Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
De vraag is in hoeverre dit hypocriet en een teken van dubbele standaarden is. Ik heb drie vraagtekens hierrond:Is 2 speeldagen geschorst
Dat zegt genoeg over de tegenstand. Het niveaa van dit WK is zwak zwakker zwakst.In de halve finale zonder 1 veldgoal te maken.
Moet het toch maar doen
Als ge weet dat dat teken gevoelig ligt, moet ge misschien wat slimmer zijn om het niet te gebruiken. We moeten ook niet doen alsof het allemaal onschuldig bedoeld is. Hij weet goed genoeg wat hij doet.De vraag is in hoeverre dit hypocriet en een teken van dubbele standaarden is. Ik heb drie vraagtekens hierrond:
1. In een voetbaltoernooi waar landen vertegenwoordigd worden door volksliederen die worden gezongen, vlaggen/symbolen die volkeren vertegenwoordigen, is het toch normaal dat spelers dergelijke gebaren maken die hun volk vertegenwoordigd? Als holland de leeuw heeft, rusland heeft een beer, frankrijk heeft een haan, albanië heeft een arend, zo heeft turkije een wolf (al meer als duizend jaren gebruikt als symbool). Er zijn genoeg voorbeelden waar voetbalspelers in het verleden dergelijke gebaren hebben gedaan die hun eigen land vertegenwoordigen, zonder enige onderzoek of sanctie, want dit wordt als normaal aanzien. Laat ons dan alle symbolen, volksliederen etc. verbannen?
2. Wat het nog vreemder maakt, is dat als we kijken naar andere sancties voor gebaren zoals bv die van Bellingham (dat eigenlijk terecht is en niet vergelijkbaar wegens de reden in puntje 1) dan merken we dat de sanctie lichter is voor Bellingham en uitgesteld wordt met een jaar waardoor Bellingham wél nog de komende matchen kan spelen. De Turkse speler wordt geschorst met directe ingang. De uitspraak van het onderzoek wordt vroegtijdig doorgesluist naar de Duitse krant Der Bild die het publiceert voordat de verdediging (Turkse voetbalbond) hun dossier hebben ingediend om de beslissing aan te vechten. Dit is op zich ook al corrupt en naar mijn weten moeten in dergelijke situaties bepaalde procedures gevolgd worden, verdedigingsdossier moet gehoord en gelezen worden en daarna pas een uitspraak doen. Louche praktijken.
3. Het gebaar dat werd gedaan wordt geassocieerd met extreemrechts, omdat een extreemrechtse partij in Turkije dat gebaar als politiek symbool gebruikt sinds een recenter verleden. Dit zou de reden zijn voor de sanctie. Dit lijkt me ook vreemd. Dus als IS in naam van de islam terrorisme pleegt en de islam als symbool gebruikt, zijn alle moslims plots terroristen? Dit is de logica die hier wordt gehanteerd. Of als een extreemrechtse groepering in Holland plots de leeuw als symbool gebruikt, zou Holland moeten stoppen met het gebruiken van de leeuw? Of als Vlaams Belang of whatever extremistisch groepering plots de leeuw gebruikt, zouden we de leeuw van alle straten, vlaggen, gemeenten, verkeersborden, voetbalstadions etc. moeten weghalen?
Vanwege bovenstaande redenen denk ik dat de beslissing in het verkeerde keelgat is geschoten van de Turkse gemeenschap en het morgen de omgekeerde effect zal creëren, namelijk een stadion vol met die gebaren. Want voor de Turken komt dit over als een verbanning van een symbool dat hun land/volk vertegenwoordigd. Daarnaast komt deze beslissing juist op een moment dat Turkije sinds een lange tijd voor de eerste keer opnieuw in de kwartfinale staat, dus het voelt waarschijnlijk ook als sabotage aan, door een van hun beste verdedigers (die de winnende punten scoorde in de vorige match) te verbannen van de volgende matches. Ik ben benieuwd naar de taferelen morgen.