Dungeons & Dragons opstarten

Squidward

Redacteur
Beste bordspelers, na een aflevering van Gravity Falls is hier bij de kinderen een interesse uitgesproken in Dungeons & Dragons. Ik ken daar zelf behalve een heel oppervlakkig beeld de absolute botten van, maar ik ben ook wel benieuwd en in om het te proberen. Ik zou wel graag wat hulp vragen met de basis: kinderen zijn negen en twaalf met een taalproblematiek (te snel lezen, problemen met lange woorden etc). De game in het Nederlands kunnen spelen zou dus heel interessant zijn, maar is dat qua niveau een beetje haalbaar (ze zitten op hun niveau maar met veeeeel goodwill en tijd vanuit school). Is er ‘een’ starterskit of zijn er opties? Vooral de oudste heeft faalangst en durft al snel opgeven als de taal te moeilijk zou blijken. Hoe begin ik best aan D&D?
 
To be honest, dat gaat een serieuze brok worden.
Niet alleen vanwege de lage leeftijd maar dan ook nog eens met de onderliggende problematiek.
Tis al niet simpel voor veel volwassenen :)

Ik denk dat je hen beter eens laat kennismaken met een boardgame dat onder de D&D noemer valt maar waar je minder kennis nodig hebt van ALLE D&D regels.
Iets zoals dit bijvoorbeeld. (aangeraden leeftijd vanaf 10 jaar)


Maar of je dat vind in het nederlands geen idee.
 
To be honest, dat gaat een serieuze brok worden.
Niet alleen vanwege de lage leeftijd maar dan ook nog eens met de onderliggende problematiek.
Tis al niet simpel voor veel volwassenen :)

Ik denk dat je hen beter eens laat kennismaken met een boardgame dat onder de D&D noemer valt maar waar je minder kennis nodig hebt van ALLE D&D regels.
Iets zoals dit bijvoorbeeld. (aangeraden leeftijd vanaf 10 jaar)


Maar of je dat vind in het nederlands geen idee.
Ja, mijn grote ‘eek’ was idd dat het er serieus taalvaardig uitziet. Ik denk qua persoonlijkheid dat ze het super zouden vinden, ze vroegen het ook zelf, maar die taal … Ik bekijk die suggestie, kan een stapje zijn 🙂
 
@Squidward
Avonturen Handboek
Niet echt volwaardig D&D maar er wel op gebaseerd en speciaal naar kinderen gericht. Wij hebben deze onlangs aangeschaft om eens met onze kinderen (9 en 10 jaar) te proberen, die wel into boardgames zijn. Op zich wel geen taalproblematiek hier, wel andere (ASS,...). Ik ben zelf niet zo een die-hard RPG'er (enkel boardgamer) maar wil hen er wel eens kennis mee laten maken. Ik ben al eens snel door het regelboek gegaan en het is heel simpel van opzet. Het neemt echt de superbasisregels van D&D, zonder het allemaal al te ingewikkeld te maken. Er zijn maar een handjevol regels, maar je krijgt wel de D&D feeling, zonder al te veel time investment. Ook volledig in het Nederlands, dus om het gewoon eens te proberen en de "feel" te krijgen...kan je hier niet mee misdoen denk ik. Daarna kan je nog altijd zien om naar een echte D&D over te stappen.
 
In Kortrijk heb je Crafty Potions en Albion. 2 plaatsen waar er boardgames gespeeld worden en waar D&D geen vreemd gegeven is.
Daar kun je misschien wel eens je licht gaan opsteken over hoe er mee te beginnen en wat de mogelijkheden zijn.
Dat zijn wel geen plaatsen waar je kinderen onmiddellijk gaan kunnen spelen, vrees ik.

Je kan ze eventueel ook een character laten maken op de D&D beyond app. Dat geeft ook al iets van inkijk.
 
Ik weet niet zeker van waar je bent maar op 1november wordt er in Diest ook sessies voorzien voor kinderen om 14u en 18u. Gaat wel met inschrijvingen werken.
 
Er zijn andere TTRPGs die net iets gemakkelijker zijn als instap. En waar op zich geen engelse termen voor nodig zijn (zolang de spelleider alles vertaalt).
Sowieso zijn de RPGs met een character sheet meestal in het engels en is er wel wat kennis van de taal vereist.
 
Terug
Bovenaan