Knock-outfase (1/8 finales tem finale)

UEFA: Soccer Above and Beyond the Political Divide

Meer woorden moet je er niet aan vuil maken.

In 2021 riep het Europees Parlement lidstaten op om de beweging te verbieden en op de terreurlijst te laten zetten.

In Oostenrijk werd de groet in 2019 verboden, in Frankrijk werd de beweging in 2020 verboden nadat het er tot gewelddadige incidenten was gekomen tussen de beweging en de Armeense gemeenschap.

In Duitsland is de wolvengroet niet verboden, maar staat die wel onder toezicht. De Duitse minister van Buitenlandse Zaken Nancy Faeser reageerde na de EK-match dan ook meteen met een scherpe veroordeling.

Er is toch een verschil tussen haatdragende gezangen en een symbool (wolf) die een land/volk vertegenwoordigd? Dan zou je moeten zeggen dat de Vlaamse leeuw, de Franse haan, etc. ook haatdragend zijn? Ik vind het appelen met peren vergelijken.
Je moet die discussie wel fair en correct voeren hé.

De wolf is een historisch symbool en dier voor het Turkse volk, de wolvengroet is gewoon rechtstreeks gelinkt aan de Grijze Wolven. Dat het meer en meer aanvaard wordt in Turkije omdat de nieuwe generatie de zware lading daarvan mss niet helemaal juist inschat en omdat ook daar extreem nationalisme aan een opmars bezig is, is blijkbaar wel zo, maar het blijft gewoon het symbool voor die fascistische, extreem nationalistische beweging die geweld nooit heeft geschuwd, integendeel.

Ik vind een schorsing ook niet nodig, maar je moet wel het gebaar zelf ook niet minimaliseren imo.

En 1 van de regels is dat dergelijke tekens niet gewenst zijn. Doe ze dus ook niet. Net zoals een buitensporig feesten van een goal dmv het truitje uit te trekken ook niet geapprecieerd worden. Zelfs niet als er onder dat truitje de boodschap staat : schatje ik houd van u, bedankt voor de steun door al die jaren heen.

Het is een gebaar (en dus ook uitlating) dat als kwetsend gezien wordt door anderen.
Net zoals een racistische uitlating zo gezien wordt.

Als je dit wenst toe te staan. Dan moet je racistische gezangen of uitspraken ook toestaan.

Uiteindelijk draait het rond het feit dat dit een bepaalde lading heeft die een groep der mensen potentieel kan kwetsen. En er is binnen de voetbal een keuze gemaakt om rekening te houden met de gevoeligheden van anderen.

Of nog minder blabla georienteerd. Regels zijn regels. Houd u aan de regels. En 1 van de regels is dat dergelijke tekens niet gewenst zijn. Doe ze dus ook niet. Net zoals een buitensporig feesten van een goal dmv het truitje uit te trekken ook niet geapprecieerd worden. Zelfs niet als er onder dat truitje de boodschap staat : schatje ik houd van u, bedankt voor de steun door al die jaren heen.
Opnieuw, appelen met peren vergelijken. Als ik het volkslied van een land kwetsend vind, dan zouden we daar ook komaf mee moeten maken? Of als ik de leeuw op de Vlaamse vlag kwetsend vind, moeten we de Vlaamse vlag verbannen uit het voetbal? Het houdt geen steek. Lees eens mijn eerste post terug met de 3 puntjes. Soite, zoals @Sir.Killalot aanhaalt, laten we focussen op de matchen.

Opnieuw, appelen met peren vergelijken. Als ik het volkslied van een land kwetsend vind, dan zouden we daar ook komaf mee moeten maken? Of als ik de leeuw op de Vlaamse vlag kwetsend vind, moeten we de Vlaamse vlag verbannen uit het voetbal? Het houdt geen steek. Lees eens mijn eerste post terug met de 3 puntjes. Soite, zoals @Sir.Killalot aanhaalt, laten we focussen op de matchen.
stop dan met het laatste woord te willen hebben?

Wat een gigantisch gezever en je weet het. Je beschuldigt iedereen die het oneens is met je (iedereen dus) van appelen met peren te vergelijken terwijl je de wolvengroet met de Vlaamse vlag of een nationaal volkslied vergelijkt. Een betere vergelijking zou de wolvengroet met de hitlergroet zijn, maarja dan zijn we uitgeklapt en dat weet je. Hou er dus gewoon over op, iedereen is het met je oneens.

Het meest hypocriete aan dit alles is dat bepaalde Europese "elites" en met name enkele west Europese landen beslissen namens Turkse mensen en cultuur wat als racistisch en beledigend kan worden beschouwd binnen de Turkse cultuur.

In zekere zin dus een treffend voorbeeld van oriëntalisme.

Drie vinger salute (chetnik) mag, Albanezen krijgen een minimale geld boete voor het arend symbool ahja en Engelsen die uiteraard mogen kiezen wanneer 1 match schorsing in gang mag treden voor een seksistische beweging.

Het begint allemaal heel vermoeiend te worden dat het westen-westen krijgt te beslissen wat mag en niet mag, altijd die eenzijdige blik op zaken.

Het is wel wat meer dan extremisme he. En ik zou er zeker niet te koop lopen met mijn naam wanneer deze met extremisme wordt gekoppeld. Al zeker niet wanneer ik een goal maak.

Hier is toch ook geen rode kaart gegeven?
Dat bedoel ik ook niet. Ik bedoel dat er normaliter voor zoiets dan een gele kaart wordt gegeven waardoor je geen wedstrijd mist. Waarom dat Demiral dan nu ineens twee wedstrijden schorsing krijgt begrijp ik niet. Ik vind dat gewoon buitenproportie. Ik vind niet dat je spelers achteraf nog moet gaan schorsen voor het overbrengen van een politieke boodschap of iets in die trend. Nogmaals: een (fikse) boete vind ik hier meer op z'n plaats om aan te geven dat zulke praktijken niet thuishoren op een voetbalveld.

Maar idd, terug on-topic zoals hierboven staat (reactie was al geplaatst nadat ik het bericht van Lemme zag)

En ligt Martinez al buiten?
Dat is toch ook een enorme flop. 0 goals in zijn laatste 3 wedstrijden, 2 potjes gewonnen tegen de lammen en blinden van Tsjechië en Turkije. Verloren van Georgië.

Ik krijg steeds meer het idee dat Martinez ook gewoon een waardeloze coach is en dat de Belgen echt veel pech hebben gehad dat hij er 6 jaar heeft gezeten.

Mijn Portugese collega liet me alleszins weten eindelijk te begrijpen waarom ik zo ontevreden was over Martinez ondanks al die jaren nr 1 op de FiFA ranking geweest te zijn.

Dat is toch ook een enorme flop. 0 goals in zijn laatste 3 wedstrijden, 2 potjes gewonnen tegen de lammen en blinden van Tsjechië en Turkije. Verloren van Georgië.

Ik krijg steeds meer het idee dat Martinez ook gewoon een waardeloze coach is en dat de Belgen echt veel pech hebben gehad dat hij er 6 jaar heeft gezeten.
Wat niet wil zeggen dat een andere coach het per se beter had gedaan. Over het algemeen toch maar weinig bondscoaches waar een mens wild van wordt.

Een pensioen van een trainer als Deschamps zou de voetbalsport toch ferm deugd doen.

Zo een kern, zo mismeesteren.
Ik ben ook zeker geen fan van Deschamps, maar mismeesteren vind ik toch ook weer fel overdreven. In zijn periode als bondscoach 1 gewonnen WK, twee verloren finales waarvan één op penalty's op vier eindtornooien en ook nog eens een Nations League gewonnen.

Je kan moeilijk zeggen dat hij geen resultaten behaald natuurlijk. Mooi voetbal is het zeker niet, maar mismeesteren vind ik hier dan ook weer niet op z'n plek. Mismeesteren kan je beter toepassen bij Southgate, die in al die jaren met Engeland niks heeft gewonnen.

Ik ben ook zeker geen fan van Deschamps, maar mismeesteren vind ik toch ook weer fel overdreven. In zijn periode als bondscoach 1 gewonnen WK, twee verloren finales waarvan één op penalty's op vier eindtornooien en ook nog eens een Nations League gewonnen.

Je kan moeilijk zeggen dat hij geen resultaten behaald natuurlijk. Mooi voetbal is het zeker niet, maar mismeesteren vind ik hier dan ook weer niet op z'n plek. Mismeesteren kan je beter toepassen bij Southgate, die in al die jaren met Engeland niks heeft gewonnen.
Laatste volledig mee eens. :)

Maar als je de spelers bekijkt waar een Deschamps in die periode heeft op mogen rekenen, daar zou een Wilmots zelfs nog een prijs mee kunnen halen. ;) Dan is dat imo pure mismeestering van een straffe voetbalgeneratie.

Ook vaak nog eens meeval, wat uiteraard altijd meespeelt, maar des te meer als je als een dikke angsthaas denkt. Konden er nu ook al 2 keer met wat pech gewoon uitliggen tegen ons of Portugal.

Echt hopen dat Spanje ze kan afstoppen! En men misschien die onnozel Deschamps in vraag gaat beginnen stellen.

Terug
Bovenaan