Leren schaken

AndriesVanWesele

Well-known member
Zitten hier schakers?

Ik ben zopas begonnen met te leren schaken (als kind nooit geleerd) en ik ken de spelregels wel maar dat is het dan ook. Echt inzicht heb ik er (nog) niet in en zou dat toch graag leren. Heeft er iemand goede bronnen om te oefenen/meer inzicht te krijgen? Ik speel nu vooral op chess.com tegen (gemakkelijke) bots.

Ja ik heb the queens gambit gezien
 
Ja de premium op chess.com lijkt mij wel interessant maar wist niet goed of het zijn geld waard is.
Die free lessen van Lichess zijn goed om de basistechnieken onder de knie te krijgen. Voor de rest moet je gewoon partijen beginnen spelen en je zult vanzelf wel verbeteren. Wil je toch je niveau opschroeven? Zoek dan wat schaakpuzzels of op analyseer je eigen spel eens.
 
De lessenreeksen op chess.com zijn echt zeer degelijk om te beginnen en cruciale concepten te leren kennen. Nadeel is dat je er maar één per week kan volgen als je niet betaalt. Ook puzzels oefenen helpt enorm om uw tactisch inzicht te trainen (je kan oneindig puzzels oefenen op lichess, op chess.com slechts 5 per dag tenzij je betaalt). Premium is imo zeker zijn geld waard als je er een beetje serieus mee wil bezig zijn, kost ook niet zo veel.

Ook op YouTube is er héél veel content te vinden. Ik ben fan van GothamChess en vooral van Ben Finegold. Wat een ket. :love:
Heeft een aantal lectures online staan waarin hij les geeft aan een bende 9-jarigen die geen zak van zijn droge humor begrijpen.
Zijn lezingen zijn in feite één gigantische roast maar je steekt er tegelijk toch heel veel van op. Hij heeft er gemaakt voor verschillende niveaus.


Ik ben een gevorderde beginner. Schaak al jaren maar heb nooit echt willen studeren en ik speel ook echt niet vaak, dus 't is met ups en downs. Ben ca. 1200 elo (2000 op puzzles wel :unsure:). Als je eens wilt spelen, voeg me gerust toe op Chess.com. :)

Probeer ook zo snel mogelijk een opening voor wit én zwart te leren waar je je comfortabel bij voelt.
 
Die low-elo matchkes op YouTube met de ene na de andere blunder zijn ook serieus de moeite (ter ontspanning tussen het studeren door hé :unsure:).

Deze is veruit mijn favoriet:

 
Ah en stop zsm met tegen bots te spelen, daar leert ge eigenlijk zeer weinig van omdat er totaal geen logica achter hun zetten zit (zeker niet bij de gemakkelijke bots die gewoon willekeurige moves maken).
 
  • Leuk
Waarderingen: Pion
Ah en stop zsm met tegen bots te spelen, daar leert ge eigenlijk zeer weinig van omdat er totaal geen logica achter hun zetten zit (zeker niet bij de gemakkelijke bots die gewoon willekeurige moves maken).
Ah dat wist ik niet, op chess.com zijn er zo verschillende bots met verschillende niveaus. Je kan ook zo geassisteerd spelen en dan zeggen ze ook wanneer je een fout maakt en kun je zelfs hints vragen. Ik zou dan denken dat die bots toch iets van logica volgen? De allergemakkelijkste bots doen inderdaad wel heel vreemde dingen maar als ik speel tegen bots van 700-1000 zit daar toch meer logica in dan in mijn spel :shy: Er komt dan ook op wanneer je bijvoorbeeld een mate in 3 hebt en vaak zie ik het dan nog niet eens :sarcastic:

Net ook 3 keer tegen gespeeld tegen echte spelers, 1 iemand voor zijn eerste zet opgegeven en dan twee oostblokkers met een disconnect.
 
Laatst bewerkt:
Ah dat wist ik niet, op chess.com zijn er zo verschillende bots met verschillende niveaus. Je kan ook zo geassisteerd spelen en dan zeggen ze ook wanneer je een fout maakt en kun je zelfs hints vragen. Ik zou dan denken dat die bots toch iets van logica volgen? De allergemakkelijkste bots doen inderdaad wel heel vreemde dingen maar als ik speel tegen bots van 700-1000 zit daar toch meer logica in dan in mijn spel :shy: Er komt dan ook op wanneer je bijvoorbeeld een mate in 3 hebt en vaak zie ik het dan nog niet eens :sarcastic:

Mja die assists zijn idd wel handig, maar bots zitten gewoon anders in elkaar dan mensen. Ofwel doen die de meest vreemde dingen, ofwel doen ze 12 perfecte zetten op rij om dan een gratis Queen te missen of zo. Wat je dan niet of onvoldoende leert is om een klein voordeel om te zetten in een win, of om terug te vechten als je achterstaat, net omdat ze zulke vreemde dingen doen.

Zie bv deze video van voornoemd YT-kanaal (zijn game tegen die bot van 850 illustreert het goed):


Net ook 3 keer tegen gespeeld tegen echte spelers, 1 iemand voor zijn eerste zet opgegeven en dan twee oostblokkers met een disconnect.

Hmm, zelf nooit echt veel last van gehad. Ik vermoed dat dat deels te maken heeft met het feit dat het systeem uw sterkte nog niet kan inschatten en ge dus gematcht wordt tegen andere first-timers.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmm, zelf nooit echt veel last van gehad. Ik vermoed dat dat deels te maken heeft met het feit dat het systeem uw sterkte nog niet kan inschatten en ge dus gematcht wordt tegen andere first-timers.

Kunnen ook mensen zijn die één specifieke opening willen oefenen en onmiddelijk het bord verlaten als wit niet op een bepaalde manier opent. Dan verlies je geen rating :p.
 

ben een 5-tal maand bezig (311 spellen) met spellekes van 30min (elk)

kben net in de bovenste helft geraakt. Nog 4,3m mensen verslaan en kben GM :unsure:

ben vooral aan het opletten nu dak geen blunders maak en niet geforked word. ik schakel die rotpaarden liefst zo rap mogelijk uit en ik offer er soms wel een bisschop aan op, kben toch gene religieuze mens :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Ne loper is dan ook evenveel waard als een paard he. Da's dus niet zo zot om daarvoor te ruilen. Daar bestaat natuurlijk ook wel discussie over maar over het algemeen zijn ze bieden 3 punten waard.
 
Een algemene tip is inderdaad echt gewoon partijen spelen en deze achteraf analyseren. Als je iemand hebt irl die beter is en dit wilt doen met je, dan ga je zo het snelst vooruit. Anders vind ik Lichess de beste keuze. Je hebt er volledig gratis de computeranalyse ter beschikking om te leren uit je fouten. Speel ook partijen met langere tijd, ga niet blitzen. Zo zal je meer je tijd nemen om effectief na te denken over je zetten.
Youtube kijken is inderdaad altijd handig, voor elk niveau is er wel iets te vinden. Maar ik zou niet gaan bepaalde openingen vanbuiten leren, je zult toch nooit exact op het bord tegenkomen wat je studeert.

Begin met de basisprincipes te begrijpen en toe te passen:

Centrumvelden beheersen, meestal door een pion er te plaatsen (e4, d4)
Stukken ontwikkelen naar het centrum
Koning in veiligheid brengen (rokeren)

Als je dat consequent doet zul je in de opening niet verloren komen te staan.
Gaandeweg als je rating stijgt, komt er natuurlijk meer bij kijken.

Maar het belangrijkste van allemaal: have fun!
 
De speedrun van Naroditsky (GM) is naar mijn mening de beste reeks die online te vinden valt als je jezelf wilt verbeteren. Hij begint met een nieuw profiel te spelen (elo +/- 800) en becommentarieert bij iedere zet de wat en de waarom. Ik geloof dat de reeks eindigde op het moment dat hij rond de ELO 2300 is. Zeer instructief voor quasi iedere speler.

 
Leuk topic. ik zou dit ook wel eens willen leren. Ben absolute beginner.

Volgens mij heb ik ook een account gemaakt op chess.com. Eens achter zoeken.
 
Leuk topic. ik zou dit ook wel eens willen leren. Ben absolute beginner.

Volgens mij heb ik ook een account gemaakt op chess.com. Eens achter zoeken.

Lichess is misschien wat minder qua presentatie maar alles is gratis terwijl chess.com nogal pusherig is om up te graden.
Studies, openingsverkenner, lichess library, gratis analyse, onbeperkt puzzels,...
 
Inderdaad, zelf speel ik veel liever op Lichess dan op Chess.com

Chess24 kwam er vroeger ook wel aan te pas. Opgepikt via de immer goedlachse Gustafsson en droogstoppel Svidlr, heerlijk commentaarduo.
 
Terug
Bovenaan