Lente en zomer 2022

Door dat complex boven BXL en Antwerpen zitten vliegtuigen hier in holding patroon rondjes te vliegen:

vliegentuienonhold.jpg


Ik zat te kijken voor die buienlijn die afkomt en plots een vliegtuig dat serieus laag vloog voor deze omgeving.

Edit:
Buienlijn die toekomt:
onweeropkomst.jpg


Ondertussen al meer structuur zichtbaar...
 
Laatst bewerkt:
Ja Zuid-Limburg heeft nu ook "prijs"
Stevig onweer. Da is ook geen gedonder meer, gewoon een monotoon lang gerommel dat blijft duren
 
Meer wereldweergerelateerd.

De Indische moesson is gearriveerd in delen van het Indiase vasteland, althans het zuiden. Het noordoosten heeft ook al zijn eerste regens gehad. De Maldiven ook. Daarmee is de moesson op tijd, soms zelfs gewoon te vroeg.

FTg1GwDakAAPMSd


Verwacht wordt dat door deze anomalie, het moessonseizoen veel te nat zal verlopen in het grote deel v. India. Dit is trouwens ook een indicator voor nat gedoe in Indonesië en bijna geheel Australië in wat nog resteert. En de zuidoostkust is al goed op weg om jaarrecords te gaan noteren voor hoeveelheid regen op een jaar tijd.

Ook voor noordoostelijk Afrika en het Midden-Oosten wordt deze zomer meer regen verwacht dan normaal op basis van de modellen die ik bekeek. En ook de regio's rond Pakistan, ZO-Iran, Afghanistan en NW-India kunnen wellicht meer regen dan anders verwachten deze zomer.

Voor de Atlantische Oceaan verwacht ik een hyperactief orkaanseizoen wederom, deels aangesterkt door een actieve West-Afrikaanse moesson en gunstige condities boven de Atlantische Oceaan.
 

Orkaan Agatha is de eerste orkaan van het Pacifische basin en heeft gisteren landfall gemaakt in Mexico als een categorie 2 orkaan, met veel overlast in zuidelijk Mexico

Orkaan_Agatha_NOAA-NHC.jpg


Later wordt verwacht dat het systeem naar de golf van Mexico trekt, en daar zou het afgezwakte systeem terug kunnen aansterken, en eventueel het eerste tropische systeem van het Atlantische orkaanseizoen worden.

Isthmus_of_Tehuantepec-aeac.jpg


In het verleden is de sprong maar 5 keer gemaakt. Een keer in 2010 maar dat systeem heeft nooit de orkaanfase bereikt, zowel in de Pacific als de Atlantic. En daarvoor moet je teruggaan naar 1949, al gebeurt het wel meer maar wordt het niet altijd erkend als een crossover omdat de storm te veel verzwakt is bijvoorbeeld.

In de geslaagde voorbeelden in het verleden zijn ze allemaal zonder uitzondering over deze Ishtmus gegaan van Mexico (Ishtmus of Tehuantepec), en zo de sprong van het ene naar het andere basin gemaakt. De sprong andersom kan trouwens ook, en die komt iets meer voor, het meest voorkomende traject is dan over het meer van Managua over Nicaragua.

Op de kaart zie je dat maar een smalle landengte in de geografie de sprong mogelijk maakt gezien elders het heuvelachtige of zeg maar bergen te veel de interne structuur van de storm verstoren waardoor de storm volledig verdwijnt of terug van 0 moet opgebouwd worden. Het kan dus enkel via de smalle landengte als de storm aankomt in Juchitan de Zacagoza of die regio en dan zal zo snel mogelijk via het noorden de Golf van Mexico intrekt.

1280px-1902_Atlantic_hurricane_4_track.png


zoals dit traject bijvoorbeeld.

Er zijn ook geen voorbeelden van crossovers bekend van in mei-juni. Op 15 mei begint het seizoen in de Oostelijke Pacifische Oceaan, terwijl in het Atlantische Oceaan het seizoen morgen start.
 
Laatst bewerkt:
Meer bewijs dat de vulkaanuitbarsting van begin dit jaar in tegendeel tot verwacht wel degelijk een impact lijkt te hebben op het klimaat.


Vooral op het zuidelijke hemisfeer zie je prachtige "zonsondergangen" ook.

Volgende zijn genomen bij Tonga zelf, Nieuw Zeeland, Australië en de Cookeilanden.

unknown.png


unknown.png


unknown.png


unknown.png


FT_FkQ8UUAAFvSS


Vulkanoloog Shane Cronin die onderzoek naar de effecten van de uitbarsting, geeft ook aan verward te zijn, omdat dit niet hetgeen is wat voorspeld of wat de modellen aangaven. Er werd weinig SO² uitgestoot, maar mogelijk dus andere chemische stoffen of "blocking of light effect".

De meest logische effecten die ik zou bedenken, doordat de uitbarsting op het zuidelijk halfrond plaatsvond.
- (lichte?) tijdelijke afkoeling van het zuidelijk halfrond
- verschuiving van ICTZ naar het noorden voor deze zomer door meer relatief hitteopbouw in het noorden tegenover het zuiden, dus moessons noordelijker dan ooit (ze zijn alvast op tijd, en er wordt een boven actief moessonseizoen voorspeld, quasi overal).


In het zuiden van Zuid-Amerika is het trouwens erg koud op dit moment, maar kan toeval zijn (in Canada was april + een deel v. mei ook heel koud).

In Zuid-Afrika waren er overstromingen en Australië kent ook een zeer natte start. Er is uiteraard ook verder La Nina en een sterke afwijking van temperatuursverdeling in de Indische Oceaan tegenover normaal.

ik denk dat een duidelijk beeld vormen pas later mogelijk zal zijn.
 
FUPth8-XsAAVTmH

(plaatje gaat maar tot 27 mei)

Te koude mei voor westelijk Rusland, maar warme maand zeker voor ZW-Europa en Marokko.

Warmste mei ooit voor Frankrijk, alsook de droogste ooit genoteerd.
2e warmste mei ooit voor Zwitserland (en warmste in Genève)
Marokko heeft ook een nieuw warmterecord in mei gehaald.

Hier was het zonnig en warm. Maar geen absolute extremen op dat vlak ook. De onweders zorgen ervoor dat het qua neerslag normaal was.
 
Ik zie erg warme kaarten voor Iberisch schiereiland en Zuid-Frankrijk op middelange termijn. Nog 8 dagen dus neem het met een korreltje zout.

62a0ce6ce44bf.png


62a0cf01071d0.png


Maar dit zijn wel absurd warme kaarten. Tot 32°C graden op 1500 meter hoogte, wat zich vertaalt tot temperaturen boven de 45°C (ik zie lokaal de berekeningen met een 49°C komen, dat zou mocht dat ook geregistreerd worden een Europees warmterecord zijn).
 
62a21e25de0f9.png


In de nieuwste run komt de hitte veel dichterbij. Met 25°C op 1500 meter hoogte bloedheet in Frankrijk. In Fr. leidt dit dan tot veertigers.

Hier zou 20°C op 1.5km hoogte (bij zonnig weer) kunnen leiden tot 35 graden en meer. Maar mij lijkt het wederom geen stabiele setting te zijn.

Ter vergelijking, vandaag op 1.5 km hoogte 5°C (en is in het algemeen een goede indicatie van de luchtmassa of waar de type luchtmassa's zich bevinden).
 
In de nieuwste run komt de hitte veel dichterbij. Met 25°C op 1500 meter hoogte bloedheet in Frankrijk. In Fr. leidt dit dan tot veertigers.

Hier zou 20°C op 1.5km hoogte (bij zonnig weer) kunnen leiden tot 35 graden en meer. Maar mij lijkt het wederom geen stabiele setting te zijn.

Ter vergelijking, vandaag op 1.5 km hoogte 5°C (en is in het algemeen een goede indicatie van de luchtmassa of waar de type luchtmassa's zich bevinden).

Wel vreemd zo, gisteren zou het woensdag nog amper 19 graden worden met regen en nu staat er plots 25 graden zonder regen... Ik ga niet klagen, maar het moet geen 35 graden worden als het Graspop is :unsure:
 
Wel vreemd zo, gisteren zou het woensdag nog amper 19 graden worden met regen en nu staat er plots 25 graden zonder regen... Ik ga niet klagen, maar het moet geen 35 graden worden als het Graspop is :unsure:
Wat onenigheid tussen de modellen nog. GFS is warmer.
 
Wat onenigheid tussen de modellen nog. GFS is warmer.

Nu nog zien wat de EU modellen tonen. Ik merk precies wel een patroon op:

week 1 - 2 wisselvalig weer met temps rond normaal.
week 3 - 4 warmte opstoot, gevolgd door wisselvalligheid.
 
62a58974254a4.png


Met 24°C op 1500 m hoogte inderdaad bloedheet. Zonder bewolking (wat ik bij deze onstabiele set-up betwijfel) haal je dan 40°C. Maar met deze set-up zal dat tot zeer onstabiel weer leiden, en potentieel zware onweders. Zal ik zeker in de gaten moeten blijven houden.
 
Laatst bewerkt:
Die 40 graden is niet zo waarschijnlijk, want de warmste lucht op 850HPa zou ‘s nachts boven ons liggen.
Wel zou het vrijdag - zaterdag zeer warm kunnen worden (30-35 graden)
Er zitten ook serieuze verschillen in van run tot run.
Volgens de EC run van vanmorgen krijgen we een hittegolf, maar volgens de run gisteren was het zondag al gedaan met de warmte (zeewind zou snel een einde kunnen maken aan de hitte). Dus hoe lang de warmte blijft hangen is nog zeer onzeker.
 
Die 40 graden is niet zo waarschijnlijk, want de warmste lucht op 850HPa zou ‘s nachts boven ons liggen.
Wel zou het vrijdag - zaterdag zeer warm kunnen worden (30-35 graden)
Er zitten ook serieuze verschillen in van run tot run.
Volgens de EC run van vanmorgen krijgen we een hittegolf, maar volgens de run gisteren was het zondag al gedaan met de warmte (zeewind zou snel een einde kunnen maken aan de hitte). Dus hoe lang de warmte blijft hangen is nog zeer onzeker.

Zelfs als deze kaart overdag was (en dat komt niet zomaar of gaat direct weg), dan nog zou bewolking wellicht roet in het eten gooien (en misschien maar goed ook, want dat is te warm). Maar denk dat de meeste modellen inderdaad eerder voor temperaturen tussen 30 en 35°C gaan. Ik kan wel zien hoe het warmer dan dat kan worden, maar laten we voorlopig inderdaad voor gewoon de tropische temperaturen gaan. En inderdaad hoe tijdelijk de opstoot van warmte zou zijn, is ook nog onzeker.
 
Terug
Bovenaan