Leren schaken

20x 1 zet of 1x 20 zetten is toch hetzelfde ?

Neen, want ik ga er van uit dat die 20x 1 zet gespreid zijn over de dag ? Tenzij je natuurlijk tegen een speler komt die ook direct zijn zetten doet, maar dan is er eigenlijk geen verschil met een reguliere partij. Behalve dat het dan geen probleem is als je ineens dringend weg moet en op een later moment verder speelt. Maar op dat moment geraak je out-of-sync met je tegenspeler en kan het dan ook weer uren duren eer hij zijn zet doet en misschien lig jij dan net weer te maffen enz... en dan zit je eigenlijk in het stramien waarvoor die time control eigenlijk ook bedoeld is.
 
Amai, daar lijkt me nu eens helemaal niets aan :p. Partij duurt dan ook maanden dus. Denk dat er daar ook meer valsgespeeld wordt, omdat je daar mogelijk nog meer de verleiding hebt om een positie eens in een engine te steken. Voor 1 zet hulp vragen zal door sommigen ook minder gezien worden als valsspelen dan een hele partij een engine gebruiken.
Ik kan me ook niet inbeelden dat je dagelijks meer dan 10 minuten op 1 zet zit te kauwen. Kun je dan niet beter een meer klassieke time control gebruiken ? Bvb 30' of 60' (wel vreemd dat er geen standaard FIDE timings in chess.com zitten). Dan kun je bij moeilijke beslissingen ook nog altijd minutenlang nadenken. Die serieuze verschillen in rating komen volgens mij ook simpelweg omdat bijna niemand dat speelt waardoor ze je wel moeten matchen tegen iemand met een groter niveau-verschil.
Als je een engine gebruikt wordt je eruit geflikkerd. Eens getest 🤷🏻
 
Als je een engine gebruikt wordt je eruit geflikkerd. Eens getest 🤷🏻

Voor een paar zetten kunnen ze toch moeilijk gaan detecteren dat je hulp kreeg van buitenaf, of het zou zo'n onwaarschijnlijk moeilijke beste zetten moeten zijn dat de kans dat je die random maakt, ook zeer klein is.
Maar inderdaad, 1 dag nadat ik voor het eerst Bullet speelde, kreeg ik al een mail dat ze iemand betrapt hadden waar ik tegen gespeeld had en ze daardoor mijn rating aangepast hadden.
 
Pfff... chess.com heeft precies serieus wat problemen de laatste dagen. Al verschillende keren dat beide partijen disconnecten tijdens een partij. Natuurlijk telkens wanneer ik aan zet ben, waardoor achteraf blijkt dat ik verloren heb omdat mijn tijd op was. Ook regelmatig foutmelding op de website "Database overloaded".
 
Pfff... chess.com heeft precies serieus wat problemen de laatste dagen. Al verschillende keren dat beide partijen disconnecten tijdens een partij. Natuurlijk telkens wanneer ik aan zet ben, waardoor achteraf blijkt dat ik verloren heb omdat mijn tijd op was. Ook regelmatig foutmelding op de website "Database overloaded".
hier ook nog maar den eerste keer weer kunnen spelen sedert die problemen...

kzit nu op mijn hoogste met 1011 in rapid :)
 
Een mod op hun Twitch channel zei gisteren dat de oorzaak blijkbaar een enorme toename aan trafiek is sinds nieuwjaar die mogelijk te wijten is aan de Mittens bot die serieus wat aandacht kreeg ik in de media. Verklaart wellicht ook waarom die bot alweer verdwenen is.

Ze zijn wel zeer pro-actief qua support eigenlijk, want ik zie dat ik de volgende message van hen gekregen heb :

Due to a recent server issue, one or more of your games ended unexpectedly, resulting in an unfair loss for you. We are sorry that happened and we are already working on a fix. We appreciate your patience. To make up for the loss, we have added back points to your rating:
Rapid: 1138 + 11 => 1149

Ik zit nu in mijn 7d trial, maar ben wel aan het overwegen toch te gaan verlengen, zelfs al is het vrij duur. Zeker gezien ik mezelf ken, en het even goed kan zijn dat ik over een paar maand niet meer naar een schaakbord kijk :).
 
Van de ratings: ik denk dat ge best kijkt bij welk percentage spelers ge hoort, daar zult ge een beter idee kunnen vormen over uzelf

Als ge in statistieken kijkt en dan klikt op de tijdsschaal waarin ge vooral speelt dan zie je op de rechterkant het percentiel van de spelers van wie de rating lager is dan de uwe.
Bij mij in rapid is da momenteel 79.8%

Kdenk dat er wel nogal werk zal inkruipen om tot de top 10% te behoren :unsure: iemand die daar al inzit?
 
Momenteel zijn de Chessable Masters bezig. Weer zeer entertaining. Je zou denken dat schaken als toeschouwer saai is, maar die online Rapid toernooien zijn toch echt wel fun om te bekijken. Het live commentaar uit de studio helpt natuurlijk ook wel ferm.

EDIT: en nog geen halfuur later drama in de Armageddon van de Losers Final waar Magnus verliest van Hikaru door een mouse-slip met nog 20" op de klok.
 
Laatst bewerkt:
Ik was eerst niet van plan om het superhard te volgen, maar ondertussen is het WK toch het meest spectaculaire van de laatste vijftien jaar. Overwinningen bij de vleet! En leuk om vandaag eens een London te zien. Dat zelfs een top GM verliest in wat door veel mindere goden als een saaie opening wordt gezien, in een stelling die heel drawish lijkt, toont dat het toch vooral afhangt hoe je het bekijkt en speelt. Hoogtepunt van het commentaar was hoe Anish Giri en David Howell de genialiteit zochten (en uiteindelijk vonden) na Dings d5!!
 
(en uiteindelijk vonden)
tfw

Heel goeie commentaar idd met Giri/Howell/Naroditsky. Howell zag de checkmate op een bepaald moment, waarop Giri (notorious voor z'n vele draws): "You see, this is not my strength, checkmates." 😄
Pijnlijk momentje voor Nepo toen Ding in de persconferentie nadien vermeldde dat hij vandaag niet zeker was welke opening te spelen en dat hij al heel vroeg buiten prep was.
 
Wow, wat een meltdown van Ding. Na de vorige partij dacht ik dat hij het momentum had, maar dit moet toch wel een serieuze blow zijn.
 
Superspannend vandaag! Het is toch wel een clash van stijlen. Nepo speelt veel meer op intuïtie en mist daardoor soms een zet die Ding wel ziet. Ding is accurater maar is duidelijk minder voorbereid in de opening (of vergeet zijn prep door de stress), en verliest door zijn diepere calculations ook meer tijd.

Vandaag toont ook hoe moeilijk het moet zijn geweest om vroeger tegen Tal te spelen. Net zoals Nepo voor stellingen gaat die goed aanvoelen, deed Tal dat ook, maar nog veel complexer, en probeer je daar maar eens op tijd uit te rekenen. Je mist sowieso ergens een reddende zet.

Ik weet niet of het vandaag een enorme meltdown was. Als ik het goed begrepen heb, dacht Ding dat hij verloren stond en dat een verliezende zet doen hem ook niet vooruit zou helpen. Hij zag gewoon geen zet die hem uit de penarie kon helpen. Eigenlijk geen onlogisch moment, je denkt dat je eindelijk uit de nesten bent, je kan een beetje relaxen en het zelfs beginnen overnemen, en plots heb je iets gemist. Het zorgde in ieder geval wel voor een enorm spannende finish in die partij, was echt stressen!
 
Ik weet niet of het vandaag een enorme meltdown was. Als ik het goed begrepen heb, dacht Ding dat hij verloren stond en dat een verliezende zet doen hem ook niet vooruit zou helpen. Hij zag gewoon geen zet die hem uit de penarie kon helpen.

Inderdaad bizar hoe de analyses verschillen. Anish en Danya dachten in de live verslaggeving precies toch dat hij daar winnend was en snel een reactie moest hebben op gxh4. Temeer daar h4 wel een 'committal move' was en hij dus wel zeker moest zijn van het vervolg, zeker onder die tijdsdruk, wat dus niet zo bleek te zijn en compleet froze.
Maar ben nu Hikaru's analyse van de press conference aan het kijken en daar is Hikaru het helemaal eens met Ding's uitleg. Blijkbaar had hij ook de snelle gxh4 totaal niet zien aankomen en wist op dat moment niet goed hoe hij verder moest, en dat met minder dan 5 minuten op de klok. Feit blijft wel dat daar pas zetten als je klok al op 0:45 staat eigenlijk al een compleet verloren situatie is, zelfs als je daar met een geniale zet komt. Hij had immers nog 8 zetten te gaan.
 
Ja, hij had zich sowieso een stuk vroeger moeten focussen op het halen van de tijdscontrole.

Nu ik dit jaar in een schaakclub zit en voor het eerst lange partijen speel, heb ik me al snel de regel opgelegd om te proberen een half uur over te houden om het eindspel te spelen (geen extra tijd na 40 zetten). Ik vind het namelijk echt lastig om te gaan van alle tijd te hebben om een zet te overwegen en de reacties uit te rekenen, naar plots te moeten blitzen. Blij dat het ook op hoog niveau een dingetje is 😄
 
Ding heeft toch alweer serieus laten liggen. En ook alweer meer dan 40' doen op 2 zetten om dan minder dan 40' over te hebben voor bijna 20 zetten.
Zo word je geen wereldkampioen, me dunkt.
 
Blijkbaar is er ook heel wat te doen rond de voorbereiding van Ding ? Op de persconferentie kwam er al een vraag ivm lichess waar heel wat partijen te vinden zouden zijn met varianten op wat gisteren gespeeld is. Ik had toen nog niet door waarop het sloeg. Maar blijkbaar zou Ding zijn voorbereiding met Rapport en team online gebeurd zijn, en daardoor alle openingsvarianten die hij bestudeerd heeft, gewoon openlijk te vinden zijn op lichess en daardoor al gelekt zijn.
 
Ja! Dat is toch ongelooflijk hoe onvoorzichtig ze daar zijn geweest.

Zowel Caruana en Peter Heine Nielsen, elk in een andere podcast, hebben al interessante comments gegeven. (Beide stonden elk aan een andere kant van de leaked prep in de Carlsen - Caruana-match.) Ze zeiden allebei dat het, los van de eerste shock, in principe nog wel meeviel omdat er al heel wat ideeën gespeeld zijn. Het zou anders zijn als de match nog moest beginnen. PHH zei ook nog dat het destijds voor hen bij Carlsen soms ook net tegen hen had gewerkt dat ze een counter hadden proberen voor te bereiden.

Maar 't is toch weer een mentaal extraatje waar Ding mee moet omgaan. En het maakt het ook voor de kijker weer net dat entertainender, vind het echt een heel cool WK.
 
Terug
Bovenaan