Leren schaken

Die regel dat er geen remise mag aangeboden worden tijdens de eerste 40 zetten, is toch ook wel raar ? Ik vroeg me al af: dan kunnen ze toch gewoon 3x weg en weer spelen ? En dat is nu ook exact wat vandaag gebeurd is.

EDIT: wat zijn die persconferenties toch telkens zo ongelooflijk cringe.
 
Laatst bewerkt:
Wat een partij vandaag ! Nepo gooit een winnende positie, en bijna zekere eindoverwinning, totaal te grabbel en Ding shipt deze uiteindelijk. Nepo stond het huilen nabij op het einde van de partij. Ineens lijkt Ding de favoriet met nog 2 partijen te gaan, want dit moet toch wel een mentale dreun zijn voor Nepo.
 
Vandaag de tie-breaks. Ook wel een crazy format eigenlijk. Nepo moet hier toch wel serieus in het voordeel zijn, lijkt me, want Ding had toch meermaals issues met zijn time-management.
EDIT: en net op het moment dat ik dit post, zie ik op de live-stream de ratings voor Rapid en Blitz, en blijkbaar heeft Ding verrassend genoeg in beide een hogere rating.
 
Spannende tiebreak! Ik had geen voorkeur voor een winnaar maar wel medelijden met Nepo, na game 6 vorig WK zal hij deze keer waarschijnlijk wakker liggen van game 12. 😔
 
Blijkbaar wint Ding dubbel zoveel prijzengeld dan de winnaar op het WK Snooker, da's toch wel verrassend eigenlijk.
Hopelijk besteed hij het o.a. aan een goede leraar Engels want die persconferenties waren toch telkens genant.
 
Voor wie wat lessen wil doen op chess.com : Mogelijk maar een tijdelijke glitch, maar ik kon de ene les na de andere bekijken op chess.com, ondanks dat je normaal als niet-abonnee maar 1 les per week kan hebben. Erna zo stom geweest van ook op de app te proberen en daar registreerde mijn les wel direct als de ene gratis les.
 
Prachtig eindspel tussen Anand en Carlsen vandaag in de Global Chess League! Superlatieven alom. (Hier is de live-versie te vinden, maar de analyse van Svidler voor Chessbase India is ook de moeite.)

Heb intussen mijn eerste jaar bij een schaakclub afgerond. Over een week ken ik m'n eerste ELO, spannend! Ik moet zeggen ik toch wel vooruitgang heb geboekt ivm mijn eerdere schaakkunsten, ook mijn online rating is nog met 100 punten gestegen en dat had ik niet verwacht. Uiteindelijk niet onlogisch. Inzichten die je opdoet tijdens openingen of stellingen die je live op het bord ziet verschijnen in een trage partij blijven toch meer hangen. Je gaat achteraf meer op zoek naar hoe het anders kon, en ook de analyses (zonder computer) van die lange partijen met de betere spelers om je heen die tips geven, laten hun nut wel voelen. Kortom, een aanrader ;)
 
Prachtig eindspel tussen Anand en Carlsen vandaag in de Global Chess League! Superlatieven alom. (Hier is de live-versie te vinden, maar de analyse van Svidler voor Chessbase India is ook de moeite.)

Heb intussen mijn eerste jaar bij een schaakclub afgerond. Over een week ken ik m'n eerste ELO, spannend! Ik moet zeggen ik toch wel vooruitgang heb geboekt ivm mijn eerdere schaakkunsten, ook mijn online rating is nog met 100 punten gestegen en dat had ik niet verwacht. Uiteindelijk niet onlogisch. Inzichten die je opdoet tijdens openingen of stellingen die je live op het bord ziet verschijnen in een trage partij blijven toch meer hangen. Je gaat achteraf meer op zoek naar hoe het anders kon, en ook de analyses (zonder computer) van die lange partijen met de betere spelers om je heen die tips geven, laten hun nut wel voelen. Kortom, een aanrader ;)
En? Hoe zit het met die ELO?
 
Deze thread is wat dood gebloed, precies. Zelf het voorbije jaar weer veel te weinig geschaakt. Maar ik volg het nog wel. Momenteel de eindspurt in het kandidatentornooi en deze is ongemeen spannend. Ze staan, met nog 2 partijen te spelen, met 3 op een gedeelde eerste plaats: Hikaru, Nepo en Gukesh D. En Hikaru moet nog tegen beide dus hij heeft het ahw in eigen handen. Heeft ook net 3x op rij gewonnen. Maar betekent ook dat hij wellicht gaat proberen draws te vermijden wat tegen deze 2 wellicht verkeerd gaat uitdraaien. Toch hoop ik dat hij het haalt want voor de schaaksport zou het wel een goede zaak zijn als een rockster als Hikaru voor het WK speelt, ook al is de populariteit van schaken sowieso al op een hoogtepunt.
 
Deze thread is wat dood gebloed, precies. Zelf het voorbije jaar weer veel te weinig geschaakt. Maar ik volg het nog wel. Momenteel de eindspurt in het kandidatentornooi en deze is ongemeen spannend. Ze staan, met nog 2 partijen te spelen, met 3 op een gedeelde eerste plaats: Hikaru, Nepo en Gukesh D. En Hikaru moet nog tegen beide dus hij heeft het ahw in eigen handen. Heeft ook net 3x op rij gewonnen. Maar betekent ook dat hij wellicht gaat proberen draws te vermijden wat tegen deze 2 wellicht verkeerd gaat uitdraaien. Toch hoop ik dat hij het haalt want voor de schaaksport zou het wel een goede zaak zijn als een rockster als Hikaru voor het WK speelt, ook al is de populariteit van schaken sowieso al op een hoogtepunt.
Ik hoop nog altijd op Nepo. Gun hem de wereldtitel oprecht. Winst van Nakamura zou mogelijk goed zijn voor de sport en ik ben benieuwd of die tijdens het WK dan dagelijks recaps zou maken van z'n partijen. Dat zou in de schaaksport ongezien zijn. :laugh:

De laatste dag geeft ons Nepo-Caruana en Nakamura-Gukesh. Idealiter wint Caruana morgen van Pragg en spelen de drie anderen remise, dan is de slotspeeldag 'eerlijk'. In het geval Caruana bv. een half punt achter staat op die drie en voor een decider moet gaan tegen Nepo, beïnvloedt dat de partijen sowieso. Dat vind ik altijd wat jammer, of toch als dan degene van wie ik het minst fan ben zou winnen. 😅
 
De laatste dag geeft ons Nepo-Caruana en Nakamura-Gukesh. Idealiter wint Caruana morgen van Pragg en spelen de drie anderen remise, dan is de slotspeeldag 'eerlijk'. In het geval Caruana bv. een half punt achter staat op die drie en voor een decider moet gaan tegen Nepo, beïnvloedt dat de partijen sowieso. Dat vind ik altijd wat jammer, of toch als dan degene van wie ik het minst fan ben zou winnen. 😅

Stel je voor, Fabi wint en de andere 3 drawen en we gaan naar de slotdag met 4 leiders... :oops:

Op chess.com hebben ze blijkbaar een analyse gemaakt op basis van de komende partijen en de ELO ratings, en daarbij zou Hikaru blijkbaar toch de meeste kans maken op winst (40%). Op basis van de tornooistand, heeft Hikaru nog de 2 zwaarste tegenstanders tegoed, maar op basis van ELO spelen zowel Nepo als Gukesh hun beide resterende partijen tegen hoger geratete spelers. Maar zoals je zegt, het feit dat ze alle 4 ook nog 1 of 2 partijen tegen hun rechtstreekse concurrenten moeten spelen, zorgt wel voor een unieke dynamiek.
 
Laatst bewerkt:
Volg het schaken als sport niet zo. Wel een schaak club hier in Hanoi gejoined. Was al weer heel lang geleden dat ik me er nog eens in heb verdiept, got my ass kicked.
 
Wow, wat een slotdag wordt dit ineens! Het scenario van @Eland ging spectaculair geweest zijn, maar nu is het dat eigenlijk nog meer omdat 3 van de 4 moeten winnen (in het andere scenario konden 2 draws volstaan voor een 4-way tie-break. Betekent ook dat een eventuele tie-break sowieso maar met 2 is. Van de 3 is het ook alleen Hikaru die het nog eigen handen heeft.

Voor Nepo ziet het er wel niet goed uit ineens en moet toch een deja-vu naar de WK-match tegen Ding oproepen toen hij ook geen enkel moment achterlag en het toch op het einde nog kwijt speelde. Ook grote kans dat hij eruit gaat als enige speler die geen partij verloor.
 
Laatst bewerkt:
Fabi vs Nepo wordt spannend. Voor Hikaru wordt het héél moelijk, Firouzja heeft hem goed liggen met die loss tegen Gukesh gisteren 😅
Must win met zwart tegen een mega solid Gukesh in vorm, tenzij die plots bezwijkt onder de druk zie ik het niet gebeuren.
Wie wint maakt voor mij niet zo veel uit, zolang het Nepo niet is. Niet omdat hij het niet verdient, puur om nog eens iemand anders in het WK aan het werk te zien.
 
Must win met zwart tegen een mega solid Gukesh in vorm

Hikaru speelt met wit vandaag, niet zwart. In zijn recap klinkt ook duidelijk dat hij zeer tevreden was met die draw (met zwart) tegen Nepo.
Wordt in elk geval vuurwerk in beide partijen gezien ze met zijn drieën een win moeten forceren.
 
Hikaru speelt met wit vandaag, niet zwart. In zijn recap klinkt ook duidelijk dat hij zeer tevreden was met die draw (met zwart) tegen Nepo.
Wordt in elk geval vuurwerk in beide partijen gezien ze met zijn drieën een win moeten forceren.
Ah juist, had het verkeerd op idd. Dan wordt het spannend! :)
Tuurlijk is hij tevreden, hij is enorm goed weggekomen gisteren.
 
Tuurlijk is hij tevreden, hij is enorm goed weggekomen gisteren.

In de live verslaggeving klonk het inderdaad alsof hij de lijn van zijn voorbereiding verkeerd had en dat Nepo significant beter stond, maar in zijn recap komt daar niets over terug (maar die leek hij ook vlak na de partij gedaan te hebben want de games van Caruana en Gukesh waren blijkbaar zelfs nog bezig toen).

Hoedanook, je kan ook zeggen dat Gukesh goed weggekomen is, want Firouzja lag ook een tijd beter maar blunderde ook hier en daar. Feit is dat ze allemaal wel fouten lijken te maken. Dat maakt het natuurlijk allemaal wel zeer leuk om volgen, zelfs live. Ook interessant vaak om te zien hoe de evaluaties door de commentaar GMs vaak verschillen van de Stockfish eval.

Ik hoop stiekem op tie-break tussen Hikaru en Caruana. Maar ik gun het Gukesh anderzijds wel, en ben niet verrast door zijn goed resultaat. Op Tata Steel was hij ook al zeer sterk.
 
Toch bizar dat bij het tweede grootste evenement in de schaakwereld commentaar wordt gegeven in amateuristische omstandigheden.

Zie deze chess24-stream:
Carlsen zit daar met een felgroen shirt aan in een ruimte die vol rommel ligt (chat suggereert ook de hele tijd dat hij dronken is) en rond 1:21:00 leek het alsof Naroditsky zat te masturberen :laugh:

Qua schaak zelf: Caruana-Nepo zal wel uitdraaien op een decider, die positie kan alle kanten uit en eval-bar swingt de hele tijd op en neer, nu duidelijk in het voordeel van Fabi. Ian speelde net al 3 niet ideale moves na elkaar, maar de positie is niet per se gemakkelijk voor Fabi.
Ik zie Gukesh ook niet winnen vandaag zoals het bord nu staat, tenzij Nakamura op het einde alles of niks moet gaan spelen.
 
Terug
Bovenaan