Dik op ons klote van zaha hadid ja :D Spijtig dat ze de oplevering niet meer meegemaakt heeft. 😟

Zaha Hadid :love:
Was volgens mij afkomstig van een andere planeet maar ben heel blij dat ze hier geland is.

FDYMmVN.jpg

Guangzhou opera house

WDZxwpp.jpg

Daxing Airport (Beijing)

HAGpB7S.jpg

Dongdaemun Design Plaza (Zuid Korea)

J8muB8z.jpg

Cairo Expo city (nog in aanbouw)

O5Lq08m.jpg

Innovation tower (Hong Kong)

yGtDu4X.jpg

Heydar Aliyev Center (Baku, Azerbaijan)

Y7LtoMa.jpg

Opus Omniyat (Dubai)

OXGbYuJ.jpg

KAPSARC (Saoedi Arabie)

RnE3xHZ.jpg

Nanjing international youth culture center

yrgmfs0.jpg

Galaxy Soho (Beijing)

W2yVuKg.jpg

Changsha Meixihu International Culture & Arts Centre

1GMpvxP.jpg

Guanghzou opera house

f3bJNew.jpg

Pierresvives (Montpelier, Frankrijk)

Py3CKmo.jpg

gepland (Shenzen, China)
 
Wow indrukwekkend, ik was enkel bekend met het Havenhuis en die luchthaven in China, prachtige bouwwerken.
 
Havenhuis antwerpen heb ik de wedstrijd indertijd meegedaan.
Dik op ons klote van zaha hadid ja :D Spijtig dat ze de oplevering niet meer meegemaakt heeft. 😟
Daaraan merk je dat internationale architectenbureaus toch wel een pakje verder staan dan Belgische. Als die een dossier willen binnenhalen gooien ze er echt resources tegen. Belgische consortia zijn heeeeel wat terughoudender en risicoavers. Wat bleek in de presentatie :D
Nu ben ik benieuwd wat jullie ontwerp was?

Zaha Hadid :love:
Was volgens mij afkomstig van een andere planeet maar ben heel blij dat ze hier geland is.

Y7LtoMa.jpg

Opus Omniyat (Dubai)
Wauw, dat in Dubai is echt adembenemend, de rest ook allemaal.
 
Nu ben ik benieuwd wat jullie ontwerp was?


Wauw, dat in Dubai is echt adembenemend, de rest ook allemaal.
Dat dossier ligt al lang in de vuilbak hoor :p Als ik me goed herinner was dit 2011-2012 wanneer deze wedstrijd uitgeschreven was.
Het was allezins niet zo flashy als dat van zaha hadid uiteraard.
 
Ik heb net iets gekocht van Alexandra Rubinstein uit haar 'this is not' reeks.

In de collectie:
- Brood
- Kamagurka
- Panamarenko
- Raveel
- Lagrange
- minder bekende namen maar dingen die ik gewoon mooi vind

De laatste tijd ook een passie ontwikkeld voor mooie meubelen die uitblinken door bijzonder ontwerp. De Cassina LC4 bijvoorbeeld...

Le Corbusier <3

Ik heb zelf behoorlijk wat interesse in meubels, heb van Cassina een LC10 salontafel en een Maralunga zetel in mijn leefruimte staan. De meningen over het uitzicht van die laatste zijn nogal verdeeld, maar iedereen zegt wel meteen hoe goed 'm zit.

Cassina, Vitra, Knoll, Fritz Hansen,... hebben allemaal prachtige meubels, maar de prijs is ook wel navenant. En er zijn er ook veel die ik van op afstand bewonder, maar nooit in mijn interieur geplaatst zou krijgen.
 
Le Corbusier <3

Ik heb zelf behoorlijk wat interesse in meubels, heb van Cassina een LC10 salontafel en een Maralunga zetel in mijn leefruimte staan. De meningen over het uitzicht van die laatste zijn nogal verdeeld, maar iedereen zegt wel meteen hoe goed 'm zit.

Cassina, Vitra, Knoll, Fritz Hansen,... hebben allemaal prachtige meubels, maar de prijs is ook wel navenant. En er zijn er ook veel die ik van op afstand bewonder, maar nooit in mijn interieur geplaatst zou krijgen.
aargh nee ik haat le corbusier.
Mijn god de invloed van die mens is hallucinant slecht geweest voor de urban planning in Europese grootsteden jaren 60-80.
Dit komt feitelijk van de modulor waar ze veel te veel aandacht aan geschonken hebben. Met als gevolg dat zijn unites de habitation veel te klein en te krampachtig waren.(buiten de woonkamers die dubbelhoog waren) Een mens heeft minimaal 2.45cm nodig qua hoogte. Zo een beetje overal doorheen de woning. Hieronder zie je dat je van vloer tot vloer 2.69 cm hebt. Dat is dus exclusief de dikte van de betonplaat en plafondafwerking.
awss35953_35953_34647758_south-view.jpg

Wie op de link klikt kan wss het beeld van deze "dieptrieste gebouwen vol ongelukkige mensen" zich zo voor ogen halen in elke grootstad.
Want.... Le corbusier.... dat was een goede architect....
Jak!

Als je een voorliefde voor interieur en architectuur hebt kan ik je een bezoekje aan well am rein voorstellen.
Het vitra museum is hier gelocaliseerd.
https://www.vitra.com/nl-be/about-vitra/campus
Met gebouwen van zaha hadid (de brandweer kazerne) Tadao ando :love: (paviljoen), Frank gehry (verscheidene gebouwen op de site)
+ daar denk ik dat je alle meubels van over heel de wereld kunt gaan bekijken.
 
Laatst bewerkt:
aargh nee ik haat le corbusier.
Mijn god de invloed van die mens is hallucinant slecht geweest voor de urban planning in Europese grootsteden jaren 60-80.
Dit komt feitelijk van de modulor waar ze veel te veel aandacht aan geschonken hebben. Met als gevolg dat zijn unites de habitation veel te klein en te krampachtig waren.(buiten de woonkamers die dubbelhoog waren) Een mens heeft minimaal 2.45cm nodig qua hoogte. Zo een beetje overal doorheen de woning. Hieronder zie je dat je van vloer tot vloer 2.69 cm hebt. Dat is dus exclusief de dikte van de betonplaat en plafondafwerking.
awss35953_35953_34647758_south-view.jpg

Wie op de link klikt kan wss het beeld van deze "dieptrieste gebouwen vol ongelukkige mensen" zich zo voor ogen halen in elke grootstad.
Want.... Le corbusier.... dat was een goede architect....
Jak!
Ik had het eigenlijk op z’n meubels, moet toegeven dat ik weinig van z’n werk als architect ken (of van architectuur in het algemeen, eerlijk gezegd).

Maar zo’n kijk erop is interessant om te lezen, heb nu wel wat zin om me meer te verdiepen.

Soit, voor mijn salontafel van hem was niet veel ruimtelijke planning nodig. Dat is een stuk glas op vier poten dat ik gewoon voor mijn zetel gezet heb.
 
Ik had het eigenlijk op z’n meubels, moet toegeven dat ik weinig van z’n werk als architect ken (of van architectuur in het algemeen, eerlijk gezegd).

Maar zo’n kijk erop is interessant om te lezen, heb nu wel wat zin om me meer te verdiepen.

Soit, voor mijn salontafel van hem was niet veel ruimtelijke planning nodig. Dat is een stuk glas op vier poten dat ik gewoon voor mijn zetel gezet heb.
Ik hoop toch op zijn minst een mileu en omgevingsstudie!
 
Over meubels gesproken, dan is een bezoekje aan het designmuseum misschien wel eens leuk.
Ik vind het leuke aan meubels ontwerpen dat je naast het uiterlijk ook rekening moet houden met het functionele. Niet alleen de vorm maar ook de materialen etc.

Enige klassieker die slachtoffer is van zijn succes:
Eames-stoelen.jpg


Die staat in 1/2 modern ingerichte huiskamers denk ik :)
 
aargh nee ik haat le corbusier.
Mijn god de invloed van die mens is hallucinant slecht geweest voor de urban planning in Europese grootsteden jaren 60-80.
Dit komt feitelijk van de modulor waar ze veel te veel aandacht aan geschonken hebben. Met als gevolg dat zijn unites de habitation veel te klein en te krampachtig waren.(buiten de woonkamers die dubbelhoog waren) Een mens heeft minimaal 2.45cm nodig qua hoogte. Zo een beetje overal doorheen de woning. Hieronder zie je dat je van vloer tot vloer 2.69 cm hebt. Dat is dus exclusief de dikte van de betonplaat en plafondafwerking.

Wie op de link klikt kan wss het beeld van deze "dieptrieste gebouwen vol ongelukkige mensen" zich zo voor ogen halen in elke grootstad.
Want.... Le corbusier.... dat was een goede architect....
Jak!
De bedoeling erachter is misschien wel goed, maar bij het ontwerpen van die zaken wordt toch steevast vergeten dat het ergste wat je een mens kan aandoen qua wonen is om hem in zo'n veel te hoog hok te stoppen, samen met honderden anderen...
Al die architecten die zulke appartementen of wijken hebben ontworpen hebben er volgens mij ook nooit gewoond. Die wisten wel beter en woonden steevast in een ruime, zelfontworpen villa in het groen.
 
De bedoeling erachter is misschien wel goed, maar bij het ontwerpen van die zaken wordt toch steevast vergeten dat het ergste wat je een mens kan aandoen qua wonen is om hem in zo'n veel te hoog hok te stoppen, samen met honderden anderen...
Al die architecten die zulke appartementen of wijken hebben ontworpen hebben er volgens mij ook nooit gewoond. Die wisten wel beter en woonden steevast in een ruime, zelfontworpen villa in het groen.
Goh ja... zeker de invloed van de bouwheren/projectontwikkelaars niet vergeten.
20cm lager per verdiep is per 12 verdiepingen een volledig nieuw te verkopen/verhuren verdiep.
Ik merk het momenteel (pre corona) ook op dat in kantoorgebouwen we snel al aan 6-7m² per persoon zitten ipv de klassiek 10-15m².
Benieuwd wat de markt gaat geven na corona en meer de shift naar thuiswerk.
 
Over meubels gesproken, dan is een bezoekje aan het designmuseum misschien wel eens leuk.
Ik vind het leuke aan meubels ontwerpen dat je naast het uiterlijk ook rekening moet houden met het functionele. Niet alleen de vorm maar ook de materialen etc.

Enige klassieker die slachtoffer is van zijn succes:
Eames-stoelen.jpg


Die staat in 1/2 modern ingerichte huiskamers denk ik :)
Ik beken.. (tzijn wel fake :p)
Ik ken iemand met de frank lloyd wright diner chairs. (barrel chair)
2600 euro a piece en ze zitten fenomenaal slecht haha.
cassina_606_barrel_natur.jpg
 
Vandaag via de voetnoten in een boek uitgekomen bij een gedicht van W.H. Auden, na het even op te googelen bleek dat dit gebaseerd was op schilderijen van Pieter Bruegel, dus een mens blijft dan maar googelen :unsure:

Musée des Beaux Arts - W. H. Auden

About suffering they were never wrong,
The old Masters: how well they understood
Its human position: how it takes place
While someone else is eating or opening a window or just walking dully along;
How, when the aged are reverently, passionately waiting
For the miraculous birth, there always must be
Children who did not specially want it to happen, skating
On a pond at the edge of the wood:
They never forgot
That even the dreadful martyrdom must run its course
Anyhow in a corner, some untidy spot
Where the dogs go on with their doggy life and the torturer's horse
Scratches its innocent behind on a tree.

In Breughel's Icarus, for instance: how everything turns away
Quite leisurely from the disaster; the ploughman may
Have heard the splash, the forsaken cry,
But for him it was not an important failure; the sun shone
As it had to on the white legs disappearing into the green
Water, and the expensive delicate ship that must have seen
Something amazing, a boy falling out of the sky,
Had somewhere to get to and sailed calmly on.


De Volkstelling van Bethlehem

Pieter_Bruegel_der_%C3%84ltere_-_Volksz%C3%A4hlung_zu_Bethlehem.jpg


Kindermoord te Bethlehem

Pieter_Bruegel_the_Elder_-_Massacre_of_the_Innocents_-_Google_Art_Project.jpg


De val van Icarus

Pieter_Bruegel_de_Oude_-_De_val_van_Icarus.jpg


Hoe kunst kunst kan vormen.
 
Eind 2019, vlak voor de huidige crisis voor het eerst Prado bezocht in Madrid. Ik ging voornamelijk voor Goya, maar heel het museum doorgegaan en van enkele andere zaken toch ook omvergevallen. Toch wel enkele meesterwerken dat daar hangen 😮
Ook enorm veel Vlaamse schilders, oa. van der Weyden, Dirk Bouts, Hans Memling, Jordaens, Bruegel en 'Pedro Pablo' Rubens. Die heeft namelijk in Spanje gewoond (en gewerkt voor de Koning). Dat wist ik niet.

Mijn highlights:
- Goya. Enorm (triest) gevoel dat die bij mij te weeg brengt met zijn dark paintings. The Dog (El Perro), Saturn, 3rd of May in Madrid
- Jheronimus Bosch, Tuin Der Lusten is simpelweg een wereldtopper in de kunstgeschiedenis. Daar kan ik naar blijven kijken.
- Velazquez Las Meninas
 
Het Prado is een machtig museum, catalogus ligt hier in de boekenkast. Wat die allemaal hebben ... daar zou ik dagen kunnen rondlopen en me blijven vergapen aan talrijke meesterschilders. Ik ben ook naar Reina Sofia geweest maar dat is veel minder mijn ding. Guernica is een indrukwekkend schilderij en heeft een belangrijke kunsthistorische waarde, maar ik ben daar niet zo lang blijven hangen.
 
Vroeger (17de eeuw :unsure:) hing er in onze kerk een Jordaens maar werd gepikt tijdens de franse revolutie!
 
Terug
Bovenaan