Kleine vragen: economie & recht

Groep werknemers waarvan de variabele planning zonder overleg gewijzigd wordt, maar waar in de CAO staat dat dit binnen een periode werkdag-x dagen in overleg met de werknemers moet gebeuren. De groep werknemers is dit beu, maar gezien de vakbondsvertegenwoordiger diegene is die de werkdagen verdeelt, durft niemand te klagen. Eveneens omdat die planner de "tegendraadse" werknemer vervolgens ook gewoon een erg slechte werkplanning kan geven zelfs binnen de wettelijke restricties, tot het einde der tijden. :crazy:
Je kan dit doorgeven aan TSW of een melding van maken

Wordt dat schriftelijk gecommuniceerd? Met vermelding van een datum?

Probleem is natuurlijk dat als men daarvoor een controle zal doen/bezoek brengt er al snel duidelijk zal worden dat er melding/klacht werd ingediend.
Aangezien het meerdere werknemers betreft zal men niet exact weten wie, maar of dat in jullie voordeel zal spelen.. 😊
 
Bedankt voor je antwoord!


Je bedoelt dat de transfer van privé naar de vennootschap ook alweer getarifeerd wordt aan 12%?!
Ok, het gaat hier dan wel om het "goedkopere" huis maar dan nog. Ik had er indertijd al 10% op betaald bij aankoop.


Dus ook geen legale optie?

I know. Maar we zouden het toch willen behouden.

Begrijp ik.

Maar ik dacht: België zou België niet zijn als daar niet creatief mee kan omgesprongen worden. Niet dus, in dit geval.
Ja als je een woning in een vennootschap steekt betaal je daar ook registratiebelasting op.

Deeltje verkopen is inderdaad geen legale optie. In vennootschap steken is enkel legaal als je kan bewijzen dat er andere redenen zijn om dit te doen, en het dus niet puur om de 3%-registratiebelasting te behouden dus. Discussie met de fiscus is altijd mogelijk, dus is een riskante piste.
 
Dat EPC gemeenschappelijke delen voor appartementsblokken met slechts 2 eenheden... pestbelastinkje van Zuhal Demir blijkbaar...

Officieel is dat verplicht sinds begin dit jaar, maar ik en mijn bovenbuurvrouw zijn de enige inwoners in onze blok, er is géén gemeenschappelijke inkomhal, géén gemeenschappelijke ruimtes... uiteraard rust haar vloer om mijn plafon en profiteer ik mee van het dak, maar gescheiden ingangen, gescheiden tuin, geen syndicus want we regelen alles in onderlinge overeenstemming (dat loopt meestal goed), ...

Hoe groot is de kans dat dat gecontroleerd wordt op korte termijn als geen van ons beiden op korte termijn gaat verhuren/verkopen en dus zeker niet gaan klagen?

Ik heb eigenlijk geen behoefte aan een papiertje met de EPC waarde van een oprit en een stukje tuin dat we gemeenschappelijk hebben en al helemaal niet als dat € 250+ gaat kosten.
 
Dat EPC gemeenschappelijke delen voor appartementsblokken met slechts 2 eenheden... pestbelastinkje van Zuhal Demir blijkbaar...

Officieel is dat verplicht sinds begin dit jaar, maar ik en mijn bovenbuurvrouw zijn de enige inwoners in onze blok, er is géén gemeenschappelijke inkomhal, géén gemeenschappelijke ruimtes... uiteraard rust haar vloer om mijn plafon en profiteer ik mee van het dak, maar gescheiden ingangen, gescheiden tuin, geen syndicus want we regelen alles in onderlinge overeenstemming (dat loopt meestal goed), ...

Hoe groot is de kans dat dat gecontroleerd wordt op korte termijn als geen van ons beiden op korte termijn gaat verhuren/verkopen en dus zeker niet gaan klagen?

Ik heb eigenlijk geen behoefte aan een papiertje met de EPC waarde van een oprit en een stukje tuin dat we gemeenschappelijk hebben en al helemaal niet als dat € 250+ gaat kosten.
Klein, zelfs bij verhuur en verkoop wordt dat niet vaak gecontroleerd.

Maar je kan altijd pech hebben.
 
Greetings,
Indertijd ben ik een pensioenspaarverzekering aangegaan om aan pensioensparen te doen.
Niet de beste keuze qua rendement had ik ook na een aantal jaar door.. Ik heb dit contract dan premievrijgesteld en ben overgeschakeld bij een andere maatschappij naar een pensioenspaarfonds (beurs belegd).

Ieder jaar krijg ik nu een overzicht van die stopgezette pensioenspaarverzekering, waarin ik dan de aangroei kan zien (amper 2% interest ofzo...) Ik zou nu dat bedrag (+-11k) willen opvragen en willen herbeleggen in een ETF of aandelen.. Dit gaat mij meer opbrengen dan dat ik dit bedrag nog 20 jaar zo laat staan

Wat is nu het gevolg als ik het gespaarde bedrag opvraag?

Het belastingvoordeel dat ik kreeg van zal ik moeten terugbetalen heb ik al gelezen als ik het pensioensparen opvraag: wordt dit dan van mijn opgevraagd bedrag afgetrokken of zal dat verrekend worden in mijn aanslagbiljet en afrekening met de belastingen? Zoja, hoeveel zal ik moeten terugbetalen ongeveer?

Iemand raad?
 
Wij zijn recent verhuisd, hoeveel effect heeft de lagere gemeentebelasting op mijn belastingbrief ?
beperkt, maar niet verwaarloosbaar. Wij hadden voor aanslagjaar 2021 (inkomsten 2020) 91289,63 belastbare looninkomsten. Daarop betaalden we 28094,38 belastingen . Het is op die belastingen dat je dan je percentage gemeentebelasting moet rekneen, in ons geval dus 8% (2247,55).

Ruwweg mag je dus zeggen dat élke vermindering van 1% gemeentebelasting, voor elke 1000 euro die je belastbaar verdient, zo'n 3 euro minder belasting zal betalen.
 
Het belastingvoordeel dat ik kreeg van zal ik moeten terugbetalen heb ik al gelezen als ik het pensioensparen opvraag: wordt dit dan van mijn opgevraagd bedrag afgetrokken of zal dat verrekend worden in mijn aanslagbiljet en afrekening met de belastingen? Zoja, hoeveel zal ik moeten terugbetalen ongeveer?

Iemand raad?
Beide.

Bank zal een voorheffing inhouden op het geld dat aan jou uitbetaald wordt.
Op jouw aangifte zal je ook code 1220 (of 2220) moeten invullen en daar zal 33% belastingen + gemeentebelasting op verschuldigd zijn.

Bank zal daarbovenop zo goed als zeker een administratieve kost aanrekenen omdat je het geld vervroegd opvraagt.

Veel kosten, maar als je x-% rendement meer haalt elders, kan het toch nog de moeite zijn.
 
Een flagrantere oplossing was om 1% van je woning te verkopen aan een familielid, zodat je 99% had en dus nog geen volledige woonst. Maar daar heeft de fiscus zware boetes voor gegeven.
Wat gebruiken ze daarvan als regel dan? Zo die vage "opzettelijk constructies opzetten om belastingen te fnuiken"-regel?
 
Begin februari heeft Mr S bij Proximus de promotie genomen waar je het vorige toestel terug stuurde en door die cash back (€300) was het nieuwe toestel ‘gratis’.
Mr S stuurt toestel op, krijgt na twee weken bericht dat het toestel goedgekeurd was en de teruggave op €430 zou komen. En sindsdien radiostilte tot 8 april een bericht dat de overschrijving gedaan is. Maar nog niks ontvangen.

Mailen naar het bedrijf in kwestie geen antwoord, telefoon nooit opgenomen. Op het internet een regen aan identieke klachten. Proximus verwijst naar Samsung, Samsung klantendienst valt stil de moment ik aangeef waarover het gaat. Het voelt als oplichting maar dat lijkt mij wel heel gedurfd gezien het toch via Proximus en Samsung loopt?

Heeft iemand dezelfde ervaring (gehad?) of enig idee hoe of wat we nu moeten (kunnen) doen?
 
mijn schoonvader is 62, en heeft nu 45j dienst in de bouw (ook altijd dezelfde werkgever fwiw)

Nu zou die dus met pensioen kunnen. Maar hij zou nog wel een paar jaar 4/5de willen doorwerken.

Er is nu die nieuwe pensioenbonus, die je in principe kan beginnen opbouwen vanaf 1 juli, dan mag hij ten vroegste met pensioen gaan 1 januari 2025.

Stel dat hij nog een tweetal jaar doorwerkt, is het niet voordeliger om ipv voor die pensioenbonus te gaan door te blijven werken, gewoon met pensioen te gaan en dan bij zijn huidige werkgever 4/5de gaan te werken? Ik heb begrepen vanaf 45j dienst dat je onbeperkt kan bijverdienen?

Dus dan heb je je loon van werkgever + pensioen - is het de moeite om dit te overwegen of zie ik hier iets over het hoofd? Hou je dan niet meer over dan je huidig loon + die pensioenbonus?

Ik heb sowieso een afspraak voor hem gemaakt bij mijn boekhouder/fiscalist om hem te adviseren, maar dat is pas half mei en wou hier al eens mijn licht opsteken. Waarom zou je voor die pensioenbonus gaan als je ook gewoon met pensioen kan gaan + doorwerken?
 
Dat EPC gemeenschappelijke delen voor appartementsblokken met slechts 2 eenheden... pestbelastinkje van Zuhal Demir blijkbaar...

Officieel is dat verplicht sinds begin dit jaar, maar ik en mijn bovenbuurvrouw zijn de enige inwoners in onze blok, er is géén gemeenschappelijke inkomhal, géén gemeenschappelijke ruimtes... uiteraard rust haar vloer om mijn plafon en profiteer ik mee van het dak, maar gescheiden ingangen, gescheiden tuin, geen syndicus want we regelen alles in onderlinge overeenstemming (dat loopt meestal goed), ...

Hoe groot is de kans dat dat gecontroleerd wordt op korte termijn als geen van ons beiden op korte termijn gaat verhuren/verkopen en dus zeker niet gaan klagen?

Ik heb eigenlijk geen behoefte aan een papiertje met de EPC waarde van een oprit en een stukje tuin dat we gemeenschappelijk hebben en al helemaal niet als dat € 250+ gaat kosten.
Goh, zou dat zoveel kosten, als je het gemeenschappelijk EPC zou combineren met een andere (ev privé) EPC?
 
Terug
Bovenaan