Klimaatvriendelijk reizen?

famtam

Well-known member
Klimaatvriendelijk reizen.

Hoe lossen jullie het op? Hoe staan jullie er in?

Zelf ken ik mensen die nu al drie jaar alleen nog maar in Belgie op vakantie zijn geweest. Een van die mensen is met zijn gezin afgelopen maand zelfs naar de kust (Nieuwpoort) gefietst. Drie dagen last van zijn achterwerk gehad, maar bon.

Wie kan en wil het offfer brengen? Of heeft het allemaal toch geen zin meer?
 
Bij de EU maken ze zich er gemakkelijk van af: meer privéjets huren

Zelf let ik er niet op, of ik nu 2 of 3 keer per jaar een vliegtuig neem gaat geen verschil maken zolang ze tientallen extra kolencentrales neerzetten in China en India. Ik ken ook niemand die daarvoor een vliegreis zou laten, veel van die mensen die in België (en naar FR) reizen doen dat omdat het gemakkelijker te regelen valt.
 
Ik let er niet op, ik geloof niet dat mijn inspanningen als doorsnee burger dermate invloed zouden hebben om effectief iets van impact te maken, dit probleem moet aangepast worden op hoger niveau en ook door technologische doorbraken.
 
Ik vind het vooral spijtig dat de trein zo duur is want daar reis ik wel graag mee. Onlangs naar Zwitserland geweest met bus en trein en de bus van Brussel naar Bern was even duur als dat uurtje op de trein in Zwitserland (oke, ZW is duur, maar toch). Alles met de trein doen had me minstens dubbel zoveel gekost.

Verder ook al naar Noorwegen gefietst en dat is ook erg plezant. Dan is je verplaatsing de reis op zich (maar dan moet je ook wel de tijd ervoor hebben). Zo een soort reis ga ik zeker nog eens doen in de komende jaren.
 
Denk dat je beter kan denken om uw vlees/vis consumptie naar beneden te halen als je meer klimaatvriendelijk wil zijn.

Je kan ook uw "CO2 Afkopen" via verschillende providers (soms ook direct bij het boeken van uw vliegticket?):
bijvoorbeeld: https://greenseat.nl/nu-groener-reizen/vliegen/
Dat neemt niet weg dat je wel vliegt + je weet niet goed wat die organisatie met uw geld doet en hoeveel eraan verloren gaat aan overhead/admin kosten etc.


Soit, zelf let ik er niet op. Ik vind dit echt iets dat op macro-niveau aangepakt moet worden met bijvoorbeeld een carbontaks, en ik zou het dan ook niet erg vinden eerlijk gezegd.
Als individu ga je weinig kunnen doen en zolang de wetgeving/taxatie niet verandert zullen er andere achterpoortjes gevonden worden.


Ik vermijd de scheepvaart/cruises, puur omdat die zo vervuilend zijn.
 
Bij de EU maken ze zich er gemakkelijk van af: meer privéjets huren

Zelf let ik er niet op, of ik nu 2 of 3 keer per jaar een vliegtuig neem gaat geen verschil maken zolang ze tientallen extra kolencentrales neerzetten in China en India. Ik ken ook niemand die daarvoor een vliegreis zou laten, veel van die mensen die in België (en naar FR) reizen doen dat omdat het gemakkelijker te regelen valt.
Ik let er niet op, ik geloof niet dat mijn inspanningen als doorsnee burger dermate invloed zouden hebben om effectief iets van impact te maken, dit probleem moet aangepast worden op hoger niveau en ook door technologische doorbraken.
Wat een egoïsme. Wat een luiheid. Het is dit soort degoutante mentaliteit die alles naar de vaantjes zal helpen. Dit is puur het goedpraten en sussen van uw eigen geweten. Zodat je rustig verder in denial kan leven zonder u er een hol van aan te trekken. Het is toch allemaal zo lastig, meneer.

1) Het is ten eerste al een gigantisch drogargument. Een schoolvoorbeeld van Whataboutisme.
2) Daarnaast: Ik veronderstel dat je straks dan uw stemrecht vrijwillig afstaat? Want ach, "dat zal geen verschil maken zolang er 10 000 000 andere Belgen ook gaan stemmen." Nietwaar?
Maar als ze hun belastingsbrief invullen, dan wordt er wél op de kleintjes in hun voordeel gelet hoor. Maar wanneer het slecht uitkomt om op de kleintjes te letten zoals met het milieu? Oei, ja, dan trekken we toch gewoon de China-kaart? Hop, opgelost!
3) Als jullie zo erg begaan zijn met de Chinese uitstoot, veronderstel ik dat jullie er ook expliciet op letten om zo weinig mogelijk Made In China te kopen zeker?
4) En tot slot zijn er ook veel milieu-inspanningen die gepaard gaan met zeer lokale voordelen. Het vermijden om hout te stoken, gas te verbranden, auto te rijden, ... zorgen ook allemaal voor zéér directe en zéér lokale verbeteringen van het leefmilieu, hier en nu. Als het dus allemaal een beetje te abstract wordt om te begrijpen, om inspanningen te doen die pas veel later en op veel grotere schaal renderen, denk dan daar ook eens aan. Dat maakt het misschien wat tastbaarder.

Disclaimer: Neen, ik zeg niet dat niemand ooit nog mag vliegen. Ik zeg dat je je tenminste bewust moet zijn van uw slechte bijdrage zonder dit onmiddellijk weg te moffelen met allerlei drogargumentatie waardoor je je er gewoon niets meer van aantrekt.
 
Bij het kijken naar reizen in de toekomst heb ik wel interesse in die nachttreinen in Europa.
Al is dat niet enkel voor het klimaat maar ook omdat ik zo'n nachttrein aangenamer vind dan een vliegtuig.
Een verre reis skippen ga ik wel niet doen. Dat is toch hoogstens 1 keer om de 2 jaar.

Ik maak al geen kinderen, CO² vriendelijker kan het ni worden :D
 
2) Daarnaast: Ik veronderstel dat je straks dan uw stemrecht vrijwillig afstaat? Want ach, "dat zal geen verschil maken zolang er 10 000 000 andere Belgen ook gaan stemmen." Nietwaar?

*kijkt naar de laatste verkiezingen*

Wie had weer het volgende gezegd; de kiezer weet niet op wat hij gestemd heeft.
 
Wat een egoïsme. Wat een luiheid. Het is dit soort degoutante mentaliteit die alles naar de vaantjes zal helpen. Dit is puur het goedpraten en sussen van uw eigen geweten. Zodat je rustig verder in denial kan leven zonder u er een hol van aan te trekken. Het is toch allemaal zo lastig, meneer.
Als onze beleidsvoerders al hun aantal vluchten met privévliegtuigen opvoeren, in het midden van een strijd tegen "global warming", waarom zou ik dan niet op een vliegtuig mogen stappen waar +100 man op zit? Gaat dat nu echt een verschil maken denk je?

En in welke mate doe jij dan zelf mee? Ik veronderstel dat je je (bedrijfs)wagen al lang hebt stopgezet in je bijdrage aan het klimaat?

Disclaimer: Neen, ik zeg niet dat niemand ooit nog mag vliegen. Ik zeg dat je je tenminste bewust moet zijn van uw slechte bijdrage zonder dit onmiddellijk weg te moffelen met allerlei drogargumentatie waardoor je je er gewoon niets meer van aantrekt.
Allé, als we dus online de klimaatridder uithangen terwijl we zoals iedereen vlot mee CO2 uitstoten valt het dus nog allemaal mee? Of wat wil je nu precies zeggen?
 
Bij het kijken naar reizen in de toekomst heb ik wel interesse in die nachttreinen in Europa.
Al is dat niet enkel voor het klimaat maar ook omdat ik zo'n nachttrein aangenamer vind dan een vliegtuig.
Een verre reis skippen ga ik wel niet doen. Dat is toch hoogstens 1 keer om de 2 jaar.

Ik maak al geen kinderen, CO² vriendelijker kan het ni worden :D
Ik had dat idee van de zomer ,tot je de prijzen ziet . 250 euro heen naar Wenen , met 50 euro vliegen ben je er ook in 3 uur .

Das het grote probleem met meer klimaatbewust zijn : Geld en tijd . Klimaatvriendelijker is meestal duurder en kost meer tijd . Zolang geen van die 2 wordt aangepakt zal er niet veel veranderen . Toch ongelooflijk dat een treinrit duurder is dan een vliegtuig/auto.
 
Ik had dat idee van de zomer ,tot je de prijzen ziet . 250 euro heen naar Wenen , met 50 euro vliegen ben je er ook in 3 uur .
Tbh had ik nog niet naar de prijzen gekeken (deze zomer in eigen land gebleven door corona) maar als het idd €200 de man scheelt is het een beetje bij de haren gegrepen.
Qua timing leek het mij vooral beter. Als je de avond voor je eigenlijke trip al rustig op die trein kan stappen en de volgende ochtend al kan arriveren is je eerste dag een pak aangenamer dan als je met het vliegtuig komt. Dat kost je vaak een extra nacht hotel omdat je pas onder avond toekomt ofwel ben je tegen de avond van de eerste dag stikkapot omdat je al om 5u op Zaventem moest zijn. Maar als ons dat €400 extra kost kunnen we beter gewoon die avond al vliegen en een nacht extra hotel boeken. Dat zal zoveel niet kosten.

Gemiste kans idd, al is het met veel dingen zo he. Gezond eten kost ook dubbel zoveel als vettige troep.
 
Tbh had ik nog niet naar de prijzen gekeken (deze zomer in eigen land gebleven door corona) maar als het idd €200 de man scheelt is het een beetje bij de haren gegrepen.
Qua timing leek het mij vooral beter. Als je de avond voor je eigenlijke trip al rustig op die trein kan stappen en de volgende ochtend al kan arriveren is je eerste dag een pak aangenamer dan als je met het vliegtuig komt. Dat kost je vaak een extra nacht hotel omdat je pas onder avond toekomt ofwel ben je tegen de avond van de eerste dag stikkapot omdat je al om 5u op Zaventem moest zijn. Maar als ons dat €400 extra kost kunnen we beter gewoon die avond al vliegen en een nacht extra hotel boeken. Dat zal zoveel niet kosten.

Gemiste kans idd, al is het met veel dingen zo he. Gezond eten kost ook dubbel zoveel als vettige troep.
je kan voor 70 euro , maar dat is dan zonder slaaphok , met slaaphok is het 250 (toch in de zomer) , zonder slaaphok lijkt me nu toch ook niet comfortabel .
 
je kan voor 70 euro , maar dat is dan zonder slaaphok , met slaaphok is het 250 (toch in de zomer) , zonder slaaphok lijkt me nu toch ook niet comfortabel .
Ja een hele nacht op een gewone zetel dan ben je evengoed steendood als je toekomt. Dan is heel het principe weg natuurlijk :)

Wij zouden volgend jaar door Italië willen trekken met de trein. In Italië zelf gaat dat perfect met die HST (heel comfortabel en betaalbaar) maar als die nachttrein naar Milaan ook €200+ pp gaat zijn kunnen we dus beter naar daar vliegen.
 
Meh ik heb gekeken om met het openbaar vervoer ( trein dus) naar Belgie te komen maar dat is gewoon geweldig onpraktisch en heel duur. Maar goed men gaat dit oplossen zoals men het altijd oplost. Niet door de alternatieven te verbeteren maar door de rest onbetaalbaar te maken.
 
Maggie had nochtans de oplossing voor het probleem

coverblijfinuwkotsoundboard_tekengebied_1.png
 
Das het grote probleem met meer klimaatbewust zijn : Geld en tijd . Klimaatvriendelijker is meestal duurder en kost meer tijd . Zolang geen van die 2 wordt aangepakt zal er niet veel veranderen . Toch ongelooflijk dat een treinrit duurder is dan een vliegtuig/auto.
Waanzinnig hard akkoord. Vorige zomer wilden mijn vrouw en ik één dag naar de kust gaan. Om het ons zo makkelijk mogelijk te maken wilden we met de trein gaan. In alle rust, comfort, beide een glaasje aan de kust en geen zorgen. Dat koste ons +- 80 euro. Mijn wagen brengt me daar voor om en bij de 15 euro en ik betaal nog een parkeerticket van 25 euro. En dat nog maar voor een binnenlandse reis.
Het beleid moet daar toch dringend in veranderen hoor.
 
Waanzinnig hard akkoord. Vorige zomer wilden mijn vrouw en ik één dag naar de kust gaan. Om het ons zo makkelijk mogelijk te maken wilden we met de trein gaan. In alle rust, comfort, beide een glaasje aan de kust en geen zorgen. Dat koste ons +- 80 euro. Mijn wagen brengt me daar voor om en bij de 15 euro en ik betaal nog een parkeerticket van 25 euro. En dat nog maar voor een binnenlandse reis.
Het beleid moet daar toch dringend in veranderen hoor.
Zullen ze wel doen door de prijs van benzine te verhogen en de parkings nog duurder te maken...
Je gaat nu toch niet denken dat ze de trein goedkoper gaan maken voor het milieu zeker?
 
Waanzinnig hard akkoord. Vorige zomer wilden mijn vrouw en ik één dag naar de kust gaan. Om het ons zo makkelijk mogelijk te maken wilden we met de trein gaan. In alle rust, comfort, beide een glaasje aan de kust en geen zorgen. Dat koste ons +- 80 euro. Mijn wagen brengt me daar voor om en bij de 15 euro en ik betaal nog een parkeerticket van 25 euro. En dat nog maar voor een binnenlandse reis.
Het beleid moet daar toch dringend in veranderen hoor.
Auto kost gemiddeld 33 cent / kilometer wat voor 15 euro dus 150 km -> 75 enkele rit geeft dus pakt Aalst - Oostende (is zelfs verder)
Heen en terug volgens site nmbs: 27.60 (voor 1 persoon)

Of je woont een stuk verder en neemt enkel de kost van tanken, of je hebt teveel betaald voor u treinticket
 
Ik heb zelf al jaren (15) geen vliegreis meer gemaakt. Een deel van de oorzaak daarvoor zijn ook wel niet ecologische redenen (bescheiden afkomst, eigen vastgoed willen verwerven met een beneden gemiddeld loon, vrijgezel) maar toch let ik wel op het milieu: ik eet regelmatig vegetarisch en als ik vlees eet meestal kip (beste keuze voor het milieu) met af en toe wél een goed stukje (bio)vlees (spek, spare-ribs, biefstuk, kalfsgehakt), heb een goed geïsoleerd appartement gekocht en beperkt zelfs in de winter mijn verwarming. Geen plastic scheermesjes, maar metalen. Pendelen naar het werk? Bijna altijd met de trein/openbaar vervoer.
Mijn auto is weliswaar al wat ouder, maar een nieuwe wagen kopen wanneer je oude nog goed rijdt (plus diesels zijn sowieso klimaatvriendelijker) is ook slecht voor het klimaat. Ik ben serieus aan het overwegen voor m'n volgende wagen een hybride te nemen om de CO2-uitstoot lager te krijgen, een full EV is buiten budget.

Maar mijn droomreis zou wel Galapagos (Equador zijn) waarvoor ik aan het sparen ben, maar dat kan dus praktisch niet zonder vliegtuig. Dat ga ik mezelf écht nog wel "gunnen", ik heb in mijn hele leven nog geen fractie van de vliegreizen gemaakt, die sommige klimaatverdedigers zoals Greta Thunberg, Frank Deboosere of Anuna De Wever in slechts enkele jaren gemaakt hebben.
Misschien in de tussentijd Spanje (Barcelona), Kroatië/Griekenland of Zweden (noorderlicht) zou ik ook nog graag doen, maar niet met corona. Ik zou dat liefst met de bus of trein doen, maar als je die prijzen ziet, zou je inderdaad sneller voor het vliegtuig kiezen natuurlijk. De oplossing daarvoor? Dat spotgoedkope vliegen zal duurder moeten worden (om de reële kost te reflecteren, accijnzen op kerosine heffen bvb.) én treinreizen hopelijk goedkoper.

Ik ben het dan ook absoluut niet eens met mensen als @mac-bc en geef @Straddle gelijk, onze Europese "leiders" zouden perfect het goede voorbeeld kunnen geven: veel van hun vergaderingen zouden ook via tele-conferencing kunnen, hun reizen zouden in groep kunnen verlopen en niet via privé-jets, de maandelijkse verhuis van de EU tussen Brussel en Straatburg is een regelrechte klucht. Ik moet toch kotsen van al die "voorbeeldfiguren" die een logica van "fait ce que je dis pas ce que je fais" hanteren. Ik ben ook niet zonder zonde, dus ik wil ook niet de eerste steen werpen, maar heb ook geen behoefte aan elitaire preken te krijgen van mensen wiens ecologische voetafdruk een pak groter is dan de mijne.
 
Terug
Bovenaan