Knock-outfase (1/8 finales tem finale)

Ik zag in een statistiekje dat dit voor Nederland de dertiende halve finale op grote toernooien wordt. België heeft tot nu toe in de historie vijf keer een halve finale bereikt. Leuk om te weten.

Nederland: 1 beker uit 12 halve finales
België: 0 bekers uit 5 halve finales

Dat zijn toch ook pijnlijke statistieken voor beide landen eigenlijk. Zo vaak in de buurt van het goud.
Jullie Nederlanders hebben er echt al een aantal keer dicht bij gezeten. Met een pak beter voetbal dan ons Belgen dan ook nog.
Ik kijk liever naar jullie ploeg dan naar die van ons maar een ploeg met betere aanvallers is niet noodzakelijk over de hele linie beter.
België is gewoon een vervelende resultaatploeg waartegen weinig landen winnen. Nu goed, de Fransen kwamen er wel doorheen maar dat is toch anders dan de Nederlanders. Ik ben ook voorstander van 5-3-2. Gooi het achterin maar dicht en laat de tegenstander maar komen.

Jullie Nederlanders hebben er echt al een aantal keer dicht bij gezeten. Met een pak beter voetbal dan ons Belgen dan ook nog.
Ik kijk liever naar jullie ploeg dan naar die van ons maar een ploeg met betere aanvallers is niet noodzakelijk over de hele linie beter.
België is gewoon een vervelende resultaatploeg waartegen weinig landen winnen. Nu goed, de Fransen kwamen er wel doorheen maar dat is toch anders dan de Nederlanders. Ik ben ook voorstander van 5-3-2. Gooi het achterin maar dicht en laat de tegenstander maar komen.
Als je nog eens inzoomt is het toch wel bijzonder dat we niet meer finales hebben gehaald. Maar heel vaak was het voetbal ook niet zo geweldig hoor, het spelersmateriaal was dat echter wel. Maar Nederland speelde ook regelmatig tegen matige landen.

1976: Tsjechoslowakije
1992: Denemarken
2000: Italië (maar dan wel 90 minuten tegen 10 man gespeeld)
2023: Kroatië

Als je dat soort kansen laat liggen dan vraag je er ook wel een beetje zelf om.

Als je nog eens inzoomt is het toch wel bijzonder dat we niet meer finales hebben gehaald. Maar heel vaak was het voetbal ook niet zo geweldig hoor, het spelersmateriaal was dat echter wel. Maar Nederland speelde ook regelmatig tegen matige landen.

1976: Tsjechoslowakije
1992: Denemarken
2000: Italië (maar dan wel 90 minuten tegen 10 man gespeeld)
2023: Kroatië

Als je dat soort kansen laat liggen dan vraag je er ook wel een beetje zelf om.
Heel terechte opmerking.
Oranje in 2010 en 2014? Vaak meer geluk dan wijsheid. Slowaken die grote kansen misten, tegen Brazilië een bal van 40 meter van Sneijder die erin waait en een rode kaart op het juiste moment. Dan een tamelijk zwak Uruguay loten (met 3 goals binnenkant paal van Oranje) en je staat in de finale. In die finale tegen de Spanjaarden dan weer op cruciale momenten wat pech met een balletje op de buitenkant voet van Casillas op een belangrijk moment. En 2014 vlak voor tijd gelijk komen met Mexico en dan nog winnen door een toch wel gemakkelijke penalty.

Belgen in 2018 die tegen een simpele tegenstander (Japan) terugkomen door een once in a lifetime kopbal van Jantje Vertonghen en in de laatste minuut scoren. En tegen Brazilië met veel geluk 2-0 voorkomen, een strafschop niet tegenkrijgen en veel kansen tegen in de tweede helft.

Het wordt allemaal beslist op momenten. Daarom zie ik het liefste gewoon stabiel voetbal zonder veel tegenkansen voor de tegenpartij. Duitsland speelde echt heel stabiel in 2014, Italië in 2006 ook. Maar Frankrijk was een toevalswinnaar.

Heel terechte opmerking.
Oranje in 2010 en 2014? Vaak meer geluk dan wijsheid. Slowaken die grote kansen misten, tegen Brazilië een bal van 40 meter van Sneijder die erin waait en een rode kaart op het juiste moment. Dan een tamelijk zwak Uruguay loten (met 3 goals binnenkant paal van Oranje) en je staat in de finale. In die finale tegen de Spanjaarden dan weer op cruciale momenten wat pech met een balletje op de buitenkant voet van Casillas op een belangrijk moment. En 2014 vlak voor tijd gelijk komen met Mexico en dan nog winnen door een toch wel gemakkelijke penalty.

Belgen in 2018 die tegen een simpele tegenstander (Japan) terugkomen door een once in a lifetime kopbal van Jantje Vertonghen en in de laatste minuut scoren. En tegen Brazilië met veel geluk 2-0 voorkomen, een strafschop niet tegenkrijgen en veel kansen tegen in de tweede helft.

Het wordt allemaal beslist op momenten. Daarom zie ik het liefste gewoon stabiel voetbal zonder veel tegenkansen voor de tegenpartij. Duitsland speelde echt heel stabiel in 2014, Italië in 2006 ook. Maar Frankrijk was een toevalswinnaar.
Frankrijk 2018 had toch ook niet heel veel van die cruciale pechmomenten die jij nu beschrijft? Nu goed, die once in a lifetime goal van Pavard dan misschien? Maar verder zaten daar niet zo heel veel wat als-momenten tussen. In dat opzicht waren ze stabiel. ;) Het voetbal was wel erg slecht verder maar stabiel was het.

Verder vind ik je opsomming van Oranje terecht. 2010 en 2014 daar zat toch een pak geluk bij. Voetbal blijft toch een hele grote momentensport, en zelfs bij de grote winnaars zie je toch vaak nog cruciale momenten die net goed moeten vallen. Je vergeet dit moment van de Spanjaarden tegen Paraguay in 2010 bijvoorbeeld. 60ste minuut, 0-0 stand.

33a8d83b27e5c0281731c5c803e8efbc1821d381

Uiteindelijk won Spanje door een balletje 2 keer binnenkant paal van Villa vlak voor tijd.

Finale Spanje - Nederland met de wraak van Oranje. Zou toch fantastisch zijn. Of zouden wij Belgen nu echt gaan supporteren voor Spanje die finale? Ik vind het prachtig hoe Nederland een hecht blok vormt.

De Nederlandse ploeg van toen verdiende het meer dan de Nederlandse ploeg van nu.

Op basis van het hele toernooi zou Spanje de finale moeten winnen. Maar voetbal werkt zo niet, natuurlijk.

Maar ja, dat NL eerst maar eens probeert te winnen van Engeland, want ze zijn weer heel zelfzeker aan het worden van zichzelf (na overwinningen tegen Roemenië en Turkije). Je mag dromen... maar de meeste dromen zijn bedrog :oi22:
Bij Engeland staat op quasi elke positie een speler die beter is, en ik vind dat ze toch al wat gegroeid zijn in het toernooi.

De Nederlandse ploeg van toen verdiende het meer dan de Nederlandse ploeg van nu.

Op basis van het hele toernooi zou Spanje de finale moeten winnen. Maar voetbal werkt zo niet, natuurlijk.

Maar ja, dat NL eerst maar eens probeert te winnen van Engeland, want ze zijn weer heel zelfzeker aan het worden van zichzelf (na overwinningen tegen Roemenië en Turkije). Je mag dromen... maar de meeste dromen zijn bedrog :oi22:
Wat is verdienen? Wellicht dat Nederland ineens nog 2 geweldige wedstrijden speelt, dan zal iedereen wel zeggen dat het verdiend is geweest zeker?

Dat denk ik overigens niet.

Wat is verdienen? Wellicht dat Nederland ineens nog 2 geweldige wedstrijden speelt, dan zal iedereen wel zeggen dat het verdiend is geweest zeker?

Dat denk ik overigens niet.

In 2010 klopten ze Brazilië en Uruguay op weg naar de finale tegen Spanje.

En je had het soort wereldspelers waarvoor ik naar voetbal kijk, met Robben, Sneijder, en Van Persie.

Voor mij is dat als vragen aan Anderlechtsupporters om in de beker voor Club te supporteren.

Ik supporter sowieso voor Spanje als het een finale Spanje - Nederland zou zijn.
Idem. Die wrevel tegen Oranje is traditie en stiekem ook gewoon erg leuk.

Ik supporter enkel voor Nederland als het tegen de Fransen is want die gun ik niks.
Al zou ik daar wel voor supporteren tegen de Engelsen want die gun ik nog net iets minder 😅

Dus ja, doe mij maar gewoon Spanje.

In 2010 klopten ze Brazilië en Uruguay op weg naar de finale tegen Spanje.

En je had het soort wereldspelers waarvoor ik naar voetbal kijk, met Robben, Sneijder, en Van Persie.
Die snap ik maar de logica is wat vreemd. Als een ploeg slecht speelt maar wel prachtige aanvallers hebt dan ben je voor die ploeg en als een ploeg matige spelers heeft maar er wel het maximale uit haalt dan ben je niet voor die ploeg. ;)

Het tweede lijkt mij juist moeilijker.

Waarom lispelt Tess zo? :o

EDIT: hare mond staat ook scheef. We weten ineens waarom ze vorige week ziek was I guess.

Terug
Bovenaan