Kleine vragen: economie & recht

Eigenlijk is het zo dat je altijd roerende voorheffing betaald. Er is één grote uitzondering op die regel: de gereglementeerde spaarrekening.

--> Gereglementeerde spaarrekening: rente vrijgesteld van roerende voorheffing, netto = bruto. Geen roerende voorheffing.
That is, tot aan de grens van 1020 euro per persoon (of 2040 euro samen voor gehuwden of samenwonenden). Als je boven die grens zit, moet je op de rente die boven de grens zit, 30 % roerende voorheffing betalen. Als dit bij eenzelfde bank is, kan het zijn dat de bank dit voor jou dit. Als je over verschillende banken gespreid boven die 1020 euro rente zit, moet je zelf de berekening maken en het zelf doorstorten. Als je onder deze grens zit, moet je niets aangeven.
Aan een rente van pak-hem-beet 1 % moet je al zo'n 100.000 euro parkeren bij een bank voordat je aan die grens zit van de rente. Nu de rentes terug wat aantrekken wordt dat kapitaalbedrag natuurlijk lager om toch aan 1020 euro per persoon te zitten.

--> Alle andere mogelijkheden: Niet-gereglementeerde spaarrekening, termijnrekening, buitenlandse spaarrekening of financiële producten: 30 % roerende voorheffing op de financiële winsten (rentes, ...)
Belgische bank: deze doet dit voor jou. Netjes getoond in een bruto- en netto rentepercentage.
Buitenlandse bank: zelf doen.

Op dit moment vind ik zelf zero-coupons een van de interessantere low-risk mogelijkheden.
(Staats)bonnen die een tijd terug uitgegeven zijn aan een rente van 0 %. Dat maakt dat je er op papier geen winst op maakt, en dus geen roerende voorheffing moet betalen. Nu is het zo er van die coupons heel op de secundaire markt (= de beurs) circuleren. Mensen die er van af willen, die hun geld nodig hebben of hun geld in risicovollere (maar meer rendabele) investeringen willen steken, verkopen zo bijvoorbeeld coupons met een waarde van 100 euro, aan 97 euro. Wanneer die coupon afloopt krijg jij netjes je 100 euro, waar je nu maar 97 euro voor betaald.
De enige kosten hieraan zijn de transactiekosten van je broker (bijvoorbeeld bij DeGiro 3 euro) en de taks op beurstransacties van 0,35 %.
Risico is (in mijn ogen) vergelijkbaar met een spaarrekening als je binnen West-Europa (Frankrijk, Duitsland en Italië bijvoorbeeld hebben er wel wat in de aanbieding) blijft voor staatsbonnen of zelf wat uitzoekt welke bedrijven je vertrouwt.
 
--> Gereglementeerde spaarrekening: rente vrijgesteld van roerende voorheffing, netto = bruto. Geen roerende voorheffing.
That is, tot aan de grens van 1020 euro per persoon (of 2040 euro samen voor gehuwden of samenwonenden). Als je boven die grens zit, moet je op de rente die boven de grens zit, 30 % roerende voorheffing betalen. Als dit bij eenzelfde bank is, kan het zijn dat de bank dit voor jou dit. Als je over verschillende banken gespreid boven die 1020 euro rente zit, moet je zelf de berekening maken en het zelf doorstorten. Als je onder deze grens zit, moet je niets aangeven.
Wordt dat niet ook al direct correct voorgesteld in de belastingsaangifte? Ik denk nu niet dat ik aan 1020€ rente zit, maar hier heb ik nog nooit bij stilgestaan dat als dit over verschillende banken verdeeld is, dat ik dat zelf moet uitrekenen.
 
Wordt dat niet ook al direct correct voorgesteld in de belastingsaangifte? Ik denk nu niet dat ik aan 1020€ rente zit, maar hier heb ik nog nooit bij stilgestaan dat als dit over verschillende banken verdeeld is, dat ik dat zelf moet uitrekenen.
Bij mijn weten niet. Overal wordt gemeld dat dit zelf samengeteld moet worden en zelf aangegeven.
Een kleine rechtzetting/onnauwkeurigheid van mezelf overigens: de roerende voorheffing bedraagt altijd 30 %, zoals ik zei. Bij de gereglementeerde spaarrekening bedraagt die echter maar 15 % voor de rente boven de 1020 euro. Het bedrag van 1020 geldt in 2024, in 2023 was dit nog 980 euro. Zie ook: https://wikifin.be/nl/belasting-wer...roerend-inkomen/hoe-worden-de-intresten-op-je
 
Wij hebben een huis gekocht en er ontbreekt een apparaat van Ca. 1K EUR
Dit apparaat hangt normaal gezien vast aan het huis en is dus losgehaald, het staat wel bij de facturen en in het PID...

De notaris zegt dat ze niets kunnen doen en dat we enkel kunnen dagvaarden ...

Is dit zo ? De notaris vertegenwoordigde zowel wij (kopers) als de verkopers.
 
Wij hebben een huis gekocht en er ontbreekt een apparaat van Ca. 1K EUR
Dit apparaat hangt normaal gezien vast aan het huis en is dus losgehaald, het staat wel bij de facturen en in het PID...

De notaris zegt dat ze niets kunnen doen en dat we enkel kunnen dagvaarden ...

Is dit zo ? De notaris vertegenwoordigde zowel wij (kopers) als de verkopers.
Wat zou de notaris volgens jou kunnen doen?
Het zal in het slechtste geval aan de rechter zijn om te oordelen of dit toestel aanwezig had moeten zijn en welke schade dit inhoud en hierover vonnis uitspreken. Dus dagvaarden zal het wel moeten zijn.
 
De notaris kan een deel van de verkoopsom inhouden tot het geschil is uitgeklaard.

Kan je iets specifieker zijn? De bedieningspaneel is weggehaald en de sensoren zijn blijven hangen, zoiets?
Klopt, de notaris had me telefonisch verteld dat de verkoopsom nog niet werd uitbetaald en dit kan afgehouden worden, nu komt hij op zijn stappen terug en zegt hij dat we maar moeten dagvaarden (vrees dat hij de administratie niet ziet zitten).

De harde schijf is weg van het alarm en camerasysteem, de bedrading, camera's en dergelijke zijn wel nog aanwezig.
 
Ik ga er vanuit dat de verkoopakte reeds werd getekend en hierover dus niets werd opgenomen in de akte?

Dan kan de notaris niet op vraag van één van de partijen zomaar een deel van de verkoopsom inhouden.
 
Als die gewoon los te koppelen was, dan neigt dit eerder naar een roerend goed. Heb je een algemene rechtsbijstandsverzekering?
Die was los te koppelen maar is toch onderdeel van het geheel lijkt me.
Ik zal eens kijken indien ik rechtsbijstandsverzekering heb, weet dit niet meteen vanbuiten. Merci voor de hulp !
 
Die was los te koppelen maar is toch onderdeel van het geheel lijkt me.
Ik zal eens kijken indien ik rechtsbijstandsverzekering heb, weet dit niet meteen vanbuiten. Merci voor de hulp !
Hebben ze dat misschien gewoon gedaan om de privacy te waarborgen? Dat zou mij wel een goede reden lijken om die mee te nemen (kwestie van niet meteen aan kwaad opzet te denken). Al kan daar dan mogelijk wel een vergoeding tegenover staan. Was dat een externe schijf, of zat die echt in het alarmsysteem zelf? En is die simpel uitneembaar?
 
Ik zou tijdens de verkiezingen van 9 juni op reis zijn maar zou toch graag stemmen. Voor zover ik kan vinden kan ik enkel een volmacht geven aan iemand die gedomicilieerd is in dezelfde kieskring (= provincie) als ik? Het is me ook niet heel duidelijk of deze persoon dan in hetzelfde stemlokaal mijn stem zou moeten uitbrengen als die vermeldt op mijn oproepingsbrief? Iemand die kan bevestigen dat dit klopt? De personen aan wie ik mijn volmacht zou geven wonen allemaal in een andere provincie dus niet heel praktisch. Had ook nog gedacht aan stemmen per brief maar da's precies enkel geldig als je woonachtig bent in het buitenland.
 
Kinepolis geeft een gratis ticket op je verjaardag als je een account aanmaakt op hun website en je toestemt met dat ze reclamemails sturen.
Eens even nakijken dacht ik
wtf? En hoe zouden zij in godsnaam kunnen weten dat hun mail zogezegd in mijn spamfilter terechtgekomen is?

PbHx9R0.png
 
Ik zou tijdens de verkiezingen van 9 juni op reis zijn maar zou toch graag stemmen. Voor zover ik kan vinden kan ik enkel een volmacht geven aan iemand die gedomicilieerd is in dezelfde kieskring (= provincie) als ik? Het is me ook niet heel duidelijk of deze persoon dan in hetzelfde stemlokaal mijn stem zou moeten uitbrengen als die vermeldt op mijn oproepingsbrief? Iemand die kan bevestigen dat dit klopt? De personen aan wie ik mijn volmacht zou geven wonen allemaal in een andere provincie dus niet heel praktisch. Had ook nog gedacht aan stemmen per brief maar da's precies enkel geldig als je woonachtig bent in het buitenland.
Je kan ook contact opnemen met de partij van je voorkeur. Vaak hebben die nog mensen die een volmacht kunnen meenemen.

Vroeger moest je alvast gaan stemmen in het stemlokaal van persoon van de volmacht.
 
Terug
Bovenaan