wint, uiteindelijk wil iedereen gewoon Carlsen himself kunnen verslaan voor de titel, en niet een van de candidates.
 
Laatst bewerkt:
Kan ook te maken hebben met het verschil in werk/prep vermoed ik? Misschien vindt hij maanden prep voor die ene tegenstander op het WK op dit moment minder boeiend of leuk dan de manier waarop hij 2900 probeert te bereiken.
Ergens ook spijtig voor de candidate als hij echt zou weigeren. Wie het WK dan ook wint, uiteindelijk wil iedereen gewoon Carlsen himself kunnen verslaan voor de titel, en niet een van de candidates.
Het leek er mij vooral om te gaan dat hij na het WK geen doel meer had, en dat hij dat nu terug wel heeft. Hij speelde ook gewoon nog in de Noorse competitie tegen 'mindere' tegenstanders, waar één enkele draw hem alle punten die hij in Wijk-Aan-Zee won, kostte.

Bekijk dit korte interview dat op zijn eigen kanaal staat. Ik zie hem zijn titel niet afstaan, ongeacht tegen wie het is.


Ik vind het ook wel komisch dat op zijn eigen kanaal een filmje geüpload wordt met in de titel 'chess genius Magnus Carlsen'.
 
Via welke streams kijken jullie? Ik vind Chess24 echt zalig. De relaxte sfeer is echt een verademing tov het voor mij drukke Chess.com
Firouzja stelt inderdaad wat teleur na de hoge verwachtingen. Ik heb ook het gevoel dat hij het wat probeert te forceren om speciaal te spelen?
Ik supporter toch wel voor Hikaru. Voor het schaken zou er niets beter zijn dan een WK tussen een polariserende streamer en dé beste schaker van paar generaties. Zijn recaps na iedere match op zijn kanaal zijn ook leuk. Hij blijft tijd maken voor zijn fanbase ook al staat hij onder enorme druk.
Die match tegen Ding gisteren was ook heel goed voorbereid, een goeie 20 zetten ver en nog maar 8min kwijt? Stevige voorbereiding zou ik zeggen...
En héél goede verdediging van Ding inderdaad zoals je zegt @Eland, impressive!
 
Streams, streams... Ik heb een vriendin en mijn vriendin heeft een sloef dus het hier is het gewoon netflix en chill en verslagen lezen de dag nadien! 😅

Firouzja inderdaad teleurstellend. Is natuurlijk nog jong, maar toch. Nepo inderdaad goed herpakt na die opdoffer en heeft uiteindelijk wel een leuke speelstijl; De sympathie voor Nakamura vind ik dan weer echt totaal onbegrijpelijk. Goeie schaker, vreselijke mens.

Persoonlijk hoop ik dat Caruana het toch nog naar zich toe kan trekken. Ik denk dat het Finegold was die het zei: Caruana is waarschijnlijk de interessantste uitdager voor Carlsen, maar hij zal nooit het kandidatentoernooi winnen. Wat ergens wel klopt. Achja, we zullen wel zien!

Het leek er mij vooral om te gaan dat hij na het WK geen doel meer had, en dat hij dat nu terug wel heeft. Hij speelde ook gewoon nog in de Noorse competitie tegen 'mindere' tegenstanders, waar één enkele draw hem alle punten die hij in Wijk-Aan-Zee won, kostte.

Bekijk dit korte interview dat op zijn eigen kanaal staat. Ik zie hem zijn titel niet afstaan, ongeacht tegen wie het is.


Ik vind het ook wel komisch dat op zijn eigen kanaal een filmje geüpload wordt met in de titel 'chess genius Magnus Carlsen'.

Zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken, goed punt! En ge zijt de GOAT, of ge zijt het niet he...
 
  • Unsure
Waarderingen: Pion
De sympathie voor Nakamura vind ik dan weer echt totaal onbegrijpelijk. Goeie schaker, vreselijke mens.
Je geeft zelf de reden: goeie schaker.. :p
De manier waarop hij tijdens het streamen babbelt en dingen 5 keer herhaalt kan wel tegensteken, maar het is leuk om iemand van dat niveau zoveel bezig te kunnen zien. Dingen als zijn Botez Gambit speedrun (queen opgeven bij begin van de match en dan toch nog winnen zonder) bvb vind ik wel eens tof om te zien. Naroditsky heeft imo een veel aangenamere stijl, maar blijft toch een iets lager niveau.
Het is ook maar omdat het een publieke(re) figuur is door al het streamen dat er meer aandacht gaat naar z'n persoonlijkheid. En dan nog hebben we zo'n beperkt beeld. Al de rest van die super GMs zouden perfect nog grotere assholes kunnen zijn, maar daar is minder/niets over geweten (behalve Karjakin dan recent :p).
Voor mij speelt de "redemption arc" ook wel mee. Doordat hij al zo lang streamt en enkel rapid speelt werd hij door de rest niet als serieuze tegenstander gezien, dan is het wel leuk om te zien dat hij wel nog iets kan als hij zich er wat op toelegt.

Persoonlijk hoop ik dat Caruana het toch nog naar zich toe kan trekken. Ik denk dat het Finegold was die het zei: Caruana is waarschijnlijk de interessantste uitdager voor Carlsen, maar hij zal nooit het kandidatentoernooi winnen. Wat ergens wel klopt. Achja, we zullen wel zien!
Dat ging specifiek over dit jaar dan vermoed ik?
Zijn 1e match tegen Nepo was een draw en hij speelt de rematch met wit, dus wie weet.. 🤞
 
Leuke stat: De vorige speler (en tot dit jaar de enige in het huidige format!) die 4.5/6 haalde in de eerste 6 wedstrijden van de candidates was... Magnus Carlsen in 2013 .
 
ffs Rapport.. :p
Caruana zal het maandag sowieso zelf moeten doen tegen Nepo, zal wrs z'n enige kans zijn.
 
Nepo met +4 is toch straf.

Wat je vaak ziet bij WK challengers is dat ze in de periode na (het verloren) WK een boost krijgen door hun enorme voorbereidingswerk. Dat zal voor Nepo zeker z'n rol spelen. En ook de toernoosituatie heeft z'n rol: enkel plek #1 telt in principe en als je dan gisteren zoals Rapport nog kans wil maken, moet je risico's nemen, wat dan weer perfect in de hand speelt van de tegenstander die hen op die dag bekampt. Nepo dus!

Nakamura - Carlsen zou wel megahype zijn als match. Voorlopig gaat Nepo ermee lopen, maar met één verlies kan het heel snel keren. De druk gaat ook enkel omhoog gaan nu.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pion
Die mannen hun geheugen is toch vrij indrukwekkend.

Ongelooflijk he. Ik probeer ondertussen een beetje aan mijn openingen te werken, maar merk al heel snel dat de kennis na de eerste 3 of 4 zetten zo exponentieel toeneemt dat er echt heel veel tijd/studie nodig is om die extra zet vooruitgang te boeken.

Carlsen stond er volgens mij ook bekend om dat die heel vaak bekende partijen naspeelde als training, en daar ideeën uithaalde om die in zijn eigen partijen (in andere stellingen) toe te passen. Dan helpt het wel als je je zowat elke partij kan herinneren die je eens hebt bestudeerd!
 
Ian staat op +5 ondertussen. :laugh:

En Ding heeft sinds m'n post over hem, toen die op -1 stond na 6 games, 2 keer gelijkgespeeld en dan 3 games op rij gewonnen. 😎 Kon ik maar even goed schaken als voorspellen. :laugh:
 
Terug
Bovenaan