Leren schaken

Ik ken niks van schaken buiten hoe elk stuk mag bewegen maar dit heb ik toch nog niet meegemaakt in eender welke sport/spel volgens mij, een wereldkampioen die zelf zegt ik verdedig mijn titel niet.
 
Ik ken niks van schaken buiten hoe elk stuk mag bewegen maar dit heb ik toch nog niet meegemaakt in eender welke sport/spel volgens mij, een wereldkampioen die zelf zegt ik verdedig mijn titel niet.
Morphy en Ficher, om er twee te noemen, hebben hetzelfde voor gehad.
Uiteindelijk is dit toch veelal een politieke beslissing. Politiek in de zin van, het is het gevolg van gewoon een achterlijke bond te hebben die op geen enkele manier wil hervormen.

Nu hoop ik stiekem dat Nepo weigert te spelen omdat 'm enkel tegen de regerende wereldkampioen wil spelen.
 
Ik ken niks van schaken buiten hoe elk stuk mag bewegen maar dit heb ik toch nog niet meegemaakt in eender welke sport/spel volgens mij, een wereldkampioen die zelf zegt ik verdedig mijn titel niet.

Goh, zijn er geen voorbeelden in andere sporten?
Ik denk nu aan de F1 waar Rosberg zijn pensioen indiende onmiddelijk nadat hij wereldkampioen is geworden. Natuurlijk geen 1 op 1 situatie.


Ik kan dat wel begrijpen eigenlijk voor Carlsen. Hij moet zich maandenlang voorbereiden op een 1 op 1 match terwijl hij andere lucratieve toernooien daarvoor moet laten schieten.

Wat heeft hij eigenlijk nog te bewijzen? Ookal kroont Nepo of Ding Liren zich wereldkampioen, ze gaan nog altijd niet kunnen claimen dat ze nummer één van het schaken zijn.
 
Anand zei dat hij de WK-matchen destijds zelf ook wat beu begon te worden en dat hij eigenlijk "het geluk had" om er dan eentje te verliezen. En dat Carlsen 'de pech' heeft dat hij ze niet verliest :)

Qua alternatieven voor een WK match, tja, alles heeft voor- en nadelen. Ik blijf wel fan van de tweekamp, maar zonder de beste speler ter wereld is het toch ook niet hetzelfde. China gaat wel een boost krijgen, nu Ding meespeelt.
 
Goh, zijn er geen voorbeelden in andere sporten?
Ik denk nu aan de F1 waar Rosberg zijn pensioen indiende onmiddelijk nadat hij wereldkampioen is geworden. Natuurlijk geen 1 op 1 situatie.


Ik kan dat wel begrijpen eigenlijk voor Carlsen. Hij moet zich maandenlang voorbereiden op een 1 op 1 match terwijl hij andere lucratieve toernooien daarvoor moet laten schieten.

Wat heeft hij eigenlijk nog te bewijzen? Ookal kroont Nepo of Ding Liren zich wereldkampioen, ze gaan nog altijd niet kunnen claimen dat ze nummer één van het schaken zijn.
Ja Rosberg stopte dan ook wel echt, Carlsen blijft spelen maar geen WK meer (voorlopig) dat is toch een verschil vind ik :) .

Maar als het om het financiële gaat dan zal ik de laatste zijn om die keuze te bekritiseren.
 
Mijn 7-jarige is geinteresseerd geraakt in schaken, en we spelen samen af en toe op chess.com maar verliezen eigenlijk meer dan dat we winnen. En we spelen enkel spelers met minder dan 400 punten...
Ik heb hem al tegen die bots laten spelen, maar zelfs die bots met 700-800 maken echt domme moves en daar leert hij eigenlijk niets uit.

Iemand een idee waar schaakvideos voor jonge kinderen te vinden zijn die een beetje het spel uitleggen? Op chess.com heb je lessen, maar ik geloof maar 1 per dag/week en die lijken me ook niet direct gericht op kinderen te zijn, maar misschien vergis ik me.
 
Mijn 7-jarige is geinteresseerd geraakt in schaken, en we spelen samen af en toe op chess.com maar verliezen eigenlijk meer dan dat we winnen. En we spelen enkel spelers met minder dan 400 punten...
Ik heb hem al tegen die bots laten spelen, maar zelfs die bots met 700-800 maken echt domme moves en daar leert hij eigenlijk niets uit.

Iemand een idee waar schaakvideos voor jonge kinderen te vinden zijn die een beetje het spel uitleggen? Op chess.com heb je lessen, maar ik geloof maar 1 per dag/week en die lijken me ook niet direct gericht op kinderen te zijn, maar misschien vergis ik me.
 
Mijn 7-jarige is geinteresseerd geraakt in schaken, en we spelen samen af en toe op chess.com maar verliezen eigenlijk meer dan dat we winnen. En we spelen enkel spelers met minder dan 400 punten...
Ik heb hem al tegen die bots laten spelen, maar zelfs die bots met 700-800 maken echt domme moves en daar leert hij eigenlijk niets uit.

Iemand een idee waar schaakvideos voor jonge kinderen te vinden zijn die een beetje het spel uitleggen? Op chess.com heb je lessen, maar ik geloof maar 1 per dag/week en die lijken me ook niet direct gericht op kinderen te zijn, maar misschien vergis ik me.
Beetje laat, maar de stappenmethode wordt meestal gebruikt in schaakclubs en dat werkt wel goed.

Op Lichess heb je ook best goede oefeningen om het spelletje te leren.

Ik ben nu sinds een half jaar bij een schaakclub (al speel ik al 20+ jaar, meestal op m'n eentje). Al best wat nieuwe vrienden gemaakt. Het competitie-element bevalt me iets minder, word er te zenuwachtig van :) Dus ik weet nog niet of ik volgend jaar weer de officiële toernooien ga meespelen. Online speel ik ook bijna nooit met rating. Puzzels en analyse-videos vind ik altijd leuk, dus ik vermoed dat ik gewoon meer "student of the game" ben, die af en toe wat wil blitzen en analyseren op de club.
 
Mijn 7-jarige is geinteresseerd geraakt in schaken, en we spelen samen af en toe op chess.com maar verliezen eigenlijk meer dan dat we winnen. En we spelen enkel spelers met minder dan 400 punten...
Ik heb hem al tegen die bots laten spelen, maar zelfs die bots met 700-800 maken echt domme moves en daar leert hij eigenlijk niets uit.

Iemand een idee waar schaakvideos voor jonge kinderen te vinden zijn die een beetje het spel uitleggen? Op chess.com heb je lessen, maar ik geloof maar 1 per dag/week en die lijken me ook niet direct gericht op kinderen te zijn, maar misschien vergis ik me.
kzou aanraden van veel puzzels te doen op lichess. En volg Gothamchess op youtube voor lessen. T'is wel int engels, maar dan leert em dat ook


ik ben nu voorlopig aant sukkelen rond de 1000 rating en puzzels bijna 1500


Nog wat ander nieuws... wereldkampioen in iedere categorie nu

 
Laatst bewerkt:
Mijn 7-jarige is geinteresseerd geraakt in schaken, en we spelen samen af en toe op chess.com maar verliezen eigenlijk meer dan dat we winnen. En we spelen enkel spelers met minder dan 400 punten...
Ik heb hem al tegen die bots laten spelen, maar zelfs die bots met 700-800 maken echt domme moves en daar leert hij eigenlijk niets uit.

Iemand een idee waar schaakvideos voor jonge kinderen te vinden zijn die een beetje het spel uitleggen? Op chess.com heb je lessen, maar ik geloof maar 1 per dag/week en die lijken me ook niet direct gericht op kinderen te zijn, maar misschien vergis ik me.

Beetje laat maar:
Ik zou er gewoon mee naar een club gaan in de buurt, om eerlijk te zijn. Puzzels en autodidactisch te werk gaan via Youtube, dat lukt allemaal wel voor volwassenen, maar voor een kind? Goh, dat lijkt me toch moeilijk hoor. Zeker als je zelf al niet te sterk bent in schaken.

Succes!
 
Wordt toch een beetje deprimerend om half om half te verliezen tegen mensen met 300 rating op chess.com :laugh:
Soms doe ik moves waarvan ik gelijk erna zie hoe marginaal die move is.

Misschien zelf ook maar eens wat lessen volgen op youtube of wat meer puzzels doen, want ondanks 50+ games maak ik weinig vorderingen.
 
Terug
Bovenaan