Lente en zomer 2022

627b90ac5231f.png


Nieuwe kaart voor volgende week dinsdag in de middagrun van GFS. Voorlopig 28-29°C verwacht in Vlaanderen voor dinsdag.

Met hoge dauwpunten en onstabiliteit in de atmosfeer wordt het zwoel/plakkerig en neemt de kans op gedonder toe. Op dinsdag is het al voorlopig kantje boord qua mogelijke onweersbuien.

Volgens ICON maandag ook al kans op onweer wederom.


Dit is me voorbije week ontgaan, maar het blijft daar goed losgaan aan de Balearische Zee.
 
Laatst bewerkt:
Tot grootschalig onweer lijkt het dan toch niet te komen, al zijn er kansjes voor het oosten op zondag en maandag, en zijn regionale buienclusters wel mogelijk. Wel zien we weer een trend tot verdroging van het weertype en lijkt de neerslag voor de komende tien dagen toch niet al te veel soeps te gaan worden.

Zondag mogelijk tot 28°C. Maandag mogelijk ook als de zon het toelaat. Daarna lijkt het aangenaam warm of vrij warm te blijven.
 
Tot grootschalig onweer lijkt het dan toch niet te komen, al zijn er kansjes voor het oosten op zondag en maandag, en zijn regionale buienclusters wel mogelijk. Wel zien we weer een trend tot verdroging van het weertype en lijkt de neerslag voor de komende tien dagen toch niet al te veel soeps te gaan worden.

Zondag mogelijk tot 28°C. Maandag mogelijk ook als de zon het toelaat. Daarna lijkt het aangenaam warm of vrij warm te blijven.
Toen je dit bericht afgelopen donderdag poste hadden ze het nog overal over onweer voor vandaag en morgen, maar als ik nu kijk lijkt er van onweer bijna totaal geen sprake meer te zijn.
 
Morgen zou het hier volgens de voorspellingen van het KMI 4 mm regenen. Mag van mij gerust 10 - 20 of zelfs 40 mm zijn, maar ik ben tevreden met wat we krijgen.
Ook donderdag en vrijdag zou er in totaal nog eens 8 mm hemelwater extra bijkomen.
Het is nog altijd een druppel op een hete plaat, maar toch maar liever die druppel.
 
Onweer is niet zo eenvoudig te voorspellen. Vandaag heeft het wel in delen van Frankrijk regionaal geonweerd, en voor een onweder is dat eigenlijk niet zo ver.

Die millimeters zeker wanneer ze over onweersbuien spreken niet te letterlijk nemen. Je kan gerust 90 mm water op een dag ontvangen en 50 km verderop geen druppel. Die mensen 50 km verderop kunnen dan zeggen: "ze zitten ernaast", en waar het wel regent hadden ze dan niet voldoende gewaarschuwd. Onweersbuien vallen niet met precisie te voorspellen altijd. Daarom dat er vaak over "kansen" gesproken wordt.

De grootschalige settings waardat eerder in het begin week nog sprake van leek te komen eventjes, vond ik er wat uitgegaan. Maar met dat soort zaken zijn ze wel vrij voorzichtig, en sowieso zijn er wel wat tussenstappen en wordt er wel gediscussieerd vooraleer een verwachting wordt opgesteld. Dat gebeurt dan ook niet altijd realtime, maar soms een dag later. Iedereen doet hun best.

Er lijkt wat regen af te komen uit Frankrijk voor nacht, maar of daar nog veel onweer op zal zitten, weet ik niet. Morgen zijn er kans op onweersbuien. Ook donderdag en vrijdag zijn er kansen op onweer, maar die setting heb ik nog niet te veel in detail bekeken.
 
Ik hoor wat gedonder in de verte, en de radar geeft inderdaad aan dat er iets aankomt. Klinkt behoorlijk actief, want het is eigenlijk continu gerommel.
 
Ik hoor wat gedonder in de verte, en de radar geeft inderdaad aan dat er iets aankomt. Klinkt behoorlijk actief, want het is eigenlijk continu gerommel.
Hier (Kortrijk) was het net even zeer pittig qua gedonder en regen. Ondertussen wel al volledig weggetrokken maar volgens buienradar opnieuw feest rond 04:00
 
Niet gedacht dat het deze nacht al zo zwaar koekenbak ging zijn hier. Had het eerder verwacht rond 7-8u of zo.
Momenteel geen vuiltje aan de lucht, tzwaarste zal al ongeveer gepasseerd zijn
 
Hier is nog altijd niks geweest.
De zon schijnt momenteel zelfs, maar wel veel bewolking.
In west - noord-westelijke richting wel al een hele tijd heel donker en al een paar keren wat gedonder gehoord.
 
Damn zo een onweer, van 3u tem 5u. En goeie knallers tussen
 
Hier (Kortrijk) was het net even zeer pittig qua gedonder en regen. Ondertussen wel al volledig weggetrokken maar volgens buienradar opnieuw feest rond 04:00
Uiteindelijk niks meer gehad.. of ik ben er niet meer van wakker geworden allesinds :unsure:
 
IknYx4T.png


De bliksems tot nu toe van de laatste 24 uur (in het geel is recenter, dus op dit moment nabij Boulogne onweer). Zwaarste zal wel voor Kortrijk (en Doornijk/Rijsel) geweest zijn en die ene cel die door Wallonië trok. Maar voor hier waren het dus verschillende cellen die doortrokken dus er waren een drietal onweders tussen 1u30 en +-5u.
 
Lijkt trouwens dat West-Vlaanderen weer opnieuw prijs zal hebben (en ook een deel v. Oost-Vl.). Komt alleszins deze kant uit.


it4Lkqx.png


Vandaag en morgen blijven de onweerskansen sowieso aanwezig en lokaal kan dat ook heftig uitpakken.
 
Nu ook onweer in de Vlaamse Ardennen, hier hoor ik ook gedonder in de verte, wellicht de cel die nu meer in het Doornikse huishoudt. Het lijkt wel een actief dagje te worden op deze manier.

Zou kunnen dat een squall line aan het ontstaan is.

5XyCv8M.png
 
Nu ook onweer in de Vlaamse Ardennen, hier hoor ik ook gedonder in de verte, wellicht de cel die nu meer in het Doornikse huishoudt. Het lijkt wel een actief dagje te worden op deze manier.

Buiten wat gerommel en lichte neerslag heb ik hier nog niets gezien in Hasselt.. Het is wel serieus broeierig buiten :sop:
 
Buiten wat gerommel en lichte neerslag heb ik hier nog niets gezien in Hasselt.. Het is wel serieus broeierig buiten :sop:
Had mijn post nog net aangepast. Maar Limburg heeft voorlopig nog niet veel gehad. Onweer is vaak regionaal of lokaal, maar de kansen zijn later vandaag en morgen aanwezig.

De buienlijn van nu lijkt van ZW naar NO te trekken, misschien dat die over Limburg of deels over Limburg zal trekken later. Al lijkt de trekrichting eerder provincie Antwerpen voorlopig na eerst delen v. vooral Oost-Vl. en west/noordelijk deel van Vl. Br. . Maar kan nog verder aangroeien, en later vandaag kunnen nieuwe dingen ontstaan.
 
Had mijn post nog net aangepast. Maar Limburg heeft voorlopig nog niet veel gehad. Onweer is vaak regionaal of lokaal, maar de kansen zijn later vandaag en morgen aanwezig.

De buienlijn van nu lijkt van ZW naar NO te trekken, misschien dat die over Limburg of deels over Limburg zal trekken later. Al lijkt de trekrichting eerder provincie Antwerpen voorlopig na eerst delen v. vooral Oost-Vl. en west/noordelijk deel van Vl. Br. . Maar kan nog verder aangroeien, en later vandaag kunnen nieuwe dingen ontstaan.

We zullen zien, er zal in ieder gevoel voldoende energie zitten hier :)
 
Terug
Bovenaan