Alpine
Well-known member
Het zal voor de eerste tientallenjaren nog niet stil vallen.
worldometers.info
worldometers.info
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ziet niemand in dat er gewoon te veel mensen op de wereld zijn?
Wie durft die vraag nog te stellen?
Dit slaat dan wel enkel op de zwavel uitstoot, en dit is ook logisch aangezien er in europese brandstof (bijna) geen zwavel meer bevat. (zure regen verhaal) Voor andere uitstoot (vb CO²) geeft de scheepvaart een lage uitstoot in verhouding tot gewicht/afstand.Ga gewoon niet op cruise denk ik.
Ergens ooit een artikel gelezen dat alle cruiseschepen van een of ander bedrijf (50 stuks dacht ik) per jaar 10x de uitstoot leverden per jaar ivg met alle auto's in Europa (250 miljoen) .
https://www.bondbeterleefmilieu.be/...n-keer-meer-zwavel-uit-dan-alle-auto-s-europa
Zwavel is ook gedeeltelijk een lokaal probleem. Als de auto die door je straat rijdt zwavel uitstoot is dat een groter probleem dan als een schip dat op volle zee doet (wat bij cruise schepen die vaak vaak in havensteden aanleggen natuurlijk niet altijd het geval is). Bij CO2 is dat niet het geval, CO2 is op zich niet schadelijk, het maakt dus niet uit of het vlak naast je of aan de andere kant van de wereld wordt uitgestoten.bedankt voor de uitleg
Maar ik vermoed dat zwavel enorm vervuilend is en daarom dat ze het uit die brandstof halen.
Laat mensen eens genieten van de herfstvakantie ,tis ze dik verdient voor wie het zich kan permiteren .Zo druk weer op Zaventem.
Mensen hebben compleet geen enkele boodschap aan het klimaat. Triest!
Ik verschiet van de hoeveelheid steenkool vs de hoeveelheid olie en gas. Steenkool blijft dus nog wel lang beschikbaar.Het zal voor de eerste tientallenjaren nog niet stil vallen.
worldometers.info
Olie en gas ook waarschijnlijk. Onlang het groot en stijgend verbruik stijgen de reserves continu in plaats van dalen. Oliereserves nu zijn ongeveer 50% hoger dan 20 jaar geleden, voor gas is het zelfs x 2.5 gegaan in 10 jaar tijd. Toen de club van Rome voor het eerste keer van de sustainability van ons olieverbruik een topic maakte hadden we 500 miljard vaten olie in reserve en was de schatting dat we ergens in de jaren 90 alle olie opgebruikt gingen hebben, niet alleen is de olie niet op, de reserves zijn nu 1.700 miljard vaten en dat cijfer stijgt nog steeds in plaats van te zakken.Ik verschiet van de hoeveelheid steenkool vs de hoeveelheid olie en gas. Steenkool blijft dus nog wel lang beschikbaar.
In 2009 herinner ik me toen ook nog hysterische verhalen over Peak Oil en hoe dat internationaal heel de wereldeconomie in de war ging sturen. Achteraf bleek het de spreekwoordelijke storm in een glas water, wat ik wel kan kaderen als we vandaag op 1.700 mia vaten zitten.Olie en gas ook waarschijnlijk. Onlang het groot en stijgend verbruik stijgen de reserves continu in plaats van dalen. Oliereserves nu zijn ongeveer 50% hoger dan 20 jaar geleden, voor gas is het zelfs x 2.5 gegaan in 10 jaar tijd. Toen de club van Rome voor het eerste keer van de sustainability van ons olieverbruik een topic maakte hadden we 500 miljard vaten olie in reserve en was de schatting dat we ergens in de jaren 90 alle olie opgebruikt gingen hebben, niet alleen is de olie niet op, de reserves zijn nu 1.700 miljard vaten en dat cijfer stijgt nog steeds in plaats van te zakken.
Zo druk weer op Zaventem.
Mensen hebben compleet geen enkele boodschap aan het klimaat. Triest!
De oplossing is méér op het vliegtuig stappen?...
Degrowth is niet de oplossing, integendeel.
Maar toch niet voor massa of elite toerisme?Vliegtuigen zijn simpelweg essentieel voor transport en de economie. ...
Maaar beste vriend, onze electrische auto's rijden vnl op electriciteit opgewekt in gas- en kolencentrales. En nog meer na de kernuitstap.De oplossing moet niet het verbieden van vliegreizen zijn, wel door innovatie het 'vergroenen' van vliegtuigen: net zoals we dat met auto's en andere transport modes aan het doen zijn.
Dus we moeten echt met 30.000 man naar Glasgow?Een meeting met 7 mensen of een lezing kan je perfect online houden zonder dat er te veel gesprekskwaliteit verloren gaat, maar met zoveel mensen een conferentie online houden dat lijkt me toch niet haalbaar. In person vergaderen werkt nu eenmaal veel beter, anders zou niemand nog de moeite doen om te reizen daarvoor. Als zelfs klimaatactivisten het doen, dan is het wel duidelijk.