Knock-outfase (1/8 finales tem finale)

Die keeper van Portugal is toch wel een echte muur hoor. Stel je voor dat Martinez dit EK onverwachts nog wint, dan fret ge toch helemaal uw kas op 🥲

Dat is wel een strafschoppenreeks ownen.

Geen makkelijke horde voor Portugal. Slovenië heeft zich goed verweerd :)

Allé Bobby en nu Frankrijk eruit wippen!

Gg Slovenië wel. Staan ergens op plaats 50 ofzo en toch elke match ervoor gegaan en voortdurende pressing. Meer dan je kan zeggen van de Belgen die tientallen plaatsen hoger staan op de ranking.
Dit is waarvoor je naar WK's en EK's kijkt.

De Portugese supporters in vreugde, de spelers zijn helden.

Moest na de fout van Pepe de bal er toch in gegaan zijn was het land in tranen.

Hoe oppervlakkig is het eigenlijk allemaal.

En toch blijft heel die ploeg achter Ronaldo staan. Die heeft een groot ego maar wel heel veel inzet.

Men spreekt bijvoorbeeld over iemand met een groot "ego", als die persoon bijvoorbeeld van zichzelf vindt dat hij erg belangrijk is, terwijl dat voor velen in de werkelijkheid niet zo blijkt te zijn

Ronaldo kan een groot ego hebben want hij heeft effectief ook voor heel veel mensen, supporters, jonge voetballers iets betekent.

Liever zo iemand met veel grinta dan de huidige generatie rode duivels...

Het wordt na deze pijnlijke uitschakeling ook tijd voor een definitieve evaluatie van deze gouden generatie. 6 toernooien, slechts 1 halve finale. Het zijn tegenvallende cijfers waarbij 2016, 2022 en 2024 flops van de eerste orde zijn geworden.

Hoe kan het toch dat er met dit materiaal zo weinig is klaargespeeld? Dat de topduels toch vrijwel altijd in België als underdog en verliezer resulteerden?
WK 2014 verliezen ze in de kwartfinale van Argentinië, het eerste grote toernooi voor veel jongens en waarbij de spelers teveel onder de indruk waren van de sterren van Argentinië. Je speelt daar op dat moment ook met Origi in de spits en Mirallas als rechtsbuiten. En met Wilmots als bondscoach, een man die na zijn ontslag bij ons nergens meer aan de bak is geraakt als trainer.

EK 2016, speelden we helaas nog altijd onder oetlul Wilmots.

WK 2018, verliezen we nipt tegen wat gewoon de beste ploeg van de wereld was op dat moment, en waar je heel erg merkte dat onze basis elf wel kon wedijveren voor de titel, maar onze bank niet. Chadli op de rechtsback wegens de geschorste Meunier, dat was echt een drama en een wereld van verschil. Ik neem het Martinez dan ook nog altijd kwalijk dat hij Nainggolan niet meepakte op dat toernooi. Dembele én Witsel op het middenveld, dat pakte niet.

EK 2020, de tekortkomingen van Martinez die je tijdens het WK al zag opspelen, beginnen nu echt naar boven te komen. Geen plan B, en Hazard en De Bruyne beginnen half kreupel aan het toernooi, en worden door de Portugezen helemaal kreupel getrapt. Zonder die blessures win je imo gewoon van Italië.

WK 2022, daar wil ik niet teveel woorden meer aan vuilmaken. Martinez die compleet door het ijs zakte, die nog altijd dacht dat het 2018 was. Hazard kon het zelf niet meer begrijpen dat hij boven jongens als Trossard werd gekozen. Lukaku die geblesseerd was, maar Martinez die om de een of andere reden van mening was dat je op dezelfde manier kan spelen met Batshuayi in de spits. Een groep die compleet implodeerde door het mismanagement van Martinez.

EK 2024, wat velen hadden voorspeld. Helaas. Voor verschillende jongens kwam het nog te vroeg, en met een trainer die zoveel stress had op zijn eerste toernooi dat hij ons met de handrem op liet spelen. Die net als Martinez ook teveel jongens uit positie liet spelen, teveel vasthield aan dezelfde 15 namen, waarbij tactisch zijn plannetjes ook gewoon vaak niet klopten.

We hadden een fantastische gouden lichting, maar die bestond "maar" uit een 9-tal spelers. Een echte linksback hebben we nooit gehad, een echte topper op de rechtsbuiten eenmaal De Bruyne centraal begon te spelen ook niet. Van jongens als Kompany en Vermaelen hebben we veel te weinig kunnen genieten in de defensie, ook Hazard, De Bruyne en Lukaku zijn geblesseerd of uit vorm in cruciale matchen. En onze bank was gewoon helemaal niet van het niveau van wat grotere toplanden daar konden zetten. Tegen Wales speel je in de defensie met Jordan Lukaku en Jason Denayer of all people, in 2018 moet je in die levensbelangrijke match tegen Frankrijk plots Chadli op de rechtsback posteren. En dan heb je onze bondscoaches hé. Wilmots heeft twee toernooien verknoeid, die man had nooit trainer mogen worden, en is nadien ook nooit echt nog trainer geweest. Martinez bracht aanvankelijk wat nodig was, maar had beter na het WK al gestopt, en zéker na het EK in 2020, want het was duidelijk op toen voor hem. Het fiasco van 2022 was al even hard voorspeld als het fiasco nu van Tedesco.

Tl;dr: als klein land hadden we een te beperkte bank, gekoppeld met bondscoaches die niet de juiste competenties hadden. En uiteindelijk moet je ook altijd wat geluk hebben in het voetbal ook. Ik ben vooral kwaad op onze bond, die in het geval van Wilmots en Tedesco draken van coaches heeft aangesteld, en in het geval van Martinez véél te laat heeft ingegrepen. En dramatisch genoeg nu opnieuw dezelfde fout maakt als met Martinez door Tedesco al een contractverlenging voor te schotelen voor aanvang van het toernooi. We hebben onze gouden lichting verkwanseld. Er komt nu een zilveren of bronzen lichting aan, ik ben op dat vlak niet pessimistisch. Ook met zo'n lichting kan je meedingen voor de prijzen, voorbeelden genoeg, maar dan heb je wel een degelijke coach nodig. En op dat vlak zie ik het zeer somber in met Tedesco.

Nog 1 ding over de match van vandaag, en dan kruip ik mijn nest in, maar ik had in de tweede helft (voor de goal viel) heel fel het gevoel dat Tedesco meer bezig was met potentiële verlengingen dan met de match proberen te winnen, waardoor hij niet durfde te wisselen.

Enfin, dat Lukaku ze niet binnentrapt daar kan Tedesco niets aan doen,

Heeft er weliswaar 3 binnengetrapt he.

De goal na die run van 40(?) meter was bovendien gewoonweg uitstekend afgewerkt (& ook de goal op assist van Openda was proper gedaan).

Lukaku was dit toernooi enkel maar goed om wat te liggen zweten.

Hij was indd verre van in topvorm, doch:

- Scoort (dus zelfs al zwetend) nog steeds 3x;
- Heeft meer assists achter zijn naam dan oa. KDB (Over het doelpunt van Tielemans liet Hein, toch alom geprezen hier, tijdens de rust in de match tegen Roemenië, overigens optekenen: "Dit was een goal van Lukaku").

Het is tenslotte ook niet zo dat de (zgn?) wél-wereldniveauspitsen dit toernooi wél aan de lopende band aan het scoren zijn he.

Het is tenslotte ook niet zo dat de (zgn?) wél-wereldniveauspitsen dit toernooi wél aan de lopende band aan het scoren zijn he.
Je hebt scorende spitsen maar die zijn inderdaad dun gezaaid, maar dan heb je ook de spitsen die mee druk zetten (op de keeper, bij opbouw van achteren of op het middenveld) en/of kapstok zodat de ploeg kan opschuiven en de anderen beter maakt.

Lukaku bracht (zeker) in de 2 laatste matchen niets van al die dingen. Iedereen zag het, en Tedesco waarschijnlijk ook maar liet hem staan.

En in al die andere landen vinden ze die dan wel? Of is het weer een typische Belgenmop waarom ze er hier geen kunnen vinden?
Ik vraag me af waarom ze de bondscoach in het buitenland gaan zoeken. Waarom zouden ze Wesley Sonck of Gert Verheyen geen kans geven? Die hebben goed werk verricht bij de jongeren. Misschien zouden ze het wel beter doen dan die dure coaches uit het buitenland.

Ik vraag me af waarom ze de bondscoach in het buitenland gaan zoeken. Waarom zouden ze Wesley Sonck of Gert Verheyen geen kans geven? Die hebben goed werk verricht bij de jongeren. Misschien zouden ze het wel beter doen dan die dure coaches uit het buitenland.
Op basis van wat ga je zo'n 2 man bondscoach maken? Allè, dat kun je toch gewoon niet menen mag ik hopen?

Hopelijk Tedesco buiten en hopelijk moeit Bart Verhaeghe zich eens niet met de zoektocht dan krijgen we misschien zo geen miscast als Tedesco

Je hebt scorende spitsen maar die zijn inderdaad dun gezaaid, maar dan heb je ook de spitsen die mee druk zetten (op de keeper, bij opbouw van achteren of op het middenveld) en/of kapstok zodat de ploeg kan opschuiven en de anderen beter maakt.

Lukaku bracht (zeker) in de 2 laatste matchen niets van al die dingen. Iedereen zag het, en Tedesco waarschijnlijk ook maar liet hem staan.
Maar de rest van onze ploeg zet ook geen druk. Dan loop je u al spits gewoon stikdood voor niks.

En onze ploeg heeft ook nooit de intentie gegeven van te willen opschuiven, gezien hoe laag we telkens stonden?
Die goal van Tielemans komt er wel op bijsluiten+ Lukaku die de bal afschermt en goed terugspeelt

Terug
Bovenaan