Knock-outfase (1/8 finales tem finale)

Probleem is dat er in de Rode Duivels geen fut zit. En als je geen goals maakt kan je niet simpelweg niet winnen, en dat is iets wat we de afgelopen 4 matchen (waar er maar in één match goals vielen) duidelijk hebben gezien.

Idd. Met zo'n mentaliteit als De Bruyne (die Lukaku, Hazard, Courtois, etc. ook hebben/hadden) ga je er inderdaad nooit geraken. En ik kan me ook geen normaal (voetbal)land voorstellen waar zo'n mentaliteit zou pakken.
In andere landen zijn spelers zichtbaar fier dat ze mogen uitkomen voor hun land, zelfs de oude Ronaldo nog. Bij de Rode Duivels hebben de (meeste) spelers altijd zo'n air gehad van dat "wees blij dat ik meespeel". De omgekeerde wereld dus.
Uiteindelijk heb je trainers nodig met binding met het land. Goethals, Thys, dat waren coaches die de talen van het land spraken. Die de verbinding zochten tussen Walen en Vlamingen. Die zorgden dat er eenheid was in de ploeg.

Dat hebben we al heel lange tijd niet meer gehad. Nu heb je ook nog andere culturele lijnen die door de ploeg lopen wat voor nog meer verdeeldheid zorgt.

Ik ben zelf zeker geen fan van Tedesco en ik zou ook liever hebben dat hij vertrekt. Maar als je hem ontslaat moet je er natuurlijk ook wel zeker van zijn dat er iemand beter is die de job WIL doen. Velen gaan er precies vanuit dat het zo gemakkelijk is om een goede trainer aan te trekken, maar het loon dat onze Belgische bond kan aanbieden is misschien ook niet hoog genoeg voor een toptrainer aan te trekken. En welke toptrainer wilt bondscoach worden van deze groep spelers? We hebben heel veel kwaliteit, genoeg om naar EKs en WKs te gaan, maar om winnen niet, zelfs niet met een toptrainer. Dus misschien was/is Tedesco wel het beste wat we kunnen krijgen? Hij is ook nog jong, hij kan misschien nog meegroeien met deze groep spelers.
Het is inderdaad naar mijn mening de taak van de bond om eens rond te neuzen en een talentvolle trainer te vinden die past in het plaatje.
Club heeft ook een trainer die tot voor kort nog niks tot weinig bewezen had en die heeft ook het schip kunnen rechttrekken.

Dat is dan ook de taak van de bond. Of de taak van "den talenten speurneus" van de bond. Die mens moet zorgen dat het juiste profiel gevonden wordt voor de rode duivels. Mijn cijfer voor de bond de laatste 10 jaar? -1 op 10.

In het de fout van Tedesco dat hij een contract heeft kunnen tekenen waarmee er tem 2026 brood op zijn plank komt? Kan je hem ongelijk geven? Iedereen zou exact hetzelfde doen in zijn situatie. Het is de bond die zo dom was om hem een 'luxe' contract aan te bieden hé!

Dus misschien was/is Tedesco wel het beste wat we kunnen krijgen? Hij is ook nog jong, hij kan misschien nog meegroeien met deze groep spelers.
De toekomst zal het zeggen maar ik vrees dat de mensen binnen de bond die verantwoordelijk zijn voor talentscouting zelf ook niet voldoende bekwaam zijn. Maar dan is de hamvraag: Die talentscout (of scouts): Wil je ne goeie aanwerven? Ah wel die mens kost ook geld! ;)

Laatst bewerkt:
Uiteindelijk heb je trainers nodig met binding met het land. Goethals, Thys, dat waren coaches die de talen van het land spraken. Die de verbinding zochten tussen Walen en Vlamingen. Die zorgden dat er eenheid was in de ploeg.

Dat hebben we al heel lange tijd niet meer gehad. Nu heb je ook nog andere culturele lijnen die door de ploeg lopen wat voor nog meer verdeeldheid zorgt.

Komaan zeg, wat voor zever is dat? Frankrijk heeft al decennia lang meer culturen in hun nationale ploeg dan eender welk land en hebben altijd successen geboekt.

If anything gaan die verschillende culturen er net voor zorgen dat die tegenstellingen tussen Vlamingen en Walen er bij de nationale ploeg gewoon nog minder toe doen.

Komaan zeg, wat voor zever is dat? Frankrijk heeft al decennia lang meer culturen in hun nationale ploeg dan eender welk land en hebben altijd successen geboekt.

Nee, dat is ronduit gezever, if anything gaan die verschillende culturen er net voor zorgen dat die tegenstellingen tussen Vlamingen en Walen er bij de nationale ploeg gewoon nog minder toe doen.
Fransen zijn een eenheid door de taal. Maakt een groot verschil.

Toch weer niet het riedeltje over fierheid en trots, over Vlamingen en Walen, ... bla bla bla

Het zijn topsporters. Sporters die maar al te graag willen winnen, sporters met een ego.

We gaan hier nu toch niet 'gebrek aan inzet' als hét grote probleem stellen zeker, want dat was het niet. Spelers uit vorm en vooral de aanpak van een coach die niet durfde zijn hier de grote boosdoeners hoor. Een drive, een schwung, positiviteit brengen, ook dat zijn taken van een coach.

Trouwens, de sfeer in de ploeg was toch fantastisch? :unsure:

Dit interview is ook zo slap en laconiek. Kom op man.

Ik vond het toch ook tenenkrullend. "We hadden een plan, zonde van die goal zo laat waardoor het nog moeilijk wordt." Komaan zeg, precies of ze genoeg hadden aan een gelijkspel ?!
Dat was dus het probleem gisteren alsook tegen Oekraine: ze speelden gewoon niet om te winnen, ze speelden om niet te verliezen. Onbegrijpelijk want winst was eigenlijk een must in beide wedstrijden.

Dit interview is ook zo slap en laconiek. Kom op man.

Het is ook niet aan Kevin om het 'gameplan' te bepalen he.

Kevin begon met goede bedoelingen aan dit toernooi. Hij was eerder een van de betere spelers maar is nadien ook mee verzopen met de rest en zijn motivatie leek elke match minder en minder.

Ik vond het toch ook tenenkrullend. "We hadden een plan, zonde van die goal zo laat waardoor het nog moeilijk wordt." Komaan zeg, precies of ze genoeg hadden aan een gelijkspel ?!
Dat was het 'plan' van Tedesco volgens mij dat Kevin gewoon copy/paste? (Nu ja welk plan he. Maar goed)

Toch weer niet het riedeltje over fierheid en trots, over Vlamingen en Walen, ... bla bla bla

Het zijn topsporters. Sporters die maar al te graag willen winnen, sporters met een ego.

We gaan hier nu toch niet 'gebrek aan inzet' als hét grote probleem stellen zeker, want dat was het niet. Spelers uit vorm en vooral de aanpak van een coach die niet durfde zijn hier de grote boosdoeners hoor. Een drive, een schwung, positiviteit brengen, ook dat zijn taken van een coach.

Trouwens, de sfeer in de ploeg was toch fantastisch? :unsure:
Toch mag je bepaalde patronen best noteren na 10 jaar uitschakelingen op grote toernooien. Voetbal altijd zien als een zuiver tactisch spel zonder emoties is ook volstrekt onzinnig. En juist die emotie ontbreekt wel vaak bij de Belgen in de wedstrijden dat het er echt om gaat. Natuurlijk gaat het technisch en tactisch nog wel tegen een Servië, Rusland, Zweden of Oostenrijk maar tegen de toplanden wordt er echt meer gevraagd.

Zelfs in 2018 was het (nadat je letterlijk 1 overwinning van de wereldtitel bent want Kroatië had je gepakt) na afloop vrij nonchalant: Tja, jammer. Dat is geen houding waarmee je het redt als je toernooien wilt winnen.

NINTCHDBPICT000419493524.jpg

Dat was dus het probleem gisteren alsook tegen Oekraine: ze speelden gewoon niet om te winnen, ze speelden om niet te verliezen. Onbegrijpelijk want winst was eigenlijk een must in beide wedstrijden.
Je kan wel degelijk doorgaan in een KO wedstrijd met een gelijkspel. Het is inderdaad zonde van die late goal, toch? Het is niet zo dat Frankrijk veel echt kansen had (blijkt ook uit hun xG onder de 1). Verdedigend leek het game plan inderdaad gewoon te werken.

Ook tegen Oekraïne was winst klaarblijkelijk geen must. Het was wellicht beter geweest, dat wel. En ja, ook ik vind dat zonde.

Toch mag je bepaalde patronen best noteren na 10 jaar uitschakelingen op grote toernooien. Voetbal altijd zien als een zuiver tactisch spel zonder emoties is ook volstrekt onzinnig. En juist die emotie ontbreekt wel vaak bij de Belgen in de wedstrijden dat het er echt om gaat. Natuurlijk gaat het technisch en tactisch nog wel tegen een Servië, Rusland, Zweden of Oostenrijk maar tegen de toplanden wordt er echt meer gevraagd.

Zelfs in 2018 was het (nadat je letterlijk 1 overwinning van de wereldtitel bent want Kroatië had je gepakt) na afloop vrij nonchalant: Tja, jammer. Dat is geen houding waarmee je het redt als je toernooien wilt winnen.

NINTCHDBPICT000419493524.jpg
In 2018 werd er na die wedstrijd nog gezegd dat Hazard liever met België verloor dan met dat Frankrijk te winnen waardoor er een heuse shitstorm bij onze Zuiderburen ontstond waar we tot op de dag van vandaag nog steeds over worden aangesproken.
Dat was allesbehalve peis en vree.

Je kan wel degelijk doorgaan in een KO wedstrijd met een gelijkspel. Het is inderdaad zonde van die late goal, toch? Het is niet zo dat Frankrijk veel echt kansen had (blijkt ook uit hun xG onder de 1). Verdedigend leek het game plan inderdaad gewoon te werken.

Ook tegen Oekraïne was winst klaarblijkelijk geen must. Het was wellicht beter geweest, dat wel. En ja, ook ik vind dat zonde.
Is er veel reden om aan te nemen dat dit Belgisch team een strafschoppenserie kan winnen?

In 2018 werd er na die wedstrijd nog gezegd dat Hazard liever met België verloor dan met dat Frankrijk te winnen waardoor er een heuse shitstorm bij onze Zuiderburen ontstond waar we tot op de dag van vandaag nog steeds over worden aangesproken.
Dat was allesbehalve peis en vree.
Praatjes, ik heb het vaak niet op het veld gezien en zeker niet bij Hazard.

Is er veel reden om aan te nemen dat dit Belgisch team een strafschoppenserie kan winnen?
Geen. Buiten dat Casteels goed staat te keepen en dat ik me weinig strafschopmissers kan herinneren, maar zo een moment is toch altijd anders dus valt niet te voorspellen (ook geen ervaring mee deze groep).

Verder vond ik niet dat België zoveel minder gevaarlijk was dan Frankrijk dus ze hadden ook gewoon kunnen scoren (ondanks de voorzichtige aanpak). Ik denk niet dat de voorzichtige aanpak zo verkeerd was gisteren. Als KDB iets beter kan afdrukken vlak voor de 1-0 winnen we die match "gewoon" en spreekt iedereen van een slimme aanpak (ondanks de foute spelersposities en gebrek aan juiste wissels van Tedesco).

Geen. Buiten dat Casteels goed staat te keepen en dat ik me weinig strafschopmissers kan herinneren, maar zo een moment is toch altijd anders dus valt niet te voorspellen (ook geen ervaring mee deze groep).

Verder vond ik niet dat België zoveel minder gevaarlijk was dan Frankrijk dus ze hadden ook gewoon kunnen scoren (ondanks de voorzichtige aanpak). Ik denk niet dat de voorzichtige aanpak zo verkeerd was gisteren. Als KDB iets beter kan afdrukken vlak voor de 1-0 winnen we die match "gewoon" en spreekt iedereen van een slimme aanpak (ondanks de foute spelersposities en gebrek aan juiste wissels van Tedesco).
Goh dan wil ik toch even de xG er bij pakken. 1,06 xG tegen 0,23 xG.

Wie wil er Verheyen of Sonck?

Een coach uit eigen land zal idd ook niet automatisch een succes zijn, maar ik geloof wel dat dat voor de positie van bondscoach altijd veel beter is om iemand te hebben die de cultuur en het land van de spelers goed begrijpt. Martinez en Tedesco hadden/hebben niks feeling met België en kwamen/komen daardoor te veel over als kille managers (die nooit echt de indruk geven dat het ze al te veel kan schelen wat de ploeg nu doet), en ik denk dat dat voor een bondscoach toch wel een zwaar minpunt is dat zich indirect negatief kan vertalen op het veld.
De persoon waar ik op reageerde en waar jij dan uiteindelijk op reageert. Want het gaat me helemaal niet over al dan niet buitenlander, maar Sonck en Verheyen slaat gewoon nergens op.

En je kunt veel van Martinez zeggen, maar die was echt alles behalve kil. Gaandeweg heeft die echt wel wat liefde voor België gekregen. Dat is vaak genoeg naar boven gekomen in zijn interviews.

Soit, nu is het dit. Straks nemen we een Belg en is vragen we ons af waarom het per se een Belg moet zijn, wanneer deze ook blijkt te falen. Ik had liever Peter Bosz gezien (die de andere kandidaat naast Tedesco was). Die had wel aanvallend gespeeld. Wat niet per se wilt zeggen dat dat garant staat voor resultaten.

Laatst bewerkt:
De persoon waar ik op reageerde en waar jij dan uiteindelijk op reageert. Want het gaat me helemaal over al dan niet buitenlander, maar Sonck en Verheyen slaat gewoon nergens op.

En je kunt veel van Martinez zeggen, maar die was echt alles behalve kil. Gaandeweg heeft die echt wel wat liefde voor België gekregen. Dat is vaak genoeg naar boven gekomen in zijn interviews.

Soit, nu is het dit. Straks nemen we een Belg en is vragen we ons af waarom het per se een Belg moet zijn, wanneer deze ook blijkt te falen. Ik had liever Peter Bosz gezien (die de andere kandidaat naast Tedesco was). Die had wel aanvallend gespeeld. Wat niet per se wilt zeggen dat dat garant staat voor resultaten.
Altijd een Nederlander nemen. :) Die hebben tenminste binding met het land.

We missen vooral oportunisten, maar dan in de goeie zin van het woord. Van die kerels als Mertens of Naingolan die plots van ver buiten de 16 de bal kunnen binnenpegelen.

De enige die daarbij in de buurt komt is misschien Tielemans. In theorie kan KDB dat natuurlijk ook, maar we hebben hier weeral niet de Man City KDB gezien (behalve tegen Roemenië).

Of van die opportunisten die een rebound kunnen binnen trappen. Voor mij is het feit dat hier (de kans van KDB) niemand tijdig rechts inschuift een van de grootste gemiste kansen van giseren:

Screenshot 2024-07-02 at 11.38.11.jpg

Goh dan wil ik toch even de xG er bij pakken. 1,06 xG tegen 0,23 xG.

Hm, had ergens gelezen dat ook Frankrijk onder de 1 zat. Ok, groot verschil inderdaad, al is zo een Carrasco alleen voor de keeper met de ultieme tackle van Hernandez natuurlijk gewoon een xG van 0, terwijl dat ei zo na de beste kans uit de wedstrijd was.

Nu, ik zat in het stadion dus beleef de match misschien wat gekleurder dan voor tv.

Terug
Bovenaan