Kleine vragen: economie & recht

Naast onze tuin, ligt er een klein stukje grond van de gemeente.
Er staan een soort planten op, (in de winter tot op de grond kort gesnoeid) en in de zomer zijn het lage (onkruid)plantjes met grote bladeren.

T onkruid begint nu al te groeien en deze komt al door mijn omheiningsdraad en er is al onkruid tussen m'n haagplanten.

Moet de gemeente dit stuk onderhouden?en moeten zij ook ervoor zorgen dat t onkruid van hun perceel niet in mijn perceel komt?

Op dat perceel grond van de gemeente is er iemand die gft afval gooit en dit is niet echt proper. Wat kunnen wij hieraan doen? De gemeente attent op maken dat er gft afval op hun grond ligt? En dan? Eens opgekuist zal deze persoon dit terug doen
 
heb een appartement gekocht dat "nog" niet vergund is (heb hier eerder al over gepost ). Heb ondertussen mijn huurappartement verlaten op 14/03 en kan gelukkig even 2maanden bij een vriendin wonen. Nu blijkt dat ze hierdoor vorige week al een brief ontvangen had waardoor ze 140€ kindergeld hierdoor verliest ... ik ben slechts op logement. Is dit correct? moet ik nu opzoek naar een andere tijdelijke woonst? Ik betaal haar dit uiteraard wel terug maar dit is toch wel heel snel dat ze dit nu al afhouden van haar.. Zelf ben ik single /kinderloos dus al eeuwen in de hoogste belastingcategorie. Is er een optie dat het gedeelte dat ze van haar in mindering brengen bij mij dan ook minder afhouden van de belasting of is dat wishfull thinking ... Kan je nog ergens 2 maanden 'logeren' zonder zware gevolgen? Als ik dit had geweten had ik nooit een tijdelijk adres opgeven bij de verhuis van mijn nutsvoorzieningen in dit geval Limburg.net
 
heb een appartement gekocht dat "nog" niet vergund is (heb hier eerder al over gepost ). Heb ondertussen mijn huurappartement verlaten op 14/03 en kan gelukkig even 2maanden bij een vriendin wonen. Nu blijkt dat ze hierdoor vorige week al een brief ontvangen had waardoor ze 140€ kindergeld hierdoor verliest ... ik ben slechts op logement. Is dit correct? moet ik nu opzoek naar een andere tijdelijke woonst? Ik betaal haar dit uiteraard wel terug maar dit is toch wel heel snel dat ze dit nu al afhouden van haar.. Zelf ben ik single /kinderloos dus al eeuwen in de hoogste belastingcategorie. Is er een optie dat het gedeelte dat ze van haar in mindering brengen bij mij dan ook minder afhouden van de belasting of is dat wishfull thinking ... Kan je nog ergens 2 maanden 'logeren' zonder zware gevolgen? Als ik dit had geweten had ik nooit een tijdelijk adres opgeven bij de verhuis van mijn nutsvoorzieningen in dit geval Limburg.net
Het is niet omdat je single/kinderloos bent, dat je in de hoogste belastingscategorie zit. Qua belastingscategorieën is er geen verschil naargelang je gezinstoestand.

De toeslag die ze krijgt op haar kinderbijslag zal zijn omdat zij een alleenstaande was met een laag gezinsinkomen. Nu jij bij haar bent komen wonen, is dat gezinsinkomen hoger (want jij wordt veronderstelt om bij te dragen gezien je daar woont) en vervalt dat kindergeld dus. Dat je zelf het als 'logeren' zet, maakt het duidelijk dat dit niet gewoon enkele dagen blijven slapen is, maar dat je daar ook al je spullen hebt.

Je bent wettelijk verplicht om je domicilie te zetten waar je effectief verblijft, ook nu. Het argument dat je anders je tijdelijk adres niet ging opgeven bij Limburg.net doet er dus niet toe.
 
Naast onze tuin, ligt er een klein stukje grond van de gemeente.
Er staan een soort planten op, (in de winter tot op de grond kort gesnoeid) en in de zomer zijn het lage (onkruid)plantjes met grote bladeren.

T onkruid begint nu al te groeien en deze komt al door mijn omheiningsdraad en er is al onkruid tussen m'n haagplanten.

Moet de gemeente dit stuk onderhouden?en moeten zij ook ervoor zorgen dat t onkruid van hun perceel niet in mijn perceel komt?

Op dat perceel grond van de gemeente is er iemand die gft afval gooit en dit is niet echt proper. Wat kunnen wij hieraan doen? De gemeente attent op maken dat er gft afval op hun grond ligt? En dan? Eens opgekuist zal deze persoon dit terug doen
klacht indienen wegens sluikstorten. ALs je al weet dat die persoon het opnieuw zal doen eens opgekuist, dan kan je best de naam van die persoon doorgeven aan de gemeente.

Je kan het onkruid dat op je eigen tuin komt afsnijden, als er overmatige hinder zou zijn, kan je ook aan stad vragen om beter dat groen te beheren. (een beetje onkruid lijkt me echter geen overmatige hinder)
 
Binnenkort moet ik voor de eerste keer dividenden aangeven in mijn personenbelastingen. Zit zelf bij Degiro. Iemand tips hoe je dat het makkelijkst doet? Ik neem aan dat alles gewoon in het jaaroverzichtsrapport staat en dat je enkel het bruto dividend dient aan te geven? Kan ik dat gewoon blanco laten indien <€800 of geef je dat best sowieso aan?
 
Binnenkort moet ik voor de eerste keer dividenden aangeven in mijn personenbelastingen. Zit zelf bij Degiro. Iemand tips hoe je dat het makkelijkst doet? Ik neem aan dat alles gewoon in het jaaroverzichtsrapport staat en dat je enkel het bruto dividend dient aan te geven? Kan ik dat gewoon blanco laten indien <€800 of geef je dat best sowieso aan?
Heb zelf enkel kapitaliserende ETFs bij degiro dus nog niet moeten doen. Maar ik denk wel sowieso de bruto bedragen aangeven die je ziet in dat jaaroverzicht ook al zit je nog onder de grens om geen RV te betalen.
 
Binnenkort moet ik voor de eerste keer dividenden aangeven in mijn personenbelastingen. Zit zelf bij Degiro. Iemand tips hoe je dat het makkelijkst doet? Ik neem aan dat alles gewoon in het jaaroverzichtsrapport staat en dat je enkel het bruto dividend dient aan te geven? Kan ik dat gewoon blanco laten indien <€800 of geef je dat best sowieso aan?

Als je onder de vrijstelling zit, moet je ze niet aangeven. Als je het aangeeft, zal je erop belast worden. Die vrijstelling geld wel voor alle dividenden, dus niet per land ofzo.

Op de site van de fod staat alle info hierover: https://financien.belgium.be/nl/particulieren/belastingvoordelen/vrijstelling-dividenden

Vergeet trouwens ook niet aan te geven dat je een buitenlandse rekening hebt.

Maar ik denk wel sowieso de bruto bedragen aangeven die je ziet in dat jaaroverzicht ook al zit je nog onder de grens om geen RV te betalen.

Nee, want dan wordt het er op belast. Het enige dat je van vrijgestelde dividenden kan doen, is RV terugvorderen als die weed ingehouden. In dit geval gaat het normaal over dividenden van Belgische oorsprong via een Belgische tussenpersoon.
 
Als je onder de vrijstelling zit, moet je ze niet aangeven. Als je het aangeeft, zal je erop belast worden. Die vrijstelling geld wel voor alle dividenden, dus niet per land ofzo.

Op de site van de fod staat alle info hierover: https://financien.belgium.be/nl/particulieren/belastingvoordelen/vrijstelling-dividenden

Vergeet trouwens ook niet aan te geven dat je een buitenlandse rekening hebt.



Nee, want dan wordt het er op belast. Het enige dat je van vrijgestelde dividenden kan doen, is RV terugvorderen als die weed ingehouden. In dit geval gaat het normaal over dividenden van Belgische oorsprong via een Belgische tussenpersoon.
Rekening werd aangegeven. Bij Degiro moet dat trouwens twee keer gebeuren, zowel voor de Duitse tak Flatex, als de Nederlandse tak Degiro.

Dus indien minder dan 800 EUR ontvangen dividend, gewoon aanvinken dat ik een buitenlandse rekening heb en that's it. Indien hoger, de dividenden met hoogste tarief selecteren die boven die 800 EUR uitsteken en die invullen. Is dat dan dat totaalbedrag of het bedrag <30%?

Stel bv: ik ontvang 3000 EUR dividend. 800 EUR is vrijgesteld. Op die andere 2200 EUR moet ik roerende voorheffing betalen. Ik vul dan 3000 EUR ontvangen dividend in en vraag 800 EUR vrijstelling aan? Of 240 EUR? Nog niet 100% duidelijk :p
 
Je moet kijken welke dividenden je ontvangen hebt en of je er RV op heb betaald. Soms houdt Degiro die af (voor Belgische aandelen dacht ik), soms niet (voor buitenlandse).

De werkwijze is dus:
-Bepalen hoeveel dividend je ontvangen hebt
-Bepalen hoeveel RV je al betaald hebt
-Kijken of je moet terugkrijgen of bijbetalen

Waarbij je nog moet opletten dat je enkel de Belgische RV in rekening mag brengen. Op Amerikaanse dividenden betaal je ook 15% Amerikaanse RV, maar die valt (logischerwijze) volledig buiten je Belgische belastingbrief.
 
Rekening werd aangegeven. Bij Degiro moet dat trouwens twee keer gebeuren, zowel voor de Duitse tak Flatex, als de Nederlandse tak Degiro.

Dus indien minder dan 800 EUR ontvangen dividend, gewoon aanvinken dat ik een buitenlandse rekening heb en that's it. Indien hoger, de dividenden met hoogste tarief selecteren die boven die 800 EUR uitsteken en die invullen. Is dat dan dat totaalbedrag of het bedrag <30%?

Stel bv: ik ontvang 3000 EUR dividend. 800 EUR is vrijgesteld. Op die andere 2200 EUR moet ik roerende voorheffing betalen. Ik vul dan 3000 EUR ontvangen dividend in en vraag 800 EUR vrijstelling aan? Of 240 EUR? Nog niet 100% duidelijk :p

In je voorbeeld vul je 2.200 euro in op je aangifte (code 1444)

De 240 terug vorderen kan enkel op dividenden die zijn vrijgesteld waar wel RV is op ingehouden. Bv je hebt enkel 1.000 euro Belgische dividenden en de bank heeft hiervoor al 30% RV van ingehouden. Je mag dan voor 800 euro de RV terug vorderen, dus 240 euro. Dit geef je aan in code 1437.
 
Als je bij een stomatoloog je wijsheidstanden laat trekken, krijg je daarvoor ziekteverlet? :unsure:
Google geeft me tegenstrijdige antwoorden.
 
Als je bij een stomatoloog je wijsheidstanden laat trekken, krijg je daarvoor ziekteverlet? :unsure:
Google geeft me tegenstrijdige antwoorden.
Als de stomztoloog enkel tijdens kantooruren wijsheidstanden trekt ben je sowieso gewettigd afwezig, je hebt dus verlet. Je zal dan een attest krijgen dat je aanwezig was, zonder ziekte, dus zonder recht op gewaarborgd loon.

Als de stomatoloog zeg dat je ziek bent, moet hij een ziekteattest geven en heb je recht op gewaarborgd loon.
 
  • Leuk
Waarderingen: Z2H
Kan je ergens anoniem arbeidsinspectie of zo inschakelen voor het herhaaldelijk niet naleven van CAO? Is een situatie waar er een machtsverhouding speelt. De lokale vakbondsvertegenvoordiger is een leidinggevende die het niet naleven mee in de hand werkt dus blijft het probleem aanslepen en is er niet echt een aanspreekpunt. @JPV
 
Kan je ergens anoniem arbeidsinspectie of zo inschakelen voor het herhaaldelijk niet naleven van CAO? Is een situatie waar er een machtsverhouding speelt. De lokale vakbondsvertegenvoordiger is een leidinggevende die het niet naleven mee in de hand werkt dus blijft het probleem aanslepen en is er niet echt een aanspreekpunt. @JPV
Hangt beetje af van het onderwerp. Toezicht sociale wetten komt voor veel tussen, maar zeker niet voor alles.
 
Moet een werkgever tussenkomst voorzien in juridische / advocaat kosten als een personeelslid het slachtoffer werd van geweld op het werk door derde? Tijdens de uitvoering van mijn taken ben ik fysiek aangevallen, wat resulteerde in verwondingen en drie maanden arbeidsongeschiktheid.

Ben niet thuis in dit alles, maar lijkt mij toch eerder iets te zijn dat mijn werkgever verder moet opvolgen?
Ik was n.a. aan het werk voor hen, deed wat van mij gevraagd werd. Ondertussen komt binnenkort de verdachte voor in de rechtbank en vroeg ik of ik een advocaat kon krijgen waarom weinig reactie kwam. Lijkt mij niet onlogisch toch dat ik dit vraag?

Mijn werkgever lijkt het wat te negeren, buiten arbeidsongevallenverzekering in orde brengen hebben ze niets verder ondernomen. Lees wel vaker dat werkgevers het opnemen voor hun personeel zoals recent nog dat incident met een jobstudent van INBO. Hier hebben ze geen klacht ingediend. Voel me niet echt geruggensteund.
 
Laatst bewerkt:
Kan je ergens anoniem arbeidsinspectie of zo inschakelen voor het herhaaldelijk niet naleven van CAO? Is een situatie waar er een machtsverhouding speelt. De lokale vakbondsvertegenvoordiger is een leidinggevende die het niet naleven mee in de hand werkt dus blijft het probleem aanslepen en is er niet echt een aanspreekpunt. @JPV
Wat bedoel je met niet naleven CAO?
Verlof? Uren? Loon? ...?
Enkel voor jou of voor alle werknemers? In het eerste geval is de kans groot dat de werkgever weet via waar het zal komen
 
Hangt beetje af van het onderwerp. Toezicht sociale wetten komt voor veel tussen, maar zeker niet voor alles.
Wat bedoel je met niet naleven CAO?
Verlof? Uren? Loon? ...?
Enkel voor jou of voor alle werknemers? In het eerste geval is de kans groot dat de werkgever weet via waar het zal komen
Groep werknemers waarvan de variabele planning zonder overleg gewijzigd wordt, maar waar in de CAO staat dat dit binnen een periode werkdag-x dagen in overleg met de werknemers moet gebeuren. De groep werknemers is dit beu, maar gezien de vakbondsvertegenwoordiger diegene is die de werkdagen verdeelt, durft niemand te klagen. Eveneens omdat die planner de "tegendraadse" werknemer vervolgens ook gewoon een erg slechte werkplanning kan geven zelfs binnen de wettelijke restricties, tot het einde der tijden. :crazy:
 
Sinds een aantal jaar zijn de standaard registratierechten gestegen van 10% naar 12% en extreem hard gedaald voor uw enige, eigen woning (van 10% naar 6% naar 3% en bij een IER zelfs naar 1%).

Dit zorgt ervoor dat de verschillen tussen beiden extreem groot worden. Zeker wanneer je beslist om uw huidig huis te behouden (voor verhuur) en van plan bent om een duur tweede huis te kopen om in te gaan wonen. Stel dat die laatste 1 miljoen kost, dan betaal je zomaar eventjes € 120 000 (!) aan registratierechten.

Zou je dit strategisch kunnen aanpakken door uw huidig huis in een (vastgoed)vennootschap te steken waardoor die niet meer op jouw persoonlijke naam staat, zodat het nieuwe dure huis zogezegd uw enige eigen woning wordt?
 
Sinds een aantal jaar zijn de standaard registratierechten gestegen van 10% naar 12% en extreem hard gedaald voor uw enige, eigen woning (van 10% naar 6% naar 3% en bij een IER zelfs naar 1%).

Dit zorgt ervoor dat de verschillen tussen beiden extreem groot worden. Zeker wanneer je beslist om uw huidig huis te behouden (voor verhuur) en van plan bent om een duur tweede huis te kopen om in te gaan wonen. Stel dat die laatste 1 miljoen kost, dan betaal je zomaar eventjes € 120 000 (!) aan registratierechten.

Zou je dit strategisch kunnen aanpakken door uw huidig huis in een (vastgoed)vennootschap te steken waardoor die niet meer op jouw persoonlijke naam staat, zodat het nieuwe dure huis zogezegd uw enige eigen woning wordt?
Kan als fiscaal misbruik gezien worden. Je huis in een vennootschap steken is ook sowieso 12% registratiebelasting op de waarde van dat huis.

Een flagrantere oplossing was om 1% van je woning te verkopen aan een familielid, zodat je 99% had en dus nog geen volledige woonst. Maar daar heeft de fiscus zware boetes voor gegeven.

Als het verschil zo groot is, kan je misschien beter je huidige woning verkopen (ten laatste binnen de 2 jaar na aankoop van de nieuwe woning). Dan is er geen probleem.

Situatie die je beschrijft is ook wel de bedoeling van de wet, het punt was om eerste aankopen makkelijker te maken en "luxe" aankopen zwaarder te belasten.
 
Bedankt voor je antwoord!

Kan als fiscaal misbruik gezien worden. Je huis in een vennootschap steken is ook sowieso 12% registratiebelasting op de waarde van dat huis.
Je bedoelt dat de transfer van privé naar de vennootschap ook alweer getarifeerd wordt aan 12%?!
Ok, het gaat hier dan wel om het "goedkopere" huis maar dan nog. Ik had er indertijd al 10% op betaald bij aankoop.

Een flagrantere oplossing was om 1% van je woning te verkopen aan een familielid, zodat je 99% had en dus nog geen volledige woonst. Maar daar heeft de fiscus zware boetes voor gegeven.
Dus ook geen legale optie?
Als het verschil zo groot is, kan je misschien beter je huidige woning verkopen (ten laatste binnen de 2 jaar na aankoop van de nieuwe woning). Dan is er geen probleem.
I know. Maar we zouden het toch willen behouden.
Situatie die je beschrijft is ook wel de bedoeling van de wet, het punt was om eerste aankopen makkelijker te maken en "luxe" aankopen zwaarder te belasten.
Begrijp ik.

Maar ik dacht: België zou België niet zijn als daar niet creatief mee kan omgesprongen worden. Niet dus, in dit geval.
 
Terug
Bovenaan