Klimaatvriendelijk reizen?

Ziet niemand in dat er gewoon te veel mensen op de wereld zijn?

Jawel. Maar dat is gewoon zo'n complex en ongrijpbaar probleem, dat ik het logisch vind dat we intussen aan methodes werken om per mens ook zo'n klein mogelijke impact te hebben.

Zelfs al krijg je het nog politiek verkocht om een 1 of 2-kindpolitiek te voeren, ook al krijg je heel de wereld mee in dat verhaal, ... dan nog zul je moeten opboksen tegen zaken als (nog ergere) vergrijzing, wellicht krimp van de (wereld)economie, ... met alle gevolgen vandien.
 
Ga gewoon niet op cruise denk ik.

Ergens ooit een artikel gelezen dat alle cruiseschepen van een of ander bedrijf (50 stuks dacht ik) per jaar 10x de uitstoot leverden per jaar ivg met alle auto's in Europa (250 miljoen) .

https://www.bondbeterleefmilieu.be/...n-keer-meer-zwavel-uit-dan-alle-auto-s-europa
Dit slaat dan wel enkel op de zwavel uitstoot, en dit is ook logisch aangezien er in europese brandstof (bijna) geen zwavel meer bevat. (zure regen verhaal) Voor andere uitstoot (vb CO²) geeft de scheepvaart een lage uitstoot in verhouding tot gewicht/afstand.
Europese brandstof heeft (bijna) geen zwavel meer, <0,1% als ik me niet vergis, zowel voor de scheepvaart als vervoer. Wereldwijd is dit maximum 3,5% voor scheepvaart
Logisch dus, (cruise)schepen tanken wereldwijd (vaak op de goedkoopste plaats) brandstof met max 3,5% terwijl elke auto hier tankt met <0,1%. Vergelijking zou helemaal anders zijn als je vb vergelijkt met alle aziatische of afrikaanse wagens (waar wss andere zwavel maxima gelden)

Blijft wel dan cruiseschepen pure "luxe" zijn, en dus mss helemaal overbodig zijn, en andere schepen (vb vervoer voeding,...) wel een nuttige bijdrage leveren.

 
Uiteraard.
Maar ook stikstof, co², roet,... is enorm vervuilend en zit nog wel in alle brandstoffen (of toch de elementen die dit bij verbranding produceren) van auto's, vliegtuigen en boten. Ben geen chemicus, maar dit zal ofwel een stuk moeilijker ofwel onmogelijk zijn.
Het is niet omdat de cruiseschepen een (zeer) hoge uitstoot hebben van zwavel dat het totale uitstootplaatje van alle schadelijke stoffen van deze boten hoger is dan dit van alle europese auto's.

In alle eerlijkheid zelfs geen idee van de totale uitstoot maar vermoed dat 50 cruiseschepen maar een paar % van de co² produceren die de 250 miljoen auto's jaarlijks uitstoten.
 
bedankt voor de uitleg ;)
Maar ik vermoed dat zwavel enorm vervuilend is en daarom dat ze het uit die brandstof halen.
Zwavel is ook gedeeltelijk een lokaal probleem. Als de auto die door je straat rijdt zwavel uitstoot is dat een groter probleem dan als een schip dat op volle zee doet (wat bij cruise schepen die vaak vaak in havensteden aanleggen natuurlijk niet altijd het geval is). Bij CO2 is dat niet het geval, CO2 is op zich niet schadelijk, het maakt dus niet uit of het vlak naast je of aan de andere kant van de wereld wordt uitgestoten.
 
Toen ik jaren geleden in Egypte was, hebben we de Nijl afgevaren tussen Aswan en Luxor met een feloeka.
Soms zag je dan van die cruise schepen passeren. Man, zo'n walm die daar achter hangde. Als de wind verkeerd zat, werd iedereen op het dek waarschijnlijk vergast. 😵
 
Ik verschiet van de hoeveelheid steenkool vs de hoeveelheid olie en gas. Steenkool blijft dus nog wel lang beschikbaar.
Olie en gas ook waarschijnlijk. Onlang het groot en stijgend verbruik stijgen de reserves continu in plaats van dalen. Oliereserves nu zijn ongeveer 50% hoger dan 20 jaar geleden, voor gas is het zelfs x 2.5 gegaan in 10 jaar tijd. Toen de club van Rome voor het eerste keer van de sustainability van ons olieverbruik een topic maakte hadden we 500 miljard vaten olie in reserve en was de schatting dat we ergens in de jaren 90 alle olie opgebruikt gingen hebben, niet alleen is de olie niet op, de reserves zijn nu 1.700 miljard vaten en dat cijfer stijgt nog steeds in plaats van te zakken.
 
Olie en gas ook waarschijnlijk. Onlang het groot en stijgend verbruik stijgen de reserves continu in plaats van dalen. Oliereserves nu zijn ongeveer 50% hoger dan 20 jaar geleden, voor gas is het zelfs x 2.5 gegaan in 10 jaar tijd. Toen de club van Rome voor het eerste keer van de sustainability van ons olieverbruik een topic maakte hadden we 500 miljard vaten olie in reserve en was de schatting dat we ergens in de jaren 90 alle olie opgebruikt gingen hebben, niet alleen is de olie niet op, de reserves zijn nu 1.700 miljard vaten en dat cijfer stijgt nog steeds in plaats van te zakken.
In 2009 herinner ik me toen ook nog hysterische verhalen over Peak Oil en hoe dat internationaal heel de wereldeconomie in de war ging sturen. Achteraf bleek het de spreekwoordelijke storm in een glas water, wat ik wel kan kaderen als we vandaag op 1.700 mia vaten zitten.
 
...
Degrowth is niet de oplossing, integendeel.
De oplossing is méér op het vliegtuig stappen?

Het helpt ook niet natuurlijk dat 30.000 (!) klimaatactivisten van over de hele wereld nu in Glasgow zitten ipv die conferntie online te doen.

Das ook het probleem, juist de klimaatactivisten en politici verzamelen airmiles als Messi doelpunten.

LFSspsj.jpg
 
Vliegtuigen zijn simpelweg essentieel voor transport en de economie. ...
Maar toch niet voor massa of elite toerisme?

De oplossing moet niet het verbieden van vliegreizen zijn, wel door innovatie het 'vergroenen' van vliegtuigen: net zoals we dat met auto's en andere transport modes aan het doen zijn.
Maaar beste vriend, onze electrische auto's rijden vnl op electriciteit opgewekt in gas- en kolencentrales. En nog meer na de kernuitstap.

Een meeting met 7 mensen of een lezing kan je perfect online houden zonder dat er te veel gesprekskwaliteit verloren gaat, maar met zoveel mensen een conferentie online houden dat lijkt me toch niet haalbaar. In person vergaderen werkt nu eenmaal veel beter, anders zou niemand nog de moeite doen om te reizen daarvoor. Als zelfs klimaatactivisten het doen, dan is het wel duidelijk.
Dus we moeten echt met 30.000 man naar Glasgow?

dat geloof je toch zelf niet?
 
Terug
Bovenaan