Knock-outfase (1/8 finales tem finale)

Hoe meer je gaat zeggen dat er geen België-gevoel is, hoe meer de perceptie ook die kant gaat opgaan he. Ik vind die gedachte vertrekken vanuit een redelijk cynisch startpunt zelfs.

Bij de algemene bevolking was het qua interesse dan misschien minder, maar bij voetbalfans onderling heb ik sinds de start van het EK een enorme passie en strijd gevoeld die ik dan weer bij vorige toernooien wat miste. Neen, qua beleving heb ik echt niet te klagen.

Een ploeg hebben die uit één volk bestaat, die dezelfde taal spreken, hetzelfde DNA en dezelfde geschiedenis en historie hebben zal wel een rol spelen. En we moeten het echt niet zo ver gaan zoeken bij Oost-Europese of Zuid-Amerikaanse landen, kijk nog maar naar Ierland of Schotland zelfs Portugal of Spanje. Het zijn echt wel de centrale West-Europese landen die een smeltkroes geworden zijn waar het gevoel van eenheid ontbreekt en waar veel mensen moeite krijgen om er zich mee te identificeren. Die Turken gisteren bijvoorbeeld, een fier volk. En wat zijn wij?
Ja, Spanje, dat land dat het niet eens eens geraakt over de tekst van hun volkslied en waar het separatisme en regionalisme minstens even hard speelt als bij ons.

De sfeer bij de fans in Düsseldorf zat nochtans heel goed. 90min gezongen want aan Franse zijde was het maar pover. Wel jammer dat er een marginaal een stoeltje moest afbreken.

De sfeer bij de fans in Düsseldorf zat nochtans heel goed. 90min gezongen want aan Franse zijde was het maar pover. Wel jammer dat er een marginaal een stoeltje moest afbreken.
Na de match was er ook ene die begon door te flippen omdat iemand met een Frans/blauw shirt in de VIP zat (naast iemand met een Belgisch shirt nota bene). En dan naast het stadion Duitsers op de vuist met elkaar. Idioten.

Ik kan het niet helpen maar ik vind het nog steeds erg triest voor de Oostenrijkers. Net nog even die samenvatting teruggekeken, zelden zoveel pech gezien. Zo een sympathieke ploeg, ik hoop echt dat die het de komende jaren geweldig gaan doen.

Een ploeg hebben die uit één volk bestaat, die dezelfde taal spreken, hetzelfde DNA en dezelfde geschiedenis en historie hebben zal wel een rol spelen. En we moeten het echt niet zo ver gaan zoeken bij Oost-Europese of Zuid-Amerikaanse landen, kijk nog maar naar Ierland of Schotland zelfs Portugal of Spanje. Het zijn echt wel de centrale West-Europese landen die een smeltkroes geworden zijn waar het gevoel van eenheid ontbreekt en waar veel mensen moeite krijgen om er zich mee te identificeren. Die Turken gisteren bijvoorbeeld, een fier volk. En wat zijn wij?
Zowel Ierland als Schotland zijn fier op hun land en haten de Engelsen met een passie. Maar beiden zijn ook gewoon mensen die graag een pint gaan drinken en gaan feesten. Ze weten ook dat hun ploeg de stenen uit de grond zuigt dus zien dit gewoon als een excuus om wat leut te gaan maken.
De Ieren zijn bv ook het volk dat het meeste naar het buitenland trekt om voetbal te zien (elke zaterdagmorgen staat Dublin airport tjokvol volk met Liverpool, United of Celtic truitjes aan) terwijl hun eigen competitie geen volk trekt.

Spanje heeft toch geen eigenheid? Centraal misschien maar zowel Catalonië als Baskenland strijden al jàren voor onafhankelijkheid.

Er is maar 1 echt gemene deler bij al wat je opnoemt: die gasten zijn allemaal compleet voetbalgek. De Balkan en Turkije zullen ook wel fierder zijn op hun eigenheid maar vooral: die gasten zijn bereid om te moorden voor hun voetbalclub. En dan ben ik eerlijk gezegd blij dat wij zo gek niet zijn.

Er trouwens toch sfeer genoeg tijdens de toernooien waar het goed ging? Hell, zelfs dit toernooi zat de sfeer goed en waren er duizenden mensen op de been.

Derbij, toen we de halve finale speelden vh WK had het VB ook +20% vd stemmen, was De Wever op zijn pik getrapt omdat er op 11/7 nog zoveel Belgische vlaggen buiten hingen en moest Jan met de Pet ook niet weten van de Walen, net zomin als Francois avec le klak iets van Vlamingen moest hebben. Maar die 90 minuten waren we gewoon Belg, klaar. We konden er gvd zelfs mee om dat er moslims meededen.

Ja, Spanje, dat land dat het niet eens eens geraakt over de tekst van hun volkslied en waar het separatisme en regionalisme minstens even hard speelt als bij ons.
Of Portugal, die een bevolking hebben die enorm gevarieerd is, oa door hun koloniaal verleden in Afrika én waar +-10% van de bevolking van niet-Portugese afkomst is.

Pas op, ik ben het er mee eens dat er te weinig inzet, drive en onverzettelijkheid uit ging van onze Duivels tijdens dit EK en dat je dat bij sommige andere landen wel ziet. Maar dat ligt bij ons echt niet aan onze communautaire situatie, maar aan een totale zoutzak van een coach en enkele compleet voorbijgestreefde "vedetten".

Maar Belgen zijn toch niet chauvinistisch. Hoeveel echte trotse Belgen heb je. Komt waarschijnlijk door onze 2 gewesten maar je kan niet echt verwachten van die mannen zo te wenen als dat gewoon niet in ons zit.
In andere sporten zie je dat toch meer?

Als je die hockeymannen bezig ziet (op en naast het veld) is dat toch een immens verschil.

Mooie redding op een zéér belangrijk moment, maar om dat nu 'fenomenaal en ongelofelijk' te noemen :sarcastic: beetje overdreven toch
Serieus? Dat is toch gewoon een wereldsave, niet meer, niet minder. En dan nog op dat moment. Dat is echt gewoon fenomenaal én ongelooflijk.

Ik vraag me af wat jij dan wel een wereldsave zou noemen.

Zowel Ierland als Schotland zijn fier op hun land en haten de Engelsen met een passie. Maar beiden zijn ook gewoon mensen die graag een pint gaan drinken en gaan feesten. Ze weten ook dat hun ploeg de stenen uit de grond zuigt dus zien dit gewoon als een excuus om wat leut te gaan maken.
De Ieren zijn bv ook het volk dat het meeste naar het buitenland trekt om voetbal te zien (elke zaterdagmorgen staat Dublin airport tjokvol volk met Liverpool, United of Celtic truitjes aan) terwijl hun eigen competitie geen volk trekt.

Spanje heeft toch geen eigenheid? Centraal misschien maar zowel Catalonië als Baskenland strijden al jàren voor onafhankelijkheid.

Er is maar 1 echt gemene deler bij al wat je opnoemt: die gasten zijn allemaal compleet voetbalgek. De Balkan en Turkije zullen ook wel fierder zijn op hun eigenheid maar vooral: die gasten zijn bereid om te moorden voor hun voetbalclub. En dan ben ik eerlijk gezegd blij dat wij zo gek niet zijn.

Er trouwens toch sfeer genoeg tijdens de toernooien waar het goed ging? Hell, zelfs dit toernooi zat de sfeer goed en waren er duizenden mensen op de been.

Derbij, toen we de halve finale speelden vh WK had het VB ook +20% vd stemmen, was De Wever op zijn pik getrapt omdat er op 11/7 nog zoveel Belgische vlaggen buiten hingen en moest Jan met de Pet ook niet weten van de Walen, net zomin als Francois avec le klak iets van Vlamingen moest hebben. Maar die 90 minuten waren we gewoon Belg, klaar. We konden er gvd zelfs mee om dat er moslims meededen.
Nagels met koppen.

Ik ben blij om Belg te zijn. Goed bier, goed eten en knappe dames. En welk land blijft moeiteloos draaien meer dan 500 dagen zonder regering. Jawel, wij. Heerlijk land. Heerlijke cultuur.

Serieus? Dat is toch gewoon een wereldsave, niet meer, niet minder. En dan nog op dat moment. Dat is echt gewoon fenomenaal én ongelooflijk.

Ik vraag me af wat jij dan wel een wereldsave zou noemen.
Eerlijk, ik vond dat ook geen wereldsave eigenlijk. Een héle goeie, dat wel ja. Maar niet uitzonderlijk. 🤷‍♂️

Graag voorbeelden van wereldsaves
Die save kan wat mij betreft gerust aansluiten in het rijtje van Oliver Kahn, beste keeper van de wereld.

Laatst bewerkt:
Eerlijk, ik vond dat ook geen wereldsave eigenlijk. Een héle goeie, dat wel ja. Maar niet uitzonderlijk. 🤷‍♂️
Inderdaad, als ge de herhaling bekijkt kan hij er zelfs aan zonder te springen.
Het is zeker een mooie redding, is vooral door het moment waarop dat ze er een 'wereldsave' van maken.

Duidelijk dat er hier meerdere zijn die zelfs nog nooit in de buurt geweest zijn van een keeper. Zelfs Gary Lineker vonden het ongelofelijk.
Maar hier ist maar zozo

Herhaling en slowmotion vanuit de zetel bekijken en commentaar geven 😂.

Die gast kopt die overhoeks naar een natte grasmat en die haalt die er uit. Geen wereldsave hoor je dan.

Duidelijk dat er hier meerdere zijn die zelfs nog nooit in de buurt geweest zijn van een keeper. Zelfs Gary Lineker vonden het ongelofelijk.
Maar hier ist maar zozo

Herhaling en slowmotion vanuit de zetel bekijken en commentaar geven 😂.

Die gast kopt die overhoeks naar een natte grasmat en die haalt die er uit. Geen wereldsave hoor je dan.
Net als jullie en Gary Lineker dus. 🤷‍♂️

Ik ben het eens met @Letsken. De bal gaat niet in de hoek hé. Geweldige reflex, zeker. Maar die bal is niet onhoudbaar.
Het moment waarop speelt wellicht ook mee in de beoordeling, ik probeer de fase puur op zichzelf te bekijken.

De woorden "ongelofelijk" en "wereldsave" zijn ook subjectief hé, ik vind ze hier niet op zijn plaats, jullie wel. Let's agree to disagree.

Terug
Bovenaan