Ken je het Imamplein in Esfahan? Dat was ooit een gigantisch poloveld. Heel indrukwekkend om daar rond te lopen. Ik heb daar een hele dag rondgelopen en nog had ik het gevoel er niets van gezien te hebben.
Ik heb er zelfs nog les over gegeven omdat werkelijk alles wat de grote lijnen Islamitische kunstprincipes typeert op een prachtige én toegankelijke manier vervat zit in die gebouwen. Het taboe op levende wezens, de bloei van kalligrafie en geometrie als reactie daarop, het psychedelische, de horror vacui, ...

Hoe kan je dit nu zien en niet overdonderd zijn:

beautiful-mosque-ceiling-110__880.jpg


Iran staat net als Irak heel hoog op mijn lijstje, maar dat zijn om talloze redenen geen vanzelfsprekend landen om te bezoeken helaas.
Ik heb ook echt geen zin in een administratieve rompslomp om er binnen te geraken of drie jaar avondschool Farsi om te kunnen vragen waar de wc is.
 
Ik heb er zelfs nog les over gegeven omdat werkelijk alles wat de grote lijnen Islamitische kunstprincipes typeert op een prachtige én toegankelijke manier vervat zit in die gebouwen.

Iran staat net als Irak heel hoog op mijn lijstje, maar dat zijn om talloze redenen geen vanzelfsprekend landen om te bezoeken helaas.
Ik heb ook echt geen zin in een administratieve rompslomp om er binnen te geraken of drie jaar avondschool Farsi om te kunnen vragen waar de wc is.
Ik vond dat allemaal nog goed meevallen, zo'n visumaanvraag. Nu, ik weet niet wat de procedure vandaag is maar je neemt daar best wel wat tijd voor om te voorkomen dat je goedkeuring te laat toekomt. Ik ben zo enkele dagen later moeten vertrekken omdat je rekening moet houden met een luie overheid in de zomer, zeker als het Ramadan is. 3 maanden op voorhand moet je zeker nemen. Als je nadien naar de VS wil gaan mag je naar het consulaat in Brussel, ook een tripje waard.

In het Farsi kan ik "hallo" zeggen en mooie meisjes begroeten, maar met Engels kan je daar perfect je plan trekken. Farsi vind ik wel zeer mooi klinken, heel zachte, poëtische taal. Als je het Arabisch ernaast zit klinkt dat dan weer zo ... "rochelig".
 
Ben ook fan. Heb hier een boek met praktisch alle werken van Escher en dat zijn zo goed als allemaal parels.

1RJdfFJ.jpg


Hier werd ook meteen de link gelegd dus het zal niet verbazen dat Escher ook zelf de mosterd ging halen in de islamitische wereld. Een bezoek aan het Alhambra paleis heeft een grote rol gespeeld in zijn fascinatie voor symmetrie.

Eji9dC7.jpg


Escher's kunst bewees ook een enorme inspiratie te zijn voor de wetenschappelijke wereld. Hij had verschillende nauwe contacten met figuren die later baanbrekend werk zouden verrichten. Roger Penrose bijvoorbeeld creëerde/ontdekte dankzij Escher's voorzet de penrose triangle. Later ontwikkelde Penrose ook aperiodieke betegeling. Die lijkt op het eerste zicht enorm op de kunst van escher en islamitisch geïnspireerde symmetrie maar is niet herhalend. In 2011 won Dan Shechtman de nobelprijs voor het ontdekken van quasikristallen. Blijkt nu dat de ordening van atomen in een quasikristal opgemaakt is uit Penrose-betegeling in drie dimensies.

T1KtDQX.jpg

penrose-tiling


l3LL3.gif

quasicrystal
 
Over vakmanschap gesproken, onderstaand sieraad is:

- slechts 3,4 cm lang
- bijna 3500 jaar oud
- voor zover we weten gemaakt zonder vergrootglas, al lijkt dat eigenlijk onmogelijk.

Neem dat even goed op en laat u dan verbluffen door het ongelofelijke detail dat hierin gegraveerd (!) is.

agate.1920x0.jpg
 
Wat vinden jullie trouwens van deze architectuur?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...giefactuur-met-74-zakken-in-nieuw-provincieh/
5a755536-c1c4-11ea-8dff-bc124e18b281_web_scale_0.1_0.1__.jpg


Voor mij is het een van de mooiste samenwerkingen tussen architectuur en techniek in België.
Er is gekozen voor 3 hoekige ramen omdat deze het daglicht het verst in de ruimte kunnen brengen en daarbij het minste verliesoppervlak hebben. Dit was een serieuze besparing met daglichtgestuurde verlichting.
Glas (zelfs driedubbel) heeft nog altijd een Uwaarde van 0.6 terwijl een geveldeel bij wet 0.24 moet hebben (al is het hier heel wat minder)
Dus we hebben hier een maximale lichtinval met een maximale geïsoleerde schil.
De draaiing van het gebouw heeft als insteek dat bepaalde ruimtes kunnen profiteren van de draaiende zon.
Ja dit vond ik één van de mooiste projecten in mijn carrière waar ik weer (een klein) stukje mocht aan meewerken.

Bij een evenement tijdens de opbouw van dit project was ik lovend aan het lullen tegen iemand (zo een beetje hetzelfde wat hierboven stond) Bleek dat dat Ludwig Caluwé was. o_O
Zijn reactie.. Jaja als ge het maar mooi kunt uitleggen zeker..... (kweet zijn precieze bewoording niet meer :p)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net iets gekocht van Alexandra Rubinstein uit haar 'this is not' reeks.

In de collectie:
- Brood
- Kamagurka
- Panamarenko
- Raveel
- Lagrange
- minder bekende namen maar dingen die ik gewoon mooi vind

De laatste tijd ook een passie ontwikkeld voor mooie meubelen die uitblinken door bijzonder ontwerp. De Cassina LC4 bijvoorbeeld...
 
Wauw, heel dit topic nu pas ontdekt en helemaal doorlopen. Gelijk weer wat namen genoteerd en opgezocht.

Mijn kunstvisie is ook niet heel uitgebreid en buiten een kortstondige studie productontwikkeling ben ik nooit dieper ingegaan op bepaalde kunstvormen. Maar elke soort kan mij bekoren van geschilderde werken op doek, graffiti, architectuur, fotografie ...

Zelf heb ik in die kortstondige studie Calatrava ontdekt, die zijn ontwerpen vind ik ook nog steeds imposant, het enigste mooie in Luik te bewonderen. Nog meer lokaal vind ik Het Havenhuis in Antwerpen een mooie combinatie van het oude en nieuwe, plus de verwijzing naar de schepen natuurlijk. @zwarten dat wist ik nog niet over het nieuwe provinciehuis, zowel mooi als technisch hoogstaand. Perfecte combinatie.
Treinstation-Luik-Guillemins.jpg
havenhuis.jpg


De naam van Samantha Keely Smith ga ik nu ook onthouden. Qua kunst niet veel ervaring, ik heb nog wel weet van een groot impressionant kunstwerk met lava in toen ik op mijn eindejaarsreis het Louvre bezocht. Maarja, geen naam onthouden.

Qua graffiti vind ik de artiest Dzia altijd mooi om te zien. Maar gewoon rondlopen in Antwerpen kan soms al onverwachtte pareltjes opleveren.
DZIA_DIEST_BASKET_STREETART_2018_8-urbanshit.jpg
 
Wauw, heel dit topic nu pas ontdekt en helemaal doorlopen. Gelijk weer wat namen genoteerd en opgezocht.

Mijn kunstvisie is ook niet heel uitgebreid en buiten een kortstondige studie productontwikkeling ben ik nooit dieper ingegaan op bepaalde kunstvormen. Maar elke soort kan mij bekoren van geschilderde werken op doek, graffiti, architectuur, fotografie ...

Zelf heb ik in die kortstondige studie Calatrava ontdekt, die zijn ontwerpen vind ik ook nog steeds imposant, het enigste mooie in Luik te bewonderen. Nog meer lokaal vind ik Het Havenhuis in Antwerpen een mooie combinatie van het oude en nieuwe, plus de verwijzing naar de schepen natuurlijk. @zwarten dat wist ik nog niet over het nieuwe provinciehuis, zowel mooi als technisch hoogstaand. Perfecte combinatie.
havenhuis.jpg


De naam van Samantha Keely Smith ga ik nu ook onthouden. Qua kunst niet veel ervaring, ik heb nog wel weet van een groot impressionant kunstwerk met lava in toen ik op mijn eindejaarsreis het Louvre bezocht. Maarja, geen naam onthouden.

Qua graffiti vind ik de artiest Dzia altijd mooi om te zien. Maar gewoon rondlopen in Antwerpen kan soms al onverwachtte pareltjes opleveren.
Havenhuis antwerpen heb ik de wedstrijd indertijd meegedaan.
Dik op ons klote van zaha hadid ja :D Spijtig dat ze de oplevering niet meer meegemaakt heeft. 😟
Daaraan merk je dat internationale architectenbureaus toch wel een pakje verder staan dan Belgische. Als die een dossier willen binnenhalen gooien ze er echt resources tegen. Belgische consortia zijn heeeeel wat terughoudender en risicoavers. Wat bleek in de presentatie :D
 
Laatst bewerkt:
Mijn kunstvisie is ook niet heel uitgebreid en buiten een kortstondige studie productontwikkeling ben ik nooit dieper ingegaan op bepaalde kunstvormen.
Dat scenario komt me bekend voor, in die 6 maanden dat ik daar mijn broek versleten heb, is de spoedcursus kunstgeschiedenis het enige interessante wat ik er aan overgehouden heb.

Gisteren kwam mijn petekind (4 jaar) af dat hij een schilderij van Kandinsky en Mondriaan op z’n kamer wou, ze hadden dat op school geleerd :ROFLMAO:
 
Terug
Bovenaan