Leren schaken

Wordt toch een beetje deprimerend om half om half te verliezen tegen mensen met 300 rating op chess.com :laugh:
Soms doe ik moves waarvan ik gelijk erna zie hoe marginaal die move is.

Misschien zelf ook maar eens wat lessen volgen op youtube of wat meer puzzels doen, want ondanks 50+ games maak ik weinig vorderingen.
Aim welke rating zit je ondertussen dan?
 
Aim welke rating zit je ondertussen dan?

Ik schommel tussen 300 en 400, als mijn zoon enkele spelletjes speelt dan zakker we dichter tegen de 300, ikzelf kan ons meestal wel doen opschuiven richting 350-400. Maar de laatste dagen sinds ik enkele filmpjes gekeken heb van die Gothamchess bv ben ik te hard aan het focussen op die of deze openingsmove en ben ik meer aan het verliezen dan aan het winnen precies.
 
Ik schommel tussen 300 en 400, als mijn zoon enkele spelletjes speelt dan zakker we dichter tegen de 300, ikzelf kan ons meestal wel doen opschuiven richting 350-400. Maar de laatste dagen sinds ik enkele filmpjes gekeken heb van die Gothamchess bv ben ik te hard aan het focussen op die of deze openingsmove en ben ik meer aan het verliezen dan aan het winnen precies.

Geen speciale openingmoves. Gewoon gezond spelen volgens de principes. Geen te snelle time controls en probeer gewoon niks te blunderen. :p

Vooral niet onnodig stukken nemen. Laag geklasseerde spelers pakken altijd wat ze pakken kunnen, ook al verliezen ze hun eigen stukken.

Naroditsky zijn Road to serie die ik hier al eens heb gepost is echt veruit het beste wat er is op YouTube. Gothamchess is gewoon entertainment.
 
Geen speciale openingmoves. Gewoon gezond spelen volgens de principes. Geen te snelle time controls en probeer gewoon niks te blunderen. :p

Vooral niet onnodig stukken nemen. Laag geklasseerde spelers pakken altijd wat ze pakken kunnen, ook al verliezen ze hun eigen stukken.

Naroditsky zijn Road to serie die ik hier al eens heb gepost is echt veruit het beste wat er is op YouTube. Gothamchess is gewoon entertainment.

Die Gothamchess brengt het wel plezant, vooral zijn filmpjes over spelen tegen lagergeklasseerde spelers. Dat van laaggeklasseerde spelers die altijd pakken wat ze kunnen pakken, is niet iets wat ik in mijn spellen en hij in zijn videos ervaren. Altijd uitzonderingen natuurlijk, maar ik heb toch vaak die gedachte/hoop om een pion of een paard op te offeren om te winnen, dat ze er niet op ingaan.

Ik speel Rapid 10, af en toe zonder tijd maar dat is omdat ik ook een familie rond me heen heb en andere dingen doe af en toe. Lange spellen waarbij je teveel moet wachten, verveelt te snel. Mijn grootste probleem is vooral 2 moves ahead van de tegenstander inschatten.

Ik zal die Naroditsky ook eens opzoeken. Voornamelijk belangrijk om eens een serie te volgen om progressie te maken, ipv 4 verschillende youtubers hun "beginner's guide to chess" te bekijken en dan doorklikken op gelinkte thumbs "beat your opponent in 8 moves" etc.

Vooral confronterend om te winnen en achteraf te lezen dat je toch x Mistakes en x Blunders gemaakt hebt. Misschien dat ik in de nabije toekomst eens een premium account neem voor een maand om eens al die blunders te laten analyseren, nu gaat dat maar 1 keer per dag denk ik. En de laatste dagen speel ik toch gemakkelijk 10 spelletjes per dag.
 
Misschien dat ik in de nabije toekomst eens een premium account neem voor een maand om eens al die blunders te laten analyseren, nu gaat dat maar 1 keer per dag denk ik. En de laatste dagen speel ik toch gemakkelijk 10 spelletjes per dag.
Je kan wel nog analyses doen maar na die 1e keer is de info die je krijgt beperkter (move feedback, accuracy, enz). Je kan nog steeds move per move overlopen, top engine lines bekijken, en op basis van de evaluation bar/score (of review grafiek) kun je wel zien als je move goed of slecht was, zeker blunders zullen opvallen.

Op dat niveau speelt de opening nog veel minder een rol, maar ik vind het voor mezelf makkelijker om 2 vaste openingen te spelen. Dan kan ik ook gericht wat verder verdiepen daarin. Maar de basisprincipes zijn natuurlijk belangrijkst (development, castlen, ...). Een opening wordt ook vaak mee bepaald door de reactie van de tegenstander dus er is geen garantie dat die de "juiste" moves doet. In videos tonen ze meestal scenarios waarbij de tegenstander telkens ook een relatief goeie of logische move doet, maar in praktijk is dat niet altijd zo en spelen ze vaak iets dat je niet verwacht dus je moet altijd kunnen aanpassen ipv blind een opening volgen. Puzzles helpen ook (op Lichess staat er geen limiet op zoals bij chess.com).
Beat your opponent in 8 moves, Fried Liver Attack toevallig? 😁
 
Laatst bewerkt:
Beat your opponent in 8 moves, Fried Liver Attack toevallig? 😁

:oi22: yup
Net een spel gedaan waarbij de tegenstander echt abnormaal blunderde, en toch geeft die Game Review mij mistakes en blunders. Bv, mijn paard dekt een pion, maar hij blundert en zet zijn toren in het bereik van mijn paard. Ik pak die toren, en dan krijg ik "mistake" aangerekend want ik laat mijn pion ongedekt... Beetje bizar soms.
 
Ik speel Rapid 10, af en toe zonder tijd maar dat is omdat ik ook een familie rond me heen heb en andere dingen doe af en toe. Lange spellen waarbij je teveel moet wachten, verveelt te snel. Mijn grootste probleem is vooral 2 moves ahead van de tegenstander inschatten.

Ik zal die Naroditsky ook eens opzoeken. Voornamelijk belangrijk om eens een serie te volgen om progressie te maken, ipv 4 verschillende youtubers hun "beginner's guide to chess" te bekijken en dan doorklikken op gelinkte thumbs "beat your opponent in 8 moves" etc.

Vooral confronterend om te winnen en achteraf te lezen dat je toch x Mistakes en x Blunders gemaakt hebt. Misschien dat ik in de nabije toekomst eens een premium account neem voor een maand om eens al die blunders te laten analyseren, nu gaat dat maar 1 keer per dag denk ik. En de laatste dagen speel ik toch gemakkelijk 10 spelletjes per dag.
Begin eens te spelen op een rapid 20 of 30 zodat ge wat tijd hebt om na te denken over uw zetten. ikzelf speel op 30min omdak nie wil afgeleid worden van de timer.

aangezien ge rond de 300 zit, leer eerst en vooral scholar's mate, en de verdediging ertegen. als ge die onder de knie hebt zult ge waarschijnlijk meer dan de 3/4rde van de spelers rond die rating verpletteren, tot en met een rating van 600 a 700 waarschijnlijk... dan zult ge wa nieuws moeten leren


mijn laagste rating ooit was 365, omdat ik 3 spellen in een rij verloor van in het begin :unsure: Het tij sloeg om toen ik van 10 naar 20min ging omdat het mij wat tijd gaf om zetten te calculeren. Iedere zet is belangrijk en de kleine soldaatjes zijn waardevoller dat ge denkt!

en vergeet niet van nooit op te geven in een match! zeker aan die rating is het makkelijk van een draw uit te lokken door ge-pat te worden.
het is ook een tactiek om als verliezende zijde uw stukken op te geven om een pat te krijgen

 
Laatst bewerkt:
Ik ben door de chess.com ratings aan het razen, ben eens benieuwd waar ik kan raken zonder enige theorie of videos of lessen op te zoeken.

Voorlopig 700 elo maar ik win wel 90% van de games op dit moment door puur verdedigend te spelen.

ps: ik weet dat ik nu ook tegen beginners speel maar 't is voor het plezier :)
 
Die Gothamchess brengt het wel plezant, vooral zijn filmpjes over spelen tegen lagergeklasseerde spelers. Dat van laaggeklasseerde spelers die altijd pakken wat ze kunnen pakken, is niet iets wat ik in mijn spellen en hij in zijn videos ervaren. Altijd uitzonderingen natuurlijk, maar ik heb toch vaak die gedachte/hoop om een pion of een paard op te offeren om te winnen, dat ze er niet op ingaan.

Ik speel Rapid 10, af en toe zonder tijd maar dat is omdat ik ook een familie rond me heen heb en andere dingen doe af en toe. Lange spellen waarbij je teveel moet wachten, verveelt te snel. Mijn grootste probleem is vooral 2 moves ahead van de tegenstander inschatten.

Ik zal die Naroditsky ook eens opzoeken. Voornamelijk belangrijk om eens een serie te volgen om progressie te maken, ipv 4 verschillende youtubers hun "beginner's guide to chess" te bekijken en dan doorklikken op gelinkte thumbs "beat your opponent in 8 moves" etc.

Vooral confronterend om te winnen en achteraf te lezen dat je toch x Mistakes en x Blunders gemaakt hebt. Misschien dat ik in de nabije toekomst eens een premium account neem voor een maand om eens al die blunders te laten analyseren, nu gaat dat maar 1 keer per dag denk ik. En de laatste dagen speel ik toch gemakkelijk 10 spelletjes per dag.
Je kan je bord hier ook laten analyseren

 
Ik ben door de chess.com ratings aan het razen, ben eens benieuwd waar ik kan raken zonder enige theorie of videos of lessen op te zoeken.

Voorlopig 700 elo maar ik win wel 90% van de games op dit moment door puur verdedigend te spelen.

ps: ik weet dat ik nu ook tegen beginners speel maar 't is voor het plezier :)
Dat is op zich een goeie strategie waar je best ver mee kan geraken. Ik vermoed dat de meeste op -1000 ratings toch vooral graag heel aanvallend spelen zonder veel coördinatie tussen de stukken. Als je dat kan opvangen, maken ze al snel fouten en ligt de boel open om alles op te kuisen!
 
Dat is op zich een goeie strategie waar je best ver mee kan geraken. Ik vermoed dat de meeste op -1000 ratings toch vooral graag heel aanvallend spelen zonder veel coördinatie tussen de stukken. Als je dat kan opvangen, maken ze al snel fouten en ligt de boel open om alles op te kuisen!
Dat gevoel heb ik ook inderdaad.
Ik leer eigenlijk vooral om de grote tornooien te kunnen volgen.
 
ps: ik weet dat ik nu ook tegen beginners speel maar 't is voor het plezier :)
Als ge nie speelt voor tplezier, dan ist een verspilling van tijd :)

zelf speel ik praktisch puur positioneel en voor de fun,...
ik ken alleen maar de scholar's mate, de basis van het London system en de intercontinental ballistic missile gambit :unsure:

Al tgene wat ik meer leer van openingen of gambits ben ik al vergeten na een dag, dus spelen om grandmaster te worden zit er bij mij toch niet in :unsure:
 
Chesstempo.com is ALTIJD gratis en bevat ongelofelijk veel puzzels die supergoed zijn. Een beetje de go to website voor iedere beginner en gevorderde.
 
Ik zou ook weer een beetje moeten spelen. Om de een of andere reden kwam Anna Cramling ineens in mijn YouTube feed en daar wat beginnen naar kijken. Maar is wellicht 25 jaar geleden dat ik nog geregeld speelde. Ook nooit echt goed geweest trouwens, al heb ik toen wel wat boeken gelezen, openingen en eindspellen gestudeerd enz... Dus veel principes ken ik wel, maar in een echte partij heb ik altijd last om een bepaald plan te ontwikkelen en speel ik dan ook meer op taktiek en proberen van zelf niet te blunderen :D.

Zal ook eens chess.com moeten proberen. Als ik wat van die voorbeeldpartijen hier in de thread zie, dan moet het toch nog redelijk lukken om een ietwat onbeschamende rating te halen :).
EDIT: heb mijn eerste rating... 1230 :). Wel vloeken want laatste game tegen een 1300+ had ik moeten winnen.
EDIT2: net een partij gewonnen met nog 5" op de klok. Ik moest zo snel zetten dat ik zelfs niet doorhad dat het al schaakmat was. Een minuut ervoor een toren geofferd terwijl ik al een loper achterstond... Ik had toen blijkbaar wel al een mat-in-8, maar zover kan mijn computer niet vooruit rekenen :p.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan