Super topic!
Qua recente schilderkunst ben ik wel fan van samantha keely smith:

iu




Voor mij wordt kunst ook interessant als het verschillende contexten met elkaar in dialoog brengt, en er bepaalde acties genomen worden die op zich zelf interessante beelden geeft. Hoeft niet altijd iets te zijn dat 'mooi' staat in een museum, gallerij of huiskamer. Vind ik vrij saai en monotoon.
Fijn voorbeeld is Shed Boat Shed van Simon Starling:

"The project involves the movement of a found structure, an old wooden shed, from one riverside location to another. This journey of 8 km downstream from Schweizerhalle to the centre of Basel was undertaken through the temporary mutation of the shed into a boat. This boat, a copy of a tradition Weidling, was made only with wood from the shed and was subsequently used as a transport system for the remaining parts of the structure. The shed already included an oar of the type used on Weidlings nailed to its facade as decoration. In its new location, the Museum für Gegenwartskunst, the boat was then dismantled and once again re-
configured into its original form, but for a few scars left over from its life as a boat, it stands just as it once did several kilometres up-stream."

55d1ed11cbced-large.jpg


55d1ed158b7f9-large.jpg


55d1ed1714366-large.jpg


55d1ed63ad4df-large.jpg
 
Heb Samantha Keeley leren kennen door de coverart van Life Metal/Pyroclasts.

Prachtige werken, jammer dat ik geen muren meer vrij heb voor iets op te hangen anders had ik een print gekocht.
 
De prints waren vrij schappelijk, werken op doek onbetaalbaar (ale voor mij dan toch).

Achja mijn vriendin had het toch lelijk gevonden 😅
 
Ik val vaak terug op artwork van bands als het op "kunst" aankomt.

Sophy Hollington:
nyt+bonehouse+final+web.jpg
Feel+Flows+for+screen+web.jpg
Monolith+for+screen+web.jpg


Of Ted Feighan (Monster Rally) maakt bv. heel coole collages:

Desert%20Trip%20collage%20on%20paper%2017.5x19.jpg


Starlight%20collage%20on%20paper%2012x12.jpg
 
Om het hier nog wat verder open te gooien, how about industrial design?

Zelf ben ik grote fan van het werk van Maarten Van Severen, niet in het minst van z'n .03 stoel:
43138289.jpg


Voor mij is dit een fantastisch voorbeeld van genialiteit in zijn eenvoud. Heel strak en uitgepuurd, maar tegelijk een van de meest comfortabele stoelen waar ik al ingezeten heb (dankzij de ingewerkte bladveer en polyurethaanschuim bekleding)
062_img_19531.jpg


Ook zijn interieurontwerp kan ik wel smaken, bv de woning Crepain, of het Boxy-keukenpaviljoen
 
Ik val vaak terug op artwork van bands als het op "kunst" aankomt.

Sophy Hollington:


Of Ted Feighan (Monster Rally) maakt bv. heel coole collages:

kan ook absoluut als kunst aanzien worden. Naast de Oli-b’s heb ik hier nog werken van Malleus en Teebs hangen.

25.jpg

teebs-compact-cassette.jpg


Industrieel design hier zeker ook welkom, mocht mijne portemonnee het toestaan stond mijn huis vol Eames stoelen.:ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: eS
Kan ik me wel in vinden @Skyscraper
Kunst hoeft niet altijd visueel aan te spreken. Als het verhaal erachter de verbeelding tart dan boeit dat niet zo.

Onlangs nog een docu gezien over Cornelia Parker. :love:
uw relocated shed deed me daaraan denken want zij deed nog niet zo lang geleden iets gelijkaardigs. De rode schuur is iets oer amerikaans. Zodanig dat zowat elke president wel een rally heeft gehouden met zo'n ding op de achtergrond.
6Qhq90n.jpg

Zij heeft zo'n schuur zorgvuldig uit elkaar gehaald en dan het originele materiaal gebruikt om er het Bates Motel uit de film Psycho uit te maken en neer te planten op het dak van het Metropolitan Museum aan Central Park in NY.
B7y9tcc.jpg

De rode schuur staat voor traditie, hard werken, familie waardes,... all things good American™ Het Bates Motel belichaamt net iets andere waarden. Nog een bonus, je kan er rondwandelen en dan zie je dat het hele ding maar een facade er is geen achterkant.

Parker is gewoon super.
In haar vroege jaren heeft ze met een stoom pletwals tonnen ziliverwaar aan gort gereden.
cc78d4abb52965eb9bdadf6e8d8f74ad.jpg


Maar echt bekend werd ze met Cold Dark Matter. In een samenwerking met het Britse leger heeft ze een tuinhuis tot ontploffing gebracht en dan geprobeerd de stukken en brokken in tijd te bevriezen mid ontploffing.
CHpewrn.jpg

Vrij goed gelukt 😮

In dezelfde stijl kwam ze ook met Anti Mass
AxOsyOQ.jpg

Een installatie opgetrokken uit wat erover schoot van een gospel kerk die door de KKK in de as gelegd werd.

Oh ja en ze voerde ook ooit een slapende Tilda Swinton op onder de naam; The Maybe. Wordt nog steeds af en toe gebracht. Een hele week lang slaapt Swinton 8 uur per dag in een glazen display case ipv haar bed.
vsbrNIH.jpg
 
Ooit koop ik een gigantische print van 1 van Turner zijn boten om in mijn slaapkamer te hangen.
Ook het onderwerp van 1 van de beste biopics.
Toevallig The fighting Temeraire?

Ik heb die via Kunstkopie.nl in een zeer grote print laten afdrukken. Bedoeling was om die op te hangen in mijn appartement, maar toen kwam mijn vrouw erbij en mocht het niet meer. Ze kon niet voorkomen dat ik de Madonna van Loreto van Caravaggio had opgehangen in de living.

the-fighting-temeraire-tsmall_1024x1024.jpg

1200px-Madonna_di_Loreto-Caravaggio_%28c.1604-6%29.jpg
 
Hoe mooi ik sommige werken ook vind, ik zou denk ik nooit een print ervan ophangen thuis.
Het zou altijd blijven aanvoelen als een flauw afkooksel van. De textuur komt totaal niet tot leven zoals de kunstenaar het bedoelde.

Dan liever een authentiek werk op doek van een minder bekende/belangrijke kunstenaar.
Levert ook interessantere gesprekken op denk ik.
 
Hoe mooi ik sommige werken ook vind, ik zou denk ik nooit een print ervan ophangen thuis.
Het zou altijd blijven aanvoelen als een flauw afkooksel van. De textuur komt totaal niet tot leven zoals de kunstenaar het bedoelde.

Dan liever een authentiek werk op doek van een minder bekende/belangrijke kunstenaar.
Levert ook interessantere gesprekken op denk ik.
Begrijp ik volkomen. Een Caravaggio aanschouwen in een kerk in Rome is ook wat anders dan boven je zetel waar je noodgedwongen mee naar dikke mensen op TLC kijkt. :p

Altaarstukken die eeuwenlang in kathedralen hingen maar vandaag naar musea verhuizen is ook een jammerlijke evolutie. In de kathedralen krijg je de context mee waarin die stukken bedoeld zijn, in een museum ga je dat niet krijgen.
 
Ik hou van Léon Spilliaert. Aangrijpend schoon mijn inziens. Melancholie, tristesse en desolaatheid. Prachtige kleuren. I love it.

Ik ben zelf ver van een kunst"connaisseur" maar had tot vorig jaar nog nooit van hem gehoord. Ondertussen ben ik gefascineerd.

De laatste van de drie hangt in een mooie kader tegen mijn livingmuur (weliswaar in postervorm).
Inderdaad een prachtige kunstenaar. Er hangen veel werken van hem in Mu.Zee, Oostende. Niet verwonderlijk als geboren Oostendenaar
Spilliaert-Zelfportret-met-rood-potlood-SM5-300.jpg


Was direct gefascineerd door dit schilderij toen ik het zag hangen in Mu.Zee. In werkelijkheid nog meer dan op foto.


Van de hedendaagse kunstenaars ben ik enorm gefascineerd door Rinus Van De Velde; Vaak opgebouwd decors in zijn atelier waarna er gigantische houtskooltekeningen van worden gemaakt. Ik zou toch graag eens naar die galerij gaan van Tim Van Laere maar durf niet de stap te zetten om daar binnen te stappen en gewoon te kijken zonder te kopen.

RVDV-D0315.jpg

2c2c89117934a851e506efbd2a0e6c80.jpg
 
Ik zou toch graag eens naar die galerij gaan van Tim Van Laere maar durf niet de stap te zetten om daar binnen te stappen en gewoon te kijken zonder te kopen.

Dat is nochtans geen enkel probleem hoor.
Natuurlijk wel best even op voorhand informeren wat er te zien is als er op dat moment geen tentoonstelling loopt. Als ze vanalles uit de stock moeten gaan halen voor u zonder zelfs maar een minieme kans dat ge iets koopt is dat idd wel wat ambetant.
 
Ik denk dat ik nooit echt kunst heb leren appreciëren zoals sommigen hier, ook al vond ik wat kunstgeschiedenis zeker interessant. Gewoon het resultaat van twee ouders die daar niets in zagen en dan een wetenschappelijke opleiding denk ik. Wat op mij indruk maakt is de oudere schilderkunst, die gewoon echt een geweldige vak en meesterschap aantoont. Hoe men gigantische taferelen kon afbeelden met realistische schaduwen op doek is gewoon indrukwekkend. Ook gewoon het afbeelden van historische taferelen spreekt me aan. Ik heb wel een hele periode Russisch gestudeerd als hobby, en dan kom je sowieso op de cultuur uit. Ook het Hermitage en enkele andere grote musea bezocht in Sint-Petersburg en Moskou. Zo leer je natuurlijk wel wat grote namen kennen, een beetje zoals iedereen hier Brueghel of Rubens van naam kent.

Ilya Repin:
1920px-Ilia_Efimovich_Repin_%281844-1930%29_-_Volga_Boatmen_%281870-1873%29.jpg

Ook gewoon de schaal, even de regering vastleggen:
c75756399a2b4d5ab101b5635e588626.jpg

Vasily Vereshchagin die oorlogsgebieden bezocht en dan daarover schilderde. Beetje oorlogsjournalistiek voor daar sprake van was:
vereshchagin-blowing_from_guns_in_british_india.jpg

1280px-1872_Vereshchagin_Triumphierend_anagoria.JPG

Zelfs Shishkin, die voornamelijk bossen schilderde, heeft wel iets:
shishkin020.jpg

Nu goed, zet mij in een museum met schilders van een andere nationaliteit, en ik geef je daarvan een lijstje :)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik nooit echt kunst heb leren appreciëren zoals sommigen hier, ook al vond ik wat kunstgeschiedenis zeker interessant. Gewoon het resultaat van twee ouders die daar niets in zagen en dan een wetenschappelijke opleiding denk ik. Wat op mij indruk maakt is de oudere schilderkunst, die gewoon echt een geweldige vak en meesterschap aantoont. Hoe men gigantische taferelen kon afbeelden met realistische schaduwen op doek is gewoon indrukwekkend. Ook gewoon het afbeelden van historische taferelen spreekt me aan. Ik heb wel een hele periode Russisch gestudeerd als hobby, en dan kom je sowieso op de cultuur uit. Ook het Hermitage en enkele andere grote musea bezocht in Sint-Petersburg en Moskou. Zo leer je natuurlijk wel wat grote namen kennen, een beetje zoals iedereen hier Brueghel of Rubens van naam kent.

Ilya Repin:
1920px-Ilia_Efimovich_Repin_%281844-1930%29_-_Volga_Boatmen_%281870-1873%29.jpg

Ook gewoon de schaal, even de regering vastleggen:
c75756399a2b4d5ab101b5635e588626.jpg

Vasily Vereshchagin die oorlogsgebieden bezocht en dan daarover schilderde. Beetje oorlogsjournalistiek voor daar sprake van was:
vereshchagin-blowing_from_guns_in_british_india.jpg

1280px-1872_Vereshchagin_Triumphierend_anagoria.JPG

Zelfs Shishkin, die voornamelijk bossen schilderde, heeft wel iets:
shishkin020.jpg

Nu goed, zet mij in een museum met schilders van een andere nationaliteit, en ik geef je daarvan een lijstje :)

1280px-Kramskoy_Portrait_of_a_Woman.jpg

Ivan Kramskoj zal je dan wellicht ook kennen. Heb de naam eens zien passeren in De Broers Karamazov van Dostojevski en die man kon ook prachtige schilderijen maken.
 
1280px-Kramskoy_Portrait_of_a_Woman.jpg

Ivan Kramskoj zal je dan wellicht ook kennen. Heb de naam eens zien passeren in De Broers Karamazov van Dostojevski en die man kon ook prachtige schilderijen maken.
De naam zei me niet meteen iets maar het toont wel aan wat ik bedoel met echt talent en vakmanschap.

Eigenlijk toch echt een stap beter dan een portretfoto. Wat zou dat tegenwoordig wel niet kosten :)
 
Ik hou van Léon Spilliaert. Aangrijpend schoon mijn inziens. Melancholie, tristesse en desolaatheid. Prachtige kleuren. I love it.

Ik ben zelf ver van een kunst"connaisseur" maar had tot vorig jaar nog nooit van hem gehoord. Ondertussen ben ik gefascineerd.

De laatste van de drie hangt in een mooie kader tegen mijn livingmuur (weliswaar in postervorm).

L%C3%A9on-SPILLIAERT-Digue%20de%20mer,%20Ostende,%20reflets%20de%20lumi%C3%A8re.T636545953293027614.jpg



c7308361de189d8b1e38a1006dfef17f.jpg


72ebc7eb30fa40bd8746cf02682c8c25e2a552d46dbc488c9cbd20483f70d86d14097c583ac74e85ba0e248a2fd10fb2.jpg
Ik hou van zijn werken. Waar kan je prints vinden?
 
Ik val vaak terug op artwork van bands als het op "kunst" aankomt.

Album cover art ben ik ook redelijk zot van. Klassiekers zoals de warhol banaan die The Velvet Underground & Nico sierde, of Grace Jones Island Life en natuurlijk het signaal van de door Jocelyn Bell Burnell ontdekte pulsar op de cover van Joy Division's Unknown Pleasures zijn ondertussen legendarisch.

Mijn all time favs;
 
Inderdaad een prachtige kunstenaar. Er hangen veel werken van hem in Mu.Zee, Oostende. Niet verwonderlijk als geboren Oostendenaar

Was direct gefascineerd door dit schilderij toen ik het zag hangen in Mu.Zee. In werkelijkheid nog meer dan op foto.

Heb hem idd in de zomer van 2019 In Mu.Zee ontdekt. :) Hingen toen ook veel werken van Ensor, maar ik vermoed dat dat hun "vaste" collectie is. Was alleszins indrukwekkend. Zowel de werken van Spilliaert als Ensor.

@Kid_C ik heb die print gewoon ter plaatse in de museumshop gekocht.

Het spreekt voor zich dat schilderkunst wel echt véél beter tot zijn recht komt in het echte leven t.o.v. een afbeelding op je smartphone. Ooit in het Guggenheim museum in Venetië een aantal werken van Pollock gezien (waaronder dit) en dat was toch ook fascinerend.

Al begrijp ik evenzeer dat mensen dat echt enorm aanstellerige pretentieuze zever vinden. Dat maakt het net net zo interessant.
 
Terug
Bovenaan